Zonnepanelen Topic

SOD firma is momenteel de opdrachtgever voor de firma die de zonnepanelen gaat plaatsen, dus die bepaald.
Mijn ouders zijn klant bij SOD firma en de SOD firma wilt er dan blijkbaar ook liever geen kakofonie van maken (dat was de enigste uitleg dat ze gaven). Mijn ouders hebben ook contact gehad met de firma die de panelen plaatst en die zien nergens problemen om ze oost/west op te stellen, zelfs raden ze het nog aan ook. Nu ligt alles naar het westen en rond een velux (dat vond de architect het mooist en SOD firma volgt)

Ik vind het ongelooflijk dat SOD firma dat gewoon niet doet. Ze willen ook geen melkglas plaatsen in de badkamer, omdat ze ook vinden dat het "geheel" dan niet klopt.
Feit dat ze hun job ook niet deftig doen, maakt het verhaal nog 10 keer erger.

Lijkt mij eerder dat die SOD firma een groepke huizen voor hun promoboekjes aan het zetten is danwel voor de mensen die er effectief in gaan wonen.

Idd, welke idioot legt er nu enkel zonnepanelen op het westen als het ook oost-west kan. Ik zou het nog kunnen verstaan dat ze een zuidelijke opstelling doen, hoewel dat anno 2021 ook al niet meer top is, maar enkel westelijk slaat toch op niks. Uw rendement is dan gewoon erbarmelijk want uw installatie pakt maar 50% van de dag zon binnen, het ander helft van de dag staat die omvormer daar uit zijn neus te eten.

Ik zou in zo een situatie in staat zijn om de eigenaars van alle woningen te contacteren, uit te leggen dat die beslissing van de architect hun handen vol geld gaat kosten terwijl het voor 0 EUR meerprijs wel correct kan gebeuren en uit groepsdruk hen te verplichten het fatsoenlijk te doen.

Uw rendement is dan gewoon erbarmelijk want uw installatie pakt maar 50% van de dag zon binnen, het ander helft van de dag staat die omvormer daar uit zijn neus te eten.
Puur technisch gezien is dit bij elke opstelling want gemiddeld gezien over het hele jaar is de zon <50% van de tijd op 😅
Tenzij gij een magische PV installatie hebt die 'snachts ook opwekt?

Allez kom, ge snapt wat ik bedoel. Louter oost of louter west pakt de helft van uw rendement af tov zuidelijk of oost/west.

Tuurlijk snap ik wat ge bedoelt :p

Maar dan nog zou ik het niet zo zwart-wit bekijken. Puur west kan voor veel mensen meer nuttig rendement opleveren. Zeker zonder terugdraaiende teller.
Als iedereen in huis gaat werken, heb je enkel in het weekend nut van de oostelijke panelen. Want tijdens werkdagen gaat die een flauw piekje 's ochtends misschien opvangen (als je al genoeg opwekt) en voor de rest enkel sluimerverbruik. Waar de westelijke panelen nog kunnen opwekken wanneer je thuiskomt en kookt bv.

Mijne liggen er ook pas op van juni maar ik ga nog even afwachten tot ze er een jaar op liggen en dan ga ik toch eens aan de installateur zijn oren trekken. Maakt een mooie berekening dat de installatie +-4000kWh/jaar opbrengt, dus jaarlijkse besparing rekening houdend met prosumenten en bijhorende terugverdientijd (ok wel in de optiek van terugdraaiende teller).
Maar dan nog als ik nu maar op 1400kWh zit dan schat ik ergens op 2000-2500kWh te stranden, dus daar wordt ik niet bepaald happy van.
Totalen maken nu misschien ook veel minder uit, maar kan uiteraard ook geen eigenverbruik doen als er amper iets wordt opgewekt.
Deze er even bijhalen.
Na dat ik hier merkte dat mijn installatie eigenlijk echt wel veel te weinig produceerde heb ik onlangs de installatie van mijn zus/schoonbroer toegevoegd in de applicatie en eens beginnen vergelijken.
Hun installatie is wel iets groter (4 panelen) en 4.5kW omvormer ipv 3.7kW.
Maar ik zat op pakweg maar een derde van de productie als hun, terwijl dit maar een 20% lager zou mogen zijn.
Vandaag met de installateur aan de lijn gehangen en gelukkig snel de oorzaak/oplossing gevonden.
Ik heb van juni 2020 dus maar ongeveer de helft opgewekt dan dat ik zou moeten opwekken :wallbash:
Op zich geen super groot probleem omdat ik echt nog niet veel verbruik heb (geen was/plas/koken) enkel dat ik nu veel vroeger/later zal opwekken en dus toch nog wat langer eigen verbruik hebben.

