Zonnepanelen Topic

Aangezien nieuwbouw, kies je voor wp of gas?
Warmtepomp lucht water. Heb hem online gevonden aan 6500€ (Daikin altherma) en heb nu aan wat kennissen gevraagd dus gaat wss nog wat goedkoper zijn.

In de zomer koeling via vloerverwarming. Alleen al daarvoor zet ik die. En nu moeten we ook geen gas binnen trekken.

Wel zelfinstallatie...

Is dat dan met smart devices of gewoon het aan/uit schakelen van de kringen? Vaatwas, droogkast en wasmachine hebben hier een aparte zekering maar voor zover ik weet kan ik die niet instellen dat die beginnen te draaien van zodra ze stroom krijgen.
Dat zijn ook allemaal vrij dure Miele toestellen van max 5j oud, dus geen haar op mijn hoofd denkt eraan om die zomaar is te gaan vervangen.
https://www.niko.eu/nl-be/artikel/552-80699 of deze https://www.niko.eu/nl-be/artikel/170-33505

Heb beide hier, werkt goed.

Maar dan zit je nog steeds met het grootste probleem:
Is dat dan met smart devices of gewoon het aan/uit schakelen van de kringen? Vaatwas, droogkast en wasmachine hebben hier een aparte zekering maar voor zover ik weet kan ik die niet instellen dat die beginnen te draaien van zodra ze stroom krijgen.
Dat zijn ook allemaal vrij dure Miele toestellen van max 5j oud, dus geen haar op mijn hoofd denkt eraan om die zomaar is te gaan vervangen.

En dat is het probleem met heel veel toestellen, en ook niet makkelijk te implementeren indien je ze wel kan doen starten als ze stroom krijgen maar om het dan efficiënt te doen als het toestellen met een programma zijn. Want die kan je middenin niet gewoon ff uitzetten...

Ik heb ook een aantal "slimme" stekkers, maar voor veel dingen kan je die toch niet nuttig gebruiken. Ik gebruik die vooral uit gemakzucht, dingen die automatisch aangaan met andere dingen. Ik zou sommige apparaten ook kunnen sturen op basis van wanneer ik zou injecteren maar daar komt veel meer bij kijken dan een stekker aan/uit te zetten.

In mijn ogen is een batterij het enige om echt uw eigenverbuik te maximaliseren. Maar dat is nu gewoon te duur. Ik zou er verder toch niet te veel energie in steken en over een paar jaar nog eens kijken.

Momenteel enkel voor de draadloze hub, ze zijn aant kijken om die stuurbaar te maken met de busbekabeling maar god knows wanneer dat weer af gaat zijn.
Zo een slim stopcontact kost als ik het goed zie rond de 35 EUR. Valt op zich nog redelijk mee qua kostprijs. Door de band genomen maken die zaken echter weinig uit in een compleet systeem. Als ik mijn droogkast en mijn vaatwas time op 11:00 en mijn wasmachine op 14:00 dan draaien die ook gewoon vrolijk op zonnestroom. De beste manier om uw zelfconsumptie fel op te krikken is zien dat je na de zonuren ook nog opgewekte stroom kan verbruiken, ergo een thuisbatterij. Het lastige in dat verhaal is de rendabiliteit. Quasi elke calculatie die ik zelf maak of van andere mensen zie komt neer op een ROI die past begint na ongeveer 11 a 12 jaar. Dat is met de premie van 250EUR per kWh de vlaamse overheid ingerekend. De batterijen zijn ondertussen wel gerate om ongeveer 20j mee te gaan, weliswaar met capaciteitsverlies, maar zowel omvormers als batterijen hebben "maar" 10j garantie. Dat wil zeggen dat als er na bv 11j een defect is en uw batterij moet vervangen worden, ge er aan zijt voor de moeite.
Daarnaast is de garantietabel van bv LG ook maar wankel:
< Compensatieoverzicht >
KLASSE I : 100% van de aankoopprijs van de oorspronkelijke installatiedatum af tot de 24ste maand
KLASSE II : 72% van de aankoopprijs van de 25ste tot de 36ste maand
KLASSE III : 58% van de aankoopprijs van de 37ste tot de 48ste maand
KLASSE IV : 44% van de aankoopprijs van de 49ste tot de 60ste maand
KLASSE V : 30% van de aankoopprijs van de 61ste tot de 72ste maand
KLASSE VI : 16% van de aankoopprijs van de 73ste tot de 84ste maand
KLASSE VII : 6% van de aankoopprijs van de 85ste tot de 96ste maand
KLASSE VIII : 4% van de aankoopprijs van de 97ste tot de 108ste maand
KLASSE IX : 2% van de aankoopprijs van de 109de tot de 120ste maand
Er wordt geen prestatiegarantie verleend vanaf de 121ste maand

