Zonnepanelen Topic

Wat is de gewone SMA app? :unsure:
Ik heb de omvormer verbonden met de wi-fi en kan inloggen op het rechtstreeks IP adres.

Dat wachtwoord alleszins niet ..

heb je geen sunnyportal of ennexos account gekregen bij overdracht?

Bij instellen van een SMA omvormer (een recente, weet niet welk model je hangen hebt) is er QR code die je ook met SMA 360 app kan benaderen. Maar daar zal bij eerste connectie een installer wachtwoord gevraagd worden om in te stellen.

heb je geen sunnyportal of ennexos account gekregen bij overdracht?

Bij instellen van een SMA omvormer (een recente, weet niet welk model je hangen hebt) is er QR code die je ook met SMA 360 app kan benaderen. Maar daar zal bij eerste connectie een installer wachtwoord gevraagd worden om in te stellen.
Nee, dat is inderdaad het account dat ik niet heb gekregen. En blijkbaar kan ik, ondanks dat ik bij de omvormer sta, daar geen ander/nieuw account aan koppelen wat ik nodig heb voor HomeWizard.
En ik vind de factuur niet, anders zou ik de installateur daar gewoon effe voor bellen.

Nee, dat is inderdaad het account dat ik niet heb gekregen. En blijkbaar kan ik, ondanks dat ik bij de omvormer sta, daar geen ander/nieuw account aan koppelen wat ik nodig heb voor HomeWizard.
En ik vind de factuur niet, anders zou ik de installateur daar gewoon effe voor bellen.
Kan je normaal gezien ook wel via de SMA website zelf doen. (https://my.sma-service.com/s/article/PUK-Code-für-Wechselrichter?language=en_US)

Ik heb aangezien ze het hier verkeerd hadden ingesteld gewoon via de SMA website een one time code aangevraagd om als installateur aan te melden in mijn installatie en dan kon ik er gewoon overal aan. Weet wel niet zeker of je zo ook op Sunnyportal/ennexos kunt.
Maar dan kan je in ieder geval wel lokaal aan alles aan en een user password maken.

Na al de heisa met de negatieve injectie tarieven en met het oog om evt. naar een dynamisch tarief om te schakelen, wou ik graag een manier om mijn eigen verbruik te dekken tijdens de negatieve uren, maar te stoppen met injecteren zodat ik niet hoef te betalen voor mijn overschot van energie. Ik heb een Huawei hybride omvormer, maar zonder de bijhorende smartmeter of thuisbatterij. Ik heb wel een retrofit thuisbatterij van een ander merk.

Gelukkig kun je wel het omvormer vermogen limiteren vanuit Home Assistant. Ik heb nu een automation gemaakt die het verschil berekend tussen mijn lokale productie en net injectie. Die wordt elke 10 seconden berekend en als dan curtailing limiet ingesteld op de omvormer.
Wanneer de EV aan het laden is, wordt er geen limiet toegepast. Mijn maximale productie is 7800W, dus mijn EV kan dat allemaal opslorpen als hij aan de laadpaal hangt. Zodra er geen stroom meer door de laadpaal gaat (auto vol of niet meer aan de lader) wordt er gecurtailed.

Deze middag eens laten lopen alst test tussen 14h00 en 15h30 met als target 150W injectie omdat ik liever overschoot heb aan de injectie kan dan afname kant, maar 150W lijkt me nog wat ruim.
Die grote dip om 13h30 is mijn warmtepomp die stopt met de SSW run en opeens van 2000W minder trekt in huis. In Home Assistant had ik tussen 14h00 en 15h00 0.16kWh injectie terwijl ik mikte op 0.15kWh, dus missie geslaagd :)

Als mijn Engie contract met korting afloopt in november en er zijn leveranciers mee die met kortingen strooien, ga ik naar een dynamisch plan waarbij ik enkel ga injecteren wanneer ik iets krijg voor zonnestroom en stop met injecteren wanneer het betalend wordt.

