Ik heb hier 28x410Wp liggen; 14 O, 14W. 2 x 4kWA omvormers met telkens 2 strings (telkens 7O en 7W per string). 15graden
Don't ask about de omvormers, het was dat of 6mnd wachten op een grotere. Het scheelde paar 100 euro in prijs en ik wou de installatie achter de rug hebben.
Wat zou dat volgens jouw berekeningen moeten produceren?
Volgens PVCalc zou dat 3000W moeten zijn op zijn piek gisteren, maar was door de 4000W... Wat me doet vermoeden dat we potentieel serieus gaan aftoppen in de zomer ?
Van die 8kW was eigenlijk op iemand anders die ik reageerde.
Op zich ga je niet heel veel aftopping zien hoor. In de zomer op de middag iets, maar zoals je zie op jaarbasis zeer beperkt.
Hier wel gerekend met Viessman 405Wp panelen in O-W opstelling onder die helling, 410 zat er niet in en ik had geen zin om datasheets op te zoeken en die aan de designer toe te voegen.
Image cege hosted in ImgBB
ibb.co
Als ik wel een aantal opmerkingen mag geven over je installatie.
Je doet ermee wat je wilt, maar als je dit jaar nog wil laten keuren en er direct wil door zijn...
Dus ik zeg het om je te helpen, geen idee waarom eigenlijk, want je was tot hiertoe nog niet zo vriendelijk tegen mij (ahja, alle installateurs zijn slecht hé remember ;-) ):
- met platte dak structuren op de grond te zetten moet je écht wel zorgen dat de grond effen ligt. Die zaken zijn bedoeld om op een zeer vlakke ondergrond te zetten, anders kun je problemen hebben met het wegwaaien van de installatie, maar vooral torsiekrachten op de ophangpunten en op de panelen zelf, wat beschadiging aan de cellen op termijn kan betekenen.
- Net ook even berekend, als de installatie mét omvormer 50m van het hoofdgebouw staat, ga je al minstens met een 10mm² AC kabel moeten werken, want dan nog zit het spanningsval met twee monofasige omvormers van 4kW net boven de 1%. Met een 6mm² is dat al 1,93%. Met 4mm² is dat al 2,89%. Dat zijn de typische problemen van mensen waar de installatie snel "uitvalt" in de zomer omdat de spanningen in straat te hoog worden. Vandaar dat de omvormer normaliter steeds in huis gehangen wordt en dat je dus de DC kabels tot in huis trekt en ik dacht ook dat je het zo gedaan had, maar blijkbaar niet.
- Gezien je afgetakt hebt op een bestaande kabel, hoop ik voor jou dat dat ook geen 2,5mm² is, niet enkel inzake spanningsval maar inzake aarding van de zonnepanelen. Deze moeten met minimaal een 4mm² aardingskabel geaard worden die rechtstreeks verbonden is met de aardingsrail in de kast of met de aardingsonderbreker. Apart pinnen bij kloppen achteraan mag en kan niet, want dan zit je niet op dezelfde equipotentiaal verbinding.
- Solarkabels moeten ook in een buis ingegraven zitten, anders gaat dat niet gekeurd geraken.
Onder de panelen mogen de solarkabels ook niet los liggen, deze moeten opgebonden worden en boven de grond hangen aan de structuur. Kan ik nu niet beoordelen, maar ik geef het maar mee, anders ga je normaal ook afgekeurd worden.
- Die omvormers zitten dan gewoon in dat aftakdoosje met Wago's ofzo op die kabel? Good practice zou ook zijn om hier een waterdichte zekeringskast te plaatsen met de voedingskabel die toe komt op twee aparte automaten die elk naar hun omvormer lopen. Vraag me af als de keuring hierop gaat aanspreken, lijkt me een twijfelgeval te zijn als ze dit gaan laten passeren.
Voor de geïnteresseerden nog eens wat foto's van tuinopstellingen.
Wordt wel vaker gedaan dan je denkt.
Let wel dat hier technisch gezien steeds een bouwaanvraag voor nodig is, of dat je tenminste het gemeentelijk reglement moet raadplegen.
Meestal valt dit onder de noemer bijgebouwen die dus tot 40m² vrijgesteld is.
Image Krinner hosted in ImgBB
ibb.co
Image krinner4 hosted in ImgBB
ibb.co
Image krinner6 hosted in ImgBB
ibb.co
Image Sunbeam12 hosted in ImgBB
ibb.co
Image sunbeam12 hosted in ImgBB
ibb.co
Image Whats-App-Image-2020-07-24-at-23-51-15 hosted in ImgBB
ibb.co