Zonnepanelen Topic

Maar om te zeggen dat de digitale teller sowieso een financiële aderlating is voor iedereen dat klopt niet.
Maar nu draai je het om! Dit werd vorige pagina gezegd waardoor de discussie terug gestart is:
Terwijl de digitale meter een voordeel is voor zonnepaneleneigenaars maar de meeste beseffen het nog niet want je moet denken met een digitale meter dat je ook injectie vergoeding krijgt wat mss goedkoper uitkomt dan het prosumententarief.
Hier werd het omgekeerde beweerd, veralgemeend naar gewoon zonnepaneeleigenaren. Terwijl het afhangt van situatie tot situatie. En ik heb er eerlijk gezegd geen cijfers van (omdat dit ook niet in cijfers te brengen is) maar ik heb toch een vermoeden dat het aantal mensen die er negatief gaan uitkomen (financieel) groter zal zijn dan die er positief gaan uitkomen.

Maar nu draai je het om! Dit werd vorige pagina gezegd waardoor de discussie terug gestart is:

Hier werd het omgekeerde beweerd, veralgemeend naar gewoon zonnepaneeleigenaren. Terwijl het afhangt van situatie tot situatie. En ik heb er eerlijk gezegd geen cijfers van (omdat dit ook niet in cijfers te brengen is) maar ik heb toch een vermoeden dat het aantal mensen die er negatief gaan uitkomen (financieel) groter zal zijn dan die er positief gaan uitkomen.
Mensen die actief ermee aan de slag gaan zullen volgens mij zelden negatief uitkomen. Maar je moet ermee aan de slag natuurlijk. Als je natuurlijk op dezelfde manier blijft verder doen dan ga je inderdaad een negatieve impact zien.

Je moet rekenen dat de prosumentenvergoeding volledig wegvalt. Daarbovenop krijg je nog de injectievergoeding, en dan breng je nog eens het “bespaarde” verbruik door zelfconsumptie in rekening.

Het probleem is dat sommige niet verder geraken dan “het is afgeschaft dus ik doe verlies”. De commentaren die ik in die facebookgroep lees, sorry maar dat is schrijnend. Dat is een collectief aan mensen die geen weet hebben hoe de vork juist in de steel zit, en ook geen moeite doen om te kijken hoe ze ermee aan de slag moeten. Verder dan “het is de schuld van de overheid. Stoute overheid!” komt men niet. Zo geraak je natuurlijk nergens.

Mensen die actief ermee aan de slag gaan zullen volgens mij zelden negatief uitkomen. Maar je moet ermee aan de slag natuurlijk. Als je natuurlijk op dezelfde manier blijft verder doen dan ga je inderdaad een negatieve impact zien.

Je moet rekenen dat de prosumentenvergoeding volledig wegvalt. Daarbovenop krijg je nog de injectievergoeding, en dan breng je nog eens het “bespaarde” verbruik door zelfconsumptie in rekening.

Het probleem is dat sommige niet verder geraken dan “het is afgeschaft dus ik doe verlies”. De commentaren die ik in die facebookgroep lees, sorry maar dat is schrijnend. Dat is een collectief aan mensen die geen weet hebben hoe de vork juist in de steel zit, en ook geen moeite doen om te kijken hoe ze ermee aan de slag moeten. Verder dan “het is de schuld van de overheid. Stoute overheid!” komt men niet. Zo geraak je natuurlijk nergens.
Debielen heb je overal, in beide kampen. Maar daar heb ik het niet over. Zie vorige post:
En zoals er al elke keer geantwoord is wanneer jij of iemand anders dit zei: ja, ok, theoretisch geen probleem mee.
En leg mij nu eens uit hoe die mensen die optimalisatie concreet moeten doen. Zonder allemaal slimme/aanstuurbare apparaten te kopen en een systeem te installeren die alles stuurt. Of zonder een elektrische wagen, want dat is natuurlijk ook één die ik veel zie passeren maar zeker niet voor de meerderheid van de mensen weggelegd (om tal van redenen).

