Zonnepanelen Topic

Grootste zuiper: dat zwembad. Not surprised.
Nummer 2: de warmtepomp voor het huis.
Samen zijn die goed voor 7000kWh per jaar.

Grootste zuiper: dat zwembad. Not surprised.
Nummer 2: de warmtepomp voor het huis.
Samen zijn die goed voor 7000kWh per jaar.
Ligt uw zwembad ook aan in de winter? En is het mogelijk om in de zomer de warmtepomp puur op injectie te sturen?
Het voordeel van zoveel verbruik is dat uw kWh prijs normaal gezien lager ligt als bij lagere afnames, tenzij je een gigantische jaarpiek hebt voor het capaciteitstarief.

Die terugdraaiende teller voor 20 jaar zou serieus interessant geweest zijn...

Die tijden zijn voorbij.

Ligt uw zwembad ook aan in de winter? En is het mogelijk om in de zomer de warmtepomp puur op injectie te sturen?
Het voordeel van zoveel verbruik is dat uw kWh prijs normaal gezien lager ligt als bij lagere afnames, tenzij je een gigantische jaarpiek hebt voor het capaciteitstarief.

Nee, dat ligt maar aan vanaf ergens eind april tot begin oktober. Maar dat warmt 's nachts wel bij, daar zou een thuisbatterij wel interessant kunnen zijn voor ons.
Gemiddelde jaarpiek ligt momenteel op 5,72kW, de 3 hoogste pieken zijn juli (6,65)/aug(6,89)/sep(7,29).

Met de laatste 2 barslechte maanden is het op jaarbasis zo slecht nog niet. Ik heb over 100% kWh per Wp terwijl je in België mag rekenen op gemiddeld 90%.
Laat het nu maar bewolkt zijn zo lang dat het in het voorjaar zonnig wordt. Het slechte humeur met de donkere dagen neemt mijn vrouw er wel bij.

Denk ik.

Nee, dat ligt maar aan vanaf ergens eind april tot begin oktober. Maar dat warmt 's nachts wel bij, daar zou een thuisbatterij wel interessant kunnen zijn voor ons.
Gemiddelde jaarpiek ligt momenteel op 5,72kW, de 3 hoogste pieken zijn juli (6,65)/aug(6,89)/sep(7,29).
Is het nodig om het zwembad snachts te laten bijverwarmen?

Ik zou eerder denken dat een batterij voor deze situatie niet echt nuttig is, uiteindelijk heb je daar al een batterij (zwembad). Ik zou die enkel overdag laten draaien en als er veel injectie is instellen dat die bv 1°C extra opwarmt.

Ik zou eerder denken dat een batterij voor deze situatie niet echt nuttig is, uiteindelijk heb je daar al een batterij (zwembad). Ik zou die enkel overdag laten draaien en als er veel injectie is instellen dat die bv 1°C extra opwarmt.

Nodig? Nee. Luxe? Ja.

Ik hou wel van mijn ochtendbaantjes om 7u in 29 graden water. Ik weet niet hoeveel graden ik per nacht kwijtspeel aan watertemperatuur moest dat ding niet bijspringen. Als ik mijn fluvius bekijk van die periode is dat niet zoveel. Tussen de 1 en 3 kwh per nacht precies.

Nodig? Nee. Luxe? Ja.

Ik hou wel van mijn ochtendbaantjes om 7u in 29 graden water. Ik weet niet hoeveel graden ik per nacht kwijtspeel aan watertemperatuur moest dat ding niet bijspringen. Als ik mijn fluvius bekijk van die periode is dat niet zoveel. Tussen de 1 en 3 kwh per nacht precies.

Als ik het dan zo hoor is het verlies vrij beperkt. Daarmee dat ik vroeg of het nodig was. :)

Pakt 3kwh per dag aan een COP van 4, kom je uit op 12Kwh.
Als je dan een zwembad hebt van 4m x 8m en 1,6m diep, spreek je over 0,3°C dat die zou zakken.

Daarmee lijkt het me zinloos om daar een batterij voor te voorzien. Je kunt beter overdag uw warmtepomp laten werken en als je overschot hebt, stel je in dat het naar 29,5°C (je gebruikt uw zwembad als batterij) moet ipv 29 . Dan heb je om 7 uur smorgens nog steeds +29°C.

