Zonnepanelen Topic

Je zit hiet wel met een aantal veronderstellingen natuurlijk...
  • Je bekijkt het enkel op dag-niveau, dit zegt niets...
  • Je hebt geen idee wat je werkelijk verbruikt op welk moment van de dag; je hebt dus geen idee wat je zelfconsumptiegraad is.
  • Je weet niet wat je grootverbruikers zijn (toch niet exact) en wanneer ze aanstaan. Het kan goed zijn dat in de donkere maanden je batterij niet helpt voor het capaciteitstarief (stel dat koken je voornaamste grootverbruiker is en batterij al leeg tegen je begint te koken...). Of dat er quasi niets van je batterij afgenomen wordt in zonnige maanden omdat je vooral zelfconsumptie hebt.
Ik heb vlug eens een grafiekske getrokken van 1e week van juni. Dit lijkt mij een goed voorbeeld:
8RuNRYG.png

Eerste 2 dagen goed, erna regen/bewolkt. Daar zal de batterij wel wat kunnen opvangen waarschijnlijk.

De vraag is natuurlijk of je het eruit haalt, want je post doet vermoeden dat het puur om financiële redenen is dat je ze zou plaatsen.
Waarmee heb je dit gedaan? Zelf gemaakt of via u teller geëxporteerd?

Grafana, zelfgemaakt dus. Is enkel zonnepanelen (nog geen digitale meter; eens ik die heb kan dit er ook bij).
Wat ik nog niet zo goed weet voor mijn project, mss kan je ideeen geven: haal jij realtime verbruik op van device, op welk interval?, en hoelang sla jij data op? Hoe sla jij op? Splunk like of gewoon lokale database?

Ik heb dus 2p din kWh meters gekocht met S0 uitgang, om verbruik per automaat/kring uit te kunnen lezen maar lijkt me wel gemakkelijk om op deze manier ook individueel op appliance nivieau te meten. Maar 15 euro per toestel lijkt me dure investering nee?
Ben geen electricien, maar is het eigenlijk mogelijk om iets in meterkast te plaatsen waarmee ik één bepaalde stroomkring kan monitoren? Zou wel handig zijn, want jacuzzi zit op eigen stroomkring (aparte zekeringkast in poolhouse). Dus zou wel handig zijn om dat te meten, idem voor bijv tuinverlichting/terrasverwarmers.

Ben geen electricien, maar is het eigenlijk mogelijk om iets in meterkast te plaatsen waarmee ik één bepaalde stroomkring kan monitoren? Zou wel handig zijn, want jacuzzi zit op eigen stroomkring (aparte zekeringkast in poolhouse). Dus zou wel handig zijn om dat te meten, idem voor bijv tuinverlichting/terrasverwarmers.
Dat is letterlijk wat ik beschreef ;)

Voor alle mensen die
  • Je hebt geen idee wat je werkelijk verbruikt op welk moment van de dag; je hebt dus geen idee wat je zelfconsumptiegraad is.
  • Je weet niet wat je grootverbruikers zijn (toch niet exact) en wanneer ze aanstaan. Het kan goed zijn dat in de donkere maanden je batterij niet helpt voor het capaciteitstarief (stel dat koken je voornaamste grootverbruiker is en batterij al leeg tegen je begint te koken...). Of dat er quasi niets van je batterij afgenomen wordt in zonnige maanden omdat je vooral zelfconsumptie hebt.
Ik heb vlug eens een grafiekske getrokken van 1e week van juni. Dit lijkt mij een goed voorbeeld:
8RuNRYG.png

Eerste 2 dagen goed, erna regen/bewolkt. Daar zal de batterij wel wat kunnen opvangen waarschijnlijk.

De vraag is natuurlijk of je het eruit haalt, want je post doet vermoeden dat het puur om financiële redenen is dat je ze zou plaatsen.
Nog eens mijn grafiek van de slimme meter dan weet je dus perfect wat je er gaat uithalen

p3980362077-5.jpg

Wat ik nog niet zo goed weet voor mijn project, mss kan je ideeen geven: haal jij realtime verbruik op van device, op welk interval?, en hoelang sla jij data op? Hoe sla jij op? Splunk like of gewoon lokale database?
Nee, het plan gaat zijn enkel inverter en digitale meter uitlezen; niet device-based. Is ook niet perfect, maar voldoende voor mij.