En dan zeker de manier voor mensen die de installatie hebben die ettelijke jaren als de optimale en meest ecologische naar voor geschoven is door tal van instanties (en waar de PV installatie dus op gedimensioneerd is): zonnepanelen + warmtepomp.
Dus wederom, concreet, hoe voor iedereen?

Ik kan mij tal van situaties inbeelden waar het niet mogelijk is hoor. Zie hierboven voor bijvoorbeeld PV+WP waar de PV installatie op gedimensioneerd is.
Dan een simpel voorbeeld: mensen die werken... Zelfs op een heel zonnige dag (14/06/2021, momenteel voor mij de piek van het jaar dicht bij de langste dag van het jaar) beginnen mijn zonnepanelen (Z-gericht) pas deftig op te wekken na 9u. Ze stoppen voor 19u met deftig opwekken (piek van die dag is de limiet van mijn inverter, 3.3kW. Deftig opwekken is >1kW voor mij.). Overdag kunnen geen apparaten opgezet worden wegens werk. 's avonds wordt er gekookt wanneer de installatie al een pak minder opwekt.

Of nog een voorbeeld die ik veel hoor: leg dan een O-W opstelling i.p.v. puur Z. Mooi, maar wat moeten mensen doen in een rijhuis met enkel een zadeldak die de keuze hebben tussen N of Z (zoals ik, waar Noord dan nog eens straatkant is en schaduw heeft van andere huizen met momenten)?

Het is al meermaals besproken en aangetoond dat dit klopt. Maar dat mensen ook perfect dit kunnen optimaliseren en verbruiken wanneer de installatie aan het opwekken is. Als je natuurlijk halsstarrig blijft vasthouden aan uw “ik verbruik wanneer ik het wil”, tsja dan moet je niet komen zeuren natuurlijk. Dan doe je het uw eigen aan.
Wat is al meermaals besproken en aangetoond dat dit klopt?

Dat voor de mensen die verbruiken uit fase met de generatie dat dit een fameuze aderlating is ? (generatie in de zomer, verbruik in de winter)?
Dat de digitale meter een voordeel kan zijn voor zonnepaneeleigenaar die een hoger eigenverbruik halen dan 3x %?

Of dat de digitale meter een voordeel IS voor de zonnepaneeleigenaren ?

Ik antwoord op het laatste statement. Waar jij op antwoord, ik zie het niet.

Ik denk dat u het niet snapt. De Vlaamse Regering wist dat ze hun boekje te buiten gingen met de terugdraaiende teller. Zijn meermaals gewaarschuwd en er hing ook een rechtzaak bij het grondwettelijk hof. Het is niet de overheid die het heeft afgeschaft maar het grondwettelijk hof. Dus had Vlaanderen maar met een andere oplossing moeten komen zoals ze nu afkomen met de premie voor de zonnepaneel eigenaars dan was er niks aan de hand en was er nu ook geen gezeur van de zonnepaneel eigenaars. Want nu opeens kan een premie geven wel en toen in de tijd niet dus stel u daar maar eens vragen naar waarom ze nu een ommekeer maken. Dit is gewoon om als minister en overheid geen gezichtsverlies te leiden dat ze nu een premie gaan geven om te mensen toch wat te sussen. Denk je nu echt dat die premie ook zo zuiver gaat zijn, ten eerste vraag u eens af waar ze het geld gaan halen voor deze premie in volle crisis door corona. Het geld halen ze voor deze premie later terug uit onze zakken door extra belastingen te heffen of ze te verhogen. De ministers en de politieke wereld weten wel wat ze doen om het geld terug te verdienen en ons vanalles wijs te maken.

Uiteindelijk betalen wij voor alles dat gesubsidieerd wordt. Of het nu zonnepanelen, el Kouakibi, isolering van de spouw, e-peil subsidie, de windmolenssubsidie, de omwenteling naar gascentrales ipv kerncentrales, de boetes voor het niet halen van onze groene energiedoelstellingen of...

Het punt is dat uw statement dat de digitale meter de facto voordelig is, nonsens is.

