Zonnepanelen Topic

Dat zijn toch 2 formaten, dus om tussen die 2 te vergelijken zou het dan toch makkelijker zijn om op de opbrengst per vierkante meter te weten?

En met die plug-in panelen tegenwoordig heb je toch ook nog andere formaten dacht ik?
De vraag is, wat wil je vergelijken?
Ik denk dat weinig particulieren wakker liggen van opbrengst per vierkante meter? (Ze zullen er zijn, maar eerder beperkt.)

Toen ik naar panelen aant kijken was, waren dat allemaal verschillende maten. Die van 380, 400 en 420W waren gewoon dezelfde panelen in andere formaten.

Toen ik voor een plug & play zonnepanelenset (met gewone zonnepanelen) was aan het zien, heb ik toch ook wat andere maten gezien. Er pasten net 4 panelen (450W) van 172 x 113 cm op het ZW dakdeel van m'n tuinhuis, maar als ik meer ruimte had kon ik voor slechts iets meer 4 panelen van 500W kopen. Die waren echter 195 x 113 cm en dat ging dus niet. Zonnepanelen worden groter en groter, dus binnen enkele jaren vermoed ik dat we weer over andere formaten zullen praten.

Ik denk dat er net veel mensen zijn die de maximum mogelijke opbrengst uit hun bruikbare dakoppervlakte willen halen.
Maar dan kijk je uiteindelijk niet naar de prijs of aantal Wp per m², enkel naar de afmeting van de panelen...
Want uw voorstel van Wp/m² doet er ook niet echt toe hé; het zijn de afmetingen die bepalen hoeveel panelen je kan leggen. En eens je dat weet (opstelling en welke panelen je zo kan leggen) kan je perfect prijs/Wp doen en zo vergelijken.

Als je voor optimale benutting van bruikbare oppervlakte gaat, zou ik voor duurder of minder Wp per m² gaan als ik zo meer Wp in totaal op mijn dak kan leggen.

De omvormer (Growatt) van onze installatie werkt niet meer. Een probleem met een relais... Alleen: dat was via groepsaankoop van de provincie en intussen bestaat het bedrijf die de installatie heeft gezet niet meer. Zeven jaar geleden intussen, maar omvormer zou nog onder garantie zijn (10 jaar). Heb Growatt al gecontacteerd – via WhatsApp want telefonisch gaat dat blijkbaar niet 🙃. Ik wacht nog op antwoord, maar toch al even aftoetsen: zou het vlotter lopen via installateur die met Growatt werkt en dat die dat dan fikst?

De omvormer (Growatt) van onze installatie werkt niet meer. Een probleem met een relais... Alleen: dat was via groepsaankoop van de provincie en intussen bestaat het bedrijf die de installatie heeft gezet niet meer. Zeven jaar geleden intussen, maar omvormer zou nog onder garantie zijn (10 jaar). Heb Growatt al gecontacteerd – via WhatsApp want telefonisch gaat dat blijkbaar niet 🙃. Ik wacht nog op antwoord, maar toch al even aftoetsen: zou het vlotter lopen via installateur die met Growatt werkt en dat die dat dan fikst?
Via Gutami?

Heb hetzelfde gehad.

Contact opgenomen met ichooser en die hebben mij in contact gebracht met Berrentec.
Vriendelijk geholpen daar maar ging een lang proces worden (RMA via Growatt etc) en ze werken ook niet gratis want is hun eigen garantie niet natuurlijk.

Dan toch beslist om lokaal een installateur te zoeken voor een nieuwe omvormer en mijn installatie wat uit te breiden ook.

Die dateerde nl. nog van het prosumententarief en “terugdraaiende” digitale meter dus was wat kleiner ingeschaald.

Ik zag online ook dat die omvormers van growatt vrij goedkoop zijn op webshops dus als je wat handig bent kan je misschien zelf snel even vervangen.

Laatst bewerkt:
Via Gutami?

Heb hetzelfde gehad.

