Zonnepanelen Topic

En wat je zegt over de overheid is waar. Overheid had een decreet, waarbij je een zekerheid had en dat is dus niks waard. En als er dan mensen zijn die zeggen gegokt en verloren, snap ik helemaal niet.
Ik vermoed dat die "gegokt en verloren" er op slaat dat er absoluut geen zekerheid was en dat dit van aan het begin al duidelijk was toen men begon te spreken over het "garanderen van 15 jaar". De periode ervoor, daarvan zou je inderdaad kunnen zeggen dat je het toen niet zou kunnen weten. Want toen was er nog geen sprake dat er uberhaupt een verschil zou zijn of dat de terugdraaiende meter zou worden afgeschaft.

Eenmaal dat duidelijk was dat de terugdraaiende meter er op een bepaald moment uitging, en dat hier discussie over was of dit wettelijk gezien wel ok was om dit voor bepaalde mensen wel door te laten lopen, kan je moeilijk zeggen dat er 'zekerheid' was.

Zeker om afgelopen jaar zonnepanelen te leggen, toen het al voor het grondwettelijk hof getrokken was, kun je toch weinig anders van zeggen dat het een gok was.

Ik vermoed dat die "gegokt en verloren" er op slaat dat er absoluut geen zekerheid was en dat dit van aan het begin al duidelijk was toen men begon te spreken over het "garanderen van 15 jaar". De periode ervoor, daarvan zou je inderdaad kunnen zeggen dat je het toen niet zou kunnen weten. Want toen was er nog geen sprake dat er uberhaupt een verschil zou zijn of dat de terugdraaiende meter zou worden afgeschaft.

Eenmaal dat duidelijk was dat de terugdraaiende meter er op een bepaald moment uitging, en dat hier discussie over was of dit wettelijk gezien wel ok was om dit voor bepaalde mensen wel door te laten lopen, kan je moeilijk zeggen dat er 'zekerheid' was.

Zeker om afgelopen jaar zonnepanelen te leggen, toen het al voor het grondwettelijk hof getrokken was, kun je toch weinig anders van zeggen dat het een gok was.

Ik heb de keuze gemaakt van een verwarmingsinstallatie in 2018, toen was er nog geen decreet (die was er pas in 2019), maw toen was er geen zekerheid of de terugdraaiende teller behouden bleef. De vreg komt dan af met een tariefmethodologie voor een bepaalde periode en tot daar weet je hoe het zit.
Ik was toen ook al aan het redeneren dat het niet zo verder ging kunnen gaan en dat ze nog wel iets aan de prijzen zouden doen.
Je had zware toekomstige investeringen nodig voor energie (groei in hernieuwbare energie en shiften van fossiele brandstof naar elektriciteit, maw capaciteit vergroten), dus elektriciteit prijs zou stijgen. Het net zal veel zwaarder belast gaan worden, door meer te gaan elektrificeren, dus zwaardere netkosten.
De vreg was toen ook al bezig om met andere manieren te vergoeden, correctere manieren in hun ogen.
In 2018 was ik ook al slecht gezind op de overheid, om geen duidelijk visie te hebben waarmee je een deftige keuze kunt maken.

In 2019 is dan een decreet gekomen, waarin staat dat de mensen recht hebben op hun terugdraaiende teller. Op dat moment dacht ik , ze hebben eindelijk toch iets gedaan op lange termijn. Waarbij de mensen deftige keuze kunt maken. Je verwacht dan ook dat ze een wet opstellen, dat dit gegrond is en doordacht + gecheckt.
Overal waar je kwam en zag, hoorde je dan ook dat er een wet is dat zegt dat je dat recht hebt. Op de site van de overheid las ik, burger, je hebt recht op een terug draaiende teller, dus gaan voor groene energie. Op TV zag ik Lydia Peeters herhaaldelijk zeggen, mensen je hebt recht op u terugdraaiende teller. Van zonnepaneel verkoper hoor je, klant, je mag op u beide oren slapen de overheid heeft een wet waarbij je 15 jaar mag terugdraaien. Dat is een feit. Mijn energieleverancier, meneer geen stress, je hebt recht op u 15 jarige terugdraaiende teller, artikel 31 bevestigd dit.

Ikzelf heb enkel van het grond wettelijk hof vernomen, om op deze forum te zitten. Andere kanalen die je overweegt om zonnepanelen te kopen, zeiden allemaal dat je recht hebt op u 15jarige teller. Ik verschiet er dan ook niet van, dat vele daar geen weet van hebben, niet iedereen zit dagelijks op internet of voor de tv.