Terwijl ze het effectief hadden voordelig KUNNEN maken vanaf het begin. Door die digitale meter aantrekkelijk te maken. Maar ja dan klopte hun businesscase niet meer.

Dat we dik gerold zijn door de overheid dat staat vast.
Maar we kunnen er ook niks meer aan veranderen, en dat is natuurlijk jammer.
Het enige wat je nu kan doen is van deze situatie toch nog iets goeds proberen maken. En dan is de stelling dat als je let op hoe en wanneer je verbruikt je ook financieel winst kan doen is dan zeker niet verkeerd. Oké je boet in uw flexibiliteit en de foert we zien wel mentaliteit. Maar om te zeggen dat de digitale teller sowieso een financiële aderlating is voor iedereen dat klopt niet.
Dus bevestig je effectief hetgeen ik vermelde en hetgeen de stelling van datatechnicus debunkte. Coolio.

Kijk hé, als ik voor 10€ op een maand mijn was tot aan het plafond moet opstapelen dan kan mij dat effectief de pot op hoor.

Daarnaast kan ik ermee aan de slag gaan zoveel als ik wil... ik kan die 1600-2100kwh voor mijn verwarming met de warmtepomp onmogelijk ombuigen zodanig dat dit een positieve impact geeft op mijn financiële toestand.

En weet jij wat mijn eerste gedachte is bij die uitleg?
Foert, ik betaal wel gewoon die rekening van 50 - 100€ per maand voor de energie uit mijn stopcontact te halen wanneer ik er goesting voor heb.

Vergeet wel niet dat een groot gedeelte van die mensen TOEN zonnepanelen laten plaatsen hebben omdat ze er dan niet naar moesten omkijken. DAT was juist DE reden om het toen nog te doen.

Als men dan nu ook aan de slag moet gaan op de manier zoals jij stelt, dan is dat toch evident dat men daar giftig om is ? Dat wil niet zeggen dat zij daarom ermee niet aan de slag zullen gaan om er toch nog het onderste uit de kan mee te halen. Maar tov het objectief dat ze met hun investering hadden, is het wel een aderlating (al dan niet financieel)

Zijn er mensen met digitale meter die hun afname, injectie, omvormervermogen en piekverbruik op jaarbasis willen delen? Dan kan je dat eens berekenen tussen de oude en nieuwe situatie. Vergeet capaciteitstarief vanaf volgend jaar niet.

En weet jij wat mijn eerste gedachte is bij die uitleg?
Foert, ik betaal wel gewoon die rekening van 50 - 100€ per maand voor de energie uit mijn stopcontact te halen wanneer ik er goesting voor heb.
Kijk en dat is nu die mentaliteit die volledig verkeerd zit. Je kan wel blijven wijzen naar de regering die u gerold heeft, en daar heb je een punt. Maar daar kan je 0,0 aan veranderen nu.
Het enige wat je kan doen is realistisch aan de slag gaan en berekeningen maken. En dan komen we bij het initiële punt aan, dat als je wat meer moeite doet en de berekening maakt je effectief financieel beter kan uitkomen. Niet iedereen, maar zeker 50% van de aanhoudende klagers wel.

Maar als je dan afkomt met “het interesseert mij niet”, “ik kan niks doen als ik niet thuis ben”, … Ja dan vervalt uw reden tot klagen wel voor een groot stuk.

Je pint je vast op data-technicus zijn uitspraak die algemeen was. Bon dat kan je niet veralgemeen en moet case per case bekeken worden. Ik ga niet discuteren of hij dit bewust foutief voorstelt of niet. Maar in plaats van dit volledig af te schieten en te roepen dat hij verkeerd zit kan je ook daardoor kijken en naar de essentie kijken. En die essentie is zeer duidelijk en zeer correct.

Er bestaan timers op afwas en wasmachine ...
Bestaan, ja. Maar de post die ik erbij haal in diezelfde post (die maar een paar posts erboven staat)
En leg mij nu eens uit hoe die mensen die optimalisatie concreet moeten doen. Zonder allemaal slimme/aanstuurbare apparaten te kopen en een systeem te installeren die alles stuurt.

