Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Ik zou dat toch erg spijtig vinden als ik bijvoorbeeld ‘s middags ga lunchen en daar een paar glazen bij drink, ik dan ‘s avonds eigenlijk niet zeker ben of ik wel met de auto mag rijden, want er moest nog maar eens een greintje alcohol in men bloed zitten..

Rationeel ben ik ook wel voorstander voor een nultolerantie. Het is een belangrijk signaal, en zeker ook voor de jeugd die nu opgroeit of nog geboren moet worden.

Het is toch een probleem van mentaliteit en cultuur.
- We zitten al in een echte biercultuur. Daarnaast is het ook al de normaalste zaak om gebeurtenissen te vieren met cava/champagne, wijn te drinken bij het eten, een aperitiefje te drinken, ...
- We groeien allemaal op en zien vaak volwassenen rondom ons drinken, terwijl ze later nog met de auto moeten rijden ('ik heb goed gerekend', 'ik moet toch niet ver rijden', 'ik heb er maar 2 op', ...)

Het is jammer hé, want het is perfect mogelijk om er wel verantwoord mee om te gaan. Ik hou mezelf ook niet aan de nultolerantie: ik zal ook een cavaatje nemen aan het begin van een receptie, ik zal ook een aperitiefje nemen aan het begin van de avond, of een glas wijn nemen bij het eten, een biertje op een terras. Maar ik hou het altijd wel bij één drankje, ik ga niet beginnen rekenen. Ik vind dat laatste echt een vreemd gegeven en het schetst tegelijk ook duidelijk het probleem.

Meer alcoholvrije alternatieven is zeker één van de pluspunten die we zien de laatste jaren, maar lost uiteraard de problemen niet op. Je kan ook zoveel preventiecampagnes doen als je wil, het zal maar een klein effect hebben.

De oplossing zit toch vooral in véél strengere straffen (en liefst ook een grotere pakkans). Daarnaast is het ook een kwestie van opvoeding.

Of je moet alcohol al aanpakken zoals men sigaretten heeft aangepakt de laatste 2 decennia. Dat is waarschijnlijk nog het meest effectief, maar in een land met zo'n biercultuur (en economie!) gaat dat nooit gebeuren natuurlijk. Hoeft voor mij ook niet voor alle duidelijkheid, maar het zou wel veel oplossen.

Volledig oplossen ga je het natuurlijk ook niet doen, daar moeten we ons ook van bewust zijn. Het (andere) drugsgebruik is daar een duidelijk voorbeeld van.

Dat is bij mij ook zo. Als ik zat ben kan ik mij ook niet altijd weerhouden om toch de auto te pakken dus het beste is gewoon niet met de wagen gaan als je gaat drinken.
Deels is dat ook uit gemakzucht want je auto staat daar dan en je moet dan 's anderendaags nog terug achter je wagen gaan.

En je moet ook wat deftige maten hebben. Ik heb ook al vrienden half moeten afkloppen om ze met de taxi naar huis te laten gaan of ze zelf naar huis te voeren. "ik kom je auto morgen wel halen/brengen" of whatever lame excuus dat ze met hun zatte botten uitkramen.

Er is geen haar op mijn kop die er aan denkt om een zatlap naar huis te laten vertrekken...

Van mij is het al jaaaaaren geleden dat ik zat was dat ik niet meer in staat was om te rijden. Meestal ga ik met de madam weg en is er een goeie verstandhouding van wie bob/bobette is en loopt alles vlot.

Maar de fratsen die ik als student uitgehaald heb zelfs met de fiets, ...

Ik zou dat toch erg spijtig vinden als ik bijvoorbeeld ‘s middags ga lunchen en daar een paar glazen bij drink, ik dan ‘s avonds eigenlijk niet zeker ben of ik wel met de auto mag rijden, want er moest nog maar eens een greintje alcohol in men bloed zitten..
Alles hangt er vanaf wat je nultolerantie noemt. Meest voorkomende in Europa is een limiet van 0,2 promille dat men nultolerantie noemt. Dit omdat je enkel bij nul eenheden alcohol safe bent, niet omdat de tolerantie 0,0 promille is. Ik dacht dat het aantal Europese landen met een echte 0,0 tolerantie op 1 hand te tellen waren (Slovakije, Tsjechië, Roemenië & Hongarije; maar corrigeer mij gerust als ik fout ben).

