Zonnepanelen Topic

En geen mogelijkheid om vanuit huidige Sunny Boy naar een batterij te trekken? Allee, de installateurs zullen terug goeie jaren hebben: omvormerkes gaan vervangen :D
Niet vervangen he, is een additionele omvormer. Maar komt nog eens bovenop de kost van een batterij, ben dus bewust voor een Huawei gegaan waar dit niet nodig is. Als ik ooit een batterij wil, is het maar plug and play (volgens mij zelfs eenvoudig zelf te doen).

Nu, het is afgekeurd wegens discriminatie. Nu kan je die discriminatie ook wegwerken door iedereen een terugdraaiende teller te geven he...
Laat ons hopen dat ze dat ook inzien
Als ik het goed begrijp ook omwille het feit dat de Vlaamse regering door de terugdraai-regeling de federale regering ontgrieft van belastingen en dat kan niet. Ook een paar punten over straling door draadloze communicatie en dat er moet voorzien worden in bekabelde opties. Zie de B punten. Uitspraak GwH
“Het decreet zegt letterlijk dat de distributienetbeheerders Infrax en Eandis je van stroom mogen afsluiten als je weigert om een digitale meter te plaatsen”, reageert Rob Beenders (sp.a) in Het Belang Van Limburg

Maar nu niet meer, want het decreet is ongrondwettelijk bevonden :)
Ik weet niet waarom ik al die moeite blijf doen, maar alé: de energieprijs die je betaalt is maar 3-7 cent/kWh. De rest zijn heffingen en kosten voor distributie, waardoor je uiteindelijk aan 27 cent komt. Of het fair is dat de energiefactuur een vermomde belastingfactuur voor lokale gemeenten is geworden, is een andere dicussie natuurlijk.

Het eenvoudigste voor mensen zal zijn om te wassen en de droogkast te gebruiken overdag, en om een timer op je diepvriezer te zetten dat die enkel werkt tijdens de daguren.

Voor de rest ga ik niet meer reageren, want het is duidelijk dat er nog een paar avondjes cafépraat moeten passeren vooraleer we een discussie gebaseerd op feiten en cijfers kunnen hebben. Ongeinformeerde uitspraken of halve waarheden neerpennen gaat nu eenmaal sneller dan een onderbouwd antwoord dat alle nuances bevat.
Uiteraard veel onwetenheid en woede. Maar ja, blijft wel dat er iets "beloofd" geweest is dat uiteindelijk teniet gedaan wordt. Je maakt een beslissing om zonnepanelen te leggen op basis van de informatie die je hebt op dat moment.

Men wou nu de digitale teller promoten en dan nog een overgangsregeling voorzien voor de mensen die nog voor 2021 zonnepanelen leggen. Net zoals mensen die nog een lening afsloten voor 2020 konden genieten van de woonbonus.

Ondertussen betalen ze in Wallonië nog altijd geen prosumententarief: https://www.engie.be/nl/blog/zonnepanelen/nieuws-over-het-prosumententarief-in-wallonie-in-2020

Mailtje richting de installateur voor het vergroten van de omvormer (eerst 180% overgedimensioneerd, nu voor volle vermogen gaan) is reeds onderweg..

Zowel hier als op sociale media zie je dan plots de experts opduiken met de typische 'I told you so' preek.

Mensen zijn (heel terecht overigens) kwaad. Laat die mensen kwaad zijn.
Ik las hier: 'je hebt gegokt en verloren'. Zoiets zou in eerste instantie geen gok mogen zijn. Enige transparantie en kennis omtrent de wetgeving en haalbaarheid zou men toch wel mogen verwachten van een regering. Zo kan de modale burger voor zichzelf uitmaken of hij al dan niet dergelijke investering doet. Of 'je wist op voorhand waar je aan begon hé'. Niemand heeft wat aan die zever. Ga ergens anders den interessante uithangen.