Deze er even bijhalen.
Na dat ik hier merkte dat mijn installatie eigenlijk echt wel veel te weinig produceerde heb ik onlangs de installatie van mijn zus/schoonbroer toegevoegd in de applicatie en eens beginnen vergelijken.
Hun installatie is wel iets groter (4 panelen) en 4.5kW omvormer ipv 3.7kW.
Maar ik zat op pakweg maar een derde van de productie als hun, terwijl dit maar een 20% lager zou mogen zijn.
Vandaag met de installateur aan de lijn gehangen en gelukkig snel de oorzaak/oplossing gevonden.
Ik heb van juni 2020 dus maar ongeveer de helft opgewekt dan dat ik zou moeten opwekken :wallbash:
Op zich geen super groot probleem omdat ik echt nog niet veel verbruik heb (geen was/plas/koken) enkel dat ik nu veel vroeger/later zal opwekken en dus toch nog wat langer eigen verbruik hebben.
Wat is probleem dan?

Wat is probleem dan?
Stond ingesteld om installatie te delen met 2 MPPT's, dat zou het aanraden zijn van de fabrikant (fronius).
Maar blijkbaar zou dit voor dit type omvormer niet zijn maar bij een ander type wel.
Dus 2de MPPT uitgezet en ging direct van 600W -> 1500W.

Uitleg is misschien niet perfect omdat ik het ook niet in detail begrijp maar daar komt het dus wel op neer.
Nuja dit was ook daarnet tegen 16u, dus ben komende dagen wel benieuwd wat het geeft op een hele dag.

Ondertussen is de firma hier komen kijken naar de krassen/strepen die op onze panelen stonden na plaatsing een maand geleden. Ze hebben erover liggen wrijven met hun handschoenen totdat de strepen waren vervaagd. Er lag dauw op onze panelen en het was op dat moment dus niet echt goed zichtbaar wat het resultaat was. Wanneer de panelen droog waren, zag ik dat er matte plekken waren waar ze gewreven hadden en de krassen/strepen waren deels vervaagd, maar niet verdwenen. Ik vind dat ze het erger hebben gemaakt, aangezien die plekken nog veel duidelijker zichtbaar zijn dan de krassen/strepen voorheen.

Volgens hen verdwijnen de matte plekken op termijn, maar mij lijkt dit niet oké. Wat denken jullie?
Ik vind dat deze panelen gewoon vervangen moeten worden.

Eerste 4 foto's zijn de krassen/strepen na plaatsing.
Laatste 4 foto's zijn het resultaat van de poging tot het verwijderen van de krassen/strepen.

@Caracalla : Ik weet dat jullie in zo'n geval de panelen vervangen. Denk jij dat deze krassen/strepen en matte plekken (lijkt beschadiging van top coating) zullen verdwijnen?

Pano van gisterenavond bekeken. Hallucinant. Federale minister Marie-Christine Marghem zat dus mee achter de klacht omdat de federale staat BTW misliep. Maar waarom mag het systeem in Wallonië dan wel blijven bestaan? Waalse BTW is minder waard of zo?

Pano van gisterenavond bekeken. Hallucinant. Federale minister Marie-Christine Marghem zat dus mee achter de klacht omdat de federale staat BTW misliep. Maar waarom mag het systeem in Wallonië dan wel blijven bestaan? Waalse BTW is minder waard of zo?
Was toch al lang geweten dat ook federale regering mee in de klacht zat wegens mislopen BTW
In Wallonie gaan ze toch ook gewoon naar een digitale meter en dus verbruik te betalen?