Dusja, verwarrend met momenten. Ik ben ook geen voorstander van 0,0 promille, 0,2 promille zou ik minder of eigenlijk zelfs geen problemen mee hebben.

Hetzelfde hier.

Als ik zie hoeveel volk er op een vrijdag of zaterdag nacht hier zat vertrekt met de wagen aan de Versuz of uit centrum Hasselt, dat is gewoon lachwekkend. Ik ben er zelf ook schuldig aan geweest, en met schaamte geef ik zelfs toe veelvuldig schuldig, want de pakkans was hier gewoon 0. Ik heb nu (tot op de dag toevallig) 12 jaar mijn rijbewijs en ik heb 2x controle gehad: woensdag middag om 14u aan de ene kant van de autostrade en om 14u15 aan de andere kant. Dat is het, voor de rest nooit controle gehad. Uiteraard gaat een mentaliteit niet veranderen als je weet dat de kans op gepakt worden 0,0x% is.

Dit toch wel.
Ik zit al eens geregeld in de buurt van Dusart. Zeker laat op de avond zijn daar altijd flikken om de vechtersbazen aan te pakken (goed ook hé), maar controles in de omgeving heb ik ze nog nooit zien doen.
Ken genoeg volk dat vrolijk de parking van Dusart dronken uitrijdt terwijl erboven zoveel politie aanwezig is.

En wat zou het zonder nultolerantie geweest zijn?
Dat weten we niet want er zijn geen cijfers (waarschijnlijk wel een beetje hoger).
We zien wel een stijging ondanks de nultolerantie. Net zoals alcohol is het voornamelijk een sociaal probleem.

Extra's controles op de huidige limieten zouden al veel helpen.

Alles hangt er vanaf wat je nultolerantie noemt. Meest voorkomende in Europa is een limiet van 0,2 promille dat men nultolerantie noemt. Dit omdat je enkel bij nul eenheden alcohol safe bent, niet omdat de tolerantie 0,0 promille is. Ik dacht dat het aantal Europese landen met een echte 0,0 tolerantie op 1 hand te tellen waren (Slovakije, Tsjechië, Roemenië & Hongarije; maar corrigeer mij gerust als ik fout ben).

Dusja, verwarrend met momenten. Ik ben ook geen voorstander van 0,0 promille, 0,2 promille zou ik minder of eigenlijk zelfs geen problemen mee hebben.
Maar als je gaat spreken over nultolerantie, ondanks je mss 0,2 promille niet beboet, ga je wel de mensen meer sensibiliseren om gewoon NIET te drinken als men met de wagen is. Vroeger was de slogan van Bob, als men rijdt, drinkt men niet. Dat moet gewoon de mentaliteit zijn.

Meer controles idd de belangrijkste stap. Stel u zondagnamiddag op den buiten, en je pakt er belachelijk veel. Ondanks nitwits die die controles dan nog wat gaan delen via Facebook.

Alcohol kan zeker plezant zijn, maar de gevaren ervan worden toch echt onderbelicht in onze maatschappij. Zijn gewoon drugs, die we als maatschappij als onmisbaar zijn gaan beschouwen op restaurant of in den uitgang. Zelfs als we met de auto zijn. Want voor al teveel mensen is niet drinken is voor al teveel mensen geen optie.

Ze zouden inderdaad eens wat meer controles mogen doen. Geen problemen mee.
En dat ze dan direct eens die 2/3 van de fietsers zonder verlichting ook erbij nemen.

Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat dit Tom zijn eerste keer was en dan nog ferm beschonken ook zo lijkt het.
En dan nog zeggen dat ge er niks meer van weet. Dat maakt het nog een pak erger me dunkt.

