Zonnepanelen Topic

Wat me ook ferm tegensteekt: niks in het nieuws of de media. Het laatste wat erover geschreven is, is de compensatie die er gaat komen.
1000'en hardwerkende Vlamingen worden gewoon in de steek gelaten en geen woord erover in de media. Toch vreemd ze.
Mijn grootvader van 86 jaar heeft mij deze namiddag gevraagd of ik veel nadeel ging ondervinden van die nieuwe regeling van de zonnepanelen. Dus ik denk dat het voldoende in de media is gekomen.

Komt nog is bij dat ik een monofasige omvormer heb op een 3-fasige installatie (ik heb oost-west en had een 3000WP omvormer nodig, toen ik gekocht heb waren er in 3-fasige pas vanaf 5000WP omvormers beschikbaar). Dus ik moet in theorie al mijn grote verbruikers op de fase gaan duwen waar mijn panelen op hangen. Al een chance dat ze hier perongeluk een 40A hoofdzekering in geduwd hebben ipv een 20 of 25A, tzal nodig zijn als ik simultaan de airco wil opzetten, de vaatwasser laten draaien, de wasmachine opzetten, het SWW laat laden en de jacuzzi laat verwarmen. Want bon, als ik alles moet doen tijdens de zonuren dan gaat er toch behoorlijk wat tegelijk moeten draaien...

@Caracalla : is het technisch mogelijk om met een monofasige SMA omvormer een 3-fasige batterij te voeden en aan uw installatie te koppelen? Want dat zou natuurlijk wel een fix zijn om niet nog eens 1200 EUR aan een omvormer te verkwanselen.
Ik had die vraag al op 9legacy gesteld: of je omvormer nu mono of 3-fasig is maakt niet uit: de digitale teller telt blijkbaar alle fasen op als ie afname of injectie bepaalt, waardoor je dus 5kW zonne-energie op fase 1 kan steken, en je warmtepomp op fase 2 5kW laten trekken.
Eerstehandsbewijs heb ik hier niet van, maar wel verschillende mensen die dit bevestigden.

Same here
5% theoretisch rendement is tof, maar in de realiteit liggen die panelen er om de ongeveer 5000kWh aan stroomverbruik van de WP te dekken. Aan 28ct per kWh is dat 1400 EUR per jaar. Tof dat ik dan een "eenmalige premie" zou krijgen, maar helaas dekt dat verre van het effectieve verlies.
Ben je nu niet wat aan het overdrijven? Corrigeer mij liefst als ik fout, ben want ben zeer benieuwd naar cijfer in de praktijk van warmtepompen. :)

Als ik mij nog goed herinner had jij een 6500Wp op u dak liggen? (oost/west dus totaal jaar rendement ligt iets lager.
-Je verbruikt een 5000kwh enkel en alleen voor WP
-Verbruik van pakt een 3000kwh enkel aal elektriciteit
-En je zei ook steeds dat je overschot had, daarmee dat je nog airco's liet plaatsen die pakt een 500kwh op jaarbasis verbuikt?
Totaal jaar verbruik van 8500kwh.

Dan klopt er toch iets niet? Want ik dacht ook steeds dat u zonnepanelen heel u verbruik dekte.

Ik had ook altijd het beeld dat jij in een HOB woning woonde met zo'n 260m² aan bewoonbaar oppervlakte en je dan aan een verbruik zit van 5000kwh van warmtepomp. Wilt zeggen of u warmtepomp heeft een zeer slecht rendement of u warmte verbruik is enorm buitensporig.

@Caracalla : is het technisch mogelijk om met een monofasige SMA omvormer een 3-fasige batterij te voeden en aan uw installatie te koppelen? Want dat zou natuurlijk wel een fix zijn om niet nog eens 1200 EUR aan een omvormer te verkwanselen.

Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Uw teller telt het vermogen per fase. Of je nu 15kW op fase 1 trekt of 5 per fase is voor de teller hetzelfde. Zo kan je dus 15kW opwekken en 5kW gebruiken op die fase om uw batterij te laden en 10kW te injecteren en dan op de andere fases ook 5kW te laden en uw meter zal niet draaien.
In theorie kan een 3 fasige batterijlader ook gewoon monofasig werken, qua opbouw is dat gewoon dezelfde elektronica maal 3.
Wil je laden als je opwekt zal je hoe dan ook een smart gegeven moeten implementeren.

Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Uw teller telt het vermogen per fase. Of je nu 15kW op fase 1 trekt of 5 per fase is voor de teller hetzelfde. Zo kan je dus 15kW opwekken en 5kW gebruiken op die fase om uw batterij te laden en 10kW te injecteren en dan op de andere fases ook 5kW te laden en uw meter zal niet draaien.
In theorie kan een 3 fasige batterijlader ook gewoon monofasig werken, qua opbouw is dat gewoon dezelfde elektronica maal 3.
Wil je laden als je opwekt zal je hoe dan ook een smart gegeven moeten implementeren.
De discussie gaat hem denk ik vooral over de aantekening. Als die appart gedaan worden (injectie op 1 fase) en afname op andere fase, dan verlies je. Als aanrekening op totaal gebeurt is er inderdaad geen verschil

Dat lijkt me niet normaal. Maar of het een effect heeft op je opbrengst is een andere vraag. Zeker navragen bij je installateur.
Na de opbrengst van onze zonnepanelen vergeleken te hebben met die van de zonnepanelen van m'n moeder, lijken de krassen de opbrengst niet negatief te beïnvloeden (of alleszins niet zo veel dat het opvalt op die paar dagen dat ze liggen). Van beneden zijn de krassen ook niet te zien, maar langs de andere kant zou ik ook klagen als ik een nieuwe auto koop met krassen op het dak, ook al zie je het niet als je ernaast staat en rijdt de auto nog even goed. Je betaalt tenslotte voor een nieuw, niet gehavend product. Ook kan het mogelijk voor problemen zorgen wanneer ik later garantie moet claimen op één van de panelen.

Het zijn trouwens zilverkleurige krassen, dus het lijkt alsof er een laagje aluminium opzit dat afkomstig is van de frames van de andere panelen. Is dit er eventueel af te halen d.m.v. een bepaald product dat de panelen zelf niet zal beschadigen?

Wat is jullie mening? Ben ik een muggenzifter als ik nieuwe panelen vraag of is het mijn goed recht?
@Caracalla : Hoe gaan jullie met zo'n zaken om? En wat is jouw mening?

Ben je nu niet wat aan het overdrijven? Corrigeer mij liefst als ik fout, ben want ben zeer benieuwd naar cijfer in de praktijk van warmtepompen. :)

Als ik mij nog goed herinner had jij een 6500Wp op u dak liggen? (oost/west dus totaal jaar rendement ligt iets lager.
-Je verbruikt een 5000kwh enkel en alleen voor WP
-Verbruik van pakt een 3000kwh enkel aal elektriciteit
-En je zei ook steeds dat je overschot had, daarmee dat je nog airco's liet plaatsen die pakt een 500kwh op jaarbasis verbuikt?
Totaal jaar verbruik van 8500kwh.

Dan klopt er toch iets niet? Want ik dacht ook steeds dat u zonnepanelen heel u verbruik dekte.

Ik had ook altijd het beeld dat jij in een HOB woning woonde met zo'n 260m² aan bewoonbaar oppervlakte en je dan aan een verbruik zit van 5000kwh van warmtepomp. Wilt zeggen of u warmtepomp heeft een zeer slecht rendement of u warmte verbruik is enorm buitensporig.

Hier ligt 5700WP op een 3000WP omvormer. Laatste afrekening was ongeveer 6000kWh, waar al een injectie van 1500kWh in verwerkt zit. Realiteit dus in totaal (WP + de rest) 7500 a 8000kWh zal zijn. Met de airco bij zal dat een 8500 idd worden.
Nu op dat moment hadden wij nog een serieuze beschaduwing op ons dak, na 13h zakte ons rendement naar 40 a 50%. Op een topdag hadden wij een opbrengst van pakweg 28kWh en een injectie van ongeveer 12kWh.
We zouden nu naar een opbrengst van ongeveer 60kWh moeten gaan en dus ook een injectie van richting de 40kWh.

Onze installatie was er dus op voorzien om het verbruik van de warmtepomp quasi volledig te dekken. We wouden dan ook nog op het tuinhuis een 2000WP bijleggen zodat we naar bijna 0-verbruik zouden gaan.