Laatst bewerkt:
Ik zou het zwembad dan enkel overdag laten opwarmen en 1°C meer dan gewenst zodat er 's morgens nog 29°C overschiet.
Allé, je moet maar eens op https://mijn-thuisbatterij.be/ een simulatie draaien, maar wellicht win je de batterij niet terug en is het goedkoper 's nachts via netstroom te verwarmen. Als overdag extra kan bufferen in uw zwembad zul je hoogstwaarschijnlijk het meest voordeel doen.

Zo slim is die sturing niet vrees ik. Als er injectie is zal er geinjecteerd worden tenzij ik manueel ingrijp.

Zo slim is die sturing niet vrees ik. Als er injectie is zal er geinjecteerd worden tenzij ik manueel ingrijp.
Kun je gewoon de stekker insteken en uittrekken om die te starten en stoppen? Anders kan je daar een HomeWizard slimme stekker tussen zetten. Voor 1euro/maand kan je die instellen om aan en uit te gaan met injectie.

Kun je gewoon de stekker insteken en uittrekken om die te starten en stoppen? Anders kan je daar een HomeWizard slimme stekker tussen zetten. Voor 1euro/maand kan je die instellen om aan en uit te gaan met injectie.

Helaas, moet dan telkens opgestart worden... programma kiezen. Dus elke maal manueel werk als er injectie is.
Dan geef ik liever een paar duizend euro uit aan een batterij. En wat dan als het bewolkt is? in alle haasten naar buiten en de pomp gaan stoppen?
Batterij blijft toch de comfort oplossing. Buffer overdag als het bewolkt is, 's nachts laten pompen indien nodig. En die batterij kan dan in het tussenseizoen ook nog dienen.

Het lijkt wel alsof BG compleet anti-thuisbatterij is :lol:

We geven hier 100k euro's uit aan keukens en elektrische auto's... maar een thuisbatterij van 3000 euro? how jom! ni doen! :lol:

Helaas, moet dan telkens opgestart worden... programma kiezen. Dus elke maal manueel werk als er injectie is.
Dan geef ik liever een paar duizend euro uit aan een batterij. En wat dan als het bewolkt is? in alle haasten naar buiten en de pomp gaan stoppen?
Batterij blijft toch de comfort oplossing. Buffer overdag als het bewolkt is, 's nachts laten pompen indien nodig. En die batterij kan dan in het tussenseizoen ook nog dienen.

Het lijkt wel alsof BG compleet anti-thuisbatterij is :laugh:

We geven hier 100k euro's uit aan keukens en elektrische auto's... maar een thuisbatterij van 3000 euro? how jom! ni doen! :laugh:
Met 3000euro gade er niet zijn hoor. Reken 7-8k voor een 10kWh incl. installatie.
Ik ben niet anti batterij, maar als ge ze niet terug verdient en er aan toe steekt, kun je beter uw elektriciteit ‘s nachts blijven betalen.

Kunt ge op uw warmtepomp geen tijdschema instellen? Dan ga in de zomer wellicht op 90% zonne energie draaien. Zo doe ik het ook voor onze boiler.

Met 3000euro gade er niet zijn hoor. Reken 7-8k voor een 10kWh incl. installatie.
Ik ben niet anti batterij, maar als ge ze niet terug verdient en er aan toe steekt, kun je beter uw elektriciteit ‘s nachts blijven betalen.

Kunt ge op uw warmtepomp geen tijdschema instellen? Dan ga in de zomer wellicht op 90% zonne energie draaien. Zo doe ik het ook voor onze boiler.

Tijdschema is mogelijk ja. Maar dan moet ik het telkens 's avonds te warm zetten om te compenseren voor het nachtverlies als ik 's morgens om 7u tijdens mijn ochtendzwemmeke mijn 29 graden wil. En ik moet dan al stoppen om 17u met verwarmen want da's ongeveer het tijdstip dat de panelen geen zak meer opbrengen.

Ik vind het gewoon teveel gedoe.

