Zonnepanelen Topic

Cocaine, caviar and bitches.

We weten het cege. We zijn allemaal dieven en we nemen allemaal een bad van champagne terwijl we al die dommekloten uitlachen die gewoon het geld hersenloos op onze rekening storten.

Stop het nu man, we weten hoe je ertegenover staat. We begrijpen het.

Besef je eigenlijk wel van jezelf hoe irritant je bent? Je bent werkelijk toxic in elke topic en ik ben nu niet de enige of de eerste die je erop aanspreekt.

Hou het constructief. In plaats van te bashen op installateurs, voor de 2de keer op 2 pagina's, zet liever een foto van wat je zelf verwezenlijkt hebt in deze topic. Zal iedereen veel leuker en sympathieker vinden.

Iemand die installateur is of kent in de buurt van Roosdaal(buurt van ninove/aalst etc)
Ik zoek een offerte, ik verbruik heel veel energie (elektrische wagen en HT warmtepomp) en ik heb veel dak..

also iemand een idee of je tegenwoordig over de 10Kw omvormer kan en wat zo een "onderzoek" kost?
Alfasun ninove?

Iemand die installateur is of kent in de buurt van Roosdaal(buurt van ninove/aalst etc)
Ik zoek een offerte, ik verbruik heel veel energie (elektrische wagen en HT warmtepomp) en ik heb veel dak..

also iemand een idee of je tegenwoordig over de 10Kw omvormer kan en wat zo een "onderzoek" kost?
Onze werf in Roosdaal is lopende, wij gaan onze zonnepanelen halen bij Alfasun. Is een groot project met twee omvormers op één aansluiting.

Full Energy eens contacteren. Zijn van West-Vlaanderen, maar voor grote installaties verplaatsen ze zich wel iets verder denk ik.

Vandaag tot een deal gekomen met de installateur (zijn vrouw) en hun leverancier. Panelen worden door onszelf gelegd en ook direct betaald aan de leverancier. De installateur zal eventueel instaan voor de opmaak van de papieren (als hij snel genoeg terug boven water komt) en zal daar ook voor vergoed worden, als ze binnen de 2 weken niet in orde zijn dan vervalt de afspraak en mag/ moet ik zelf op zoek gaan naar een oplossing. Maar gezien @Chauffagist al melde dat er keuringsbedrijven zijn die ook rescert validaties kunnen doen zal ik daar dan ook eventueel wel beroep kunnen op doen. Leverancier ging mij dan weer bijstaan voor de technische vragen. Nu hopelijk deze week nog redelijk weer zodat we die zo snel mogelijk kunnen gaan monteren.

Vandaag tot een deal gekomen met de installateur (zijn vrouw) en hun leverancier. Panelen worden door onszelf gelegd en ook direct betaald aan de leverancier. De installateur zal eventueel instaan voor de opmaak van de papieren (als hij snel genoeg terug boven water komt) en zal daar ook voor vergoed worden, als ze binnen de 2 weken niet in orde zijn dan vervalt de afspraak en mag/ moet ik zelf op zoek gaan naar een oplossing. Maar gezien @Chauffagist al melde dat er keuringsbedrijven zijn die ook rescert validaties kunnen doen zal ik daar dan ook eventueel wel beroep kunnen op doen. Leverancier ging mij dan weer bijstaan voor de technische vragen. Nu hopelijk deze week nog redelijk weer zodat we die zo snel mogelijk kunnen gaan monteren.

Ja, bij aceg staat dat tussen hun keuringen. Ik zou nu al een keuring vastleggen. Een aantal keurfirma's zit al volledig vol. Eigenlijk moet je gewoon maken dat de boel dit jaar nog gekeurd geraakt.

Citaat website Vlaanderen:

Een RESCert-installateur mag een installatie van een niet-gecertificeerd installateur valideren. De RESCert-installateur zal in dat geval de installatie nakijken en goedkeuren en de verantwoordelijk opnemen voor de goede werking van de installatie. Bij een premie-aanvraag wordt het certificeringsnummer van de verantwoordelijke RESCert-installateur vermeld.

Laatst bewerkt:
Ja, bij aceg staat dat tussen hun keuringen. Ik zou nu al een keuring vastleggen. Een aantal keurfirma's zit al volledig vol. Eigenlijk moet je gewoon maken dat de boel dit jaar nog gekeurd geraakt.
Ik zal die morgen eens bellen, ook btv bied dit aan als service dus die mogen ook wel een telefoontje verwachten.