Er is ook nog een verschil tussen 2 mensen die 0,3 promille blazen, waarbij 1 persoon juist een glas wijn heeft genuttigd bij het eten en de andere 7 pinten op heeft maar over >5 uren.
Ah nee he, dat is exact hetzelfde.
Het probleem is eerder dat je weet dat als je 1 pintje drinkt je nog wel ok bent.
Maar als je er 7 drinkt kan je nooit exact gaan weten wanneer je nog mag rijden.
Tenzij je dat medisch exact gaat laten uitrekenen uiteraard. Of zelf een tester aanschaft. Maar waar ben je dan mee bezig...

.
En dan nog zeggen dat ge er niks meer van weet. Dat maakt het nog een pak erger me dunkt.
Kan natuurlijk ook gewoon door de klap zijn.

Los daarvan geen greintje medelijden. Ongelukken gebeuren, maar als ge met u zatte kloten achter het stuur kruipt en andere mensen in gevaar brengt, verlies je toch alle sympathie. Je zit verdomme in centrum Antwerpen. Pakt nen taxi.

Het probleem is eerder dat je weet dat als je 1 pintje drinkt je nog wel ok bent.
Maar als je er 7 drinkt kan je nooit exact gaan weten wanneer je nog mag rijden.
Tenzij je dat medisch exact gaat laten uitrekenen uiteraard. Of zelf een tester aanschaft. Maar waar ben je dan mee bezig...
Beetje het zelfde als rijden wanneer je te vermoeid bent.
Je zelf inschatten wanneer je te veel gedronken of vermoeid bent is lastig.

Beetje het zelfde als rijden wanneer je te vermoeid bent.
Je zelf inschatten wanneer je te veel gedronken of vermoeid bent is lastig.
Ik heb al gehad dat ik voor mijn werk uitzonderlijk nachtwerk deed met een go-live (ik was dus 24u wakker aan een stuk). Dat is in feite het equivalent van 1 promille alcohol te hebben in uw bloed. Gelukkig moest ik maar 15 minuten rijden tot thuis want anders was dat niet verantwoord.

Being awake for at least 18 hours is the same as someone having a blood content (BAC) of 0.05%. Being awake for at least 24 hours is equal to having a blood alcohol content of 0.10%. Take regular breaks, and when you notice yourself getting sleepy, pull over and take a 20-minute nap in a safe place.
Ze zouden inderdaad eens wat meer controles mogen doen. Geen problemen mee.
En dat ze dan direct eens die 2/3 van de fietsers zonder verlichting ook erbij nemen.

Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat dit Tom zijn eerste keer was en dan nog ferm beschonken ook zo lijkt het.

Ah nee he, dat is exact hetzelfde.
In feite totaal niet, want stel ik drink 7 pinten 's avonds tussen 19u en 1u, ik heb 0,3 promille en zou negatief blazen.
No way dat ik even alert ga zijn dan iemand die om 19u 1 wijntje drinkt op restaurant en dan zijn auto stapt. Het effect van die alcohol zal hetzelfde zijn maar het effect van vermoeidheid komt daar nog bij.

Laatst bewerkt:

Los daarvan geen greintje medelijden. Ongelukken gebeuren, maar als ge met u zatte kloten achter het stuur kruipt en andere mensen in gevaar brengt, verlies je toch alle sympathie. Je zit verdomme in centrum Antwerpen. Pakt nen taxi.
Hij zal zijn oldtimer niet willen laten staan hebben in centrum Antwerpen zeker? Ik weet niet waar op Linkeroever hij woont, maar ik denk dat er wel genoeg "veilige" manieren zijn om dronken terug thuis te geraken. Zover is dat niet van het centrum. Voetgangerstunnel door met een Veloke en je bent snel thuis. Zelfs te voet is dat doenbaar.

Als je zo dicht bij Antwerpen woont is een auto naar mijn mening volledig overbodig voor uitstapjes naar het centrum, tenzij je een bestelling moet ophalen of als je nadien elders moet zijn. Ook dat is een typisch Vlaamse mentaliteit: we gebruiken de auto ook voor kleine verplaatsingen.

