Ja dit bedoel ik, zonnepanelen + Powerwall en er naast gewoon elektriciteit verbinding. Maar de zonnepanelen staan dan los van het net.
Ik zie geen enkele reden waarom je dit zou doen.
Ga je dan uw elektriciteitsnet zodanig aanpassen dat enkele stopcontacten op de zonnepanelen en powerwall zitten en enkele andere op het net ?
Je betaalt dan veel geld voor uw zonnepanelen en powerwall die je suboptimaal gebruikt. Suboptimaal omdat in de zomer wanneer je te veel stroom hebt en uw batterij vol zit na een halve dag dan verlies je al die "stroom" terwijl je er anders nog 4-6cent of zo ervoor krijgt.
In de winter wanneer je dan te weinig stroom genereert ga je dan ook volle bak stroom moeten inkopen. Daarnaast zie ik u al de hele tijd oei mijn batterij is leeg, effe de tv herpluggen op de stroom van het net. De volgende dag ben je vergeten om de tv terug te herpluggen en oei mijn batterij is vandaag niet gebruikt geweest en ik heb nu continue stroom zitten pakken van het net waarvoor ik het volledige bedrag moet betalen.
Wanneer zou semi online een optie zijn, wanneer de vaste kost voor aangesloten te zijn zodanig hoog is dat de meerprijs ervoor uw investering in offline het nuttig maakt. Maar die is er niet, je betaalt in weze een beperkte vaste kost en voor de rest is uw bijdrage in functie van uw verbruik. Waardoor de drempel om uzelf af te sluiten van het net en volledig offline te gaan waanzinnig hoog ligt... Daarnaast is de generatiecapaciteit van zonnepanelen in de winter bedroevend terwijl voor de meesten het verbruik er even lineair is (uitzonderingen daargelaten : ergo jacuzzi, zwembad, airco, etc...).
Wanneer je zegt van kijk ik doe er eigenlijk niet meer mee als mijn tv en tablet eens opladen, ja dan kun je dat. Maar dan zou ik geen zonnepanelen leggen noch een batterij van alles gezamenlijk 15k€... dan betaal ik gewoon het net want met die 15k€ kun je dan decennia aan elektriciteit kopen voor uwe TV en uwe tablet.
Maar op dit moment is dit niet financieel rendabel in ons systeem dat voorlopig nog goed werkt. Indien je een windmolen zou zetten of zonnepanelen en een kleine windmolen dan zou je nog kunnen zeggen misschien... volledig offline gaan maar dan nog zou je dan graag hebben dat uw batterijcapaciteit een veel langere backup heeft dan dat eventjes. Om nog niet te spreken van de kost die je hebt in zowel initiële aanschaf als onderhoud om dat allemaal in stand te houden. Dat klinkt allemaal mooi, maar als je de luxe hebt om u aan te sluiten op het net, zoals het momenteel geregeld is, dan zou ik dat echt niet doen.