In de realiteit is uw 10j garantie dus eigenlijk maar 2 jaar garantie. Gaat uw accupack defect na net geen 4j, dan krijgt ge maar 58% gedekt van de kosten van een nieuw accupack.
Ook geven ze maar een capaciteitsgarantie van 60% na 10j gebruik, dus dat wil zeggen dat als uw 10kWh batterij nog maar 6kWh opslag heeft dat voor LG meer dan prima is. Ze mogen dan een geschatte levensduur van 20j opgeven, als uw capaciteit zienderogen zakt is ze eigenlijk ook maar voor het stort.

Momenteel enkel voor de draadloze hub, ze zijn aant kijken om die stuurbaar te maken met de busbekabeling maar god knows wanneer dat weer af gaat zijn.
Zo een slim stopcontact kost als ik het goed zie rond de 35 EUR. Valt op zich nog redelijk mee qua kostprijs. Door de band genomen maken die zaken echter weinig uit in een compleet systeem. Als ik mijn droogkast en mijn vaatwas time op 11:00 en mijn wasmachine op 14:00 dan draaien die ook gewoon vrolijk op zonnestroom. De beste manier om uw zelfconsumptie fel op te krikken is zien dat je na de zonuren ook nog opgewekte stroom kan verbruiken, ergo een thuisbatterij. Het lastige in dat verhaal is de rendabiliteit. Quasi elke calculatie die ik zelf maak of van andere mensen zie komt neer op een ROI die past begint na ongeveer 11 a 12 jaar. Dat is met de premie van 250EUR per kWh de vlaamse overheid ingerekend. De batterijen zijn ondertussen wel gerate om ongeveer 20j mee te gaan, weliswaar met capaciteitsverlies, maar zowel omvormers als batterijen hebben "maar" 10j garantie. Dat wil zeggen dat als er na bv 11j een defect is en uw batterij moet vervangen worden, ge er aan zijt voor de moeite.
Daarnaast is de garantietabel van bv LG ook maar wankel:
< Compensatieoverzicht >
KLASSE I : 100% van de aankoopprijs van de oorspronkelijke installatiedatum af tot de 24ste maand
KLASSE II : 72% van de aankoopprijs van de 25ste tot de 36ste maand
KLASSE III : 58% van de aankoopprijs van de 37ste tot de 48ste maand
KLASSE IV : 44% van de aankoopprijs van de 49ste tot de 60ste maand
KLASSE V : 30% van de aankoopprijs van de 61ste tot de 72ste maand
KLASSE VI : 16% van de aankoopprijs van de 73ste tot de 84ste maand
KLASSE VII : 6% van de aankoopprijs van de 85ste tot de 96ste maand
KLASSE VIII : 4% van de aankoopprijs van de 97ste tot de 108ste maand
KLASSE IX : 2% van de aankoopprijs van de 109de tot de 120ste maand
Er wordt geen prestatiegarantie verleend vanaf de 121ste maand

In de realiteit is uw 10j garantie dus eigenlijk maar 2 jaar garantie. Gaat uw accupack defect na net geen 4j, dan krijgt ge maar 58% gedekt van de kosten van een nieuw accupack.
Ook geven ze maar een capaciteitsgarantie van 60% na 10j gebruik, dus dat wil zeggen dat als uw 10kWh batterij nog maar 6kWh opslag heeft dat voor LG meer dan prima is. Ze mogen dan een geschatte levensduur van 20j opgeven, als uw capaciteit zienderogen zakt is ze eigenlijk ook maar voor het stort.
Idem. De technologie is er gewoon nog niet, en op korte tijd is die ook niet mature genoeg ervoor.