Als mijn Engie contract met korting afloopt in november en er zijn leveranciers mee die met kortingen strooien, ga ik naar een dynamisch plan waarbij ik enkel ga injecteren wanneer ik iets krijg voor zonnestroom en stop met injecteren wanneer het betalend wordt.
Vergeet niet het complete plaatje te bekijken en niet enkel blindstaren op injectie.
Met de huidige tarieven kan het voor veel mensen goedkoper uitkomen om gewoon te betalen voor injectie want de dynamische contracten zijn ook duurder op veel andere momenten.

Vergeet niet het complete plaatje te bekijken en niet enkel blindstaren op injectie.
Met de huidige tarieven kan het voor veel mensen goedkoper uitkomen om gewoon te betalen voor injectie want de dynamische contracten zijn ook duurder op veel andere momenten.
Het is toch altijd goedkoper om niet te injecteren als je moet betalen voor injectie? Of dat nu met een dynamisch tarief is of met een variabel/vast tarief?

Het is toch altijd goedkoper om niet te injecteren als je moet betalen voor injectie? Of dat nu met een dynamisch tarief is of met een variabel/vast tarief?
Ik bedoel voor afname. Want in veel van de dynamische teruglever-contracten staat in de kleine lettertjes dat je dit niet afzonderlijk kan afsluiten maar moet combineren. Net zoals bij veel variabele teruglever-contracten staat dat dit te combineren is met een afname-contract bij dezelfde leverancier.

Ik bedoel voor afname. Want in veel van de dynamische teruglever-contracten staat in de kleine lettertjes dat je dit niet afzonderlijk kan afsluiten maar moet combineren. Net zoals bij veel variabele teruglever-contracten staat dat dit te combineren is met een afname-contract bij dezelfde leverancier.
Uiteraard, daar ben ik me van bewust. Maar met 10000kWh verbruik op een jaar is het grootste deel off peak (warmtepomp) en stuurbaar (EV)

Elke simulatie die al gedaan heb, komt voordeliger uit in de winter. In de zomer break even of iets nadeliger door weinig/negatieve injectie. Maar nu krijg je nergens nog veel en als ik die negatieve prijzen kan vermijden door niet te injecteren…

Technisch vraagje: hoe weten zonnepanelen als ze nog met het net verbonden zijn of niet? Installaties moeten zichzelf uitschakelen als het net wegvalt, bv bij een stroompanne. Maar als er twee of meer installaties in de straat zijn blijven ze toch gewoon elkaar zien?

Spanning en netfrequentie gaan buiten tolerantie waardoor ze verplicht moeten uitschakelen. Onwaarschijnlijk dat die voor langere tijd volledig zelfstandig 230V +- 10% gaan aanhouden en die 50 Hz +- 1% blijven aanhouden zonder externe koppeling.

Heb een keertje gehoord van iemand bij Sibelga (de Fluvius van Brussels gewest) dat als men depanneert met een stroomgroep (bijvoorbeeld door een panne / onderhoudswerken in de wijkcabine), dat men daarmee op hogere netfrequentie werkt (dacht ergens rond 52Hz) zodat men zeker geen injectie krijgt van zonnepanelen. De motoren in die stroomgroepen worden immers niet zo gelukkig als ze ineens injectie in plaats van belasting hebben :laugh:.

Laatst bewerkt:
Technisch vraagje: hoe weten zonnepanelen als ze nog met het net verbonden zijn of niet? Installaties moeten zichzelf uitschakelen als het net wegvalt, bv bij een stroompanne. Maar als er twee of meer installaties in de straat zijn blijven ze toch gewoon elkaar zien?
Je zou het idd denken, maar het is zo:
Also identified and controlled in most units is the grid frequency and the presence of grid voltage.
An easy way to do this is to make the natural frequency of the output somewhat higher than the usual grid frequency.
And if the grid is off, violence, mishap, the unit will detect this and shut down.
Then it will look for the appearance of voltage and right frequency and restart.
ook heb je zoiets als 'anti islanding protection' maar technische info vind ik hier niet direct terug.

