Hij bedoelt dat hij op één en dezelfde dag een uur bewolking wil opvangen met een uur zon net daarvoor denk ik.Hoe krijgt ge uw batterij geladen op bewolkte dagen, waar de weinige opbrengst waarschijnlijk al rechtstreeks naar uw verbruik gaat?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hij bedoelt dat hij op één en dezelfde dag een uur bewolking wil opvangen met een uur zon net daarvoor denk ik.Hoe krijgt ge uw batterij geladen op bewolkte dagen, waar de weinige opbrengst waarschijnlijk al rechtstreeks naar uw verbruik gaat?
Hij bedoelt dat hij op één en dezelfde dag een uur bewolking wil opvangen met een uur zon net daarvoor denk ik.
Heel simpel: NIET, als er maar een schamele opbrengst is die ook nog direct gebruikt wordt.Hoe krijgt ge uw batterij geladen op bewolkte dagen, waar de weinige opbrengst waarschijnlijk al rechtstreeks naar uw verbruik gaat?
Ik denk dat uw verwachtingen te hoog zijn. 500kwh per maand ik twijfel dat je dat gaat halen... (zie ervaring hieronder)Heel simpel: NIET, als er maar een schamele opbrengst is die ook nog direct gebruikt wordt.
Daarom deze topic gestart : Windenergie ga na nieuwjaar eens bij de gemeente luisteren, mijn zonnepanelen installateur aanspreken voor plaatsen en aansluiten en zelfs al levert die turbine maar 500 kWh per maand , dat is zowiezo meer dan de opbrengst van de huidige maand met 2 dagen beter weer waarbij de batterij nog eens vol raakten.
(en ben ik 2K euro of zoiets armer, meer mag het me niet kosten all in)Met een 5kWh gaat ge met uw verbruik niet veel zijn. Je moet rekenen dat je maar 85-90% effectief kunt gebruiken want gans leegtrekken is slecht voor de levensduur. Ook zit je met 10% ontlaadverlies. Dus van uw 5kWh kun je nog 75-85% capacaciteit in uw zwembad steken. Veel voor uw huishouden schiet er dan niet meer over. Een batterij degradeert en je zal nog eens 10-20% capaciteitverliezen met de jaren. Het zal niet lang duren of je krijgt maar 3kWh uit een 5kWh batterij.Tijdschema is mogelijk ja. Maar dan moet ik het telkens 's avonds te warm zetten om te compenseren voor het nachtverlies als ik 's morgens om 7u tijdens mijn ochtendzwemmeke mijn 29 graden wil. En ik moet dan al stoppen om 17u met verwarmen want da's ongeveer het tijdstip dat de panelen geen zak meer opbrengen.
Ik vind het gewoon teveel gedoe.
En 10kWh heb ik niet nodig. Heb hier wat offertes liggen en batterij voor 5Kwh komt op een 3k ex btw. De omvormer is hybride en zit in de offerte van de extra zonnepanelen. 10kWh vind ik overkill. In de zomer heb ik zoveel 's nachts niet nodig en in de winter krijg ik dat nooit vol.
Ik wil gewoon een buffer voor bewolkte momenten en om mijn piek nog wat af te vlakken.
Maar in de zomer zal 80-90% van uw warmtepomp energie uit de zon komen. Voor mijn boiler heb ik ook maar een stom tijdsschema om 14h lopen. Is het om 14h bewolkt, pech dan. Maar over heel de zomer wordt mijn boiler met meer dan 90% zonne energie geladen.Hier is mijn vergelijking vanuit de sunny portal voor mijn 5625 Wp / 5kW omvormer:Hoe was het bij jullie qua opbrengst van zon dit jaar? Ik monitor een aantal installaties (platte daken: mix van Z, OW, alles ertussen) en het was niet zo'n topjaar precies. Juni 2023 was hallucinant goed, maar verder niet.
da's nog een goeie metric.101,5% kWh/Wp zonnepanelen
118% kWh/Wp omvormer
2023 was geen slecht jaar overall.
Wat bereken je hier juist?101,5% kWh/Wp zonnepanelen
118% kWh/Wp omvormer
hier 108.96% kwh/wp zonnepanelen en 154.94 % kwh/wp omvormer.101,5% kWh/Wp zonnepanelen
118% kWh/Wp omvormer
10230kWh met 11400Wp opgewekt sinds 7 januari 2023. Oost-west 45 graden dakhelling.Hoe was het bij jullie qua opbrengst van zon dit jaar? Ik monitor een aantal installaties (platte daken: mix van Z, OW, alles ertussen) en het was niet zo'n topjaar precies. Juni 2023 was hallucinant goed, maar verder niet.
PVCalc rekent wel heel conservatief. Ik heb 2000kWh meer gehaald dit daar als PVCalc voorstelde.hier 108.96% kwh/wp zonnepanelen en 154.94 % kwh/wp omvormer.
Iedereen zegt dat het een slecht jaar is maar ik heb dit jaar gewoon iets meer gehaald dan hetgeen ik met pv calc had uitgerekend voor het plaatsen van de panelen.
Wat bereken je hier juist?
Ik ben nog maar net verhuisd naar een appartement met reeds zonnepanelen op geïnstalleerd.
Voorlopig nog geen zicht op de productie (app nog niet online)
Het enige wat ik weet is dat de zonnepanelen 2.83 kWp opbrengen.
91,6% hierzo. Niet zo heel tevreden dit jaar.Jaarproductie in kWh / kWp panelen / 1000 = percentage rendement. Ligt dat boven 90%, dan zou je in België het wel goed doen.
bv. 2830 kWh / 2.83 kWp / 1000 = 100%
Laat ook toe om verschillende installatie sizes met elkaar te vergelijken.
Ik heb 2 dagen geleden voor €2760 BTW inc. zo'n 9,6kWh aan capaciteit geinstalleerd.Met 3000euro gade er niet zijn hoor. Reken 7-8k voor een 10kWh incl. installatie.
Daar zeg je het. Zelf geïnstalleerd en goedkoop uit Nederland gehaald zonder Bebat bijdrage als ik het goed gelezen heb.Ik heb 2 dagen geleden voor €2760 BTW inc. zo'n 9,6kWh aan capaciteit geinstalleerd.
Zelf geplaatst.Ik heb 2 dagen geleden voor €2760 BTW inc. zo'n 9,6kWh aan capaciteit geinstalleerd.