Mensen zijn idd hallucinant, zoals die kerel die 'energiezuinige woning heeft met e-peil 1' maar dan wel 30 zonnepanelen heeft liggen. Dat is niet energiezuinig he pipo als je dat allemaal opsoepeert

Of het feit dat er in 2020 nog zoveel panelen hebben laten leggen toen 99.99% met zekerheid gezegd kon worden dat grondwettelijk hof het ging vernietigen. Zelfs Demir riep toen al op om daar vooral niet meer op te rekenen. Dat je dan nog in de verkoopspraatjes van de installateurs trapt, tja

Laatst bewerkt:
Of het feit dat er in 2020 nog zoveel panelen hebben laten leggen toen 99.99% met zekerheid gezegd kon worden dat grondwettelijk hof het ging vernietigen. Zelfs Demir riep toen al op om daar vooral niet meer op te rekenen. Dat je dan nog in de verkoopspraatjes van de installateurs trapt, tja
Hoe snel je kan draaien...

Tot de dag van het arrest stond er op quasi alle sites (ook van de overheid) dat het regime van de terugdraaiende teller gold voor installaties die tot 31/12/2020 in dienst genomen waren. Dus wat je hierboven zegt is bullshit en is in het begin van het topic ook al meermaals aangehaald.

De concentratie van mensen die ervan op de hoogte waren lag hier gewoon gigantisch veel hoger, maar de gemiddelde mens die nog snel snel panelen heeft gelegd, die wist daar niets van ze (en nee, de verkopers gaan hun inderdaad niet geholpen hebben, maar als het zelfs op overheidssites stond...)

Uw plaat blijft hangen, het is niet omdat je het blijft herhalen dat het klopt. Het is hier al meermaals gezegd, dus ik ge het bij de korte versie houden. Als je meer uitleg wilt, kijk naar alle replies op de voorgehaande keren dat je deze onzin uitkraamde.
  1. Als iets in een Vlaams Decreet staat, zou je er vanuit moeten gaan dat dit geldig is. Dit is de belangrijkste.
  2. Niet iedereen is op de hoogte van alle lopende zaken bij het grondwettelijk hof (is ook niet verplicht), zie maar naar alle mensen die uit de lucht vielen bij de uitspraak.
  3. Zelfs als je op de hoogte was, was er nog geen 99.99% zekerheid van de uitspraak. Zeker om volgende redenen:
    1. Het is vooral in de media geweest dat VREG het aanvocht bij het grondwettelijk hof.
    2. Dit om de redenen dat de Vlaamse Overheid hun raad niet opgevolgd had + discriminatie.
    3. Voor die 2 redenen alleen was er maar een héél kleine kans dat VREG ging winnen.
    4. Pas later is de federale overheid + CREG aangesloten, dit heeft weinig media-aandacht gekregen.
    5. Het arrest van GwH was op basis van de argumenten van federale overheid + CREG, niet om de redenen van VREG.
  4. ...

Uw plaat blijft hangen, het is niet omdat je het blijft herhalen dat het klopt. Het is hier al meermaals gezegd, dus ik ge het bij de korte versie houden. Als je meer uitleg wilt, kijk naar alle replies op de voorgehaande keren dat je deze onzin uitkraamde.
  1. Als iets in een Vlaams Decreet staat, zou je er vanuit moeten gaan dat dit geldig is. Dit is de belangrijkste.
  2. Niet iedereen is op de hoogte van alle lopende zaken bij het grondwettelijk hof (is ook niet verplicht), zie maar naar alle mensen die uit de lucht vielen bij de uitspraak.
  3. Zelfs als je op de hoogte was, was er nog geen 99.99% zekerheid van de uitspraak. Zeker om volgende redenen:
    1. Het is vooral in de media geweest dat VREG het aanvocht bij het grondwettelijk hof.
    2. Dit om de redenen dat de Vlaamse Overheid hun raad niet opgevolgd had + discriminatie.
    3. Voor die 2 redenen alleen was er maar een héél kleine kans dat VREG ging winnen.
    4. Pas later is de federale overheid + CREG aangesloten, dit heeft weinig media-aandacht gekregen.
    5. Het arrest van GwH was op basis van de argumenten van federale overheid + CREG, niet om de redenen van VREG.
  4. ...
Klacht van federale overheid was ook al van voor 2020 he
Zelfs Demir wist al lang wat het verdict ging zijn, vandaar dat ze opriep om geen rekening te houden met dat voordeel van terugdraaiende teller EN dat er al zo snel een compensatieregeling is gekomen.

Terug
Bovenaan