Zonnepanelen Topic

Net offerte gekregen:

Beschrijving Aantal Stukprijs Btw Totaal
14 x Trina Solar Vertex-S 430 Glas-Glas
1 x Solis 1P 5KW

€ 7.461,89

Lijkt me wat aan de hoge kant als ik hier met andere offertes vergelijk?

Op het eerste zicht wel, maar misschien voor de kenners erbij zetten of het gaat over een plat dak (meer bevestigingsmateriaal & werk nodig)?
En een deel(tje) van de meerprijs kan in de panelen zitten, dit type is iets duurder dan sommige andere die hier passeren.

Best ook eens terug door het topic zoeken, ik dacht dat er hier een tijd geleden een discussie was over de voor- of nadelen van glas-glas, kan sowieso geen kwaad om die inzichten mee te krijgen...

Deze week voor mijn ouders ook nog een offerte gekregen voor zonnepanelen op een hallend dak (8 panelen oost, 8 west):

JINKO SOLAR Tiger Neo R 435W Half-Cut Full Black x 16
HUAWEI HYBRIDE OMVORMER 4,6 KW 1F
HUAWEI Smart Dongle WLAN+FE (02312QMV)

Totaal: 7100 EUR

Het merk panelen ken ik niet, waar let je het beste op bij de keuze van panelen en omvormer?

Deze week voor mijn ouders ook nog een offerte gekregen voor zonnepanelen op een hallend dak (8 panelen oost, 8 west):

JINKO SOLAR Tiger Neo R 435W Half-Cut Full Black x 16
HUAWEI HYBRIDE OMVORMER 4,6 KW 1F
HUAWEI Smart Dongle WLAN+FE (02312QMV)

Totaal: 7100 EUR

Het merk panelen ken ik niet, waar let je het beste op bij de keuze van panelen en omvormer?

Geen expert maar ik ken het merk, ligt hier ook. Chinees merk, wel 1 van de grootste producenten van zonnepanelen, wordt over het algemeen wel beschouwd als een deftig merk met efficiënte panelen - al was (is?) er wel bezorgdheid over de financiële stabiliteit van dat bedrijf - wat van belang kan zijn voor 20-jarige garantie, want ik heb er geen vertrouwen in dat je binnen 20 jaar nog kan aankloppen bij de meeste installateurs om je garantie te claimen.

Zelfde omvormer hier maar ik heb minder capaciteit aan zonnepanelen liggen (5800 Wp); best eens kijken of je omvormer niet teveel een belemmering kan vormen op dagen met hoge productie, al valt dat vermoedelijk wel mee gezien de oost-west opstelling?

Bedankt voor de reacties.
De offerte met de Jinko panelen die ik hierboven plaatste is met voorsprong de goedkoopste, daarom mijn wantrouwen.

Wat me ook opvalt is dat verschillende plaatsers verschillende oplossingen bieden:
Panelen oost-west (ZO-NW)
Panelen ZO-ZZW zoals op de foto

panelen op het plat dak zou ook mogelijk zijn maar gezien het dak opgebouwd is in hout met EPDM gelijmd ben ik niet zeker of het de ballasten van de zonnepanelen kan dragen.

Hoe beslis je zoiets het best? Doorheen de dag is er praktisch niemand thuis, Voorlopig geen hybride/elektrische wagens, jaarlijks verbruik ongeveer 5500kWh.
De panelen ZO op het hellend dak lijken me logisch, maar wat met de andere?

Bedankt voor de reacties.
De offerte met de Jinko panelen die ik hierboven plaatste is met voorsprong de goedkoopste, daarom mijn wantrouwen.

Wat me ook opvalt is dat verschillende plaatsers verschillende oplossingen bieden:
Panelen oost-west (ZO-NW)
Panelen ZO-ZZW zoals op de foto

panelen op het plat dak zou ook mogelijk zijn maar gezien het dak opgebouwd is in hout met EPDM gelijmd ben ik niet zeker of het de ballasten van de zonnepanelen kan dragen.

Hoe beslis je zoiets het best? Doorheen de dag is er praktisch niemand thuis, Voorlopig geen hybride/elektrische wagens, jaarlijks verbruik ongeveer 5500kWh.
De panelen ZO op het hellend dak lijken me logisch, maar wat met de andere?

Het kan goed zijn dat die andere offertes voor een duurder merk of model zonnepanelen gekozen hebben (bv. niet made in China, al zijn er ook niet-Chinese merken die een deel van of al hun panelen wel degelijk in China laten maken). Maar voor hetzelfde geld -of juist niet- rekenen ze gewoon meer winst op de panelen, rekenen ze meer voor de arbeidsuren, zit er een verschil in montagemateriaal, ...

Qua oriëntatie: NW zal je wat minder piekopbrengst geven dan ZZW maar wel wat meer opbrengst in de late namiddag / vroege avonduren, tenzij die schoorsteen en/of bovenbouw (?) onderaan op de foto voor meer schaduw zorgen. En toch als je uitgaat van hetzelfde aantal zonnepanelen.
Panelen op een plat dak zullen meer kosten qua installatie (materiaal en ik denk ook werkuren), en als je zelf twijfelt over de haalbaarheid / draagkracht...

