Momenteel enkel voor de draadloze hub, ze zijn aant kijken om die stuurbaar te maken met de busbekabeling maar god knows wanneer dat weer af gaat zijn.
Zo een slim stopcontact kost als ik het goed zie rond de 35 EUR. Valt op zich nog redelijk mee qua kostprijs. Door de band genomen maken die zaken echter weinig uit in een compleet systeem. Als ik mijn droogkast en mijn vaatwas time op 11:00 en mijn wasmachine op 14:00 dan draaien die ook gewoon vrolijk op zonnestroom. De beste manier om uw zelfconsumptie fel op te krikken is zien dat je na de zonuren ook nog opgewekte stroom kan verbruiken, ergo een thuisbatterij. Het lastige in dat verhaal is de rendabiliteit. Quasi elke calculatie die ik zelf maak of van andere mensen zie komt neer op een ROI die past begint na ongeveer 11 a 12 jaar. Dat is met de premie van 250EUR per kWh de vlaamse overheid ingerekend. De batterijen zijn ondertussen wel gerate om ongeveer 20j mee te gaan, weliswaar met capaciteitsverlies, maar zowel omvormers als batterijen hebben "maar" 10j garantie. Dat wil zeggen dat als er na bv 11j een defect is en uw batterij moet vervangen worden, ge er aan zijt voor de moeite.
Daarnaast is de garantietabel van bv LG ook maar wankel:
< Compensatieoverzicht >
KLASSE I : 100% van de aankoopprijs van de oorspronkelijke installatiedatum af tot de 24ste maand
KLASSE II : 72% van de aankoopprijs van de 25ste tot de 36ste maand
KLASSE III : 58% van de aankoopprijs van de 37ste tot de 48ste maand
KLASSE IV : 44% van de aankoopprijs van de 49ste tot de 60ste maand
KLASSE V : 30% van de aankoopprijs van de 61ste tot de 72ste maand
KLASSE VI : 16% van de aankoopprijs van de 73ste tot de 84ste maand
KLASSE VII : 6% van de aankoopprijs van de 85ste tot de 96ste maand
KLASSE VIII : 4% van de aankoopprijs van de 97ste tot de 108ste maand
KLASSE IX : 2% van de aankoopprijs van de 109de tot de 120ste maand
Er wordt geen prestatiegarantie verleend vanaf de 121ste maand
In de realiteit is uw 10j garantie dus eigenlijk maar 2 jaar garantie. Gaat uw accupack defect na net geen 4j, dan krijgt ge maar 58% gedekt van de kosten van een nieuw accupack.
Ook geven ze maar een capaciteitsgarantie van 60% na 10j gebruik, dus dat wil zeggen dat als uw 10kWh batterij nog maar 6kWh opslag heeft dat voor LG meer dan prima is. Ze mogen dan een geschatte levensduur van 20j opgeven, als uw capaciteit zienderogen zakt is ze eigenlijk ook maar voor het stort.