Typisch België toch weer. Maffia van de bovenste plank.

Iemand een idee of een simpele SMA Sunny Boy klaar is om daar ooit een batterij op aan te sluiten? Ik dacht van niet maar lijkt mij dat ik hier wel wat onderzoek naar zal mogen doen...

Indien het er niet klaar voor is, hoe zou je dan wel een batterijopstelling kunnen bekomen?
Sma home manager en dan de juiste LG resu chem batterij kan ook werken

Mailtje richting de installateur voor het vergroten van de omvormer (eerst 180% overgedimensioneerd, nu voor volle vermogen gaan) is reeds onderweg..
Dus je gaat een installateur zijn werkuren betalen (1) en geld uitgeven aan een grotere omvormer (2).
In ruil ga je op de 20 zonnigste dagen van het jaar, waarop je al sowieso meer stroom produceert dan je ooit kan verbruiken, nóg meer stroom produceren. (3) Op de andere 345 dagen van het jaar heb je niet meer opbrengst.

Hoe je dan door de combinatie van 1, 2 en 3 ooit denkt een verstandige beslissing te doen is mij een raadsel, maar het zijn jouw centen hé

Er zijn ruwweg drie categorieën. De mensen die voor de rechtszaak panelen gelegd hebben, de mensen die erna panelen hebben gelegd en zich bewust waren van het risico, en de mensen die erna panelen hebben gelegd en geen idee hadden dat de uiteindelijke terugverdientijd serieus kon tegenvallen door de uitspraak van het hof. Ik zou toch ook de grootte van de derde groep niet onderschatten, veel mensen leggen zonnepanelen omdat ze bij de bakker gehoord hebben dat dat een goede investering is en omdat de installateur hen voorrekent dat ze na 6 jaar dikke winst maken. De meeste mensen hebben ook te weinig inzicht in de opbouw van een elektriciteitsfactuur om zelf het rendement te gaan berekenen.

Komt daarenboven nog dat rendement berekenen altijd een heikel punt is omdat je met een aantal factoren zit die je niet in de hand hebt (toekomstige energieprijzen onder andere), en factoren waar de overheid een invloed op heeft, en die dus jammer genoeg gedurende de looptijd kunnen aangepast worden. En dat is eigenlijk het ergste he. Wij hebben enkele jaren geleden stookolie vervangen door gas. Maar ik besef dat de kans reëel is dat de overheid over enkele jaren de taksen op elektriciteit zal verlagen en dat zal compenseren door die op gas te verhogen. Elke berekening die ik maakte om te kijken wat vanuit financieel oogpunt de beste vervanging voor onze oude stookolieketel zou zijn liep uiteindelijk altijd vast op de onzekerheid over het toekomstige beleid van opeenvolgende regeringen. Uiteindelijk hebben we voor het gebruiksgemak van gas gekozen, maar ik besef dat de kans bestaat dat ik mij dat over tien jaar kan beklagen als de factuur verdubbelt.

Hetzelfde geldt jammer genoeg voor alle alternatieven die nu hier naar voren worden geschoven. Overdimensioneren, onderdimensioneren, batterij steken,...aangezien de nieuwe tarieven nog niet bekend zijn kan je geen echte simulatie maken van wat het zou opbrengen of kosten.

Ik vind het best bizar dat die "gegokt en verloren" mentaliteit leeft, terwijl er voor Arco aandelen (waar nergens een belofte gemaakt is) wel nog steeds naar een vergoeding gezocht wordt. Dit is effectief, zwart op wit, beloofd door de regering he.

Ik vind het best bizar dat die "gegokt en verloren" mentaliteit leeft, terwijl er voor Arco aandelen (waar nergens een belofte gemaakt is) wel nog steeds naar een vergoeding gezocht wordt. Dit is effectief, zwart op wit, beloofd door de regering he.
Denk je nu echt dat er voor Arco een oplossing gezocht wordt?

