Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

zFTP is vreemd genoeg over >40'. Zwift geeft me daar een FTP van 299w. Op Zwiftpower heb ik een FTP van 289w ... wat exact mijn FTP was op mijn laatste test. Bij zMAP geven ze mij 315w, terwijl mijn beste effort in die tijdspanne uit een TTT komt. Als ik eens een race doe met een pittige aankomst gaan ze mij 330w geven zeker :p
Op ZP kan je uw FTP gewoon zelf instellen.
Op zwift gebruikt men uw ingesteld FTP en maakt men een berekening hoe uw FTP geëvolueerd is op basis van hoe je presteert. Dit kan omhoog of omlaag gaan.

zMap is uw anaërobe capaciteit. Dus een stevige TTT zal deze zeker kunnen boosten. Plus dat deze altijd hoger ligt dan uw FTP.
Zoals @Reverz zegt zijn er nu ook mensen die stoppen met racen omdat je mensen hebt die de boel zitten te belazeren. Vroeger had ik tijdens races geregeld ZP op staan, om tijdens de koers te checken wie de echte B's waren zodat ik wist wie te volgen en wie niet. Dat kan ook niet echt de bedoeling zijn.

Op ZP zitten tijdens een race?
Daar heb ik toch geen energie noch focus voor om dat tijdens een race te doen hoor :P
Drinken is al lastig soms :P

Op ZP zitten tijdens een race?
Daar heb ik toch geen energie noch focus voor om dat tijdens een race te doen hoor :P
Drinken is al lastig soms :P
Niet elke koers is constant aan hartslag 180 hé.

Ik moet zeggen dat ik vaak wel de langere koersen kies. Vijf jaar geleden waren precies alle koersen gewoon 40 a 50km. Als je nu kijkt naar Zwift hun eigen races, koersen van 10km enzo 😏.

Ik moet zeggen dat ik vaak wel de langere koersen kies. Vijf jaar geleden waren precies alle koersen gewoon 40 a 50km. Als je nu kijkt naar Zwift hun eigen races, koersen van 10km enzo 😏.
Er is een serieuze evolutie naar korte races het laatste jaar. Vroeger was 60min de norm, nu lijkt 20-30min de norm.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook wel meer gewonnen ben voor het back-to-back concept dat aan populariteit wint. De NeXT cup die ik recent reed met punch-climb en puntenkoers is veel leuker dan de klassieke sit-in & sprint.

Dat hangt ook een beetje samen met aan de bovenkant van uw groep te rijden. Dan heb je overschot om vooraan mee te zijn. Of misschien zelfs onder uw niveau te rijden.
Als ik bij de D’s start dan kan ik vooraan ook vlot mee en tegelijk hier wat posten.
Iemand die onderaan of middenmoot is moet al een pak meer moeite doen om mee te zijn in zijn groep.

En ook kortere races eh.
Dat heeft voor en nadelen. Een korte race dat pak je snel even mee. Een race van een uur of meer + opwarming is al snel 1,5u dat je nodig hebt. En een uur focus houden op uw race en eventueel een serieuze inspanning moeten leveren omdat je wilt mee zijn.
Als je gasten hebt die een uur lang aan 3,8-3,9w/kg aan het boren zijn en uw FTP is maar 3,4w/kg dan ben je hopeloos natuurlijk.

Gisteren nog een koers van 62km gereden met gezamenlijke start. 6 ronden watopia flat.

Voorbij de finish en onder de zee werd daar gewoon traag gereden, blauw en bij momenten zelfs grijs. Bij de stukken bergop uiteraard full gas, en dan soms doorgetrokken. Als de race zo lang is wordt het tempo daar gewoon op aangepast.

Ronde 5 werd dan vol gas gereden door de A's waardoor we nog met 25 over waren. En pas in de laatste ronde werd alles uit elkaar gereden.
Tot ronde 4 was het gewoon leuke interval, zonder op mijn limiet te zitten. Terwijl ik met 3,8w finish en de winnaar 4,8w, toch een wezenlijk verschil.

Ik rij ook eens graag op Crit city, maar het lijkt allemaal door te schuiven naar die kortere races. Die langere races draaien ook meer om conditie terwijl je bij een 20' race ver kan komen met brute kracht.

Gisteren nog een koers van 62km gereden met gezamenlijke start. 6 ronden watopia flat.

Voorbij de finish en onder de zee werd daar gewoon traag gereden, blauw en bij momenten zelfs grijs. Bij de stukken bergop uiteraard full gas, en dan soms doorgetrokken. Als de race zo lang is wordt het tempo daar gewoon op aangepast.
Aahzo. Ik heb altijd wat schrik en heb me eigenlijk nog nooit gewaagd aan die lange races. Meestal ga ik tot 30km, en dan is het toch altijd vollebak. Of ik probeer er zelf aan te sleuren om het hard te maken. 😅
Met gevolg dan dat ik altijd een hoger W/kg heb dan alle renners rond mij. Eigenlijk fiets ik gewoon dom..
Misschien moet ik me ook eens aan een lange race wagen en inderdaad wat volgen.
Maar ik heb altijd schrik dat het dan plots scheurt en de vogel gaan vliegen is.
Want in een race is het toch o zo moeilijk om een kopgroepje terug te pakken. Geef ze 5sec.en je moet jezelf kapot rijden om er terug bij te geraken

Het hangt uiteraard ook van je eigen doelen af. Bij zo'n race weet ik dat de tegenstand toch een pak sterker is, dan hoef ik zelf niet aan te vallen.
Bij sommige kleinere races met alleen de eigen categorie ga ik ook soms nodeloos aanvallen, uiteindelijk race je om te trainen. Ik heb geen zin om dan 45' aan een te laag wattage te rijden om een betere uitslag te verkrijgen.