Iemand enig idee waar je zonnepanelen kan kopen of samenstellen om zelf te plaatsen? Zodat je alles hebt voor om het op schuin dak te bevestigen? Ben handig en kan zelf alles aansluiten van omvormer tot in kast ( elektricien )

Iemand enig idee waar je zonnepanelen kan kopen of samenstellen om zelf te plaatsen? Zodat je alles hebt voor om het op schuin dak te bevestigen? Ben handig en kan zelf alles aansluiten van omvormer tot in kast ( elektricien )
Montagemateriaal gebruikte ik esdec. Op hun site kan je met de calculator samenstellen wat je moet hebben en dat genereert een BOM.
Www.Gigatek.be verdeelt dat.
Via www.elektrobode.nl kan je er ook aan raken.

Voor pv panelen heb je vnl NL sites die ook aan particulieren willen verkopen:
Www.winkelman-zonnepanelen.nl (hier heb ik de mijne van)
Www.solar-outlet.nl
Www.mg-solar-shop.de had ook scherpe prijzen maar te weinig stock toen ik er nodig had

Mijn inverters kwamen van www.greenakku.de
Mijn batterijen van www.smartenergyshop.be (Ysebaert)

Je geeft aan dat je elektricien bent, dan kan je je geluk ook eens proberen rechtstreeks bij groothandels.

Hoe sterk is dat plat dak?
Mijn architect vertelde me dat je plat dak sterk genoeg moet zijn om 100kg/m² moet kunnen verdragen vooraleer je er zonnepanelen met ballast op kan installeren.
Dit omdat in de winter er ook sneeuw op kan gaan liggen en heel de boel nog een pak zwaarder maakt.

Welke BMS heb je gecombineerd met je batterijen?
ik heb 4 x Pylontech US5000 modules. Die hebben hun eigen BMS en de bovenste van de stack is de master over de verbonden modules. Die BMS is verbonden met de GX-controle module van het Victron ESS systeem (de GX bindt de kwh-meter, multiplussen, de batterij-BMS en de PV MPPT samen).

ik heb 4 x Pylontech US5000 modules. Die hebben hun eigen BMS en de bovenste van de stack is de master over de verbonden modules. Die BMS is verbonden met de GX-controle module van het Victron ESS systeem (de GX bindt de kwh-meter, multiplussen, de batterij-BMS en de PV MPPT samen).
Mooi hoor, Ik heb zelf een easysolar 2 5kVA (is gewoon een GX, multiplus en MPPT in 1 behuizing) hangen maar met loodaccu's die ik gratis op de kop heb kunnen tikken.

Tevreden van die pylontechs? Geen balancing issues gehad? Hiccups tijdens het bouwen?

Ik heb ook interesse naar een onderhoudsvriendelijker systeem zoals de pylontech US5000's.
Ysebaert vond ik wel nooit de goedkoopste voor die modules.
Ik zie ze momenteel voor 2,1k/stuk staan.

Is er een reden waarom je ze daar gekocht hebt?
Ik zie ze bijvoorbeeld te koop staan voor 1,5k-1,6k/stuk:

Mooi hoor, Ik heb zelf een easysolar 2 5kVA (is gewoon een GX, multiplus en MPPT in 1 behuizing) hangen maar met loodaccu's die ik gratis op de kop heb kunnen tikken.

Tevreden van die pylontechs? Geen balancing issues gehad? Hiccups tijdens het bouwen?
Nop, ik heb die modules eerst allemaal verbonden aan de DC-verdeling om ze te laten balanceren en laten staan totdat alle modules stopten met activiteit (was na een kwartier al ofzo). Nadien heb ik pas de multiplussen en de GX verbonden en opgestart. Die batterijen met de multiplussen draaien al sinds mei prima. De eerste keer heb ik ze via het net een keer volledig tot 100% laten laden. (de PV is ook pas later geïnstalleerd want die had ik niet direct beschikbaar).
Als ik in de GX settings van de batterij ga kijken naar hoogste/laagste cell-voltage dan ziet dat er allemaal netjes uit. Heb er ook nooit meldingen of alarmen van gezien.

De multiplussen heb ik ook eerst langs de AC-kant verbonden. Wanneer ze koppelen met het net chargen die ook hun DC-kant zodat ik geen inrush current (en spanningsdip) aan de DC-kant had bij verbinden.
De enige keer dat er op de batterij iets gepiept heeft (high current, low voltage) was bij DC-verbinden van de MPPT450/200 (die heeft ook een stevige inrush current), maar dat is nochtans de beschreven manier van in dienst nemen van dat apparaat. Veroorzaakte ook geen issues. (misschien was dat te voorkomen door eerst de kant van de PV te koppelen en lang genoeg te wachten, maar dat was niet de volgorde die VE beschreef).

