Zonnepanelen Topic

Voor degenen die het nog niet hadden gelezen, de retroactieve zonnepaneelpremie is goedgekeurd.

Als je deze aanvraagt ben je het dus eens met de overheid en hun malifide praktijken. Je hebt geen recht meer tot toegang tot de rechtbank (het eventuele proces). Vervolgens heb je maar 6 maanden tijd om deze aan te vragen, terwijl zo een proces jaren kan aanslepen.
Je kan draaien en keren hoe je wil, de burger zal altijd de verliezer zijn.... maakt niet uit welke belofte de vlaamse regering ook doet. Ze trekken allemaal hunne k_eu_tel in....
Het is dus ofwel een aalmoes ofwel niks!

Laatst bewerkt:
Als je deze aanvraagt ben je het dus eens met de overheid en hun malifide praktijken. Je hebt geen recht meer tot toegang tot de rechtbank (het eventuele proces). Vervolgens heb je maar 6 maanden tijd om deze aan te vragen, terwijl zo een proces jaren kan aanslepen.
Je kan draaien en keren hoe je wil, de burger zal altijd de verliezer zijn.... maakt niet uit welke belofte de vlaamse regering ook doet. Ze trekken allemaal hunne k_eu_tel in....
Het is dus de aalmoes ofwel niks!

Onderaan het artikel zit dit pareltje verstopt

Voor eigenaars van een warmtepomp, een elektrische boiler of een accumulatieverwarming komt er een premie voor technologie om de toestellen automatisch aan te sturen. Zo kunnen ze worden gebruikt op de momenten waarop er zelfproductie van energie is of de martprijs laag is. De premie bedraagt de helft van het factuurbedrag voor het sturingsapparaat, met een maximum van 400 euro, en zal kunnen worden aangevraagd bij Fluvius.

Wij krijgen als eigenaar van een warmtepomp dus een premie van 400 eurokes voor de aankoop van een sturingsapparaat om onze autoconsumptie te verhogen. Ons gezin verliest over de komende 14 jaar duizenden euro's. Maar kom hier is 2000 euro cash en een waardebon voor de mediamarkt.

Kust mijn kloten bende onnozelaars.

En als je je huidige analoge teller laat vervangen door de digitale krijg je er nog 100€ bovenop..... zolang de voorraad (€€€€€) strekt...
Hier kan je voor de zoveelste keer nog eens bescheten uitkomen...

En als je je huidige analoge teller laat vervangen door de digitale krijg je er nog 100€ bovenop..... zolang de voorraad (€€€€€) strekt...
Hier kan je voor de zoveelste keer nog eens bescheten uitkomen...
En denk je dat je werkelijk de teller gaat kunnen buitenhouden tot 2025?
Ook dat zal volgens mij niet gebeuren ook al is dat nu de belofte.
Vergeet niet dat in 2022 Doel 3 en Tihange 2 ermee ophouden, 2000MWe dat wegvalt en waar tot vandaag nog geen goedkoop alternatief voor is. Ik denk dat zelfs een kind snapt dat energie de komende jaren alleen nog maar hoor meer miserie en kopzorgen zal zorgen.

De voorwaarden voor die retroactieve premie :

Let vooral op :

1) er mag geen rechtsvordering ten aanzien van het Vlaamse Gewest tot vergoeding van enige schade zijn ingediend.
2) de eigenaar of gebruiker van de zonnepaneleninstallatie heeft de distributienetbeheerder (Fluvius) vanaf 1 januari 2025 voor de plaatsing van de digitale meter niet de toegang geweigerd tot de ruimte waar de elektriciteits- of aardgasmeter staat.
3) uw zonnepaneleninstallatie moet aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet en moet in staat zijn elektriciteit te injecteren op het elektriciteitsdistributienet en dat gedurende de laatste 12 maanden nog eens gedaan hebben;
4) uw zonnepaneleninstallatie moet in dienst genomen zijn (datum AREI-keuringsverslag) in de periode van 1 januari 2006 tot en met 31 december 2020;
5) Indien er bij u echter in begin 2021, in 2020 of vroeger al een digitale meter geplaatst werd, moet uw aanvraag uiterlijk op 19 januari 2022 (volgens de geplande publicatiedatum) ingediend zijn (namelijk uiterlijk 6 maanden vanaf de inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering over de retroactieve investeringspremie).