Zoals quasi iedereen met een WP is de installatie berekend om dat verbruik te dekken.
Laat ons nu nog zeggen dat mijn injectie per jaar 3000kWh zou zijn. Dan is dat aan 28ct per kWh goed voor 840 EUR, oftewel 12.600 EUR over die 15 jaar terugdraaiende teller.
Indien ik gewoon 5ct per kWh terugkrijg dan komt dat neer op 150 EUR per jaar oftewel 2250 EUR op 15 jaar tijd. Daar komt dan nog eens 15x 270 EUR bij van het wegvallen van de prosumententaks (3x 90 EUR). Totaal dus 6300 EUR
Dat is 50% van wat het mij normaal zou opbrengen.

Komt dan nog eens bij dat een gasketel mij 2500 EUR had gekost tov 6000 EUR voor die warmtepomp, plus dat mijn PV installatie ook makkelijker 30% kleiner hadden kunnen zijn en dus eveneens een 1500 EUR goedkoper had geweest. In hindsight hadden we dus 5000 EUR kunnen uitsparen op de installatie en nog steeds onder de E20 belanden. Op die manier was het al 11.300 EUR vs 12600 geweest.
Nog altijd int zak gezet, maar al veel minder als nu.

Het afschaffen van de terugdraaiende teller is dus een serieuze streep door de rekening. Het is ook gewoon degoutant dat het dezelfde weerslag heeft voor mensen die hebben gebouwd/geinstalleerd toen de VREG/CREG nog geen procedure had opgestart. Er was toen zelfs nog helemaal geen sprake ervan. In dit land hebt ge 0.0 rechtszekerheid wanneer ge een investering doet.

//edit: prosumententaks mee ingerekend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb niet heel de thread gelezen. Weet even niet waar m'n hoofd staat, ook al heel het weekend aan het werk.

Maar een standaard gezin draait rond de 30% autoconsumptie. (standaard installatie van pakweg 4kWp met verbruik van 4000 kWh)
Ga je oost/west en let je op je grote verbruikers zal dat stijgen.
Een thuisbatterij zal een boost geven tot 70 - 80% autoconsumptie. Maar je moet uiteraard blijven letten op je grote verbruikers.

In geval van een warmtepomp zal een batterij weinig toevoegen voor het verwarmingsgedeelte.
70-80% lijkt mij veel. Is dat percentage afhankelijk van de grootte van de installatie ? Ergo haal je die info grotendeels uit installaties zonder warmtepomp met een geïnstalleerd vermogen van 4 - 5kwp? En dus puur en alleen voor huishoudelijk verbruik waarbij die mensen voldoende dagopbrengst hebben en een grote batterij om dat mogelijk te maken of is de batterij redelijk klein? En wat is dan zo een richting voor de dimensionering van de batterij ?

Dat is geen berekening, dat is de effectieve data die ik haal uit installaties van klanten.

Maar elektrisch verwarmen en zonnepanelen is inderdaad een heel ander verhaal.
Uiteraard zal een thuisbatterij een toegevoegde waarde zijn op een zonnestroominstallatie, maar je moet dit dan los van het verwarmingsgedeelte bekijken.

Dus als je een batterij voorziet en je hebt 9kwp liggen aan panelen. Waarbij je 3000kwh hebt voorzien voor de warmtevraag (ik zeg maar wat) dan ga je uw batterij eerder balanceren en dimensioneren op een generatiecapaciteit van 6kwp of toch op die 9kwp?
Want lijkt mij dat het beter is om niet te overdimensioneren op dit moment.
Kun je achteraf met de systemen die jij zou plaatsen extra batterijen bijzetten en wat zijn zo de richtingskosten voor een kwalitatieve batterij ?

Ik had die vraag al op 9legacy gesteld: of je omvormer nu mono of 3-fasig is maakt niet uit: de digitale teller telt blijkbaar alle fasen op als ie afname of injectie bepaalt, waardoor je dus 5kW zonne-energie op fase 1 kan steken, en je warmtepomp op fase 2 5kW laten trekken.
Eerstehandsbewijs heb ik hier niet van, maar wel verschillende mensen die dit bevestigden.
Ik heb nog al eens 9legacy zien staan. Wat te heck is 9legacy... ik heb al zitten googlen maar dan kom ik terecht op iets van plan 9 voor bell labs... maar geen enkele sikkepit over een belgisch forum.