Dus heb je dan gegokt, in mij ogen heb je net vanaf 2019 niet gegokt. Overheid verzekerende u dat je recht hebt op 15 jaar, met een wet, vanaf 2019. Je werd wijs gemaakt door de overheid dat er een deftige wet is. Ze hebben nog zelfs niet het fatsoen gehad om de burger in te lichten dat ze een negatief advies hadden gekregen en dat de vreg naar het hof is gestapt om die wet aan te vechten.

Dus nee snap nog altijd niet, je hebt gegokt en verloren. En dan hebben we het nog niet over het feit gehad, dat je in de eerste plaats al niet zou moeten gokken, als er een wet is. Want dan is mijn contract met mijn werkgever ook een gok, wie weet gebeurt er ook iets achter de schermen waar ik geen weet van heb.

Laatst bewerkt:
Je leest toch wat op de facebookgroepen van de gedupeerden hoor. Ok, ze zijn boos en met recht maar sjonge jonge.

Wisten jullie dat de vreg overdag onze batterijen kan komen leegtrekken als er stroomtekort zou zijn? :LOL:

Hoe verantwoorden EPB verslaggevers nog dat iemand en/of zonnepanelen en/of warmtepomp en/of zonneboiler moet installeren? Men wil vergroening stimuleren, maar met alle maatregelen die de laatste tijd genomen worden duw je de mensen net de andere kant op.

Capaciteitstarief <> elektrische wagen
Farçe met zonnepanelen <> zonnepanelen en warmtepomp

Ik zie de verkoop van warmtepompen volledig in elkaar stuiken. Plaatsers van zonnepanelen zullen het enkel nog moeten hebben van bouwers en verbouwers die door de EPB eisen verplicht worden van er een minimum aantal te leggen. Op plaatsen waar geen aardgas ligt kunnen mensen best een tank met propaangas laten plaatsen (-> deze sector springt er nu best al op). Jammer dat stookolieketels sinds dit jaar verboden zijn om te plaatsen in nieuwe woningen, anders konden we hier ook terug een heropflakkering waarnemen.

En dit in combinatie met het sluiten van de kerncentrales, echt top beleid gevoerd laatste jaren, zéér consequent.

EDIT: Voor diegenen die GSC's krijgen, hebben die daarnaast ook nog een terugdraaiende teller? Passeren die dan dubbel langs de kassa of hoe werkt dat?

Laatst bewerkt:
EDIT: Voor diegenen die GSC's krijgen, hebben die daarnaast ook nog een terugdraaiende teller? Passeren die dan dubbel langs de kassa of hoe werkt dat?
Mijn schoonvader passeert dubbel aan de kassa die heeft er liggen. Goed voor hen die het hebben.

Als die ooit nog iets krijgt voor zijn niet meer terug draaiende teller dan is het echt voor zot te worden...
Die installatie is ondertussen al 2x volledig terug betaald.

Ik heb ook gebouwd wanneer jij gebouwd hebt hé, dus ik zit in dezelfde scheutje als u. Mijn post was dan ook niet de bedoeling om i-told-you-so te komen spelen.
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind vaak dat u cijfers niet constant blijven en vaak varieren (dat was wat ik u wilde aankaarten). Of zoals bij de omvormer dat je eerst mensen met een SMA zit af te blaffen (door de prijs) en OMNIK goed is, om dan een paar maand later te komen verkodingen hoe goed een SMA wel niet is en OMNIK rommel is.
Daardoor vind ik het soms moeilijk om u bij sommige zaken te volgen en daardoor ook aan te nemen. (is mijn mening, kan ook zijn dat het aan mij ligt) :)

Zoals u voorbeeld dat je nu geeft, waarin je aantoont dat het duurder is
5000kwh opbrengt en je moet nog voor 3000kwh betalen. Dat geeft u een factuur bij de goedkoopste dat ik kan vinden €770 op jaarbasis, voor 3000kwh en prosumententarief op een omvormer van 3.0.
Dat is €230 meer wat ik betaald voor mijn woning (gelijkaardige HOB, als ik u altijd hoor) aan elektriciteit en gas, met zonnepanelen.
Klinkt stom, maar denk dat het dan ook interessanter was om die panelen te leggen en de overschot te gebruiken voor later 'EV of hybride of u jacucuzi) en dan u verwarming op gas te doen. had u energie factuur en investeringen doen dalen en al u premies behouden. (maar soit doet er nu niet meer toe, want dat is toch afgelopen)

