Het is al meermaals besproken en aangetoond dat dit klopt. Maar dat mensen ook perfect dit kunnen optimaliseren en verbruiken wanneer de installatie aan het opwekken is. Als je natuurlijk halsstarrig blijft vasthouden aan uw “ik verbruik wanneer ik het wil”, tsja dan moet je niet komen zeuren natuurlijk. Dan doe je het uw eigen aan.
Wat is al meermaals besproken en aangetoond dat dit klopt?
Dat voor de mensen die verbruiken uit fase met de generatie dat dit een fameuze aderlating is ? (generatie in de zomer, verbruik in de winter)?
Dat de digitale meter een voordeel kan zijn voor zonnepaneeleigenaar die een hoger eigenverbruik halen dan 3x %?
Of dat de digitale meter een voordeel IS voor de zonnepaneeleigenaren ?
Ik antwoord op het laatste statement. Waar jij op antwoord, ik zie het niet.
Ik denk dat u het niet snapt. De Vlaamse Regering wist dat ze hun boekje te buiten gingen met de terugdraaiende teller. Zijn meermaals gewaarschuwd en er hing ook een rechtzaak bij het grondwettelijk hof. Het is niet de overheid die het heeft afgeschaft maar het grondwettelijk hof. Dus had Vlaanderen maar met een andere oplossing moeten komen zoals ze nu afkomen met de premie voor de zonnepaneel eigenaars dan was er niks aan de hand en was er nu ook geen gezeur van de zonnepaneel eigenaars. Want nu opeens kan een premie geven wel en toen in de tijd niet dus stel u daar maar eens vragen naar waarom ze nu een ommekeer maken. Dit is gewoon om als minister en overheid geen gezichtsverlies te leiden dat ze nu een premie gaan geven om te mensen toch wat te sussen. Denk je nu echt dat die premie ook zo zuiver gaat zijn, ten eerste vraag u eens af waar ze het geld gaan halen voor deze premie in volle crisis door corona. Het geld halen ze voor deze premie later terug uit onze zakken door extra belastingen te heffen of ze te verhogen. De ministers en de politieke wereld weten wel wat ze doen om het geld terug te verdienen en ons vanalles wijs te maken.
Uiteindelijk betalen wij voor alles dat gesubsidieerd wordt. Of het nu zonnepanelen, el Kouakibi, isolering van de spouw, e-peil subsidie, de windmolenssubsidie, de omwenteling naar gascentrales ipv kerncentrales, de boetes voor het niet halen van onze groene energiedoelstellingen of...
Het punt is dat uw statement dat de digitale meter de facto voordelig is, nonsens is.
Terwijl ze het effectief hadden voordelig KUNNEN maken vanaf het begin. Door die digitale meter aantrekkelijk te maken. Maar ja dan klopte hun businesscase niet meer.
Dat we dik gerold zijn door de overheid dat staat vast.
Maar we kunnen er ook niks meer aan veranderen, en dat is natuurlijk jammer.
Het enige wat je nu kan doen is van deze situatie toch nog iets goeds proberen maken. En dan is de stelling dat als je let op hoe en wanneer je verbruikt je ook financieel winst kan doen is dan zeker niet verkeerd. Oké je boet in uw flexibiliteit en de foert we zien wel mentaliteit. Maar om te zeggen dat de digitale teller sowieso een financiële aderlating is voor iedereen dat klopt niet.
Dus bevestig je effectief hetgeen ik vermelde en hetgeen de stelling van datatechnicus debunkte. Coolio.
Mensen die actief ermee aan de slag gaan zullen volgens mij zelden negatief uitkomen. Maar je moet ermee aan de slag natuurlijk. Als je natuurlijk op dezelfde manier blijft verder doen dan ga je inderdaad een negatieve impact zien.
Kijk hé, als ik voor 10€ op een maand mijn was tot aan het plafond moet opstapelen dan kan mij dat effectief de pot op hoor.
Daarnaast kan ik ermee aan de slag gaan zoveel als ik wil... ik kan die 1600-2100kwh voor mijn verwarming met de warmtepomp onmogelijk ombuigen zodanig dat dit een positieve impact geeft op mijn financiële toestand.
Je moet rekenen dat de prosumentenvergoeding volledig wegvalt. Daarbovenop krijg je nog de injectievergoeding, en dan breng je nog eens het “bespaarde” verbruik door zelfconsumptie in rekening.
En weet jij wat mijn eerste gedachte is bij die uitleg?
Foert, ik betaal wel gewoon die rekening van 50 - 100€ per maand voor de energie uit mijn stopcontact te halen wanneer ik er goesting voor heb.
Het probleem is dat sommige niet verder geraken dan “het is afgeschaft dus ik doe verlies”. De commentaren die ik in die facebookgroep lees, sorry maar dat is schrijnend. Dat is een collectief aan mensen die geen weet hebben hoe de vork juist in de steel zit, en ook geen moeite doen om te kijken hoe ze ermee aan de slag moeten. Verder dan “het is de schuld van de overheid. Stoute overheid!” komt men niet. Zo geraak je natuurlijk nergens.
Vergeet wel niet dat een groot gedeelte van die mensen TOEN zonnepanelen laten plaatsen hebben omdat ze er dan niet naar moesten omkijken. DAT was juist DE reden om het toen nog te doen.
Als men dan nu ook aan de slag moet gaan op de manier zoals jij stelt, dan is dat toch evident dat men daar giftig om is ? Dat wil niet zeggen dat zij daarom ermee niet aan de slag zullen gaan om er toch nog het onderste uit de kan mee te halen. Maar tov het objectief dat ze met hun investering hadden, is het wel een aderlating (al dan niet financieel)