Om nog maar te zwijgen, zoals @Raa hierboven aanhaalt, dat er tal van redenen zijn om het niet te doen als je niet thuisbent.
En het ging nog altijd om het financiële aspect. Puur het financiële aspect. Als je momenteel apparaten hebt die die functionaliteit niet hebben en nog perfect werken; leg mij eens uit hoe nieuwe kopen speciaal om een beetje te besparen op uw energiefactuur goedkoper uitkomt :unsure:

Bestaan, ja. Maar de post die ik erbij haal in diezelfde post (die maar een paar posts erboven staat)
Hoe:

In de ochtend zet je alles klaar en zet je de timer van je toestel op.

Als u toestel al zo oud is dat er geen timer opstaat win je geld terug door een nieuwer en zuiniger toestel te kopen.
In de link van raa staat het zelf. Oude slecht onderhouden toestellen vliegen in brand.
Dus af en toe is u droogkast kuisen kan geen kwaad en dan is de kans dat dat in brand vliegt miniem.

Hoe:

In de ochtend zet je alles klaar en zet je de timer van je toestel op.

Als u toestel al zo oud is dat er geen timer opstaat win je geld terug door een nieuwer en zuiniger toestel te kopen.
In de link van raa staat het zelf. Oude slecht onderhouden toestellen vliegen in brand.
Dus af en toe is u droogkast kuisen kan geen kwaad en dan is de kans dat dat in brand vliegt miniem.
Mijn wasmachine van ~10j oud heeft dit niet, en is energielabel C. Als ik een nieuw wil kopen van een deftig merk die ook nog eens minder verbruikt, is dit een kost van €550~€600 euro (vlug eens op de site van Vandenborre gekeken).
Pak nu nog dat ge een wasmachine "afschrijft" op 20j, dan zit ik op helft levensduur, dus pakt €250 dat het mij zou kosten.

Ge zult al veel waskes moeten draaien om dat eruit te halen... Er dan nog vanuit gaande dat je elke keer goed gokt en uw timer zet op een moment dat het niet bewolkt is; en dus enkel wast als de PV installatie genoeg opbrengt (dus een paar maand aan een stuk in de winter niet) :sarcastic:

Ik bekijk het totaalplaatje hé, net enkel component energieprijs. Zoals het ook hoort.

Het is nu ook niet dat een wasmachine zoveel verbruikt.
En als je alles in rekening neemt moet je ook nog eens naar je waterverbruik kijken dat bij een nieuwe machine eenheid stuk lager ligt dan bij een ouder toestel.

Kijk en dat is nu die mentaliteit die volledig verkeerd zit. Je kan wel blijven wijzen naar de regering die u gerold heeft, en daar heb je een punt. Maar daar kan je 0,0 aan veranderen nu.
Het enige wat je kan doen is realistisch aan de slag gaan en berekeningen maken. En dan komen we bij het initiële punt aan, dat als je wat meer moeite doet en de berekening maakt je effectief financieel beter kan uitkomen. Niet iedereen, maar zeker 50% van de aanhoudende klagers wel.

Dus eigenlijk de sunken cost fallacy. Een nieuw toestel kopen want ja daar bespaar je x€ mee. Een sturing voor uw warmtepomp aankopen van 800€ want ja dan is uw piek minder. U tijd versmossen aan het aan de slag gaan en berekeningen maken voor 5€ per maand winst.

Ja zeg, dat is het mij niet waard.

Maar als je dan afkomt met “het interesseert mij niet”, “ik kan niks doen als ik niet thuis ben”, … Ja dan vervalt uw reden tot klagen wel voor een groot stuk.
Tuurlijk vervalt dat recht niet. Het is niet omdat je niet het beste maakt van de huidige situatie dat je daarom niet mag klagen over het onrecht dat u is aangedaan of de belofte die een partij u heeft verbroken.