En wat je zegt over de overheid is waar. Overheid had een decreet, waarbij je een zekerheid had en dat is dus niks waard. En als er dan mensen zijn die zeggen gegokt en verloren, snap ik helemaal niet.
- Wij hebben een open bebouwing, geen HOB, scheelt toch een stuk in verbruik
- Er zijn hier een paar stevige elektrische verbruikers, ik weet dat dat geld kost, toen we gebouwd hebben zat daar nog geen jacuzzi tussen die 10kWh per gebruiksdag erdoor jast.
- Het is ook onmogelijk om meer kWp te leggen dan er op uw dak past. Daarom was het prima om het verbruik van de WP te kunnen dekken, dat is al bijna 1400 EUR aan stroom per jaar. Het plan is altijd geweest om nog aan te vullen op het tuinhuis om die 3000kWh ook zo goed mogelijk te compenseren. Dat doen we sowieso niet meer want het brengt toch geen hol meer op. Met panelen anno 2020 hadden we naar ongeveer 900WP meer kunnen gaan op dezelfde oppervlakte, maar zo kunt ge het natuurlijk elk jaar uitstellen :)

Achteraf gezien was het idd interessanter van op gas te verwarmen, zonder twijfel, maar zoals iedereen baseer je u op de wet om uw investeringen te doen zoals je al aanhaalde. ALLE premies behouden was niet gelukt, want zonder die warmtepomp had ik ook nooit 5000WP aan panelen gelegd.

Schitt
Mijn schoonvader passeert dubbel aan de kassa die heeft er liggen. Goed voor hen die het hebben.

Als die ooit nog iets krijgt voor zijn niet meer terug draaiende teller dan is het echt voor zot te worden...
Die installatie is ondertussen al 2x volledig terug betaald.
Dit is eigenlijk DE schande nu... diegenen die ik nu het hardst hoor roepen op sociale media zijn die kennissen die veelal installaties met GSC's hebben liggen terwijl dat net veelal de mensen zijn die de eerste jaren veelal geen impact zullen hebben omdat ze gewoon analoog blijven terugdraaien. De meeste mensen roepen ook maar wat nu... de helft schijnt niet eens te weten dat hun prosumententax nu weg valt. Zal het duurder worden? Hoogstwaarschijnlijk wel... maar voor de overgroten hoop gaat de impact echt wel relatief beperkt zijn. Het is vooral voor de mensen die echt doorgedreven energiezuinig willen bouwen dat het een ferme streep door de rekening is. Een warmtepomp wordt nu echt wel hard afgestraft.

In die zin ben ik dan ook zeer tevreden dat de problematiek van de zonnepanelen + warmtepomp toch wat extra aandacht krijgt. het enige jammere is dat ze daar dan weer zo'n geitenwollen koppel bij sleuren die 50 panelen leggen EN een elektrische wagen kopen EN een warmtepomp (lucht dan nog) plaatsen allemaal op hetzelfde moment.

Aan de andere kant komt daar dan zo'n champetter uitleggen dat de mensen met een WP vanaf 2022 in het voordeel zijn want dat een WP eigenlijk weinig verbruikt over lange tijd. Hij had gelijk natuurlijk maar het was héél onhandig uitgelegd.

Ik verwacht toch ook dat de verkoop van warmtepompen een ferme knauw gaat krijgen nu omdat het véél minder interessant is geworden. Aan de andere kant, het blijft wel nog steeds zo dat je met een geothermie systeem gewoon 5kW warmte opwekt voor elke 1kW verbruikte elektriciteit.

Aan de andere kant, het blijft wel nog steeds zo dat je met een geothermie systeem gewoon 5kW warmte opwekt voor elke 1kW verbruikte elektriciteit.
Het blijft natuurlijk een gigantische investering. Ik denk dat veel mensen die zoiets laten installeren het gegeven van de terugdraaiende teller in hun calculatie meenamen, wie zou dit anders laten doen?

Ik zie de verkoop van warmtepompen volledig in elkaar stuiken.
Eigenlijk zijn die mensen dubbel gejost want wie wilt er nu nog een huis kopen met een warmtepomp? Die huizen zijn in waarde gezakt volgens mij. Als hier in de regio een huis een gunstige prijs heeft, kan je er zeker van zijn dat er accumulatieverwarming in zit (+-30k lager dan, en altijd lange verkooptijd dus vermoedelijk nog een heel stuk onder de vraagprijs verkocht). Nu is een warmtepomp vervangen door gas minder ingrijpend maar toch....

Eigenlijk zijn die mensen dubbel gejost want wie wilt er nu nog een huis kopen met een warmtepomp? Die huizen zijn in waarde gezakt volgens mij. Als hier in de regio een huis een gunstige prijs heeft, kan je er zeker van zijn dat er accumulatieverwarming in zit (+-30k lager dan, en altijd lange verkooptijd dus vermoedelijk nog een heel stuk onder de vraagprijs verkocht). Nu is een warmtepomp vervangen door gas minder ingrijpend maar toch....
In nieuwe verkavelingen wordt er niet eens meer gas gelegd, en laat het nu net daar zijn dat al die BEN woningen opgetrokken zijn. Een propaantank steken is de enige oplossing, of eventueel een pelletkachel.

Ik ben er mij van bewust dat veel mensen dan voor propaan zullen moeten kiezen. Met minder ingrijpend bedoel ik minder breekwerk in huis. Wie accumulatie weg wil, moet overal nog radiatoren of vloerverwarming gaan leggen.

Weet er iemand toevallig of je een propaantank onder je oprit kan hebben? Of moet dat altijd in de tuin?

Ik ben er mij van bewust dat veel mensen dan voor propaan zullen moeten kiezen. Met minder ingrijpend bedoel ik minder breekwerk in huis. Wie accumulatie weg wil, moet overal nog radiatoren of vloerverwarming gaan leggen.

Weet er iemand toevallig of je een propaantank onder je oprit kan hebben? Of moet dat altijd in de tuin?

Je kan hem in elk geval in de grond steken.

Maar enfin... warmtepomp vervangen door gas? Wa zegde gij nu allemaal? Hoe kan je zomaar een warmtepomp met accumulatie vergelijken? De enige gelijkenis is dat ze beiden op elektriciteit werken. Die warmtepomp wekt echter wel 4-5 keer zoveel warmte op met dezelfde hoeveelheid elektriciteit dan de accumulatieverwarming hé...

Een (geothermische) warmtepomp is nog steeds één van de meest efficiënte manieren van verwarmen eens ze geïnstalleerd is. Het enige 'probleem' is de €25k initiële investering... dat was al enigszins zo, en dat is zeker zo nu je je zomer PV-productie niet meer kan bufferen.

Maar enfin... warmtepomp vervangen door gas? Wa zegde gij nu allemaal? Hoe kan je zomaar een warmtepomp met accumulatie vergelijken? De enige gelijkenis is dat ze beiden op elektriciteit werken. Die warmtepomp wekt echter wel 4-5 keer zoveel warmte op met dezelfde hoeveelheid elektriciteit dan de accumulatieverwarming hé...

Een (geothermische) warmtepomp is nog steeds één van de meest efficiënte manieren van verwarmen eens ze geïnstalleerd is. Het enige 'probleem' is de €25k initiële investering... dat was al enigszins zo, en dat is zeker zo nu je je zomer PV-productie niet meer kan bufferen.

Wanneer heb je die 25k terug verdiend in vergelijking met iemand die in een identieke woning, met identiek afgiftesysteem zijn warmte opwekt met een hoogredendements gasketel?

Aan de andere kant komt daar dan zo'n champetter uitleggen dat de mensen met een WP vanaf 2022 in het voordeel zijn want dat een WP eigenlijk weinig verbruikt over lange tijd. Hij had gelijk natuurlijk maar het was héél onhandig uitgelegd.
Dat voordeel is er eigenlijk enkel bij de geothermische, omdat die een factor van 5 heeft. Deze kost echter al wel een stuk meer (door die boring) dan de lucht / water. Enigste waarvoor je het kunt overwegen is voor het voordeel van de passieve koeling (al blijft het een evenwicht in de grond die je in stand moet houden)

Echter wanneer je de aanschafkost mee in rekening neemt en daarna ook de effectieve verbruikskost dan is Gas zwaar in het voordeel. Het verbruiksverschil is enorm beperkt.

Iemand die me wat inzicht kan geven in hetvolgende :

Het lijkt me dat voor mensen met een warmtepomp het ook belangrijk wordt om dit systeem nog slimmer te maken. Moet me mogelijk lijken dat de warmtepomp bv. even afspringt/verminderd in verbruik bij een hoger verbruik elders in het huis, om zo zeker vanaf 2022, het verbruik meer te spreiden.

Of is dit te moeilijk/te belastend om hier continue in te schakelen?

Terug
Bovenaan