Ik zal die morgen eens bellen, ook btv bied dit aan als service dus die mogen ook wel een telefoontje verwachten.
Wel, BTV deed dat blijkbaar niet meer. Ik heb hier ook nog voor gebeld. Zelf heb ik enkel een Rescert opleiding warmtepompen gevolgd, als het school dat sponsort zou ik nog 1 voor PV volgen. Ik heb wel collega's met een nummer, 1 van die collega's wou voor mij valideren.

Wel, BTV deed dat blijkbaar niet meer. Ik heb hier ook nog voor gebeld. Zelf heb ik enkel een Rescert opleiding warmtepompen gevolgd, als het school dat sponsort zou ik nog 1 voor PV volgen. Ik heb wel collega's met een nummer, 1 van die collega's wou voor mij valideren.
dan heb je direct werk voor uw bijberoep, kan je hier voor het forum rescert validaties gaan doen.

De hele klucht van Rescert is het hopeloos verouderde cursusmateriaal. Die van PV systemen dateert van 2013. Die van warmtepompen van 2017. Met Rescert heeft men iets gecreëerd, wat uiteindelijk gewoon weer een organisatie in stand houdt:

Rescert verplicht voor premie, rescert koppelen aan dure opleiding zonder kwaliteit (+1500 euro), installateur 323 euro laten betalen om uiteindelijk nummer te krijgen. Mocht die opleiding nu nog eens kwalitatief zijn en up to date...

De hele klucht van Rescert is het hopeloos verouderde cursusmateriaal. Die van PV systemen dateert van 2013. Die van warmtepompen van 2017. Met Rescert heeft men iets gecreëerd, wat uiteindelijk gewoon weer een organisatie in stand houdt:

Rescert verplicht voor premie, rescert koppelen aan dure opleiding zonder kwaliteit (+1500 euro), installateur 323 euro laten betalen om uiteindelijk nummer te krijgen. Mocht die opleiding nu nog eens kwalitatief zijn en up to date...
Ja, imo is dat toch zo met zoveel kwaliteitslabels. En ook zie ik die Rescert certificering wegvallen hoor want zodra de premie's wegvallen gaat niemand nog expliciet een installateur met certificering zoeken. Net zoals voor mij die premie eigenlijk geen hoofdzaak is hoor, zo lang ik maar mijn investeringsaftrek heb voor dit jaar. Wat niet wegneemt dat moest ik hem kunnen krijgen het wel mooi meegenomen is natuurlijk maar eigenlijk had ik er niet op gerekend, vooral omdat ik er eigenlijk van uitging dat die niet verkrijgbaar was voor bedrijven.

Vandaag ook nog 2 offertes binnen gekregen. Ik dacht dat @Waelvis dit merk van panelen ook had liggen?
Wat denken jullie? Omvormer moet volgens mij wel telkens 1 zwaarder zijn

Volledig dak vol
37 panelen TRINA 425 Mono Black
Huawei SUN2000-8KTL-M1 (Zou die van 10 moeten zijn ipv 8 denk ik..)

15.725 Wp oost - west opstelling
15.699,67€ (0,94€ /Wp)

OF

18 panelen TRINA 425 Mono Black
Huawei SUN2000-4KTL-M1 (Zou die van 6 moeten zijn ipv 4 denk ik)

7.650 Wp oost-west opstelling (Zuid lijkt mij hier wel beter want ruimte genoeg)
9.170,60€ (1,13€ /Wp)

Ik ga nog de aanpassing vragen ivm de omvormer, maar wat denken jullie van deze prijzen ?

Hier werd dus een tijdelijke omvormer geplaatst 2 maand geleden en ik heb dan ook de keuring aangedrongen ivm de premie.

Nu was ik in contact wat de plannen waren voor de permanente omvormer.

Toen kreeg ik als antwoord terug dat nu alles gekeurd is ze de factuur hebben opgemaakt.
De huidige omvormer werkt even goed zeggen ze en ze hebben een 225 euro in minderheid gebracht hiervoor.