Een wortel voorhouden voor de ezels zodat ze blijven stemmen...

Zowel hier als op sociale media zie je dan plots de experts opduiken met de typische 'I told you so' preek.

Mensen zijn (heel terecht overigens) kwaad. Laat die mensen kwaad zijn.
Ik las hier: 'je hebt gegokt en verloren'. Zoiets zou in eerste instantie geen gok mogen zijn. Enige transparantie en kennis omtrent de wetgeving en haalbaarheid zou men toch wel mogen verwachten van een regering. Zo kan de modale burger voor zichzelf uitmaken of hij al dan niet dergelijke investering doet. Of 'je wist op voorhand waar je aan begon hé'. Niemand heeft wat aan die zever. Ga ergens anders den interessante uithangen.

Typisch België toch weer. Maffia van de bovenste plank.
Mee eens dat de "gedupeerden" terecht kwaad zijn. De (vorige) regering is hier serieus in de fout gegaan. Op zich kan je die mensen niet verwijten dat ze beloftes (die men nooit had mogen maken) geloven.

Maar anderzijds heb je dan ook verschillende personen die niet willen begrijpen dat de terugdraaiende teller maatregel ook niet bepaald correct/eerlijk/juist is. Het is toch niet meer dan logisch dat je opgewekte elektriciteit minder waard is wanneer er een overaanbod is? En dat men op termijn moet inzetten op slimme sturing en opslag van energie?

Maar anderzijds heb je dan ook verschillende personen die niet willen begrijpen dat de terugdraaiende teller maatregel ook niet bepaald correct/eerlijk/juist is. Het is toch niet meer dan logisch dat je opgewekte elektriciteit minder waard is wanneer er een overaanbod is? En dat men op termijn moet inzetten op slimme sturing en opslag van energie?
Maar dan moet je ook snappen dat algemene slimme sturing nog niet op punt staat (begint er te komen) + dat dit maar voor een minderheid van apparaten effectief nuttig kan toegepast worden.

Verder moet je ook niet vergeten dat er enorm gepusht is van de overheid toe naar warmtepomp en zonnepanelen. Een combinatie die nu extreem duur geworden is in gebruik, en waarvoor je onmogelijk eigen energieopslag voor kunt voorzien (persoonlijke energieopslag kan je dagdagelijks verbruik opvangen, maar niet verschil zomer <> winter; en je PV wekt vooral op in de zomer en warmtepomp verbruikt vooral in de winter...).

Als je naar u energie factuur kijkt, weet je inderdaad dat het huidige (ale het oud eigenlijk) systeem niet klopt. Manier van berekenen was nog opgebouwd in de tijd dat particulieren nog geen energieleveranciers waren, in de tussentijd hebben ze dan prosumententarief in leven geroepen om toch al een gedeelte vergoed te worden.

Opzich heeft het zelfs niet te maken dat ze op deze manier de mensen willen pushen om zoveel mogelijk zelf te verbruiken.

Als ik kijk naar mijn leverancier bieden ze 0,04kwh en dat is een vaste prijs (ale dat wordt er nu gezegd, zal ook nog niet te hard roepen), wat ik al een mooie prijs vind eigenlijk. Als je inderdaad weet dat grotendeel van de tijd ik ga injecteren, wanneer de prijs laag gaat liggen. Zelf betaal ik bij hun vaste prijs 0,058kwh, als ik van hun koop, maar dat zal dan meestal op de momenten zijn dat het duurder is.

En zoals je zegt heeft de regering een serieuze blunder begaan.

Laatst bewerkt:
Maar dan moet je ook snappen dat algemene slimme sturing nog niet op punt staat (begint er te komen) + dat dit maar voor een minderheid van apparaten effectief nuttig kan toegepast worden.

