Zonnepanelen Topic

1684141341710.png

Altijd beter e hoe hoger uw sectie.

Er gaat in mijn garage ook wel een verdeelbord komen, en van daar is het 50 meter naar het hoofdverdeelbord in de woning.

Hi, kunnen jullie mij zeggen of dit een goede prijs is? Alvast bedankt :)

Leveren en plaatsen van:
8panelen Longi solarLR5-54HIB405M 405Wp
1 Omvormer SMA SB3.0-1VL-40
1 Constructie systeem Vander Valk pannendak
1 Solarkabelsvoor PV-installatie 1kV soepel 6mm²
1 XVB kabel tussen Sunny Boy en zekeringskast
1 automaat voor omvormer
1 remautomaat voor huisinstallatie
1 keuring van de installatie.
1 elektrische schema’sTotaal

excl. BTW 5662,25€
Totaal incl. BTW 6002,00€

Klinkt op het eerste zicht duur, die Longi panelen zijn niet van de duurste en je zit aan 1.75 €/Wp excl. BTW - al betaal je voor minder panelen natuurlijk in verhouding meer per Wp.

In jouw geval zou ik toch nog bij andere installateurs offertes opvragen. Niet dat de allergoedkoopste de beste keuze zijn, maar de duurste zonder dat je de meerprijs terugziet in duurdere / meer performante panelen, evenmin :)

Zijn hier nog mensen met een laadpaal van het werk en terugbetaling van de kostprijs van de laadbeurten? Heeft het dan zin om de auto op te laden op de momenten dat je het meeste opwekt? Of krijg je het verbruik van zelf opgewekte elektriciteit niet terugbetaald, waardoor je hem dus beter niet oplaadt (zodat hij geen elektriciteit "steelt" van andere apparaten).

Ik vraag het liever eerst hier dan aan HR/Fleet, want dat komt dan wat opportunistisch over:p

Alle elektronen zijn hetzelfde, dus de paal weet niet vanwaar de stroom komt.
Het scenario dat je omschrijf is iets wat de fiscus aan het onderzoeken is, omdat je op die manier idd een schone cent bijverdient.

Laatst bewerkt:
Zijn hier nog mensen met een laadpaal van het werk en terugbetaling van de kostprijs van de laadbeurten? Heeft het dan zin om de auto op te laden op de momenten dat je het meeste opwekt? Of krijg je het verbruik van zelf opgewekte elektriciteit niet terugbetaald, waardoor je hem dus beter niet oplaadt (zodat hij geen elektriciteit "steelt" van andere apparaten).

Ik vraag het liever eerst hier dan aan HR/Fleet, want dat komt dan wat opportunistisch over:p
Op fleet staat er toch een artikel over: https://www.fleet.be/laadstations-t...iteit-vaa-overheid-verduidelijkt-fiscaliteit/

Dat gaat toch gewoon over de fiscaliteit? En niet over de al dan niet terugbetaling van zelf opgewekt energie?
En deze tekst dan:

1. De terugbetaling van elektriciteit van de ter beschikking gestelde laadoplossing voor een elektrische of hybride bedrijfswagen, onder de voorwaarden beschreven in de aanvraag, geeft geen aanleiding tot een bijkomend voordeel alle aard in hoofde van de betreffende werknemers voor zover de voorwaarden opgenomen in de randnummers 25-29 hierboven nageleefd blijven. Dit betekent dat in dat geval de terugbetaling van de elektriciteit inbegrepen zit in het forfaitair voordeel alle aard dat wordt vastgesteld overeenkomstig artikel 36, § 2 WIB. Deze beslissing heeft geen betrekking op werknemers die beschikken over zonnepanelen.

Voor de experten, ik raak er niet aan uit. Ik ga waarschijnlijk iets heel stoms over het hoofd zien...