De discussie gaat hem denk ik vooral over de aantekening. Als die appart gedaan worden (injectie op 1 fase) en afname op andere fase, dan verlies je. Als aanrekening op totaal gebeurt is er inderdaad geen verschil
Hetgeen ik gelezen heb, stond dacht ik ook al in deze thread, gebeurt de aanrekening op dit moment op het totaal. Ik weet niet in welke mate het in de toekomst mogelijk is dat ze dat kunnen veranderen. En of ze op afstand firmwares of dergelijke kunnen aanpassen die de functionaliteiten van die digitale meter aanpast. Ze hebben nu eenmaal een 4G communicatiemodule erin zitten, kan gerust zijn dat er een mogelijkheid is om deze op afstand te benaderen. Maar dat is op dit moment pure hypothese...

Misschien domme vraag, maar ik lees op de site van Engie (wij hebben Up!) de prijzen die ze gaan betalen voor injectie. Lees ik dit goed : Prijs per kWh (c€/kWh) 4,159 ... Dus als ik 3.000KwH injecteer, ga ik daarvoor 3.000 * 0,04 euro krijgen? Want volgens afrekening 'kost' onze electriciteit via dit contract 0,07 euro piek en 0,054 euro dal.

Verschil zit hem dan toch niet zo erg in de pure kost die ze aftrekken van injectie (want dat valt mee vind ik) maar op de allerlei taksen zoals distributiekost en transportkost die dan op totale afname wordt gerekend en waar injectie niet van wordt afgetrokken, of ben ik verkeerd?

De digitale teller telt enkel maar met totaalvermogen. Dus wat en hoe je injecteert en afneemt maakt niet uit. Enkel de som telt hij.
Misschien domme vraag, maar ik lees op de site van Engie (wij hebben Up!) de prijzen die ze gaan betalen voor injectie. Lees ik dit goed : Prijs per kWh (c€/kWh) 4,159 ... Dus als ik 3.000KwH injecteer, ga ik daarvoor 3.000 * 0,04 euro krijgen? Want volgens afrekening 'kost' onze electriciteit via dit contract 0,07 euro piek en 0,054 euro dal.

Verschil zit hem dan toch niet zo erg in de pure kost die ze aftrekken van injectie (want dat valt mee vind ik) maar op de allerlei taksen zoals distributiekost en transportkost die dan op totale afname wordt gerekend en waar injectie niet van wordt afgetrokken, of ben ik verkeerd?
Dat heb je inderdaad heel goed gezien. De kost van de elektriciteit maakt dan ook maar 20% van uw factuur uit, al de rest zijn bijhorende kosten.

Wel heb eens totale berekening gemaakt, dus afrekening 2020 met terugdraaiende teller (want volledig jaar daarvan genoten), en dan zelfde eens afgezet op 2021 dus met totale afname en injectie (kan ik perfect zien op site fluvius). Eigenlijk komt het dan min of meer op zelfde neer. Maar dan moet het natuurlijk even mooi weer zijn en mogen we niet meer verbruiken en dat ziet er al niet goed uit (thuiswerk ahoi!). Zitten nu in januari al 60Kwh hoger dan volledige januari-maand in 2020!! En dat is puur door thuiswerk. Zal voor gas zelfde zijn, dat gaat dus ook stuk meer kosten.

Dat heb je inderdaad heel goed gezien. De kost van de elektriciteit maakt dan ook maar 20% van uw factuur uit, al de rest zijn bijhorende kosten. verdoken belastingen om het inkomstenverlies van de intracommunales (lees gemeentes) te compenseren.
Fixed that for you

Ja is wel duidelijk (en verhelderend) bij die simulatie die ik maakte. Engie zal wel stukje meer verdienen door hoger verbruik maar ze betalen ook nog redelijk voor injectie, de enige die wint is de VREG en consorten, want die kunnen nu die 'kosten' (belastingen) heffen op totaal verbruik ipv afname-injectie zoals met terugdraaiende teller. Concreet in ons geval gaan we € 518 méér betalen aan die pipo's, wat gelukkig min of meer gecompenseerd wordt door wegvallen prosumententaks. Maar dat verschil wordt snel groter en groter als we meer gaan verbruiken (of als ze bijv dat piektarief gaan invoeren) en al zeker wanneer we veel overschot hebben tov afname op momenten dat zonnepanelen niks opbrengen.​
Pure smeerlapperij dus, en gewoon belastingen zoals altijd in dit land...​

Ik heb nog al eens 9legacy zien staan. Wat te heck is 9legacy... ik heb al zitten googlen maar dan kom ik terecht op iets van plan 9 voor bell labs... maar geen enkele sikkepit over een belgisch forum.
9legacy = het legacy 9lives forum, waar we bijna allemaal vandaan komen. Ik heb het ook maar overgenomen van anderen hier, zeker niet mij uitvinding.

