Zonnepanelen Topic

Ben aan het twijfelen om nog enkele panelen bij te plaatsen achteraan het tuinhuis. 6st van +400w met aparte omvormer.
Wat is nu de beste setup?
- Omvormer in tuinhuis en met stroomkabel naar de kast in huis.
- Omvormer in huis naast de kast, DC kabels van tuinhuis naar huis.

afstand kast tuinhuis +-45m
Als ik mij niet vergis heb je met DC minder stroomverlies tijdens transport en zou optie 2 dus de beste zijn. Al zal het over die afstand nauwelijks meetbaar zijn denk ik.

Kan mij iemand zeggen waarom een installateur op een plat carportdak die panelen ook plat, maar dan echt plat zou leggen? Het gaat dus echt over een carportdak met bijna geen helling. Die panelen liggen lijk evenwijdig met de grond. 12 panelen met batterij van 5KWH, 13000 euro ( heb offerte paar weken terug gezien). Ik zou ze dan toch een graad of 30 helling geven?
ik vermoed voor minder ruimteverlies te hebben, als je ze op een helling plaatst moet er iets van een 70 cm dacht ik tussen de panelen zijn omdat ze anders mekaar gaan schaduwen

Ben aan het twijfelen om nog enkele panelen bij te plaatsen achteraan het tuinhuis. 6st van +400w met aparte omvormer.
Wat is nu de beste setup?
- Omvormer in tuinhuis en met stroomkabel naar de kast in huis.
- Omvormer in huis naast de kast, DC kabels van tuinhuis naar huis.

afstand kast tuinhuis +-45m

Als je toch moet kabels trekken, omvormer in huis naast de hoofdkast. Altijd.

Zelfs al zou er een belachelijk dikke kabel (bvb 5g10) naar dat tuinhuis lopen?
Als de omvormer naast de hoofdkast staat in het huis loopt er DC kabel naar het tuinhuis, geen dikke AC kabel.

Als ik mij niet vergis heb je met DC minder stroomverlies tijdens transport en zou optie 2 dus de beste zijn. Al zal het over die afstand nauwelijks meetbaar zijn denk ik.

Over die afstand is dat zeer meetbaar.

Stel een omvormer van 4,5kW.

Dc-kant:
450VDC, 10A, 6mm², 45m
Verlies: 25,8W

AC-kant:
230VAC, 19,5A, 6mm², 45m
Verlies: 98W

Verschil: 72W. Dat kan op jaarbasis aan huidige prijzen zo'n 75€ per jaar schelen.
Daarnaast kost solar kabel 6mm zo'n 1,2€/m (dus 2,4€/m voor een + en een -) en 3G6 EXVB zo'n 4,26€/m...

Als er al een dikke ligt is het allicht economischer en makkelijker om geen extra kabels te trekken.
Hangt dan ook wel wat af zeker van hoe je die kabels zou moeten trekken. Als daar een wachtbuis ligt van pakweg 70mm zie ik het wel economischer rendabeler om dan toch met dc kabels te werken dan die 3g6. Toch als ik uw rekenvoorbeeld juist interpreteer. Dan heb je die meerkost van de kabels er toch na 2 jaar terug uit.

Als de omvormer naast de hoofdkast staat in het huis loopt er DC kabel naar het tuinhuis, geen dikke AC kabel.

Over die afstand is dat zeer meetbaar.

Stel een omvormer van 4,5kW.

Dc-kant:
450VDC, 10A, 6mm², 45m
Verlies: 25,8W

AC-kant:
230VAC, 19,5A, 6mm², 45m
Verlies: 98W

Verschil: 72W. Dat kan op jaarbasis aan huidige prijzen zo'n 75€ per jaar schelen.
Daarnaast kost solar kabel 6mm zo'n 1,2€/m (dus 2,4€/m voor een + en een -) en 3G6 EXVB zo'n 4,26€/m...
Interessant, kan je ook nog eens berekenen hoeveel een solar 4mm vs 6mm verschil maakt?

Amai da's echt een groot verschil. Dan zijn 6mm kabels echt wel de meerprijs waard uit financieel perspectief, ondanks dat het voor de stroomsterkte niet nodig is

Gisteren eindelijk digitale meter gekregen, 9 maand nadat m’n zonnepanelen geïnstalleerd werden. Premie meteen aangevraagd voor zonnepanelen en thuisbatterij (aanmelding was al lang in orde, maar ik wachtte dus specifiek op die digitale meter).

Voor zonnepanelen: 10 weken (Fluvius)
Voor de batterij: 6 maanden (Vlaanderen)

Ik vraag me af hoe je het presteert daar 6 maanden over te doen. Ik zit niet op die centen te wachten, maar als je dan toch een premie geeft zou het verdomme supergemakkelijk (wat je allemaal moet invullen…) en supersnel in orde moeten zijn.

Edit: tevreden van mijn panelen in december tot hiertoe trouwens. Nadat november afklokte op 203, zit ik nu toch weeral aan 105…
In ‘normale’ omstandigheden (waar ik met mazout verwarm en niet met mijn airco’s om de overschot er door te jagen - da’s eenmalig want had nog analoge teller) is een wintermaand zo’n 400-450 kWh verbruik, dus de helft van’t verbruik heb ik zelf voorzien en het is ook 100% zelfverbruik met mijn thuisbatterij.

Voor iedereen: ik vind dat Homewizard echt hele handige producten maakt, met een API, en voor een scherpe prijs
Het enige wat echt bruikbaar is is toch ook maar de p1 meter. Al de rest is niet bruikbaar hier in belgie of niet door hun geproduceerd.

Het enige wat echt bruikbaar is is toch ook maar de p1 meter. Al de rest is niet bruikbaar hier in belgie of niet door hun geproduceerd.
Waarom niet? Ik heb hier 3x sockets en 1x een mono fase DIN meter. Is wel door een ander geproduceerd, maar hun software en API zit er op waardoor die zo makkelijk te integreren is.
Als mijn stekkers hebben zowel pin + randaarde dus die sockets werken perfect.

Met het stevige vriesweer deze morgen gemerkt dat er een cel van één paneel (weet niet of de benaming correct is) niet bevroren was. Kan dit zijn dat deze beschadigd is, kortsluitstroom ofzo? Zon scheen nog niet voor alle duidelijkheid.

Terug
Bovenaan