Sinds kort een EV die ik thuis ook wil opladen met de overschotten aan zonne-energie. Wagen staat ingesteld op 6A, wat ongeveer 4000W is.
Als de zon schijnt, no issue. Alles vlotjes van de panelen recht de auto in. Het is bij wat bewolking en wisselende toevoer. Ik had verwacht dat, net zoals voor de rest van de woning, de batterij de tekorten zou opvangen en ik stabiel 4000W eigen opgewekte energie zou verbruiken. Nu blijkt dat tot 4000W aangevuld wordt door netstroom, ook al is de batterij vol. Nu heb ik bvb 3000W van de panelen en haalt hij nog 1000W van het net, terwijl de batterij volledig vol zit. Omvormer is ook niet maximaal belast. Iemand een idee wat ik kan checken/doen? Of is dit normaal?

Voor de experten, ik raak er niet aan uit. Ik ga waarschijnlijk iets heel stoms over het hoofd zien...

Sinds kort een EV die ik thuis ook wil opladen met de overschotten aan zonne-energie. Wagen staat ingesteld op 6A, wat ongeveer 4000W is.
Als de zon schijnt, no issue. Alles vlotjes van de panelen recht de auto in. Het is bij wat bewolking en wisselende toevoer. Ik had verwacht dat, net zoals voor de rest van de woning, de batterij de tekorten zou opvangen en ik stabiel 4000W eigen opgewekte energie zou verbruiken. Nu blijkt dat tot 4000W aangevuld wordt door netstroom, ook al is de batterij vol. Nu heb ik bvb 3000W van de panelen en haalt hij nog 1000W van het net, terwijl de batterij volledig vol zit. Omvormer is ook niet maximaal belast. Iemand een idee wat ik kan checken/doen? Of is dit normaal?
Dat is niet normaal, de batterij zou dat moeten bijpassen. In mijn systeem definieer ik een AC grid setpunt (50W). Dat is de afname van het net waar de batterij op regelt. Zou de gemeten afname 1000W zijn, dan zou de batterij ontladen tot dat terug 50W is.

De precieze parameters en benaming zullen tussen systemen verschillen maar het concept is wel steeds hetzelfde.

Heb je in jouw systeem zo'n parameter, of vind je in de instellingen iets terug van "batterij altijd opgeladen houden" of een soort threshold vooraleer hij mag ontladen?

Let wel dat het even kan duren voor uw batterij bijregelt. Die past geen 1000W bij in 5seconden. Dat kan wel een minuut duren.

Let wel dat het even kan duren voor uw batterij bijregelt. Die past geen 1000W bij in 5seconden. Dat kan wel een minuut duren.
Hoe komt dat eigenlijk dat dat zo lang duurt?
Ik kan me niet inbeelden dat dat een technische beperking van de detectie is?

Dat is niet normaal, de batterij zou dat moeten bijpassen. In mijn systeem definieer ik een AC grid setpunt (50W). Dat is de afname van het net waar de batterij op regelt. Zou de gemeten afname 1000W zijn, dan zou de batterij ontladen tot dat terug 50W is.

De precieze parameters en benaming zullen tussen systemen verschillen maar het concept is wel steeds hetzelfde.

Heb je in jouw systeem zo'n parameter, of vind je in de instellingen iets terug van "batterij altijd opgeladen houden" of een soort threshold vooraleer hij mag ontladen?

Vreemd, ik heb een thuisbatterij, en hier gaat die zelfs 2kw in minder dan een halve seconde gaan bijnemen.
voorbeeldje gisteren:
1684503396805.png

Batterijomvormer is maar 3kW. 10,5kWh batterij.
positief is afnemen van batterij, negatief is batterij opladen. je ziet hem rond 14h op 0 staan, is omdat de batterij vol is.

Enkel wanneer die voor een 1ste keer start na volledig spanningsloos te staan gaat die dat idd doen in stappen.

Vreemd, ik heb een thuisbatterij, en hier gaat die zelfs 2kw in minder dan een halve seconde gaan bijnemen.
voorbeeldje gisteren: Bekijk bijlage 19638
Batterijomvormer is maar 3kW. 10,5kWh batterij.
positief is afnemen van batterij, negatief is batterij opladen. je ziet hem rond 14h op 0 staan, is omdat de batterij vol is.

Enkel wanneer die voor een 1ste keer start na volledig spanningsloos te staan gaat die dat idd doen in stappen.
Die van mij heeft een max stijging/daling per seconde. Das volgens mij een software beperking maar ik heb geen parameters om dat aan te passen.

Terug
Bovenaan