Dit is inderdaad de juistere vraag!
Je kan het echter moeilijk beantwoorden, het hangt van teveel af, en dan vooral van hoeveel capaciteit je legt. Waarom wil je het weten?
Momenteel is het best om zoveel mogelijk panelen te leggen, dan zal je een laag zelfverbruik in percentage hebben, maar wel een hogere zelfconsumptie.
Ik ben voor mezelf eens aan het rekenen hoe financieel interessant zonnepanelen zouden zijn, en vooral hoeveel het interessantst is voor ik eens offertes vraag. Installateurs hebben hier geen enkele reden om minder dan het maximum voor te stellen en zoveel mogelijk te overdimensioneren, dus liever zelf eerst wat huiswerk doen
Voorlopig kom ik uit dat 4800 Wp zichzelf 1 à 2 jaar sneller terugbetaalt dan 6700 Wp, zelfs rekening houdend met een (beperkte: €0,12/kWh volgens mijn huidig contract) injectievergoeding en op dat laatste wil ik geen 6 à 10 jaar moeten rekenen, de kans is te groot dat dat nog omlaag gaat of helemaal wegvalt.
In BG stijl
is de vraag eigenlijk, is de opbrengst van die zonnepanelen op pakweg 20 jaar hoger dan het verwachte rendement van ETF's, en dat lijkt toch erg nipt. Daarnaast maakt een groot aantal zonnepanelen ook dat je in minder zonnige periodes nog wat kan dekken, en dat je in die periodes later met een thuisbatterij ook meer kan opslaan.
Natuurlijk in zonnige periodes ga je hoe dan ook met veel injectie zitten, die voorlopig nog wat opbrengt en niets kost.
Klopt, daar houd ik rekening mee; in beide gevallen zou ik ongeveer 8 maanden sowieso een surplus hebben (zelfs met een EV die gedeeltelijk thuis oplaadt), in de wintermaanden sowieso maar 40-50% dekking van mijn elektrisch verbruik door zonnepanelen.
Die 65% van @Bubble ligt wel dicht bij waar ik rekening mee houd, al zou ik geen batterij zetten; maar mijn grote elektrische toestellen kan ik wel vooral overdag laten draaien wat ook een beetje compenseert. En mijn toekomstige EV kan ik in de zomermaanden ook wel meer thuis laden.