Verder was indienstname eigenlijk heel pijnloos. Ik had wel op voorhand alle documentatie en filmpjes van Victron uitgeplozen. Dat was allemaal zoals beschreven :)
Ik heb ook interesse naar een onderhoudsvriendelijker systeem zoals de pylontech US5000's.
Ysebaert vond ik wel nooit de goedkoopste voor die modules.
Ik zie ze momenteel voor 2,1k/stuk staan.

Is er een reden waarom je ze daar gekocht hebt?
Ik zie ze bijvoorbeeld te koop staan voor 1,5k-1,6k/stuk:
omdat ik het eerlijk gezegd niet vertrouwde voor die veel goedkopere prijs op buitenlandse sites en het teveel geld was om "eens te proberen". Ik vond er ook te weinig/geen ervaringen van anderen over.
Bijkomend is via de BE-leverancier de bebat-bijdrage ineens gecovered (hoewel dat eerder een probleem is voor future-me :)).

Laatst bewerkt:
Nop, ik heb die modules eerst allemaal verbonden aan de DC-verdeling om ze te laten balanceren en laten staan totdat alle modules stopten met activiteit (was na een kwartier al ofzo). Nadien heb ik pas de multiplussen en de GX verbonden en opgestart. Die batterijen met de multiplussen draaien al sinds mei prima. De eerste keer heb ik ze via het net een keer volledig tot 100% laten laden. (de PV is ook pas later geïnstalleerd want die had ik niet direct beschikbaar).
Als ik in de GX settings van de batterij ga kijken naar hoogste/laagste cell-voltage dan ziet dat er allemaal netjes uit. Heb er ook nooit meldingen of alarmen van gezien.
Fijn om te lezen dat het goed gelukt is. Ik ga me er ook eens in verdiepen als ik de huawei powerwall af heb.
De multiplussen heb ik ook eerst langs de AC-kant verbonden. Wanneer ze koppelen met het net chargen die ook hun DC-kant zodat ik geen inrush current (en spanningsdip) aan de DC-kant had bij verbinden.
De enige keer dat er op de batterij iets gepiept heeft (high current, low voltage) was bij DC-verbinden van de MPPT450/200 (die heeft ook een stevige inrush current), maar dat is nochtans de beschreven manier van in dienst nemen van dat apparaat. Veroorzaakte ook geen issues. (misschien was dat te voorkomen door eerst de kant van de PV te koppelen en lang genoeg te wachten, maar dat was niet de volgorde die VE beschreef).
Ja het is nogal een heftige inrush en vonk/knal wanneer je die verbind he.
Ik heb dat kunnen oplossen door een halogeen spotje 230V 50 Watt te gebruiken.
Voordat je je batterijbank direct aansluit zet je dat spotje in serie.
Je zal zien dat het spotje eerst feller zal oplichten wanneer de stroom het hoogst is, na enkele seconden begint het spotje heel gedimd te branden.
De stroom is nu enorm gereduceerd en de capacitoren zijn nu geladen.
Dan haal je dat spotje onmiddelijk er van tussen en sluit je de batterijbank direct aan.
Je zal zien dat er geen of een heel miniem vonkje is want de bank is precharged. Dat is beter voor zowel je inverter/MPPT als voor je batterijen.

Verder was indienstname eigenlijk heel pijnloos. Ik had wel op voorhand alle documentatie en filmpjes van Victron uitgeplozen. Dat was allemaal zoals beschreven :)

omdat ik het eerlijk gezegd niet vertrouwde voor die veel goedkopere prijs op buitenlandse sites en het teveel geld was om "eens te proberen". Ik vond er ook te weinig/geen ervaringen van anderen over.
Bijkomend is via de BE-leverancier de bebat-bijdrage ineens gecovered (hoewel dat eerder een probleem is voor future-me :)).
Ik vind die BEBAT bijdrage enorm duur en zou ze liever uit Nederland halen om die reden.
Het kost heus geen €100 om die paar cellen eruit te halen. Het is gewoon zware geldklopperij.
Moesten die pylontech batterijen het ooit begeven dan haal ik die cellen gewoon eruit en breng ze naar het containerpark.
Dan refurbish ik die module wel met nieuwe batterijen.

Heb je nog speciale scripts in je Gx gestoken buiten de ESS?
Mag je installatie (via share link) eens zien? (misschien via pm?)
Dan stuur ik gelijk ook de link naar mijn installatie door.

Heb je nog speciale scripts in je Gx gestoken buiten de ESS?
Mag je installatie (via share link) eens zien? (misschien via pm?)
Dan stuur ik gelijk ook de link naar mijn installatie door.
Op de multiplussen draait enkel de ESS assistant. Ik heb geen speciale scripts draaien (ik heb ook niet de firmware met NodeRed op de GX draaien, ik denk dat dat een speciale (grotere) image is).
Ik speel nog met het idee om hem te sturen via Modbus met mijn Loxone systeem maar daar doe ik momenteel nog niets mee. Ik lees wel wat waarden uit via modbus.

Terug
Bovenaan