Racen is ook meer dan het wattage ja. Eigenlijk moet je bergop zien dat je zelf meteen naar een hoog wattage gaat, je kan best bij de eerste 10 een bergje over komen ipv proberen je benen te sparen en als 30e passeren. Als je zo ver zit krijg je toch enkel maar dat je inspanning gerokken wordt, en als iemand een gat laat ben je al helemaal gescheten.
Na de zomer merk ik altijd weer dat ik op dat vlak foutjes maak, na enkele races kom je er dan weer in en weet ik me toch vaak wel goed te positioneren. Het is dan wel leuk om mensen met hogere wattages op 3 en 5 minuten binnen zien te komen.

Regelmatig korte inspanningen van 6,5 a 8w/kg was genoeg om met de betere A's de laatste ronde in te gaan.

OuzFSk.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn team vroeg of ik nog eens wou rijden in de wtrl finales morgen na 2 maanden geen zwift race gereden te hebben en een covidinfectie.
Ik heb toegezegd 🙈
Doel: 45min rijden en iedere 100m krijg je 1 punt op het nieuwe Schotland parcours city and sgurr ofzo. Komt erop neer dat het parcours amper 5km lang is met 1 klim die je langs weerszijden oprijdt. Dus 2x klimmen op 5km. 1x 1km en 1x1.5km. 1klim is onverhard en de gravelbike zou de beste optie zijn. het wordt alvast een mooie interval training. Eindigen in het eerste peloton zal een utopie zijn.

Succes 😄. Eerste race na lange 'inactiviteit' valt bij mij altijd geweldig tegen. Echt een shock to the system.

Er is een serieuze evolutie naar korte races het laatste jaar. Vroeger was 60min de norm, nu lijkt 20-30min de norm.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook wel meer gewonnen ben voor het back-to-back concept dat aan populariteit wint. De NeXT cup die ik recent reed met punch-climb en puntenkoers is veel leuker dan de klassieke sit-in & sprint.
Ik heb dan liever de langere wedstrijden omdat ik de indruk heb dat er daar wel nog aanval pogingen ondernomen worden. Het valt dan eens stil, er wordt terug naartoe gereden,...
Gisteren stage 1 van de maandelijkse Zwift race series gereden (17km op Greater London Flat). 1 keer hebben ze doorgetrokken --> op de helling bij de lead in. Voor de rest was het gewoon in groep naar de streep en sprinten.

Mijn team vroeg of ik nog eens wou rijden in de wtrl finales morgen na 2 maanden geen zwift race gereden te hebben en een covidinfectie.
Ik heb toegezegd 🙈
Doel: 45min rijden en iedere 100m krijg je 1 punt op het nieuwe Schotland parcours city and sgurr ofzo. Komt erop neer dat het parcours amper 5km lang is met 1 klim die je langs weerszijden oprijdt. Dus 2x klimmen op 5km. 1x 1km en 1x1.5km. 1klim is onverhard en de gravelbike zou de beste optie zijn. het wordt alvast een mooie interval training. Eindigen in het eerste peloton zal een utopie zijn.
Succes, Ik kan jammergenoeg niet deelnemen wegens andere verplichtingen maar heb er wel spijt van want lijkt me een leuk format. Volgens mij gaat het nooit stilvallen ;-) Die klim is trouwens voor mij persoonlijk gruwelijk (net te lang om op pure force boven te knallen en ik laat er mij altijd aan vangen).

Ik heb dan liever de langere wedstrijden omdat ik de indruk heb dat er daar wel nog aanval pogingen ondernomen worden. Het valt dan eens stil, er wordt terug naartoe gereden,...
Gisteren stage 1 van de maandelijkse Zwift race series gereden (17km op Greater London Flat). 1 keer hebben ze doorgetrokken --> op de helling bij de lead in. Voor de rest was het gewoon in groep naar de streep en sprinten.
Bij de A's wordt er ook gewoon anders gekoerst natuurlijk. Bij de A's wordt je beloond om beste man in koers te zijn en de rest volledig dood te maken. Bij de lagere categorien resulteerd actief koersgedrag vaak in een overschrijding van de categorie limieten... de voorkeurstactiek is dus van gewoon in het pak te zitten, uit te pakken in de korte 1-2min intervals en dan de sprint winnen.

