Zonnepanelen Topic

Ter info: in mei zonnepanelen gelegd en gekeurd. Nu een bericht gekregen van fluvius dat de verwerking vertraging heeft opgelopen en dat het nog een tijdje kan duren.
Dus het is goed mogelijk dat ik nog enkele maanden een terugdraaiende teller zal hebben. Ik kan mijn premie wel maar aanvragen vanaf het moment ik een digitale meter heb. Dat is het enige nadeel.
Toch ideaal, de terugdraaiende teller zo lang mogelijk behouden en achteraf de premie als troostprijs. Dit is ook mijn doel.

Ik heb zopas mijn panelen aangemeld, dus mijn premie is sowieso al verloren dan? Dacht dat je die kon aanvragen vanaf de keuring?
Damn das wel kut. In de zomermaanden is dat goed om je terugdraaiende teller langer te houden, maar in de wintermaanden haal je de helft van die premie daar niet uit hé... :(

Toch ideaal, de terugdraaiende teller zo lang mogelijk behouden en achteraf de premie als troostprijs. Dit is ook mijn doel.
Maar dan zit je wel met prosumententarief, in een periode dat er nauwelijks opbrengst is. Nope, geef mij maar de digitale teller in de winter.

Edit: voor een 10kw omvormer zou dat op jaarbasis €500 zijn, maar blijkbaar wordt ook gekeken naar welke maanden het zijn. Nov/dec/jan/februari zijn ong. 15% samen. Dus in mijn geval €75.

Wat haal je met zo’n installatie in die maanden 3kwh per dag? Geen idee. 120 dagen * 3kwh * €0.5 = €180 max terugdraaien.

€180 - €75 - injectie (€60) = €45 maar wel het premieverschil kwijt.

Laatst bewerkt:
Ik heb zopas mijn panelen aangemeld, dus mijn premie is sowieso al verloren dan? Dacht dat je die kon aanvragen vanaf de keuring?
Damn das wel kut. In de zomermaanden is dat goed om je terugdraaiende teller langer te houden, maar in de wintermaanden haal je de helft van die premie daar niet uit hé... :(
Ik dacht toch dat de keuringsdatum bepalend was voor de premie, niet wanneer fluvius goedkeuring geeft.

Het is inderdaad een bijkomende equipotentiaalverbinding. Een bijkomende kan ook via een verzamelrail van beschermingsgeleiders naar de aardingsonderbreker gaan (zoals geïllustreerd in fig 2.10).
Zoals ik dus zei op de hoofdaardingsklem… Zijnde dus ofwel uw T aardingsonderbreker ofwel iets anders die hiervoor kan doorgaan.

Hier ook verleden maand gekeurd.
Dacht dit ook maar zoals nu deze maand(en) betaal ik toch liever niets(met digitale teller) dan nu pronsumententarief te betalen.
In de zomer is natuurlijk iets anders

Voor de DHZ'ers: ik heb hier nog een nieuw projectje liggen dat niet doorgaat van 4 panelen JAM60S20-385-HC B (1540wp), een Goodwe GW1500-XS omvormer en een hoop bekabeling en connectoren, ideaal voor op carport, garage... Indien interesse hoor ik het wel, anders gaat het in de schuur of op 2dehands.

Vraagje over de terugdraaiende teller en meteropname.

Wij zijn eerder dit jaar (in maart) verhuisd naar een woning met 48 zonnepannelen en een terugdraaiende teller. Gezien we voorlopig enkel de lente en zomermaanden achter de rug hebben is de teller in totaal 4000 kWh terug gedraaid. In de donkere wintermaanden zouden we het negatieve deel opgebruiken (vorige eigenaar had elk jaar ongeveer een nulverbruik), deels door elektrisch te verwarming in de bureau (thuiswerk).
Echter is Fluvius vorige week langsgekomen om de meterstanden op te nemen. Gelukkig waren we niet thuis. Maar goed, hoe gaat we hier mee om?

Het kan toch niet dat men net voor de winter uw meterstanden opnneemt, en dat je daardoor het negatieve gebruik tijdens de zomermaanden kwijt bent? Het lijkt mij logisch om steeds een jaar in rekening te brengen, en niet gewoon de 6 zomermaanden?

Beste,

Bij mijn schoonouders (appartementen) hebben ze deze week panelen gelegd. Niemand weet hoeveel men er krijgt want wordt naar EPC waarde berekend (zodat elk app een BEN score krijgt).

Nu hebben ze de panelen plat op het dak gelegd zonder hellingshoek. Er blijft dus redelijk veel water op staan.

In mijn inziens is dit een verlies van opbrengst en extra vuil dat er elk jaar op blijft liggen (ze wonen aangrenzend aan agrarische grond dus veel stof door de zomer).

Zie de foto’s, is dit normaal?
Foto’s

Vraagje over de terugdraaiende teller en meteropname.

Wij zijn eerder dit jaar (in maart) verhuisd naar een woning met 48 zonnepannelen en een terugdraaiende teller. Gezien we voorlopig enkel de lente en zomermaanden achter de rug hebben is de teller in totaal 4000 kWh terug gedraaid. In de donkere wintermaanden zouden we het negatieve deel opgebruiken (vorige eigenaar had elk jaar ongeveer een nulverbruik), deels door elektrisch te verwarming in de bureau (thuiswerk).
Echter is Fluvius vorige week langsgekomen om de meterstanden op te nemen. Gelukkig waren we niet thuis. Maar goed, hoe gaat we hier mee om?