Contact opgenomen met ichooser en die hebben mij in contact gebracht met Berrentec.
Vriendelijk geholpen daar maar ging een lang proces worden (RMA via Growatt etc) en ze werken ook niet gratis want is hun eigen garantie niet natuurlijk.

Dan toch beslist om lokaal een installateur te zoeken voor een nieuwe omvormer en mijn installatie wat uit te breiden ook.

Die dateerde nl. nog van het prosumententarief en “terugdraaiende” digitale meter dus was wat kleiner ingeschaald.

Ik zag online ook dat die omvormers van growatt vrij goedkoop zijn op webshops dus als je wat handig bent kan je misschien zelf snel even vervangen.
Gutami inderdaad... Omvormer was twee dagen uitgeschakeld. Na vraag van Growatt om 'm weer in te schakelen zodat ze de data konden bekijken, werkte ie plots weer. Dus ik krijg nog wat respijt 😅

Al 6 jaar zonnepanelen liggen.
Sinds een jaar een digitale meter en sinds een goeie maand een elektrische wagen.

Sinds die digitale meter ben ik meer bewust alles via de homewizard app gaan opvolgen.
De app van de omvormer SMA heeft nooit goed gewerkt vind ik.

Viel me op dat de opbrengst van onze 16 panelen toch nooit helemaal was van wat het theoretisch zou moeten zijn.
Enkele weken geleden dan eens de panelen afgekuist.

Vandaag elektrieker eens laten komen.
Bleek dat een lus van 4 panelen niet werkte…
Ik zou vermoeden dat dit van in begin nooit gewerkt heeft. Maar zou je daar in de app dan geen melding van moeten krijgen?

Toch frustrerend…

Al 6 jaar zonnepanelen liggen.
Sinds een jaar een digitale meter en sinds een goeie maand een elektrische wagen.

Sinds die digitale meter ben ik meer bewust alles via de homewizard app gaan opvolgen.
De app van de omvormer SMA heeft nooit goed gewerkt vind ik.

Viel me op dat de opbrengst van onze 16 panelen toch nooit helemaal was van wat het theoretisch zou moeten zijn.
Enkele weken geleden dan eens de panelen afgekuist.

Vandaag elektrieker eens laten komen.
Bleek dat een lus van 4 panelen niet werkte…
Ik zou vermoeden dat dit van in begin nooit gewerkt heeft. Maar zou je daar in de app dan geen melding van moeten krijgen?

Toch frustrerend…

Zuigen inderdaad.

Ik heb een O-W opstelling en wegens tekort aan omvormers toen ik installeerde, zijn er 2 x 4kW omvormers met elk 2 strings ipv 1 8kW omvormer met 2 strings.

Ik heb 6O + 8W op omvormer 1 en 8O + 6W op omvormer 2.

Ik had al enige tijd vermoeden dat ze hier niet goed aangesloten waren wegens een pak minder opbrengst dan theoretisch zou moeten, maar de omvormer app toont geen deftige info per string, enkel per omvormer in totaal... was dus moeilijk troubleshooten.

Sinds ik HomeAssistant heb, lees ik gewoon alles uit via modbus en nu heb ik plotjes per omvormer, per string per omvormer, totaal per orientatie, genormaliseerd per paneel etc. Conclusie is dat alles goed werkt (productie per paneel per string per omvormer volgt exact zelfde patroon en gaat tot zelfde maximum, alleen O wat vroeger dan W) - bummer want dus niet oplosbaar.