Verder moet je ook niet vergeten dat er enorm gepusht is van de overheid toe naar warmtepomp en zonnepanelen. Een combinatie die nu extreem duur geworden is in gebruik, en waarvoor je onmogelijk eigen energieopslag voor kunt voorzien (persoonlijke energieopslag kan je dagdagelijks verbruik opvangen, maar niet verschil zomer <> winter; en je PV wekt vooral op in de zomer en warmtepomp verbruikt vooral in de winter...).

Het fabeltje van de slimme sturing zou niet zo aanstotelijk zijn als het niet door de VREG en aanhangers werd gebruikt als de oplossing voor het probleem. Je installatie slim maken is zoals je zegt absoluut geen sinecure. Kijk ik bijvoorbeeld naar de situatie van m'n ouders dan zouden die daar eigenlijke alle huishoudelijke toestellen moeten vervangen. Hun huis staat nog gewoon vol "domme" toestellen. Nu goed; die mensen koken en verwarmen op gas; maar niet iedereen heeft zoveel geluk dezer dagen.

Ik ben benieuwd of deze beslissing een merkbare impact zal hebben op het halen van de klimaatdoelstellingen voor Vlaanderen. Met windmolenparken in het slop zag dat er al niet zo goed uit. Dan maar een CO2-taks?

Het fabeltje van de slimme sturing zou niet zo aanstotelijk zijn als het niet door de VREG en aanhangers werd gebruikt als de oplossing voor het probleem. Je installatie slim maken is zoals je zegt absoluut geen sinecure. Kijk ik bijvoorbeeld naar de situatie van m'n ouders dan zouden die daar eigenlijke alle huishoudelijke toestellen moeten vervangen. Hun huis staat nog gewoon vol "domme" toestellen. Nu goed; die mensen koken en verwarmen op gas; maar niet iedereen heeft zoveel geluk dezer dagen.
Niet alleen dat, zelfs als je allemaal "slimme" toestellen hebben, moeten ze nog correct aangestuurd worden :p

Zoals hier eerder al gezegd: veel toestellen gaan niet of niet optimaal functioneren als je ze constant aan/uit schakelt als er een wolkje komt. Zeker toestellen met een "programma" (denk vaatwas, wasmachine, droogkast, ...).

En dan zwijg ik nog van de dingen die je niet kan inplannen/sturen. Voorbeeld hiervan is idd alles in de keuken. Ik ga niet wachten met koken tot de zon er door komt ^^ En dan gaat een thuisbatterij ook geen oplossing bieden, zeker met het capaciteitstarief. Iets warmhouden in den oven, ondertussen groenten en saus maken en nog eens friteuse die opstaat. Serieuze piek, en uw batterij zal rap plat zijn :p

Idem met warmtepomp/opladen van EV. Ja, je kan dit deels inplannen maar zeker niet altijd. Soms heb je een acute nood.

Ik ben benieuwd of deze beslissing een merkbare impact zal hebben op het halen van de klimaatdoelstellingen voor Vlaanderen. Met windmolenparken in het slop zag dat er al niet zo goed uit. Dan maar een CO2-taks?
Inderdaad, eventjes verwachten van de gebruiker dat hij zelf maar verbruikt wanneer de zon schijnt in een land met een dynamisch weertype. Het is hier niet Zuid Spanje ofzo he. Wat hadden ze verwacht bij het promoten van zonnepanelen.

Mijn energieleverancier heeft dus zwart op wit op de website staan dat je als je zonnepanelen voor eind 2020 zet je 15 jaar recht hebt op het principe van de terugdraaiende teller. Dat is een contract wat je met hen aangaat. Met wat er beslist wordt hogerop hebben wij in principe toch niks te maken.

dan verwacht ik een schadevergoeding.

Ik denk ook dat ze nu meer gaan beginnen met fossiele brandstoffen nog zwaarder te gaan belasten, om zo de mensen toch te doen overstappen.

Het is nu ook eenmaal zo dat fossiele brandstof goedkoop is en goedkoop te transporten is en groene energie totaal niet.

Terug
Bovenaan