Zonnepanelen Topic

Www.solarcable.nl

Goedkoopste wat ik per meter tot nu toe gevonden heb (rollen van 100 en 500m). Verkopen normaal enkel aan bedrijven maar na een mailtje maakten ze van mijn bestelling toch geen probleem
Die rekenen wel 12,5 of meer verzendkosten aan wat het verschil voor die 100 meter weer goedmaakt.
Is er ook geen verschil tussen Belgische en Nederlandse kabels qua keurmerken enz.? Of is solar kabel over dezelfde?

Die rekenen wel 12,5 of meer verzendkosten aan wat het verschil voor die 100 meter weer goedmaakt.
Is er ook geen verschil tussen Belgische en Nederlandse kabels qua keurmerken enz.? Of is solar kabel over dezelfde?
Die hun meterprijs is dan ook 30% goedkoper. Op 100m kabel is dat 44 euro. Daar je zowel rood als zwart koopt wordt dat 88 euro.

De datasheet kan je op de site raadplegen. Type is H1Z2Z2-K. Die voldoet aan alle relevante normen, is Cca, en ook nog eens geschikt voor in te graven (water resistance: submerged).

Dikke 10 dagen na de installatie van de digitale meter heb ik van fluvius mail ontvangen dat alles afgerond is en ik de premie kan aanvragen.
Bij deze zodus de premie aangevraagd, ben eens benieuwd...

Dikke 10 dagen na de installatie van de digitale meter heb ik van fluvius mail ontvangen dat alles afgerond is en ik de premie kan aanvragen.
Bij deze zodus de premie aangevraagd, ben eens benieuwd...
Over welke premie heb je het precies?
Ik weet niet meer wat te verwachten of waar ik recht op heb want het veranderd zo snel/vaak.

Hoe beoordelen jullie offertes?
Geïnstalleerd vermogen en prijs per Wp natuurlijk, maar ik lig wat te worstelen met de garanties.
Langs de ene klinkt 30 jaar garantie op de omvormers goed - een verkoper gaf al aan gewoon drie omvormers in te rekenen op die periode - anderzijds geloof ik nooit dat die bedrijfjes lang genoeg bestaan om garantie te kunnen geven.

Geïnstalleerd vermogen en prijs per Wp natuurlijk, maar ik lig wat te worstelen met de garanties.
Langs de ene klinkt 30 jaar garantie op de omvormers goed - een verkoper gaf al aan gewoon drie omvormers in te rekenen op die periode - anderzijds geloof ik nooit dat die bedrijfjes lang genoeg bestaan om garantie te kunnen geven.
Hij rekent bij iedereen z'n offerte in dat em tot twee keer toe kostenloos een omvormer komt vervangen? Of wat zeg je nu?
Dan zou hij beter gewoon de fabrieksgarantie (meestal 5j) of extended (10j) aanhouden en scherpere offertes maken lijkt me...

Kleine eenmanszaken zijn na 30 jaar inderdaad allemaal op pensioen. Tegen dat ze aan u verkocht hebben, na 15 à 20j waarschijnlijk al :).

Gisteren bevestiging gekregen van Fluvius. Datum aanmelding was 28/8/22
Kan premie wel nog niet aanvragen tot digitale meter is geïnstalleerd :(
Mijn aanmelding was op 30/12, ze zijn inderdaad nu pas bezig met de aanmeldingen van augustus '22.
Dat betekent dus nog een paar maandjes wachten voor ik de premie zelfs nog maar kan aanvragen...

Hoe zit het met je de injectiestroom als je van leverancier wisselt terwijl je nog in de aanmeldingsfase zit?
Ik ben veranderd van leverancier, dus ik zal wellicht binnenkort mijn eindafrekening krijgen van Luminus. Er zijn ook zonnepanelen bij ons geplaatst en ik heb stroom geinjecteerd. De aanmelding bij Fluvius neemt zijn tijd en Luminus zal dat wellicht niet verrekenen voordat het officieel is. Krijg ik dan over een paar maand een credit nota van Luminus of mag ik er naar fluiten?

