Zonnepanelen Topic

Als ik hier thuis blijf herhalen om de droogkast/wasmachine/vaatwas enkel op te zetten als de zon schijnt vlieg ik binnenkort naar ergens waar de zon ni schijnt vrees ik :censored:

Het is hier nog de analoge meter maar heb het hier al eens laten vallen dat ik mijn zoon en vriendin op cursus “leren geen elektriciteit te verspillen” ga sturen dan. Dat gaat hier ook wat worden.

Wij zijn hier aan mekaar gewaagd vrees ik :p

Ik zet gerust ook de droogkast of de vaatwasser 's nachts op als die vol zitten, strijken doe ik even goed 's avonds voor TV ook al schijnt de zon dan niet. Ik probeer het zo goed mogelijk te structureren, maar comfort > alles.

Ik wou het net zeggen. Ja je kan daar proberen rekening mee te houden. Maar als er gewassen moet worden dan wordt er gewassen hoor.

Wij zijn hier aan mekaar gewaagd vrees ik :p

Ik zet gerust ook de droogkast of de vaatwasser 's nachts op als die vol zitten, strijken doe ik even goed 's avonds voor TV ook al schijnt de zon dan niet. Ik probeer het zo goed mogelijk te structureren, maar comfort > alles.
Droogkast 's nachts? Waarom zou je dat opzetten als je slaapt, dat moet je toch best leegmaken als dat klaar is + dat zijn dingen die in de top staan van oorzaak woningbrand

Maar zijn van die kleinigheden zoals stoppen met werken en dan laptop insteken want de batterij is bijna leeg :sneaky:

Woningbrand? Met een droogkast van de jaren 80 met uitblaas naar buiten misschien, maar met een condenserende warmtepompdroger is dat al lang passé.
Staat hier ook in de kelder met een verplichte rookmelder bij.
Ik was en strijk in het weekend, dus ‘S nachts zet ik ook 2 machines op zodat tegen zondag ik alles kan strijken.

Woningbrand? Met een droogkast van de jaren 80 met uitblaas naar buiten misschien, maar met een condenserende warmtepompdroger is dat al lang passé.
Staat hier ook in de kelder met een verplichte rookmelder bij.
Ik was en strijk in het weekend, dus ‘S nachts zet ik ook 2 machines op zodat tegen zondag ik alles kan strijken.
Kan wel wezen, maar dat is een toestel dat ik toch ook nooit vertrouw om op te zetten als ik niet thuis ben of 's nachts. Dat wordt zeer warm en het stof/vezels die in uw filter blijven hangen kunnen nog eens ver(r)assen dan. Het is echt geen 30+ jaar geleden dat er nog een droogkast plots vlam vatte hoor.
Hier wordt dat sowieso enkel gebruikt voor witte was en ondergoed/sokken. Gewone kledij ziet daar teveel van af, die hangen we gewoon aan het droogrek.

Ook niet juist. Een warmtepompdroger draait 20 tot 30 graden kouder dan een klassieke. Die zit amper boven lichaamstemperatuur.
dat zorgt er ook voor dat uw was veel minder slijt
Ik maak mij daar nu is echt nul zorgen in.

Ook niet juist. Een warmtepompdroger draait 20 tot 30 graden kouder dan een klassieke. Die zit amper boven lichaamstemperatuur.
dat zorgt er ook voor dat uw was veel minder slijt
Ik maak mij daar nu is echt nul zorgen in.
Dat slijt weldegelijk een pak sneller hoor
Heb 1 winter regelmatig droogkast gebruikt (AEG warmtepomper die roteert) en merkte dat enorm aan de slijtage van alles.
Nu gaat daar alleen nog handdoeken en beddengoed in

Ivm brand: dat komt van brandweer zelf, zie bv https://www.interpolis.nl/magazine/wonen/wasmachine-aan-als-je-weg-bent

Ja opnieuw, voor klassieke droogkasten. Want wat daar gebeurde was dat er hopen pluis de uitblaas verstopten en dat daar gloeiend hete lucht op werd geblazen. Een condenserende warmtepompdroger werkt zo niet, die wordt begot zelfs niet warm genoeg om pluis te laten ontbranden.
Als ge zo denkt dan moet ge ook nooit uw vaatwas laten draaien als ge weg zijt, want stel dat die lekt en kortsluiting geeft dan vliegt uw kot ook in de fik.

Ik merk echt geen verschil tussen was aan het rekske laten drogen of was in onze miele laten drogen qua levensduur. Dingen als wol en zijde gaan er uiteraard niet in, maar voor de rest is dat overladen van de wasmachine en klaar.

Over de slijtage ga ik niet discussiëren. Naar mijn inzien is dat zeer minimaal maar goed. Maar een droogrek zetten, mensenlief toch... Waarschijnlijk nog in de living ook zeker? Vlaamser als dat wordt het niet!

Als je correct met een droogkast omgaat dan is het risico zeer klein. De verhalen van uitgebrande droogkasten zijn in bijna alle gevallen te wijten aan niet correct gebruik en geen onderhoud. Weet je waar je u werkelijk zorgen over moet maken? Lithium batterijen. Dat is pas levensgevaarlijk. Als de laadbegrenzer in uw GSM het begeeft terwijl hij ligt op te laden 2cm van uw matras dan wordt je levendig gebraden. Of de laptop die op de zetel ligt op te laden.

Over de slijtage ga ik niet discussiëren. Naar mijn inzien is dat zeer minimaal maar goed. Maar een droogrek zetten, mensenlief toch... Waarschijnlijk nog in de living ook zeker? Vlaamser als dat wordt het niet!