Nu :

1) wil niet zeggen dat als je de premie hebt gekregen, dat je daarna geen rechtsvordering mag indienen :p.
2) lijkt mij een rare eis om die eis te stellen pas vanaf 2025. Indien dat echter op 2020/2021 had gesteld geweest zou dat venijnig geweest zijn.
3) niet al te zware eis, maar kan een angeltje zijn
4) logisch, mensen in 2021 kregen een premie op voorhand en geen toegang tot de terugdraaiende teller.
5) datum niet uit het oog verliezen !!! Aangezien je de premie maar 6 maanden kunt aanvragen, daarna is het pech onderweg.

Door die arbitraire deadline op te leggen hoopt men natuurlijk de mensen een gevoel van dwang op te zadelen. De testcase voor de rechtbank is ondertussen gestart maar er kan in die zes maanden nooit of te nimmer een uitspraak ten gronde over de zaak volgen. Het is dus onmogelijk af te wachten wat het resultaat is van die rechtzaak alvorens de premie aan te vragen. Ranzige praktijken van de Vlaamse Overheid en de zoveelste slag in het gezicht. Het wijst er op dat de Overheid alles behalve zeker is dat men niet in fout zal worden gesteld door de rechtbank.

Dat noemt dan leven in een rechtstaat.

Door die arbitraire deadline op te leggen hoopt men natuurlijk de mensen een gevoel van dwang op te zadelen. De testcase voor de rechtbank is ondertussen gestart maar er kan in die zes maanden nooit of te nimmer een uitspraak ten gronde over de zaak volgen. Het is dus onmogelijk af te wachten wat het resultaat is van die rechtzaak alvorens de premie aan te vragen. Ranzige praktijken van de Vlaamse Overheid en de zoveelste slag in het gezicht. Het wijst er op dat de Overheid alles behalve zeker is dat men niet in fout zal worden gesteld door de rechtbank.

Maar je kunt dan toch wel nu de premie aanvragen, en dan uw claim indienen eens die zaak ten gronde is uitgeklaard ?

Ik heb die voorwaarden gelezen, maar ik zie dat er niet exact staan hoor.
Bovendien weet u dat als u een premie aanvraagt, u afstand doet van uw rechtsvordering tegen de Vlaamse Overheid in dit verband. Het aanvragen van een premie en het voeren van een procedure zijn dus onderling exclusief: u kan niet het ene én het andere tegelijk doen.
Rechtstreeks van de advocaat. 't is ook gewoon puntje 1 uit je post daar dus ik versta precies niet waar het mis loopt

Het is een gokspel eh. Ofwel neem je de premie, maar hoe groot acht je de kans dat de rechter zich negatief zal uitspreken tegen de Vlaamse overheid?
Door de premie niet te pakken ga je volgens mij enkel maar verlies doen. Laat die diehards maar verder procederen, misschien slepen ze nog wel iets uit de brand voor iedereen.

Ik weet één ding, de eigenaar van de facebookgroep die zijn zorgen zijn voorbij. Zijn installatie is met die schenkingen dubbel en dik terugbetaald.

Het is een gokspel eh. Ofwel neem je de premie, maar hoe groot acht je de kans dat de rechter zich negatief zal uitspreken tegen de Vlaamse overheid?
Door de premie niet te pakken ga je volgens mij enkel maar verlies doen. Laat die diehards maar verder procederen, misschien slepen ze nog wel iets uit de brand voor iedereen.

Ik weet één ding, de eigenaar van de facebookgroep die zijn zorgen zijn voorbij. Zijn installatie is met die schenkingen dubbel en dik terugbetaald.
Welke schenkingen?

Welke schenkingen?

Ik denk dat hij refereert naar die 25 euro bijdrage voor het voor onderzoek

maar dat geld gaat naar de advocaat, denk niet dat de oprichter van de groep daar een euro van ziet. Het bedrag was te betalen op rekening van de advocaat, en één keer dat die een euro vast hebben dan lossen ze niet meer.

maar dat geld gaat naar de advocaat, denk niet dat de oprichter van de groep daar een euro van ziet. Het bedrag was te betalen op rekening van de advocaat, en één keer dat die een euro vast hebben dan lossen ze niet meer.

Correct.

Rechtstreeks van de advocaat. 't is ook gewoon puntje 1 uit je post daar dus ik versta precies niet waar het mis loopt
Maar dat is het juist, dat lees ik nergens. Het enigste wat ik lees dat in die voorwaarden staat is dit :

er mag geen rechtsvordering ten aanzien van het Vlaamse Gewest tot vergoeding van enige schade zijn ingediend.

Dit is iets anders dan :

Bovendien weet u dat als u een premie aanvraagt, u afstand doet van uw rechtsvordering tegen de Vlaamse Overheid in dit verband. Het aanvragen van een premie en het voeren van een procedure zijn dus onderling exclusief: u kan niet het ene én het andere tegelijk doen.
De overheid kan misschien wel hetzelfde bedoelen. Maar zo staat het er niet hé. Dan had men het volgende moeten schrijven :

er mag nu of in de toekomst geen rechtsvordering ten aanzien van het Vlaamse Gewest tot vergoeding van enige schade zijn of worden ingediend.
Maar op dit moment, zoals ik die voorwaarde lees mag je nadat je de premie hebt gekregen, nog altijd een schadevergoeding claimen. Natuurlijk ga je dan enkel het verschil kunnen claimen tussen de premie en de effectieve schade die jij hebt voor uw specifiek geval.

De enigste uitzondering hierop, is indien het anders verwoord staat in de wet die deze retroactieve premie regelt (dus op de manier zoals jij quote).

Was dat in eerste instantie ook zo? Want toen de groep werd opgericht was er nog geen sprake van een concrete advocaat.

Maar dat is het juist, dat lees ik nergens. Het enigste wat ik lees dat in die voorwaarden staat is dit :

er mag geen rechtsvordering ten aanzien van het Vlaamse Gewest tot vergoeding van enige schade zijn ingediend.

Dit is iets anders dan :

De overheid kan misschien wel hetzelfde bedoelen. Maar zo staat het er niet hé. Dan had men het volgende moeten schrijven :

er mag nu of in de toekomst geen rechtsvordering ten aanzien van het Vlaamse Gewest tot vergoeding van enige schade zijn of worden ingediend.
Maar op dit moment, zoals ik die voorwaarde lees mag je nadat je de premie hebt gekregen, nog altijd een schadevergoeding claimen. Natuurlijk ga je dan enkel het verschil kunnen claimen tussen de premie en de effectieve schade die jij hebt voor uw specifiek geval.

De enigste uitzondering hierop, is indien het anders verwoord staat in de wet die deze retroactieve premie regelt (dus op de manier zoals jij quote).
Mja, ik volg precies eerder de interpretatie van een advocaat dan van een rando op het internet :P

slightly OFF topic misschien, maar al weken gebeld door fluvius voor hun digitale meter te willen komen installeren.

heb toegelegd en gezegd dat ik aant werk ben , en geen tijd heb op telefoontjes.... nummer geblokkerd :p
nu bellen ze al met een Privé nummer :D

maar hoe zit dat nu juist? wat mag je en kan je doen? ik dacht dat je tot 2025 mocht weigeren?

soit, wat doe je dan best? gewoon opnemen en zeggen van, laat mij gerust tot 2025 ?

Terug
Bovenaan