Hier ligt 5700WP op een 3000WP omvormer. Laatste afrekening was ongeveer 6000kWh, waar al een injectie van 1500kWh in verwerkt zit. Realiteit dus in totaal (WP + de rest) 7500 a 8000kWh zal zijn. Met de airco bij zal dat een 8500 idd worden.
Nu op dat moment hadden wij nog een serieuze beschaduwing op ons dak, na 13h zakte ons rendement naar 40 a 50%. Op een topdag hadden wij een opbrengst van pakweg 28kWh en een injectie van ongeveer 12kWh.
We zouden nu naar een opbrengst van ongeveer 60kWh moeten gaan en dus ook een injectie van richting de 40kWh.

Onze installatie was er dus op voorzien om het verbruik van de warmtepomp quasi volledig te dekken. We wouden dan ook nog op het tuinhuis een 2000WP bijleggen zodat we naar bijna 0-verbruik zouden gaan.

Zoals quasi iedereen met een WP is de installatie berekend om dat verbruik te dekken.
Laat ons nu nog zeggen dat mijn injectie per jaar 3000kWh zou zijn. Dan is dat aan 28ct per kWh goed voor 840 EUR, oftewel 12.600 EUR over die 15 jaar terugdraaiende teller.
Indien ik gewoon 5ct per kWh terugkrijg dan komt dat neer op 150 EUR per jaar oftewel 2250 EUR op 15 jaar tijd. Daar komt dan nog eens 15x 270 EUR bij van het wegvallen van de prosumententaks (3x 90 EUR). Totaal dus 6300 EUR
Dat is 50% van wat het mij normaal zou opbrengen.

Komt dan nog eens bij dat een gasketel mij 2500 EUR had gekost tov 6000 EUR voor die warmtepomp, plus dat mijn PV installatie ook makkelijker 30% kleiner hadden kunnen zijn en dus eveneens een 1500 EUR goedkoper had geweest. In hindsight hadden we dus 5000 EUR kunnen uitsparen op de installatie en nog steeds onder de E20 belanden. Op die manier was het al 11.300 EUR vs 12600 geweest.
Nog altijd int zak gezet, maar al veel minder als nu.

Het afschaffen van de terugdraaiende teller is dus een serieuze streep door de rekening. Het is ook gewoon degoutant dat het dezelfde weerslag heeft voor mensen die hebben gebouwd/geinstalleerd toen de VREG/CREG nog geen procedure had opgestart. Er was toen zelfs nog helemaal geen sprake ervan. In dit land hebt ge 0.0 rechtszekerheid wanneer ge een investering doet.

//edit: prosumententaks mee ingerekend.
Als ik dit hele verhaal lees, lijkt het alsof het hele plan was om geld te verdienen aan de zonnepanelen. Moet je dat niet gewoon redeneren: gegokt en verloren, net zoals bv met het aankopen van aandelen?

Uiteindelijk als je het nuchter bekijkt was dit toch gedoemd om ooit te imploderen? In de zomer wanneer uw rendement het hoogste is, is er een overaanbod aan elektriciteit op de markt waardoor de prijs laag is. Maar de elektriciteitleverancier moet op dat moment uw dure kWh-tjes wel blijven betalen terwijl het elders veel goedkoper zou kunnen aankopen.

Fixed that for you
Zo kan je het ook noemen ja :P
Nee maar de kost om uw energie bij u thuis te krijgen is ook niet niks natuurlijk. Onderhoud en exploitatie van het net kost gewoon geld. Dat zijn kosten die je niet dekt met de zuivere MWh prijs. Maar het is zeker zo dat er ook een stuk van het geld verdwijnt in zakken van intercommunales.

Als ik dit hele verhaal lees, lijkt het alsof het hele plan was om geld te verdienen aan de zonnepanelen. Moet je dat niet gewoon redeneren: gegokt en verloren, net zoals bv met het aankopen van aandelen?

Uiteindelijk als je het nuchter bekijkt was dit toch gedoemd om ooit te imploderen? In de zomer wanneer uw rendement het hoogste is, is er een overaanbod aan elektriciteit op de markt waardoor de prijs laag is. Maar de elektriciteitleverancier moet op dat moment uw dure kWh-tjes wel blijven betalen terwijl het elders veel goedkoper zou kunnen aankopen.
Nee, je moet het aanzien als het gebruik maken van een groenere warmtebron en alles dat erbij kwam kijken, wat rendabel was door de stimulans van de regering. Een stimulans die nu weggenomen wordt.