Als je correct met een droogkast omgaat dan is het risico zeer klein. De verhalen van uitgebrande droogkasten zijn in bijna alle gevallen te wijten aan niet correct gebruik en geen onderhoud. Weet je waar je u werkelijk zorgen over moet maken? Lithium batterijen. Dat is pas levensgevaarlijk. Als de laadbegrenzer in uw GSM het begeeft terwijl hij ligt op te laden 2cm van uw matras dan wordt je levendig gebraden. Of de laptop die op de zetel ligt op te laden.
Ik laad nooit 's nachts iets op.
Slijtage is er weldegelijk, viel me hard op (waren allemaal al kleren die al paar jaar meegaan maar op dat jaar zijn ze wel echt Feller achteruit gegaan). Dus ja aan droogrek what else? In een aparte kamer die we toch hebben en daar dan een vuurtje bij (zolang de teller terugdraait is er geen probleem). Het is niet de warmte maar het draaien / schuren dat uw kledij beschadigd met (iets) snellere slijtage tot gevolg

Wij drogen onze was op een droogrek. Een neen, niet in de living, in aparte was/ strijkkamer.
Ik probeer de afwasmachine dagelijks op te zetten na het middageten, zo blijft dat ritme erin zitten.
Wasmachine doet mijn vrouw, wanneer ze daar zin in heeft.

Wij drogen onze was op een droogrek. Een neen, niet in de living, in aparte was/ strijkkamer.
Ik probeer de afwasmachine dagelijks op te zetten na het middageten, zo blijft dat ritme erin zitten.
Wasmachine doet mijn vrouw, wanneer ze daar zin in heeft.
Ik zeg het dat is zo een typische Vlaamse traditie, het droogrek :P
In de living of in een aparte kamer. Vast opgesteld, wasknijpers altijd in de buurt relatieve vochtigheid 100% en gaan met die banaan!
Zoiets zie je dus niet in bijvoorbeeld Nederland.

Een droogpaal voor in de zomer dat kan wel eens lekker zijn. Maar in de winter al uw wasgoed op een rekje in uw huis zetten, nooit niet begrepen. Als je een droogkast hebt met opvangbak moet je maar eens kijken hoeveel water er per droogbeurt in zit. Dat moet via natuurlijke convectie er ook uit, en dat water moet ergens heen ook. Zeker als je dan nog een ruimte extra gaat verwarmen met een kacheltje. Dan heb je gewoon een Turks stoombad gemaakt eh :P

Ik zeg het dat is zo een typische Vlaamse traditie, het droogrek :p
In de living of in een aparte kamer. Vast opgesteld, wasknijpers altijd in de buurt relatieve vochtigheid 100% en gaan met die banaan!

Een droogpaal voor in de zomer dat kan wel eens lekker zijn. Maar in de winter al uw wasgoed op een rekje in uw huis zetten, nooit niet begrepen. Als je een droogkast hebt met opvangbak moet je maar eens kijken hoeveel water er per droogbeurt in zit. Dat moet via natuurlijke convectie er ook uit, en dat water moet ergens heen ook. Zeker als je dan nog een ruimte extra gaat verwarmen met een kacheltje. Dan heb je gewoon een Turks stoombad gemaakt eh :p
Overdrijven is echt wel een kunst. Er bestaat zoiets als ventilatiesystemen die de vochtige lucht uit die kamer weghalen. Ik probeer in alle keuzes die ik maak zo zuinig mogelijk met energie om te springen.
Ik vind het eigenlijk bijzonder grappig hoe het de mensen zijn die klagen over de financiële impact van beslissing rond de terugdraaiende teller ook de mensen zijn hier ook afkomen met 'het moet comfortabel zijn'.
Vanuit financieel standpunt interesseert mijn energieverbruik nu eens echt geen hol. Echt niet. Ik vind dat er interessantere dingen zijn dan me daar mee bezig houden.

Een droogpaal voor in de zomer dat kan wel eens lekker zijn. Maar in de winter al uw wasgoed op een rekje in uw huis zetten, nooit niet begrepen. Als je een droogkast hebt met opvangbak moet je maar eens kijken hoeveel water er per droogbeurt in zit. Dat moet via natuurlijke convectie er ook uit, en dat water moet ergens heen ook. Zeker als je dan nog een ruimte extra gaat verwarmen met een kacheltje. Dan heb je gewoon een Turks stoombad gemaakt eh :p

I beg to differ. Wij hebben geen droogkast. Hier in de eetplaats wordt de was te drogen gehangen op van die mobiele rekskes en op een uurke zijn die droog. Vochtigheid in huis blijft rond de 30% hangen, in de winter zelfs lager. Wij hebben dat drogen van de kledij echt nodig om onze vochtigheid op peil te houden. (Balansventilatie type D) Hier draaien nog 2 bevochtigers extra erbij.

banee.
een gemiddelde balansventilatie-unit geeft 250m³/h.
lucht bij -8/90%RV opwarmen tot 21°C geeft 10%RV. Een snelle blik op mollier diagram zegt me dat ge 6gr vocht per kg lucht moet toevoegen om aan 50% te geraken. Das a whopping 1.8liter water per uur dat ge verliest door een balansventilatie-unit.
250x1.2x6=1800gr en 50% is dan nog conservatief he.
Nee hier in de winter is het ondraaglijk droog bij ons binnen. Zeker onder de 20% (mijn RV-metertje gaat in storing onder de 20%RV)

Onze droogkast gaat gewoon met zijn darmpje den afvoer in :')

Ik kan eigenlijk niet zeggen dat het hier in huis ondraaglijk droog is met systeem D. En ik heb daar rap last van want dan is mijn vel zo droog als karton.

Hoe drogen ze die dan in Nederland als ze geen droogkast hebben?
Want daar zie je ook wel genoeg droogrekken in de tuinen hoor.

Terug
Bovenaan