Het kan toch niet dat men net voor de winter uw meterstanden opnneemt, en dat je daardoor het negatieve gebruik tijdens de zomermaanden kwijt bent? Het lijkt mij logisch om steeds een jaar in rekening te brengen, en niet gewoon de 6 zomermaanden?
Wanneer is jouw eindafrekening normaal? Want als je jouw contract hebt meegenomen van je vorige woning gaat die datum ook gewoon mee.

Beste,

Bij mijn schoonouders (appartementen) hebben ze deze week panelen gelegd. Niemand weet hoeveel men er krijgt want wordt naar EPC waarde berekend (zodat elk app een BEN score krijgt).

Nu hebben ze de panelen plat op het dak gelegd zonder hellingshoek. Er blijft dus redelijk veel water op staan.

In mijn inziens is dit een verlies van opbrengst en extra vuil dat er elk jaar op blijft liggen (ze wonen aangrenzend aan agrarische grond dus veel stof door de zomer).

Foto’s

Lol, laziness. Die hoek/helling profielen kosten letterlijk paar honderd euro.

Veel verlies lijkt me. En die liggen ook precies achter een boordje wat schaduw zal produceren bij avond zon ?

Is het overlaatst een offerte ontvangen voor zonnepanelen. Een volledige installatie 18 panelen en omvormer voor zo'n €10.000
Die installatie is bekeken om ons gasverbruik zoveel mogelijk te reduceren door middel van:
- Plaatsen warmtepompboiler voor sanitair warmwater
- Plaatsen lucht-lucht airco
- Standaard verbruikt van een doorsnee gezin.

Is dit een opportune denkpiste om de komende jaren veilig te zijn naar alles wat de energiecrisis aangaat?
Ik zie persoonlijk de gasprijs niet meteen kelderen naar prijzen als vroeger en elektriciteit zal er ook niet goedkoper om worden denk ik dan.

Jouw vraag lijkt dus eerder te gaan over een warmtepomp/airco
Als je nu een werkende gasinstallatie hebt, is het zeer onwaarschijnlijk dat het rendabel is om een warmtepomp te plaatsen. De investering verdien je gewoon niet snel genoeg terug.

Beste,

Foto’s
Zouden ze gewoon het materiaal nog niet hebben, daarom op deze manier gelegd om die premie te krijgen van 2022?

Namiddag komt er iemand thuis kijken om +/-5000wp bij te leggen.
Ze werken met: Sunpower en Suntech.
Omvormers: Solaredge, Enphase Energy, SMA, Goodwe, Huawei

Toekomst gericht gaat er minstens een laadpaal moeten komen en eventueel batterijen

Lol, laziness. Die hoek/helling profielen kosten letterlijk paar honderd euro.

Veel verlies lijkt me. En die liggen ook precies achter een boordje wat schaduw zal produceren bij avond zon ?
Ja, er is een opstaande rand van +/- 50 cm, hier is wel ook dezelfde afstand gehouden tot de panelen. Maar de meest rechtse op de foto stonden nu al voor 70% in de schaduw...
Zouden ze gewoon het materiaal nog niet hebben, daarom op deze manier gelegd om die premie te krijgen van 2022?
Geen idee eerlijk gezegd. De omvormers hangen nog niet, kabels zijn wel al allemaal getrokken.

Epc kijkt niet naar opbrengst. Aangezien dit in dat kader is, is er geen enkele eis naar kwaliteit of deftige voorschriften opgenomen, en gok ik dat de aangeduide firma gewoon de goedkoopste is.

En heeft deze firma er ook geen baat bij om op hun kosten die extra zaken te plaatsen.

Ook lijkt het mij niet noodzakelijk dat je kunt argumenteren of het volgens de regels der kunst gezet is, en daarvoor zou je toegang moeten hebben tot de instructies van het wtcb hieromtrent. Al kun je eventueel nakijken wat er voorzien is dat deze zonnepanelen er niet bij de eerste vlaag afvliegen. En daarop spelen.

Als ze daar dan niet op ingaan en ze vliegen er niet vanaf in de toekomst dan heb je geen poot om op te staan.

Al is piste van wtcb hetgeen het gemakkelijkste afdwingbaar is. Ik kan er spijtig genoeg niet aan.

Ps : de l/l warmtepomp zet je niet voor goedkoop te verwarmen. Die zet je om te koelen. En als back-up als uw ketel stuk is of als excuustruus om te verwarmen tijdens de momenten dat het rond de 12 graden is om dan wat bij te verwarmen op, of als spotverwarming.

Epc kijkt niet naar opbrengst. Aangezien dit in dat kader is, is er geen enkele eis naar kwaliteit of deftige voorschriften opgenomen, en gok ik dat de aangeduide firma gewoon de goedkoopste is.

En heeft deze firma er ook geen baat bij om op hun kosten die extra zaken te plaatsen.

Ook lijkt het mij niet noodzakelijk dat je kunt argumenteren of het volgens de regels der kunst gezet is, en daarvoor zou je toegang moeten hebben tot de instructies van het wtcb hieromtrent. Al kun je eventueel nakijken wat er voorzien is dat deze zonnepanelen er niet bij de eerste vlaag afvliegen. En daarop spelen.

Als ze daar dan niet op ingaan en ze vliegen er niet vanaf in de toekomst dan heb je geen poot om op te staan.

Al is piste van wtcb hetgeen het gemakkelijkste afdwingbaar is. Ik kan er spijtig genoeg niet aan.

Hey,
Ja zo dacht ik er dus ook over, cheap geïnstalleerd en zo wel voor EPC in orde. Wordt gek van dat soort zever.
Maar goed, zal het zo doorgeven dan kan ik hen ook niet beter bij staan.

Mvg

Terug
Bovenaan