En 10kWh heb ik niet nodig. Heb hier wat offertes liggen en batterij voor 5Kwh komt op een 3k ex btw. De omvormer is hybride en zit in de offerte van de extra zonnepanelen. 10kWh vind ik overkill. In de zomer heb ik zoveel 's nachts niet nodig en in de winter krijg ik dat nooit vol.

Ik wil gewoon een buffer voor bewolkte momenten en om mijn piek nog wat af te vlakken.

Het lijkt wel alsof BG compleet anti-thuisbatterij is :lol:

We geven hier 100k euro's uit aan keukens en elektrische auto's... maar een thuisbatterij van 3000 euro? how jom! ni doen! :lol:
Ik geef liever een paar duizend euro uit aan elektriciteit, als die batterij toch zijn kost niet terugverdiend. Daar hangt helemaal geen geregel en gedoe aan vast.

Ik geef liever een paar duizend euro uit aan elektriciteit, als die batterij toch zijn kost niet terugverdiend. Daar hangt helemaal geen geregel en gedoe aan vast.

Volgens mijn-thuisbatterij.be met mijnfluviuscijfers verdiende ik die batterij op minder dan 8 jaar terug. Elk levensjaar nadien "verdien" ik (aan de huidige stroomprijzen, denk niet dat dat goedkope van enkele jaren terug ooit nog terugkomt) 450 euro per jaar terug.

Zijn die mannen dan zo schromelijk mis?

Ik wil gewoon een buffer voor bewolkte momenten en om mijn piek nog wat af te vlakken.
Hoe krijgt ge uw batterij geladen op bewolkte dagen, waar de weinige opbrengst waarschijnlijk al rechtstreeks naar uw verbruik gaat?

Omdat je bereid was om een installateur te laten komen voor een thuisbatterij te installeren, dacht ik dat je wel die optie voor “slim” aansturen kunt bekijken. Kan ook door een installateur eens bekeken worden. :)

Dan heb je dat voor een fractie van de prijs en opbrengst/comfort is gelijkaardig.

Mijn warmtepomp heeft bv digitale ingangen. Hier kan ik dan een ingang aansluiten en zeggen wanneer er overproductie is. Overproductie kan ik zien op mijn P1 meter. Als je dan nog wat handig bent met HA, dan heb je met weinig geld een volledig geautomatiseerd regeling voor amper geld.
Eventueel een leuk projectje. :D

Zelf stuur ik mijn warmtepomp aan met een gateway (internetmodule), hierdoor kan elke parameter aanpassen en zelfs sturingen schrijven als ik wil. Koste mij 100 euro. Op internet vind je veel info.

Laatst bewerkt:
Volgens mijn-thuisbatterij.be met mijnfluviuscijfers verdiende ik die batterij op minder dan 8 jaar terug. Elk levensjaar nadien "verdien" ik (aan de huidige stroomprijzen, denk niet dat dat goedkope van enkele jaren terug ooit nog terugkomt) 450 euro per jaar terug.

Zijn die mannen dan zo schromelijk mis?

Probleem is dat die berekening een theoretische berekening is. Al zal men dit wel eerder pessimistisch benaderen.

Maar als er hier geantwoord wordt, is dit ook eerder vanuit een pessimistische insteek. Je moet nog altijd de berekening maken voor uw eigen case.

Maar als er hier iemand zegt van men is hier nogal anti batterij. Dan is dat omdat voor de gemiddelde verbruiker een batterij weggegooid geld is. En in mijn geval 100% weggegooid geld is. Uw geval weet ik niet.

Voor mij is de comfort oplossing nog altijd om gewoon elektriciteit te verbruiken wanneer ik ze effectief nodig heb, ipv vanalle systemen te gaan plaatsen die kunnen stuk gaan. Waar ik geen kennis van heb om ze zelf te vervangen of te errortracken en dus iemand a rato van 120€/uur (is ondertussen de officiële oproepkost voor een technieker) en voorrijkosten tussen de 150 en de 300 of meer kan neerleggen.

Maar ik zal dat in de toekomst wel eens herbekijken, wanneer mijn omvormer de pijp aan maarten geeft. Ik hoop dat ik tegen dan een nieuwe omvormer met geïntegreerde batterij heb voor dezelfde prijs als de versie zonder batterij.

Terug
Bovenaan