Zonnepanelen Topic

Die van de keuring kijken gewoon naar uw zekeringskast, omvormer, aarding en schema.
Alsof die alles van begin tot einde nakijken...

Hier thuis heb ik een aantal plaatsen waar de waterleiding eindigt waar ooit nog kraantjes moeten op aangesloten worden. Volgens de keuring mag dit maximaal 1x voorkomen. Dit staat letterlijk zwart op wit geschreven bij de voorwaarden. Ik ben toch gekeurd... Denkt ge dat die alle kamers / leidingen overal hebben nagekeken? Het is niet omdat het door de keuring geraakt dat het mag.

Mijn buurman heeft trouwens bij verschillende keuringsorganisaties nagevraagd of de kabels van de zonnepanelen door een ventilatiebuis mogen getrokken worden naar het dak omdat hij geen wachtbuis had. Wat denkt ge dat overal het antwoord was?

En op 9L/BG zitten keurders/installateurs. 1 heeft hier zelfs geantwoord.
Op 9L is die discussie ooit ook al geweest.
Dus je doet een keuring, maar het finale echte oordeel is BG?

Waarom zijn er dan keuringen?

Aanvraag gedaan voor die retroactieve premie tijdje terug. Ik zou bijna 1300 euro krijgen voor mijn 4,8kwp installatie. Zonet mail dat ze goedgekeurd is. 1054 euro krijg ik... :unsure:

Kzal maar es mailen. Voel me toch redelijk bepikt.

Installatie is van 2020, ik zou 327 euro per kwp krijgen, dus dat zou al 1177 euro zijn, en ik krijg éénmalig 100 euro als je zelf de DM aanvraagt.

• Kies je ervoor je digitale meter tussen 19 juli 2021 en 31 december 2023 zelf te laten installeren mag je een bonus van 100 € verwachten. Je moet deze meter dan wel zelf aanvragen.

Laatst bewerkt:
  • Kies je ervoor je digitale meter tussen 19 juli 2021 en 31 december 2023 zelf te laten installeren mag je een bonus van 100 € verwachten. Je moet deze meter dan wel zelf aanvragen.
Dit wist ik zelf niet, moet je dat ergens aangeven of wordt dat automatisch in rekening gebracht?

Die van de keuring kijken gewoon naar uw zekeringskast, omvormer, aarding en schema.
Alsof die alles van begin tot einde nakijken...

Hier thuis heb ik een aantal plaatsen waar de waterleiding eindigt waar ooit nog kraantjes moeten op aangesloten worden. Volgens de keuring mag dit maximaal 1x voorkomen. Dit staat letterlijk zwart op wit geschreven bij de voorwaarden. Ik ben toch gekeurd... Denkt ge dat die alle kamers / leidingen overal hebben nagekeken? Het is niet omdat het door de keuring geraakt dat het mag.

Mijn buurman heeft trouwens bij verschillende keuringsorganisaties nagevraagd of de kabels van de zonnepanelen door een ventilatiebuis mogen getrokken worden naar het dak omdat hij geen wachtbuis had. Wat denkt ge dat overal het antwoord was?

En op 9L/BG zitten keurders/installateurs. 1 heeft hier zelfs geantwoord.
Op 9L is die discussie ooit ook al geweest.
Toen de installateur zei dat hij alles langs de buitenmuur wilde trekken heb ik zelf in gegrepen. Zelf trekkabel door de ventilatie getrokken tot de zolder.
Bij de installatie vonden die installateurs dat niet erg dat ik die trekveer al had klaar liggen.
Alles aan gesloten en heb achteraf alles mooi afgewerkt en afgekit daar zie je niks meer van.
Keurder controleert hier niks van, ik zou ook niet weten waarom dit een probleem zou kunnen zijn.

Vandaag in Disneyland toch ff onder de indruk.

De parking is volledig overkapt met zonnepanelen,

Even googlen leverde op dat er 42.000 zonnepanelen liggen :o

Damn hoeveel omvormers zijn dat dan lol

Er lopen hier een paar puriteinen rond die graag 10k spenderen aan onnodige toeters en bellen bij installaties.

De mijne ging ook nooit gekeurd raken. Op minder dan 15 min was het gepiept.

Blijkbaar is de doorsnee keurder en installateur minder snugger dan de random BG "kenner".

Een paneel ligt in de regen, de kabel ligt in de regen, de omvormer mag in de regen hangen, de kabel mag ingegraven in de nattigheid liggen. Dus wat zou het uitmaken dat die kabel in een regenpijp zit waar wat spetters door passeren paar uur per dag? Ik zie niet in hoe dat andere nattigheid is dan regen...