Stopcontact aan = programma starten dat je 's ochtends hebt ingesteld.

Idd wel enkel voor draadloze hub, heb ze momenteel beide draaien langs elkaar.
Mijn toestellen zijn redelijk recent. Nog geen 5 jaar. Maar de programma's starten niet omdat er stroom opstaat.

En eerlijk waar ik ga geen 5k spenderen om mijn werkende toestellen te vervangen. Dan betaal ik wel wat extra in het verbruik. Net zoals ik daarvoor ook geen 5k opoffer voor een batterij.

Maar geloof dat die discussie 20+ pagina's al eens gepasseerd is.

Uiteindelijk zijn de kosten die aan dit comfort gelieerd zijn niet van die aard zijn dat ze echt substantieel zijn.

En, wederom, hoe doe je dit efficiënt en correct? (los van het feit dat bij heel veel apparaten dit niet de standaard is, dat het programma start als je de stroom aanzet)

Stel dat je effectief kan instellen vanaf welke injectie-waarde je bepaalde toestellen aanschakelt (afgestemd op hun verbruik), maar 5min later overtrekt het en duikt je PV opbrengst naar beneden?

Zeker met de (huidige implementatie) van solar mode van NHC, lijkt mij dit vrij brak. Als ik de flow-chart bekijk in hun guide, is dit wel heel simplistisch opgesteld...

En, wederom, hoe doe je dit efficiënt en correct? (los van het feit dat bij heel veel apparaten dit niet de standaard is, dat het programma start als je de stroom aanzet)

Stel dat je effectief kan instellen vanaf welke injectie-waarde je bepaalde toestellen aanschakelt (afgestemd op hun verbruik), maar 5min later overtrekt het en duikt je PV opbrengst naar beneden?

Zeker met de (huidige implementatie) van solar mode van NHC, lijkt mij dit vrij brak. Als ik de flow-chart bekijk in hun guide, is dit wel heel simplistisch opgesteld...
Hun mening is 'als het 5 minuten -300watt is, dan is de kans reëel dat het de komende minuten/uren ook wel zal blijven injecteren'. Ik vermoed zodanig geimplementeerd zodat zodra iets start, het ook effectief afloopt en het geen aan/uit verhaal wordt.

Zelf moet ik de implementatie nog uitvoeren hier op vaatwasser. Droogkast/Wasmachine ga ik daar nog niet op koppelen.

Hun mening is 'als het 5 minuten -300watt is, dan is de kans reëel dat het de komende minuten/uren ook wel zal blijven injecteren'. Ik vermoed zodanig geimplementeerd zodat zodra iets start, het ook effectief afloopt en het geen aan/uit verhaal wordt.

Zelf moet ik de implementatie nog uitvoeren hier op vaatwasser. Droogkast/Wasmachine ga ik daar nog niet op koppelen.
Dus, brakke en simplistische implementatie, zoals ik zei. Daar ben je in België dus niks mee.
Kijk hier naar de dalen en pieken door bewolking; eerste week van juni 2020 en deze week:
gvB1CSg.png

Soms heb je inderdaad een mooie bel-curve indien er geen wolkje passeert, maar dat gebeurt in België niet zo heel veel...

Nee, digitale telt ook nog altijd virtueel terug tot de wijziging in het staatsblad staat.
Aha dat wist ik niet, ik dacht dat het vanaf de datum van uitspraak was. Hopelijk blijft de overheid eens bij zijn typische stijl en doen ze er overdreven lang over om dat in het staatsblad te publiceren.

Je mag ook wel niet vergeten dat de opstart vaak de hoogste piek veroorzaakt.
Draaien kan meestal op een laag pitje, het is dat opstarten die zo veel energie vergt.
Dus puur op basis van het weer lijkt mij dit toch niet zo evident.