Tuurlijk was dit gedoemd om te imploderen, maar niemand had verwacht dat ze opeens zouden zeggen van "we schaffen het af". Zeker niet als er in 2019 nog een decreet bijgekomen is dat een stimulans was. En dan zwijg ik nog van mensen die dit gelegd hebben voor er sprake was van het afschaffen van de terugdraaiende teller (pre-2019 dus).

Dat is niet gokken en verliezen, maar u laten (mis)leiden door een regering zodat ze hun doelstellingen qua ecologische parameters halen.

Ja is wel duidelijk (en verhelderend) bij die simulatie die ik maakte. Engie zal wel stukje meer verdienen door hoger verbruik maar ze betalen ook nog redelijk voor injectie, de enige die wint is de VREG en consorten, want die kunnen nu die 'kosten' (belastingen) heffen op totaal verbruik ipv afname-injectie zoals met terugdraaiende teller. Concreet in ons geval gaan we € 518 méér betalen aan die pipo's, wat gelukkig min of meer gecompenseerd wordt door wegvallen prosumententaks. Maar dat verschil wordt snel groter en groter als we meer gaan verbruiken (of als ze bijv dat piektarief gaan invoeren) en al zeker wanneer we veel overschot hebben tov afname op momenten dat zonnepanelen niks opbrengen.​
Pure smeerlapperij dus, en gewoon belastingen zoals altijd in dit land...​
Neen dat is gewoon een markt creëren voor de thuisopslag. Dat is het enigste wat hun (vreg) intentie is. En de stabiliteit van het netwerk makkelijker maken.

Het is de taak van de overheid om een betrouwbare partner te zijn. Als een bedrijf altijd het varken uithangt waardoor er een impact is op de aandelen jaar na jaar dan investeer je niet meer in die aandelen. En dat is niet wat je wilt als overheid, je wilt dat wanneer jij als overheid zegt van wij willen dit stimuleren dat uw investering hierin betrouwbaar is en niet dat je dan 2 jaar later een belasting krijgt.
Want als je de volgende keer investeringen in een bepaalde richting wilt duwen dan gaan de investeerders ook zeggen ja dag Jan. Vergeet dat maar schoon dat wij dat nu nog gaan doen.

Persoonlijk heb ik geïnvesteerd in de warmtepomp met zonnepanelen omdat ik dan meeging in het groene verhaal en door middel van die maatregelen die er waren (terugdraaiende teller, e-peil premies, geen onroerende voorheffing) dat ik er mijn achterste niet aan verbrandde tov het alternatief zijnde gasverwarming. Maar even 10000€ laten verdampen gewoon om groen te zijn was nu ook niet de intentie.

Nee, je moet het aanzien als het gebruik maken van een groenere warmtebron en alles dat erbij kwam kijken, wat rendabel was door de stimulans van de regering. Een stimulans die nu weggenomen wordt.
De vraag is of de stimulans vandaag nog echt nodig is. Zelf heb ik momenteel geen panelen liggen maar we zijn bezig met de aanleg van een stuk nieuwe verkaveling waar we ook terug gaan bouwen. In die verkaveling zal bv geen gas meer gelegd mogen worden (zoals in alle nieuwe verkavelingen vanaf 2021). Dus wij zijn zowiezo veroordeeld tot die panelen, geen stimulans meer nodig.
Tuurlijk was dit gedoemd om te imploderen, maar niemand had verwacht dat ze opeens zouden zeggen van "we schaffen het af". Zeker niet als er in 2019 nog een decreet bijgekomen is dat een stimulans was. En dan zwijg ik nog van mensen die dit gelegd hebben voor er sprake was van het afschaffen van de terugdraaiende teller (pre-2019 dus).

Dat is niet gokken en verliezen, maar u laten (mis)leiden door een regering zodat ze hun doelstellingen qua ecologische parameters halen.
Als je meer legt dan je zelf gaat verbruiken, verander het verhaal wel he. Dan wordt het een investering die rendement moet gaan opbrengen, en zie ik weinig verschil met het "investeren" in aandelen. Hoe de overheid dat speelt is natuurlijk niet echt proper, maar wat verwacht je in een land dat aan elkaar hangt van de financiële koterijen.

Terug
Bovenaan