De extra zonnepanelen renderen :love:

Sinds 1 mei:

Mei: 300kWh totaal geladen: 78% op overschot pv, 22% grid supplied.
Juni: 280kWh totaal geladen: 81% op overschot pv, 19% grid supplied.
Juli: 150kWh al geladen, 93% op overschot PV, 7% grid supplied.

vs het jaar ervoor:

Juni (laadpaal toen pas half maand geinstalleerd) : 110kWh geladen, 23% PV vs 77% grid
Juli: 280kwh geladen: 21% pv en 79% grid.

Omgekeerde wereld qua verhoudingen :love:

Helaas kan ik nog geen 100% thuisladen op PV, soms kom ik es 's avonds leeg toe en moet ik 's anderendaags terug vertrekken, dan is het 's nachts op gridpower bijladen. Gelukkig royaal via Creg terugbetaald.

Ik moet BG style dringend een tweede EV hebben om mee af te kunnen wisselen :laugh:

Helaas kan ik nog geen 100% thuisladen op PV, soms kom ik es 's avonds leeg toe en moet ik 's anderendaags terug vertrekken, dan is het 's nachts op gridpower bijladen. Gelukkig royaal via Creg terugbetaald.

Als je zonder PV thuis laad zonder je capaciteitspiek te herleggen scheur je nooit je broek eraan, ook niet als het Creg tarief daalt. Ik heb over Q1 2025 20 euro 'verlies' gemaakt aam volle prijs (dus incl capaciteitstarief). Dat heb je op 1 laadbeurt op PV er al terug uit. De rest is pure winst.
Als je kosten voor capaciteit achterwegen laat, dan is die 20 euro zelfs geen verlies.

Als je zonder PV thuis laad zonder je capaciteitspiek te herleggen scheur je nooit je broek eraan, ook niet als het Creg tarief daalt. Ik heb over Q1 2025 20 euro 'verlies' gemaakt aam volle prijs (dus incl capaciteitstarief). Dat heb je op 1 laadbeurt op PV er al terug uit. De rest is pure winst.
Als je kosten voor capaciteit achterwegen laat, dan is die 20 euro zelfs geen verlies.
Die 20euro verlies is wellicht ook omdat Q1 2025 vrij duur was en de vergoeding vrij laag. Nu in Q2 was het omgekeerd en in de Q3 zal het wellicht ook zo zijn, dus die 20euro verlies is zo goedgemaakt.

Vraagje aan de kenners hier. Wij hebben een huis gekocht met zonnepanelen (SMA omvormer). Niks speciaal uiteraard.
Nu wil ik die zonnepanelen toevoegen aan mijn HomeWizard app en daar heb ik dus een SMA login voor nodig. Op zich ook niet speciaal, account aangemaakt. Nu wil ik mijn omvormen (en panelen) toevoegen op mijn SMA account, maar blijkbaar is dat dus onmogelijk zonder een installatie wachtwoord?
Aangezien de aankoop nogal chaotisch was qua papierwerk heb ik nergens een factuur gevonden van de zonnepanelen en vind ik dus bijgevolg ook niet wie die panelen heeft gezet. Is er een andere manier om aan dat wachtwoord te komen?
Ik wil gewoon mijn opbrengst kunnen volgen in mijn HomeWizard app en dat voelt alsof ik hier rocketscience moet toepassen :unsure:
Bij ons hebben de installateurs dat allemaal in orde gemaakt; account geregistreerd op de SMA app etc.

Die 20euro verlies is wellicht ook omdat Q1 2025 vrij duur was en de vergoeding vrij laag. Nu in Q2 was het omgekeerd en in de Q3 zal het wellicht ook zo zijn, dus die 20euro verlies is zo goedgemaakt.

Ja klopt, maar als terugbetaald CREG 6 maanden achter ligt, gaat dit een terugkerend fenomeen zijn. Al heb je het gevoel dat je geld verliest, dat is niet zo en je moet gewoon blijven laden of het aandeel vaste kosten gaat de hoogte in voor de rest van het jaar. Je kan beter zoveel mogelijk en zo traag mogelijk blijven laden om het grootste voordeel te halen.

Terug
Bovenaan