@desolation wat is er retroactief aan? Het is niet dat je moet betalen voor uw verbruik van 2j geleden he
Het hele systeem is retroactief.
Er is zwart op wit gecommuniceerd dat iedereen die ten laatste 31 december 2020 nog een PV installatie opstartte recht had op 15 jaar terugdraaiende teller. Dat recht is retroactief ontnomen want ELKE eigenaar van zonnepanelen is het kwijt.
Voilà. Indien de overheid altijd maar op nieuwe installaties iets kan doorvoeren, duurt het veel te lang om impact te hebben
Dat is dan hun eigen fout. Gebrek aan lange termijn visie en fatsoenlijk gepland beleid moet niet opgelost worden met verworven rechten van burgers te ontnemen.
Ze willen dat vanaf 2025 enkel nog maar elektrische en plug-in hybrids mogen verkocht worden, maar iedereen mag uiteraard nog blijven rijden met zijn auto op diesel of benzine zolang die ingeschreven is en blijft functioneren. Gij vind het dan correct dat ze begin januari 2025 dan ineens gaan zeggen "ah nee het mag toch niet, vanaf nu is het verboden om op de baan te komen met een auto op louter fosseiele brandstoffen", ookal hebben ze eerst via de wetgeving bepaald dat het wel mag.
Als het dan toch allemaal zo snel moet gebeuren dat retroactief ok is, waarom stoppen ze dan niet onmiddellijk met het uitbetalen van Groene Stroom Certificaten? Dat is namelijk ook een oneerlijk voordeel, louter gebaseerd op een historische belofte.
Ik heb hier al eerder aangegeven dat ik de nieuwe regeling niet zo geweldig vind. Die had nooit mogen bestaan uit een investeringspremie, maar had een verhoogd injectietarief moeten garanderen voor een bepaalde hoeveelheid kWh. Voldoende om mensen moeite te laten doen om zelf hun energie te verbruiken en voldoende om energie die ze verbruikten duurder te maken, zodat mensen die zonnepanelen gebruiken om hun zwembad / jacuzzi in de winter op te warmen / EV op te laden daar niet excessief konden van profiteren. Voor een normaal gezin 2000 kWh per jaar bijvoorbeeld.
Ze hadden die quota groter kunnen maken voor mensen met een warmtepomp.
Dat hebben ze niet gedaan. Eerlijk gezegd vind ik dit jammer.
Maar de huidige regeling was gewoon ronduit slecht en zorgde voor energieverspilling.
Net zoals dat capaciteitstarief, gewoon broodnodig.
Ik zie hier mensen die laadpalen met een vermogen van 11kW of 22 kW neerzetten bij hen thuis. Ik heb een laadpaal van 7.4 kW maar laad meestal op aan 4-5kW vermogen, dat is meer dan voldoende.
Hier volg ik u 100% in.
Een faire oplossing zou zijn
- BTW op elektriciteit naar 6% (het is ffs een basisrecht, geen luxeproduct)
- injectietarief voor iedereen gevoelig omhoog
- 15ct per kWh voor de eerste 2500kWh voor mensen zone warmtepomp, 10ct voor de rest
- 15ct per kWh voor de eerste 5000kWh voor mensen met warmtepomp, 10ct voor de rest
Ik vind dat zo gek niet dat mensen een zware laadpaal zetten. Uw redenering kan ik volgen, maar hij is maar gebaseerd op 1 voertuig van de huidige generatie. Als ge nu de investering in het plaatsen van laadinfra doet dan is het wel zo plezant dat de capaciteit er is om
- 2 voertuigen simultaan te laden wanneer nodig. Ik moet bv niet tegen mijn vriendin gaan zeggen dat ze morgen niet naar haar werk kan omdat ik heel de nacht moet opladen
- als je op vakantie gaat je tot 100% kan opladen zonder dat hij daarvoor een hele dag aan de stekker moet
- hij voorbereid is op hogere accudensiteit. De Model S Plaid+ zou 840km range beloven, als je de 19,5kWh/100km doortrekt die de Model S nu verbruikt komt dat neer op een accupack van ongeveer 170kWh. Aan 5kW is dat 36u laden, aan 20kW is dat 8.5u. Ik weet aan welke lader ik wil hangen vooraleer ik een lange rit ga maken (ja dit is overgesimplifieerd want gereduceerde drive train losses spelen uiteraard ook mee, maar feit is wel dat de capaciteit zal stijgen naarmate er nieuwe technologiën komen. De "grootste" Model S was initieel maar 75kWh bv). Want draai of keer het zoveel ge wilt, in een toekomst waar iedereen elektrisch moet rijden is het ook niet de bedoeling dat we allemaal tesamen aan de supercharger gaan staan. Dat zal dienen om bij te laden tijdens stops onderweg, maar thuis comfortabel naar 100% laden is essentieel als elektrisch rijden voor lange ritten doenbaar moet worden.