En ja ik maak er wel het beste van, van de omstandigheden. Maar ik ga er nu ook niet lyrisch over doen of mijn gedragingen zodanig aanpassen om er een paar euro mee te verdienen... Mijn comfort is mij dat allemaal niet waard.
Maar bon, ik was ook al niet de persoon die zag dat zijn teller op -500kwh stond tov het jaar ervoor en die dan om dat zeker niet gratis te moeten teruggeven nog eventjes voor 500kwh aan elektrische fornuisjes opzette... dat gedoe was het mij ook allemaal niet waard.

En neen, indien ik nu zou moeten beslissen over het installeren van zonnepanelen of een warmtepomp zou ik dat helemaal niet doen.

Je pint je vast op data-technicus zijn uitspraak die algemeen was. Bon dat kan je niet veralgemeen en moet case per case bekeken worden. Ik ga niet discuteren of hij dit bewust foutief voorstelt of niet. Maar in plaats van dit volledig af te schieten en te roepen dat hij verkeerd zit kan je ook daardoor kijken en naar de essentie kijken. En die essentie is zeer duidelijk en zeer correct.
Neen de essentie van zijn post was : stop met zagen zonnepaneeleigenaren. Want de digitale meter is voordeliger voor jullie.
En neen die essentie is niet correct.

Het is nu ook niet dat een wasmachine zoveel verbruikt.
En als je alles in rekening neemt moet je ook nog eens naar je waterverbruik kijken dat bij een nieuwe machine eenheid stuk lager ligt dan bij een ouder toestel.
Exact mijn punt hé, uw eerste zin. Hoe kan je stellen dat je er voordeel uit haalt bij aankoop nieuwe wanneer de oude nog niet kapot is speciaal om op uw energiefactuur te besparen?

Water kost niet zoveel en zoveel verschil op waterverbruik zit er niet hoor.
Laten we een 10j oud model vergelijken met een recent, beide zelfde merk en zelfde prijsklasse:
&

==> 1.19 kWh/cycles & 56 liter per cyclus vs. 0.56kWh per cyclus & 39l per cyclus.
Om de aankoop te rechtvaardigen (aan €4.3 per kubiek water en energie €0.15/kWh dus incl distributie en transport) moet je dus kijken naar het prijsverschil per cyclus. Voor water €0.0731 en voor elektriciteit €0.0945. Pak nog dat je inderdaad 100% op zonnepanelen wast, dan is het energieverschil €0.179.

Dan mag je in het (zeer onwaarschijnlijke scenaria dat je 100% op zelf opgewekte zonnestroom wast) op 10j 993 wasjes draaien om er voordeel uit te halen.

[edit]Te snel geweest en foutje in berekening, zie hier voor correctie ;)

Laatst bewerkt:
Oftewel :

993 / 10 -> 99,3 wasjes per jaar. 99,3/53 weken -> 1.87 wasjes per week.
In het onwaarschijnlijke scenario dat je 100% op zelf opgewekte zonnestroom wast.
En dat is maar 1 toestel die een beperkte impact heeft net omdat, zoals aangegeven, deze maar een beperkt stroomverbruik heeft. Aan die 99.3 wasjes per jaar is dat 55kWh (met de moderne wasmachine in de vergelijking). Dat is een peuleschil voor uw zelfverbruik omhoog te krikken.

Er zijn genoeg apparaten die je niet zo kan timen en net de slokkoppen zijn qua energie. Koken bijvoorbeeld kan je niet timen t.o.v. wanneer de zon schijnt. En de discussie is nog steeds over het globale plaatje, ik kan er ook niet aan doen dat iemand anders er wasmachine en vaatwas bij betrokken heeft die weinig tot geen impact heeft.

[edit]En er zijn nog dingen die niet eens in de ruwe berekening zitten die de terugverdientijd/break even punt enkel langer gaan maken. Dan denk ik aan in het weekend wassen (niet speciaal om zelfconsumptie te doen, ik doe dat zelf en zie dat bij buren ook genoeg. Zeker in de zomer zodat de was buiten kan gehangen worden. Dat gebeurt al jaar en dag; de limiterende factor is wanneer je thuis bent) of injectietarief indien je dat niet met zelfconsumptie doet.