Het is zo opgebouwd:
  • Service die om de 10sec inverter uitleest (en ook digitale meter op dat interval, heb ik al geschreven om er mee in te zitten).
  • Deze schrijft weg naar een time-based database (influxDB in mijn geval).
  • Ik hou data per 10sec voor 2 weken bij, erna aggregeert hij op 5min.

Voor alle mensen die

Nog eens mijn grafiek van de slimme meter dan weet je dus perfect wat je er gaat uithalen

p3980362077-5.jpg
Die is moeilijker want hangt van uw verbruikprofiel/verbruikers af :p
Ik had mijn grafiek op 5min niveau gepost omdat het ongeveer overeenkomt met de data van zijn simulatie ;)

8RuNRYG.png

Klopt, nog veel veronderstellingen en onzekerheden. Maar het is wel de bedoeling dit van dag op dag te gaan opvolgen om een 100% accuraat beeld te krijgen. Batterij stond al héél lang op de planning, en nu met de verhoogde tegemoetkoming en de compensatie van demir wordt het écht wel interessant imho.

Maar eigenlijk doe ik het meer omdat ik het wil weten, en om te informeren of het werkelijk haalbaar is als "modaal" gezin. En wat de impact is van grootverbruikers als een zwembadwarmtepomp of jacuzzi.

Het is mss in de winter ook interessant om de batterij bij te laden met netstroom die goedkoop is op dat moment aan een lage vermogen om pieken te vermijden.

Maar eigenlijk doe ik het meer omdat ik het wil weten, en om te informeren of het werkelijk haalbaar is als "modaal" gezin. En wat de impact is van grootverbruikers als een zwembadwarmtepomp of jacuzzi.
Chance da ge modaal zelf tussen aanhalingstekens gezet hebt, want zwembad & jacuzzi passen daar niet in :D

En dit toont direct het grote probleem aan: wat is een modaal gezin? Iedereen zijn verbruikprofiel is anders. Ik heb denk ik @Caracalla op 9L wel nog zien posten met een paar "standaardprofielen" die zij opgesteld hadden, opgesteld uit hun klantenbestand. Maar daar zal ook wel genoeg afwijking op zitten. Al is die mogelijks klein.

Verder gaat heel het corona-gedoe voor sommigen ook wel een shift in verbruiks-profiel meebrengen. Ik weet dat bij ons ook al op tafel ligt om zelfs na corona nog meer op thuiswerken in te zetten.

Sorry beetje fout uitgedrukt...bedoelde vooral of je eens link kan zetten naar wat dit juist is en kan ik dit zelf installeren of elec nodig?
Oordeel zelf :P

Ik doe het voor een kleine vergoeding en een plonsje in uw jacuzzi ;)

Sorry beetje fout uitgedrukt...bedoelde vooral of je eens link kan zetten naar wat dit juist is en kan ik dit zelf installeren of elec nodig?
AAE8-D0-B0-2771-45-D9-B4-CD-A44-DBB1-A76-E6.jpg

Ik had zulke besteld op Amazon aan 5 euro per stuk maar prijs is al serieus gestegen ondertussen. Belangrijk is dat je kijkt dat amperage klopt. Dus als je een automaat hebt van 16A moet je KWh meter dat ook minstens kunnen trekken. Na de automaat plaats je de kWh meter en van daar ga je naar het circuit. Die S0 uitgang laat je toeloop gegevens analoog uit te lezen.

Dan moet je natuurlijk wel dubbele plek in je kast hebben als je er bij elke automaat zo 1tje wilt hangen ;)
Als dit in plannings-fase gebeurt, geen probleem; anders moet je natuurlijk gans je kast vernieuwen/herbekabelen.

Weet er trouwens iemand wat een gemiddelde (huisverwarming)warmtepomp op jaarbasis slikt aan kwh?

Oordeel zelf :p

Ik doe het voor een kleine vergoeding en een plonsje in uw jacuzzi ;)
Als je van mijn regio bent (Oudenaarde) en je het niet erg zou vinden daarvoor even te passeren, dan graag! Uiteraard vergoed ik je dan wel. Stuur maar pm indien interesse.

Terug
Bovenaan