ugar
Well-known member
Ik heb deze maand 125kWh verbruikt van de 156kWh die mijn panelen produceerden
.
Vrijdag thuis gekomen met State of Charge van 31% in de Tesla. Zaterdag en zondag opgeladen gedurende de dag, er is van de 40 kWh die ik dit week-end produceerde slechts 0.45kWh geïnjecteerd. Vandaag redelijk ver met de wagen gereden, morgen en overmorgen opnieuw laden terwijl ik thuis werk.
Zo lukt dat eigenlijk best wel goed. Dat gaat niet altijd lukken en in de zomer is mijn productie echt veel te hoog (65 kWh per dag, goed om de wagen van 0->80% te laden), maar dan reken ik op het injectietarief van 0.04 € per kWh (2 € per dag
)
Ik krijg een premie van 3200 EUR volgens de huidige regeling. Installatie heeft me dan nog netto 5600 EUR gekost, ik reken op ongeveer 4000 kWh zelf verbruik (dus 800 EUR korting op de factuur) en dan nog 200 EUR injectietarief per jaar (5000 kWh injectie). Dan is die installatie op 6 jaar terugbetaald.
Thuisaccu's zijn op dit ogenblik veel te duur. Ik probeer vooral mijn vrouw te overtuigen ook een elektrische wagen te kopen (Zoë, daar zou bi-directionele laden op beschikbaar komen)
Ze rijdt 7500 km per jaar, dus die Zoë is dan echt een thuisaccu op wielen.
Dan zie je pas hoe overprijsd die thuisaccu's zijn, die Zoë heeft een accu-capaciteit van 50 kWh, voor < 30 000 EUR. En dat is dus nog een auto ook.
.Vrijdag thuis gekomen met State of Charge van 31% in de Tesla. Zaterdag en zondag opgeladen gedurende de dag, er is van de 40 kWh die ik dit week-end produceerde slechts 0.45kWh geïnjecteerd. Vandaag redelijk ver met de wagen gereden, morgen en overmorgen opnieuw laden terwijl ik thuis werk.
Zo lukt dat eigenlijk best wel goed. Dat gaat niet altijd lukken en in de zomer is mijn productie echt veel te hoog (65 kWh per dag, goed om de wagen van 0->80% te laden), maar dan reken ik op het injectietarief van 0.04 € per kWh (2 € per dag
)Ik krijg een premie van 3200 EUR volgens de huidige regeling. Installatie heeft me dan nog netto 5600 EUR gekost, ik reken op ongeveer 4000 kWh zelf verbruik (dus 800 EUR korting op de factuur) en dan nog 200 EUR injectietarief per jaar (5000 kWh injectie). Dan is die installatie op 6 jaar terugbetaald.
Thuisaccu's zijn op dit ogenblik veel te duur. Ik probeer vooral mijn vrouw te overtuigen ook een elektrische wagen te kopen (Zoë, daar zou bi-directionele laden op beschikbaar komen)
Ze rijdt 7500 km per jaar, dus die Zoë is dan echt een thuisaccu op wielen.
Dan zie je pas hoe overprijsd die thuisaccu's zijn, die Zoë heeft een accu-capaciteit van 50 kWh, voor < 30 000 EUR. En dat is dus nog een auto ook.