Laatst bewerkt:
Waar vind je elletriek aan 15c/kwh incl kosten? :unsure:

Voor de rest volledig akkoord.
Woops, had er mijn jaarfactuur van vorig jaar bijgepakt en kwam onder de 16c/kWh uit en ik shop niet elk jaar dus ging er vanuit dat het iets goedkoper mogelijk is. Maar wat te snel geweest en was excl BTW 😅

Net eens V-test gedaan, realistischer zou idd 25c/kWh zijn incl BTW.
Voor mijn vergelijking van hierboven komt het dan op:
==> 1.19 kWh/cycles & 56 liter per cyclus vs. 0.56kWh per cyclus & 39l per cyclus.
Om de aankoop te rechtvaardigen (aan €4.3 per kubiek water en energie €0.25/kWh dus incl distributie en transport) moet je dus kijken naar het prijsverschil per cyclus. Voor water €0.0731 en voor elektriciteit €0.1575. Pak nog dat je inderdaad 100% op zonnepanelen wast, dan is het energieverschil €0.2975.

Dan mag je in het (zeer onwaarschijnlijke scenaria dat je 100% op zelf opgewekte zonnestroom wast en vergelijkt met geen injectietarief & nooit op zonnestroom wassen) op 10j 840 wasjes draaien om er voordeel uit te halen.

Is het oneerlijk om te zeggen dat wassen op regenwater ook perfect valabel is? :unsure:
Dan vervalt dus ook al uw kosten van water. Daarbij zijn wasmachine, droogkast en vaatwas toch echt wel de drie grootste slokkoppen van energie die perfect te timen vallen. Samen met koken zit je al bijna aan het gros van uw verbruik.
Corrigeer me gerust maar wat verbruikt er bij jullie, buiten een warmtepomp, dan nog zoveel? Het verbruik van de gascondensatieketel is ook niet te onderschatten, maar deze draait ook geen heel jaar dus dat nivelleert zich over een periode van een jaar.

Is het oneerlijk om te zeggen dat wassen op regenwater ook perfect valabel is? :unsure:
Dan vervalt dus ook al uw kosten van water. Daarbij zijn wasmachine, droogkast en vaatwas toch echt wel de drie grootste slokkoppen van energie die perfect te timen vallen. Samen met koken zit je al bijna aan het gros van uw verbruik.
Corrigeer me gerust maar wat verbruikt er bij jullie, buiten een warmtepomp, dan nog zoveel? Het verbruik van de gascondensatieketel is ook niet te onderschatten, maar deze draait ook geen heel jaar dus dat nivelleert zich over een periode van een jaar.

Bij mij zijn die drie niet de grootste slokkop om eerlijk te zijn.
Deze zijn de grootste verbruikers voor mijn geval - niet in een bepaalde volgorde :

1) elektrisch vuur / dampkap combi
2) elektrische oven
3) diepvries / koelkast
4) ventilatieunit
5) airco
6) warmtepomp
7) PC + dualscreen

Droogkast is misschien 20 ladingen op een jaar, rest hang ik dat buiten (of gedeeltelijk binnen), al is de was die uit het wasmachine komt niet om te zeggen doorweekt. Is redelijk droog.
Wasmachine is puur afhankelijk van aantal personen, etc en valt qua energieverbruik eigenlijk mee in het geheel. Als je zag dat het verbruik van een wasmachine 0.59kwh is voor 1 was te draaien, het is niet alsof je 24/24 was aan het draaien bent. Zelfs als je aan een verbruik van 1.2kwh zit per wasje, het duurt even voordat je die nieuwe machine terugverdient hebt als die oude niet stuk is of je niet 5 wasjes op een week draait.
Afwasmachine : ik doe de vaat met de hand. Dus het warm water komt van mijn warmtepomp en zijn boiler dus ja...

Je verschiet uzelf wanneer je de som maakt van het verbruik van een gamingpc. Daar is het verbruik van dat wasje, peanuts tegenover.

EDIT:
Het verbruik van de warmtepomp doet het verbruik van al die anderen natuurlijk verbleken (1600 - 2100kwh - afhankelijk van hoe koud het geweest is).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan