Zuid-Frankrijk

Achteruit laveren in de peage? Enkel aan te raden als ge uw rijbewijs kwijt wil spelen. Als je badge niet werkt, moet je op het hulp-knopje duwen. :p
Nochtans eens gedaan de eerste keer dat ik alleen richting Parijs reed. En geen boete gekregen :p
Ik had mij in zo'n rijvak gezet voor met de betaalkaart. Maar daar is dus geen toetsenbordje aan, dus ik dacht dat het met visa moest.
Maar ik had geen visa bij, en ook geen contant geld.
Dus effe achteruit gebold en mij aan de kant gezet om opt gemakske te googlen hoe dat werkt.
Blijkbaar kun je met gewone betaalkaart betalen zonder dat er een code ingetypt moet worden.

Dat was wel op een gewone werkdag, dus bijna geen kat te zien daar. Waardoor ik ook in de verste verte niemand kon hinderen met mijn idiote manoeuvre :D

Ik rij niet vaak met de auto naar het zuiden. Dit jaar wel.
Google maps geeft 2 opties vanuit Antwerpen

1 via Charleroi - Reims - Dijon
2 via Namen - Luxemburg - Metz - Nancy -Dijon

In afstand en tijd quasi gelijk aan elkaar. Nog voor of nadelen om mee in overweg te nemen? Ik hoef niet goedkoop te tanken alvast in Luxemburg ;-)
Ik doe normaal route 2.
Beide zijn ongeveer even lang rijden. Wij tanken wel in lux en gaan daar drank inslaan voor den apero. Ik denk dat er ook minder peage is op die route.

In afstand en tijd quasi gelijk aan elkaar. Nog voor of nadelen om mee in overweg te nemen? Ik hoef niet goedkoop te tanken alvast in Luxemburg ;-)
Gaat niet veel verschil maken (afgezien van hier of daar een ongeval maar dat kan je niet voorspellen).

Zit deze week op doorreis in de Auvergne en blijkbaar passeert hier vandaag de Tour voor het hotel. Ik zag gisteren ineens de halve sportwereld op de parking toekomen. 😬

Sebiet maken dat ik weg ben of we zitten hier een dag vast.

Onze trip ziet er momenteel zo uit:
- 2 dagen Aix-en-provence (airbnb)
- 2 dagen Marseilles (airbnb)
- 2 dagen ??
- 3 dagen in het Tarn-gebied (kamperen)
- 2 dagen ?? (terug richting noorden)

Wij waren eventueel aan het denken aan Albi of Cordes sur Ciel.

Iemand nog leuke plaatsen die we kunnen bezoeken bij de vraagtekens?
Tussen Marseille en Tarn = Isles-sur-la-sorgues, Carpentras, evt Avignon maar niet wanneer het festival daar nog bezig is

Wie rijdt er nu nog over Luxemburg op drukke dagen, in Aarlen richting Longwy en over Florange doorsteken naar Metz is veel vlotter

Zit deze week op doorreis in de Auvergne en blijkbaar passeert hier vandaag de Tour voor het hotel. Ik zag gisteren ineens de halve sportwereld op de parking toekomen. 😬

Sebiet maken dat ik weg ben of we zitten hier een dag vast.
Ik zou juist blijven moest ik u zijn. 😁

Wie rijdt er nu nog over Luxemburg op drukke dagen, in Aarlen richting Longwy en over Florange doorsteken naar Metz is veel vlotter
Wat zijn drukke dagen? Enkel op file-uren (bv vrijdag rond 16u in Limburg vertrekken) al last gehad in Luxemburg, in een weekend, zelfs zwarte weekends in Frankrijk, nog nooit. Ben daar dan wel altijd voor 9-10u door.

Onze trip ziet er momenteel zo uit:
- 2 dagen Aix-en-provence (airbnb)
- 2 dagen Marseilles (airbnb)
- 2 dagen ??
- 3 dagen in het Tarn-gebied (kamperen)
- 2 dagen ?? (terug richting noorden)

Wij waren eventueel aan het denken aan Albi of Cordes sur Ciel.

Iemand nog leuke plaatsen die we kunnen bezoeken bij de vraagtekens?

Ik heb ondertussen mijn eco-vignet aangekregen. Nog tips and tricks of zaken (regels) die we zeker niet mogen vergeten in verband met Frankrijk?
Behalve wat ugar oa al zei hier kan ik ook Nimes en Uzes nog aanraden, als het niet allemaal zee moet zijn. Dat laatste vind ik een zalige plek, en uitstekende uitvalsbasis.

Die droogte hier is wel angstaanjagend. Olijfbomen die al jaren goed geven kreunen onder de droogte. Hopen flora dat kapot aan ‘t gaan is.

En dan die regio rond Bordeaux, mannekes. Bosbranden die ze niet onder controle krijgen met een mistral van 100 km/u gecombineerd. Hebben op onze rit door de Ardeche ook heelder bergen zwart geblakerd gezien.

Europa is aan ‘t opbranden :(

Ik dacht dat nu ook eens te doen, omdat ik er daar ergens af moet om nog te gaan tanken (Shell).

Na veel opzoekwerk en deze topic beslist om vrijdagavond rond 20u30 te vertrekken en de nacht door te rijden.
we zitten in een huisje rond Malaucene. Iemand nog tips om wat te doen tussen aankomst rond 9u in de ochtend en 13u wanneer we in het huisje mogen?
of tips in de streek waar je goed kunt ontbijten of dergelijke.
verder deze site nog gevonden die zeer accuraat blijkt te zijn:

Na veel opzoekwerk en deze topic beslist om vrijdagavond rond 20u30 te vertrekken en de nacht door te rijden.
we zitten in een huisje rond Malaucene. Iemand nog tips om wat te doen tussen aankomst rond 9u in de ochtend en 13u wanneer we in het huisje mogen?
of tips in de streek waar je goed kunt ontbijten of dergelijke.
verder deze site nog gevonden die zeer accuraat blijkt te zijn:
De Ventoux opfietsen :D

Is het interessant om op en af de autostrade te rijden om te gaan tanken? Dus langs de peage uitchecken tanken en terug langs de peage oprijden en verder rijden. Ik ga 1x tussentijds moeten tanken en ik heb meerdere stations gevonden vlak naast de autostrade in een dorpje maar ik weet nu niet of je in totaal meer peage zal moeten betalen omdat je eens extra op en af gereden bent.

Is het interessant om op en af de autostrade te rijden om te gaan tanken? Dus langs de peage uitchecken tanken en terug langs de peage oprijden en verder rijden. Ik ga 1x tussentijds moeten tanken en ik heb meerdere stations gevonden vlak naast de autostrade in een dorpje maar ik weet nu niet of je in totaal meer peage zal moeten betalen omdat je eens extra op en af gereden bent.
Kan je dan niet mikken op tanken op de niet-péage-stukken? Bv. rond Lyon of zo.

Zelf geen idee of dat af- en oprijden duurder is dan gewoon doorrijden.

Terug
Bovenaan