Ik zou ook niet teveel rekening houden met garanties van 30 jaar, zoals je zegt is de kans groot dat het bedrijf van je installateur er tegen dan niet meer is.
Er is wel een kwaliteitsverschil tussen merken - vraag me niet welke de A-merken zijn, zoveel ken ik er niet van - maar ik hoor wel vaker dat omvormers "typisch" 10 jaar meegaan. Dus garantie van 20 jaar op de omvormer (meer lijkt me niet realistisch) lijkt me alleen goed als de prijs dan ook niet het dubbel is.

Simpel gezegd: te goedkoop is nooit goed, te duur voor zogezegd zeer lange garantie lijkt me ook zijn geld niet waard...

Tjah en voor 3 omvormers gaan betalen...
Liever wat minder betalen en een moderne omvormer terug aankopen over 10-15 jaar als hem kapot gaat. Dat is dan ook een goe moment om nog eens te kijken als een batterij de moeite is.

Ik zou ook niet teveel rekening houden met garanties van 30 jaar, zoals je zegt is de kans groot dat het bedrijf van je installateur er tegen dan niet meer is.
Er is wel een kwaliteitsverschil tussen merken - vraag me niet welke de A-merken zijn, zoveel ken ik er niet van - maar ik hoor wel vaker dat omvormers "typisch" 10 jaar meegaan. Dus garantie van 20 jaar op de omvormer (meer lijkt me niet realistisch) lijkt me alleen goed als de prijs dan ook niet het dubbel is.

Simpel gezegd: te goedkoop is nooit goed, te duur voor zogezegd zeer lange garantie lijkt me ook zijn geld niet waard...
Enphase geeft 25j productgarantie als fabrikant. Dus zelfs al is u installateur dood en begraven kan je het nog altijd rechtstreeks met de fabrikant regelen.
In men omgeving al één ervaring gehoord en die zei toch dat het zeer vlot ging. Weekje erna was zijn nieuwe module al thuis geleverd en kwam er iemand (niet zijn installateur) langs om te installeren.

Tijdje terug dezelfde conclusies getrokken.

Wat ga jij doen, zonnepanelen leggen of niet?

Ik ga binnenkort toch eens offertes vragen :)

In mijn situatie kom ik aan een terugverdientijd van 7 jaar zodra ik mijn EV heb (anders heb ik teveel overproductie die maar aan injectietarief naar het net gaat), dus op 25 jaar tijd incl. een nieuwe omvormer halverwege ongeveer 3,4% rendement.
Minder dan wat ik van ETF's verwacht maar ook niet dramatisch laag. En als de elektriciteitsprijs op die 25 jaar hoger uitvalt dan mijn redelijk conservatieve schatting van €0,45/kWh of ik beslis van een airco te plaatsen, gaat het rendement omhoog richting de 4%
Bijkomende reden om het nu ook te overwegen: nog een analoge teller (tijdelijk natuurlijk) en de subsidies nemen elk jaar af, dus binnen 2 jaar ligt het rendement eerder rond de 3% en dan mag de prijs van de zonnepanelen niet stijgen door grotere vraag als gevolg van het groeiend aantal EV's.

Met meer panelen, andere oriëntatie of zonder EV zat ik aan rendementen van 2-2,5%, dat vond ik te laag.

Enphase geeft 25j productgarantie als fabrikant. Dus zelfs al is u installateur dood en begraven kan je het nog altijd rechtstreeks met de fabrikant regelen.
In men omgeving al één ervaring gehoord en die zei toch dat het zeer vlot ging. Weekje erna was zijn nieuwe module al thuis geleverd en kwam er iemand (niet zijn installateur) langs om te installeren.
Dit redenatie maak ik ook. Ze hebben bij mij zonnepanelen gelegd, maar heb geen certificaat/bewijs van deze panelen gekregen. Op deze panelen is 25 jaar fabrieksgarantie op. Moet ik geen bewijs krijgen van dit paneel (met serienummer) zodat ik bij eventuele fabrieksgarantie rechtstreeks bij de fabriek terecht kan?
Hetzelfde met de optimizers. Betreffen solaredge optimizers met 25 jaar productgarantie maar ik heb geen enkel bewijs hiervan. Enkel een factuur van de leverancier dat er 12 solaredge optimizers geplaatst zijn.

Terug
Bovenaan