Iemand die ik ken heeft een zwaar ongeval gehad (zonder dronken te zijn), en die was een half jaar uit haar geheugen kwijt na in coma te zijn. Daar is niks vreemd aan.
Ik heb al gehad dat ik voor mijn werk uitzonderlijk nachtwerk deed met een go-live (ik was dus 24u wakker aan een stuk). Dat is in feite het equivalent van 1 promille alcohol te hebben in uw bloed. Gelukkig moest ik maar 15 minuten rijden tot thuis want anders was dat niet verantwoord.
Voila, een voorbeeld waar het fout loopt. Nee, dat was niet verantwoord, ook al was het maar 15 minuten. En exact daarom moet die nultolerantie er komen.

Hij zal zijn oldtimer niet willen laten staan hebben in centrum Antwerpen zeker? Ik weet niet waar op Linkeroever hij woont, maar ik denk dat er wel genoeg "veilige" manieren zijn om dronken terug thuis te geraken. Zover is dat niet van het centrum. Voetgangerstunnel door met een Veloke en je bent snel thuis. Zelfs te voet is dat doenbaar.

Als je zo dicht bij Antwerpen woont is een auto naar mijn mening volledig overbodig voor uitstapjes naar het centrum, tenzij je een bestelling moet ophalen of als je nadien elders moet zijn. Ook dat is een typisch Vlaamse mentaliteit: we gebruiken de auto ook voor kleine verplaatsingen.
Te voet, fiets of OV zou te veel voor het plebs zijn zeker?

't Is misschien ook omdat iedereen hem dan zou herkennen.

In feite totaal niet, want stel ik drink 7 pinten 's avonds tussen 19u en 1u, ik heb 0,3 promille en zou negatief blazen.
No way dat ik even alert ga zijn dan iemand die om 19u 1 wijntje drinkt op restaurant en dan zijn auto stapt. Het effect van die alcohol zal hetzelfde zijn maar het effect van vermoeidheid komt daar nog bij.
Ja ok, maar dat staat dus los van het promille.
Want voor uw lichaam is 0.3 promille eender wanneer 0.3 promille.
Vermoedheid is een extra factor uiteraard, maar die speelt ook zonder de alcohol een belangrijke rol.
Net als veel te lang rijden zonder eens pauze te nemen.

Voila, een voorbeeld waar het fout loopt. Nee, dat was niet verantwoord, ook al was het maar 15 minuten. En exact daarom moet die nultolerantie er komen.
Nultolerantie voor alcohol gaat verhinderen dat mensen die al te lang wakker zijn niet meer gaan rijden? Niet goed gelezen denk ik. :crazy:

Menselijke factoren gaan verder dan onder invloed zijn van alcohol of andere roesmiddelen. In de luchtvaart gebruikt men het I'M SAFE ezelsbruggetje:
Illness
Medication
Stress
Alcohol
Fatigue
Emotion

Alcohol is helaas de enige factor in het rijtje die snel en eenvoudig objectief te meten is.

Laatst bewerkt:

Je weet niet waar die eerst heeft gezeten he. Zijn ons zaken ook niet.

Te voet, fiets of OV zou te veel voor het plebs zijn zeker?

't Is misschien ook omdat iedereen hem dan zou herkennen.
Waes maakt er echt geen ding van om ergens te komen. Antwerpen is daar ook redelijk immune voor. Er is een café op zuid waar je zeer regelmatig BVs kan aantreffen, da zijn geen goden die worden opgebliksemt he.

Ik ken een paar BVs heel goed en die hun gym/routine/hobby/cafes zijn echt geen verborgen geheimen ofzo.

Nultolerantie voor alcohol gaat verhinderen dat mensen die al te lang wakker zijn niet meer gaan rijden? Niet goed gelezen denk ik. :crazy:
Nee, nultolerantie voor alcohol gaat helpen vermijden dat mensen excuses verzinnen over waarom het voor hun situatie wel oké was om nog te rijden itt al die andere.
Tom Waes moest ook maar een kwartiertje rijden, anders was het onverantwoord geweest...

Terug
Bovenaan