Heb me net een telescopische panelen kuisborstel gekocht en ga deze week nog eens de panelen goed kuisen en fingers crossed dat het wat beter is. Oplossing 2 is om alle bomen van de buren om te leggen 🤡

Ik wil niet weten hoeveel mensen met analoge meter er niet-functionele panelen hebben of al 10y lang hun omvormer niet herstart hebben en eigenlijk al 10y no production hebben. Mijn schoonpa had in het vorige huis old school panelen liggen met een omvormer zonder app. En analoge meter. "Zeg, hoe weet je eigenlijk of die werken". "Dat weet ik niet" :laugh:

Ik wil niet weten hoeveel mensen met analoge meter er niet-functionele panelen hebben of al 10y lang hun omvormer niet herstart hebben en eigenlijk al 10y no production hebben. Mijn schoonpa had in het vorige huis old school panelen liggen met een omvormer zonder app. En analoge meter. "Zeg, hoe weet je eigenlijk of die werken". "Dat weet ik niet" :laugh:
Mijn moeder heeft ook zo'n omvormer, maar daar zit wel een schermpje op. Elke maand schrijven die de meterstand van de omvormer op. Zo kun je het wat bijhouden.

Idem met een analoge watermeter. Dat hou je ook best op papier bij of met een toestelletje die een analoge meter kan aflezen.
Mijn schoonbroer kijk daar niet naar. Had opeens een factuur van 5000euro voor de afrekening van het water in de bus. Die zegt dat kan niet want ik verbruik niet veel water. Ik zei schrijf eens elke week uw meterstand op. Bleek er een ondergronds lek te zijn.

Is toch supermakkelijk ('terugdraaiende teller'). Ik zou zelfs zeggen, makkelijker dan een digitale meter (hoewel je het daar gewoon kunt aflezen)

Ik zie live dat ik 6453W produceer en zie de productie grafiek van een dag. Die kan ik tegen de simulator gooien en % of expected berekenen.

Met een analoge meter zie dat die wat terugdraait - best case. Geen idee of 1 of 10 panelen werken, geen idee of je omvormer werkt. En als er iets fout gaat, duurt het wsch 6 mnd voor het het per toeval eens ziet.

Ik krijg tegenwoordig elke avond om 23h een berichtje van HA met productie samenvatting en eventuele warnings.

Mijn moeder heeft ook zo'n omvormer, maar daar zit wel een schermpje op. Elke maand schrijven die de meterstand van de omvormer op. Zo kun je het wat bijhouden.

Mijn pa had ook een schermpje ergens en een geijkte teller, om zijn GSC te kunnen aanvragen ...

In het begin was dat elke dag opschrijven en tellen. Ik kan me nog herinneren - we spreken over 20+y geleden - dat mijn pa zijn vrienden zat te bellen om te vragen 'hoeveel heb je vandaag, ik zoveel' om dan te vergelijken.

Maar na paar maanden was het leuke er ook snel van :laugh:
Idem met een analoge watermeter. Dat hou je ook best op papier bij of met een toestelletje die een analoge meter kan aflezen.
Mijn schoonbroer kijk daar niet naar. Had opeens een factuur van 5000euro voor de afrekening van het water in de bus. Die zegt dat kan niet want ik verbruik niet veel water. Ik zei schrijf eens elke week uw meterstand op. Bleek er een ondergronds lek te zijn.

Dat vul ik wel elke maand in de Energy ID app in. Er bestaan blijkbaar digitale watermeters ondertussen. Mijn pa heeft zijn digitale watermeter samen gekregen met zijn digitale gas/elec meter. Mijn pa heeft zo'n Engie smartbox ding. Om de zoveel tijd stuurt hij in de familie groep foto's van dat scherm 'waterlek' - 'moeder zit weer in de douche voor 3 uren' :laugh:

Was niet thuis terwijl de electrieker daarnet langskwam.
Bleek dat er 8 van de 16 panelen niet meer werkten ipv 4 zoals ik eerder aangaf. En waarschijnlijk al enige tijd gezien de draad van de lus al wat geoxideerd was… Je moet het toch idd wel goed in de gaten houden, voel me wel wat dom nu!

Ik zou 4 panelen willen laten bijleggen (eigenlijk omdat ik sinds kort ook een EV heb), heeft er iemand ervaring met van die micro-omvormers?

(slechts) 4 panelen bijleggen is wel een grote opstartkost voor de technieker en alle administratie.
Micro-omvormers is daarvoor een prima systeem.

Terug
Bovenaan