Toen de installateur zei dat hij alles langs de buitenmuur wilde trekken heb ik zelf in gegrepen. Zelf trekkabel door de ventilatie getrokken tot de zolder.
Bij de installatie vonden die installateurs dat niet erg dat ik die trekveer al had klaar liggen.
Alles aan gesloten en heb achteraf alles mooi afgewerkt en afgekit daar zie je niks meer van.
Keurder controleert hier niks van, ik zou ook niet weten waarom dit een probleem zou kunnen zijn.

Ik ga mij niet veel moeien met die discussies. Regels van goed vakmanschap bestaan nu eenmaal omdat 't over meer gaat als ik heb het door de keuring gekregen.

Kabels door ventilatiekanelen of afvoergoten getrokken. 15 jaar later huis verkocht. Volgende eigenaar weet nergens van en zit bij werken met een boor of zaag door uw (PV) kabel. Maar 't was gekeurd hé. Meer zeg ik er niet over.

Ik ga mij niet veel moeien met die discussies. Regels van goed vakmanschap bestaan nu eenmaal omdat 't over meer gaat als ik heb het door de keuring gekregen.

Kabels door ventilatiekanelen of afvoergoten getrokken. 15 jaar later huis verkocht. Volgende eigenaar weet nergens van en zit bij werken met een boor of zaag door uw (PV) kabel. Maar 't was gekeurd hé. Meer zeg ik er niet over.
OK - fair enough, maar de opmerking "dat mag niet want dat raakt niet door de keuring" gaat wel degelijk over de keuring.

Ik zie niet in hoe een kabel door een goot trekken en mogelijks 15 y later een probleem geeft, anders is dan "je boort een gat en je zit in de waterleiding" of "je graaft de oprit open voor een regenput en je trekt je internetkabel in 2". Shit happens.

Ik heb hier ook van alles fotos en plannetjes en toch heb ik de internet kabel al in 2 getrokken bij wat kleine graafwerken. Dat is nu eenmaal onvermijdelijk.

Vrijdagavond alle documenten nog doorgekregen en de panelen aangemeld bij Fluvius, ik ben curieus hoelang dat proces gaat duren, want kan pas daarna de premie aanvragen.

Er bestaan uiteraard grotere omvormers voor dat soort projecten. Even snel gekeken: een commerciële omvormer van 50kW kost 3000-6000 euro.
Pakt dat er bij een normaal gezin 3kW hangt.

Conclusie: als particulier betaal je in verhouding veel voor een kleine omvormer... :thinking:
Omvormers worden ook gewoon goedkoper per KW naarmate ze groter worden.
En de afgenomen volumes voor industriële omvormers zullen ook wel wat anders liggen.

Zoals je hier kunt zien:

kan je als particulier ook hele grote formaten omvormers kopen (30, 40, 50kW) voor +/- 3 à 4k€.

Alleen zijn die, gezien de regelgeving, in België particulier niet zo toepasbaar.

Omvormers worden ook gewoon goedkoper per KW naarmate ze groter worden.
En de afgenomen volumes voor industriële omvormers zullen ook wel wat anders liggen.

Zoals je hier kunt zien:

kan je als particulier ook hele grote formaten omvormers kopen (30, 40, 50kW) voor +/- 3 à 4k€.

Alleen zijn die, gezien de regelgeving, in België particulier niet zo toepasbaar.
Andere vraag, maar die hele kleine (450w bv.) waar worden die zoal toegepast?

Als micro-omvormer per paneel.
Dan ga je geen panelen in strings schakelen maar is elk paneel op z'n eigen micro-omvormer verbonden en die micro-omvormers zijn allemaal parallel op de AC-kant gekoppeld.

wat eigenlijk een heel interessant systeem is; en ook goedkoper zelfs dan een stringomvormer. Maar in Belgie is er een limiet op het vermogen van de omvormer, en met die kleine omvormers kom je soms sneller aan de limiet op 1 fase van 5000W.

Er bestaan uiteraard grotere omvormers voor dat soort projecten. Even snel gekeken: een commerciële omvormer van 50kW kost 3000-6000 euro.
Pakt dat er bij een normaal gezin 3kW hangt.
Dit dus. En je hebt nog grotere decentrale van bv 100 kVA, 250 kVA of zelfs de centrale omvormers die tot 3.000 kVA en meer gaan.

Terug
Bovenaan