Dus, brakke en simplistische implementatie, zoals ik zei. Daar ben je in België dus niks mee.
Kijk hier naar de dalen en pieken door bewolking; eerste week van juni 2020 en deze week:
gvB1CSg.png

Soms heb je inderdaad een mooie bel-curve indien er geen wolkje passeert, maar dat gebeurt in België niet zo heel veel...

Voor wat jij in gedachten hebt zou uw toestel moeten kunnen moduleren, iets wat eigenlijk niet mogelijk is met een vaatwasser of wasmachine. Een droogkast zou in se nog net kunnen gaan, hoewel het dan echt lang kan duren alvorens uw was droog is.

Voor wat jij in gedachten hebt zou uw toestel moeten kunnen moduleren, iets wat eigenlijk niet mogelijk is met een vaatwasser of wasmachine. Een droogkast zou in se nog net kunnen gaan, hoewel het dan echt lang kan duren alvorens uw was droog is.
Nee, ik wil niet dat het aan/uit gaat of moduleert. Ik wil dat het rekening houdt met weersverwachtingen van de ingestelde locatie (niet altijd 100%, I know, maar mogelijk).

Want hun marketing is "automatisch en slim energie besparen", wat niet van toepassing is als iemand die gewoon zijn kop buitensteekt en naar boven kijkt meer energie kan besparen door nog even uit te stellen. Want als je gewoon 1 piek hebt tussen 2 wolken door, is dit niet de moment om te starten...
Om nog maar te zwijgen van hun debiel systeem van "Ge steekt x apparaten in de queue, als er 300W+ injectie is starten we de eerste, dan wachten we een ingestelde tijd, als de injectie dan nog altijd 300W+ is starten we de 2e, en zo verder...".

Nee, ik wil niet dat het aan/uit gaat of moduleert. Ik wil dat het rekening houdt met weersverwachtingen van de ingestelde locatie (niet altijd 100%, I know, maar mogelijk).

Want hun marketing is "automatisch en slim energie besparen", wat niet van toepassing is als iemand die gewoon zijn kop buitensteekt en naar boven kijkt meer energie kan besparen door nog even uit te stellen. Want als je gewoon 1 piek hebt tussen 2 wolken door, is dit niet de moment om te starten...
Om nog maar te zwijgen van hun debiel systeem van "Ge steekt x apparaten in de queue, als er 300W+ injectie is starten we de eerste, dan wachten we een ingestelde tijd, als de injectie dan nog altijd 300W+ is starten we de 2e, en zo verder...".

Ik heb al met het idee gespeeld om iets te schrijven dat rudimentair satelietbeelden analyseert en zo probeert te voorspellen wanneer de optimale productie zal zijn aan de hand van de tijd van de dag, locatie van het huis, en voorspelde wolkendek. Dan kan je berekenen welke grote verbruikers best op welk moment van de dag draaien.

Nu nog tijd vinden om het effectief te maken :D

Eens een ander topic aansnijden: is er een energie aanbieder in Vlaanderen die mijn analoge dag- en nachtteller wil samenstellen als als 1 tarief verrekenen.

Gezien ze "toch binnen de paar maanden na installatie van de panelen (juni '20)een digitale meter gingen zetten" waarbij je sowieso naar enkelvoudig tarief gaat, heb ik de aanpassing naar enkelvoudig tarief niet laten doen vorig jaar (en het 6 tot 9 maanden uitzweten). Nu de digitale meter pas voor 2025 (ten vroegste) zal zijn, komt dit punt natuurlijk weer op de tafel, want mijn installatie is voorzien om mijn volledig jaarverbruik te dekken. Wij zijn natuurlijk onszelf aan het herprogrammeren om zoveel mogelijk overdag te doen (was 55% nacht, 45% dag), maar er zal toch een stuk nacht/WE overblijven.

Twee cijferkes optellen kan toch het probleem niet zijn... maar bestaat het?

Terug
Bovenaan