Als ik toch de Omvormer van de offerte zou wensen moet ik dan die 225 euro terug opleggen (begin volgend jaar)

Twee vragen:
- Moet de installatie dan herkeurd worden met een nieuwe omvormer? Wat kost dat want vermoedelijk zal dat op mijn kosten zijn dan?
- Er werd nu een Monofase geplaatst ipv een 3 fasige omvormer
--> Heeft dit nadelen op lange termijn?
--> Ik heb 14*385WP panelen 7 Oost en 7 West, mijn WP ligt rond de 5600, maar in de realiteit heb ik maar maximaal de helft natuurlijk door oost/west

niet onbelangrijk ik ben van plan om tegen de zomer nog 7 panelen op plat dak op zuid bij te leggen.

Tijdelijke omvormer die er nu hangt en mogelijks blijft: HUAWEI SUN2000-4KTL-L1

Voorziene omvormer in offerte:
- In de offerte spreken ze van:
Hybride Omvormer Huawei 4Kw, 3fasige aansluiting, tot 15Kw batterij
aansluiting mogelijk.

Maar bij de voorziene materiaallijst zie ik 1 x SMA SB3.6-1AV-41

Het is de enige kans dat ik voor 225 euro nog aan de correcte omvormer zal geraken hé, later moet ik hier niet meer mee af komen.
Ik heb wel nagevraagd nog als het de SMA is of de Huawei, want SMA > Huawei denk ik?

Bedankt :)

Laatst bewerkt:
Mn installateur vertelde me dat als je geen battery hebt dat da nie uitmaakt omdat je digitale meter alles op 1 hoop zo gooien 🤔. Maar als je een battery hebt dat je best wel een 3 faze hebt omdat je anders potentieel stroom opwekt op een faze waar je bijvoorbeeld niet zit maar waar bijvoorbeeld de wasmachine opstaat. Of zoiet 🤓

Hier werd dus een tijdelijke omvormer geplaatst 2 maand geleden en ik heb dan ook de keuring aangedrongen ivm de premie.

Nu was ik in contact wat de plannen waren voor de permanente omvormer.

Toen kreeg ik als antwoord terug dat nu alles gekeurd is ze de factuur hebben opgemaakt.
De huidige omvormer werkt even goed zeggen ze en ze hebben een 225 euro in minderheid gebracht hiervoor.

Als ik toch de Omvormer van de offerte zou wensen moet ik dan die 225 euro terug opleggen (begin volgend jaar)

Twee vragen:
- Moet de installatie dan herkeurd worden met een nieuwe omvormer? Wat kost dat want vermoedelijk zal dat op mijn kosten zijn dan?
- Er werd nu een Monofase geplaatst ipv een 3 fasige omvormer
--> Heeft dit nadelen op lange termijn?
--> Ik heb 14*385WP panelen 7 Oost en 7 West, mijn WP ligt rond de 5600, maar in de realiteit heb ik maar maximaal de helft natuurlijk door oost/west

niet onbelangrijk ik ben van plan om tegen de zomer nog 7 panelen op plat dak op zuid bij te leggen.

Tijdelijke omvormer die er nu hangt en mogelijks blijft: HUAWEI SUN2000-4KTL-L1

Voorziene omvormer in offerte:
- In de offerte spreken ze van:
Hybride Omvormer Huawei 4Kw, 3fasige aansluiting, tot 15Kw batterij
aansluiting mogelijk.

Maar bij de voorziene materiaallijst zie ik 1 x SMA SB3.6-1AV-41

Het is de enige kans dat ik voor 225 euro nog aan de correcte omvormer zal geraken hé, later moet ik hier niet meer mee af komen.
Ik heb wel nagevraagd nog als het de SMA is of de Huawei, want SMA > Huawei denk ik?

Bedankt :)
Ik vermoed dat het niet ideaal is om jouw panelen op het zuiden aan de omvormer te hangen die ook oost en west doet. Best een string per windrichting denk ik wat dan wil zeggen 2 omvormers.

Ben je van plan een batterij aan te sluiten op termijn? Anders zou je moeten weten als die 1 fase omvormers naar het net kan sturen wanneer op fase 2 or 3 vraag is zodat de meter niet gaat tellen.

En ook opletten bij de 3 fase omvormers: de opstartspanning is 200V. Dus dat is mogelijks een nipte met 7 panelen. Hangt er beetje vanaf welke spanning ze leveren.

Terug
Bovenaan