Ik moet trouwens zeggen, die points races die ik gedaan heb in de NeXT cup waren wel leuk omdat je daar de dynamiek had dat de meeste mannen daar héél rustig rijden tussenin om dan de spurts zo fris mogelijk te kunnen doen waardoor het tempo tussenin serieus zakt en het iets makkelijker is om weg te blijven. In de meeste andere gevallen ligt de basissnelheid van het pak zo hoog dat aanvallen gewoon geen zin heeft.

Ik supporter altijd voor de vluchter als er iemand weg rijdt in een koers, ook al ben ik zelf niet mee. Gewoon omdat het gewoon niet vaak gebeurt (in de lagere reeksen) en ook omdat het vaak "against all odds" is.

Ik heb toegezegd 🙈
City & the Sgurr is gravelbike idd duidelijk in het voordeel, zeker als de aankomst op de gravel zijde ligt. Je moet bij de start wel goed opletten dat je er daar al niet wordt uitgereden, zeker in het aflopende gedeelte naar de lus zelf maar eens op de eerste klim heb je een dramatisch voordeel en daar moet je eigenlijk al meteen de mannen die toch op de road bike zitten stevig onder druk te zetten.

2 weken geleden heb ik daar een koers gereden waar ik als één van de weinigen op een gravel bike reed. De enige 2 mannen die semi in de buurt konden blijven trapten 10-15% hoger vermogen over die koers. Dat effect zal enkel nog versterkt worden als er nog mensen met de Gravel bike rijden omdat je automatisch meer draft benefits houdt... ik heb de asfalt zijde bv solo moeten afdalen wat wel een significant nadeel is vs de roadies die wel een kleine groepjes reden. In de asfalt klim terug is het dan even serieus bijten om mee te zijn maar eens boven heb je opnieuw een mooi voordeel in de gravel afdaling en zéker bij de volgende gravel klim waar het veld steeds verder uit elkaar ligt en de draft voordelen voor zowat iedereen stilaan beginnen te verdampen.

Laatst bewerkt:
Het nadeel natuurlijk aan het actief koersen is dat je dan meer het deksel op de neus krijgt tegenover als je blijft volgen en toch nog kan meesprinten voor een mooie uitslag. Zwiftpower geeft ook telkens maar een rangschikking op uitslag natuurlijk. Als je die wat hoger wil houden moet je toch wel elke 3 maand je uitslagen rijden natuurlijk.
Als je mijn zwiftpower bekijkt dan zie je dat ik wel een redelijk draft volger ben :oi22:

Ik had nu eens de intentie om een lange race te rijden. Maar er waren geen events op het moment dat ik op de fiets zat met wat kilometers...
Dan maar de eerste stage van Tour of Watopia gereden. 36km plat plat plat.
Heuvels liggen me toch een stukje beter.
Nu was het gewoon constant stoempen om mee te kunnen met de toppertjes en zwaargewichten. En dan breekt de kopgroep nog eens, met ik natuurlijk in de verkeerde helft :-( Na het proberen dicht te rijden van het gat had ik snel door dat het beste eraf was.
Na 35min was die 30sec. >400W teveel om van te bekomen. En mentaal was het ook niet veel soeps, aangezien ik geen meter dichter kwam.
Toch mooi gefinished op 4,3W/kg, met aan de finish toch nog iets in de benen. Jammer van de situatie.
En nu snel uitkijken naar nog eens een leuke bergrit.

ik gister ook tour watopie met zelfde 4.3w/kg geeindigd 36/1002 was ik , sprinten zat er niet meer in maar wel de kopgroep blijven kunnen volgen :)

ik gister ook tour watopie met zelfde 4.3w/kg geeindigd 36/1002 was ik , sprinten zat er niet meer in maar wel de kopgroep blijven kunnen volgen :)
Mooi mooi!
Ik kon ook de kopgroep volgen :-) maar het brak een stuk voor me, en ik had het pas door toen het plots op een lint kwam en het kalf al verdronken was.
En je moet echt een beer zijn om richting 6w/kg te gaan om een gat te dichten zonder u volledig kapot te rijden. Jammer genoeg was ik geen beer op dat moment 🤣

Ik heb toegezegd 🙈
Ok, dit was dus geen succes. Eerste klim nog net kunnen bovenkomen met het peloton maar daar al serieus in het rood gegaan en aan de rekker. in de afdaling moeten loslaten doordat ik geen anvil(aambeeld) powerup had. Het leek wel of iedereen 1 had en gewoon los 15 seconden verloren op het peloton in een afdeling van 2 minuten wat een krachtige powerup als je in een Draft zit. Dan maar gewoon mijn tempo gereden op de beklimmingen. Bij de keerpunten kon je ook gewoon zien dat er niks van groepvorming meer overschoot. Iedereen op zichzelf aangewezen. Uiteindelijk op 65/89 geindigd ver onder mijn capaciteit, de Corona is blijkbaar nog niet volledig uit mijn lijf.
260w 3.4w/kg.
2 maanden terug nog gelijkaardige wedstrijden gereden aan 300+W

Gisteren ook nog om 21u aangezet voor tour of watopia te rijden.
De kopgroep gans de tour kunnen volgen enkel op het einde niet meer meegesprint.
Zo s'avonds laat dacht ik me nog rustig te laten meedrijven in de groep maar het was toch constant blijven duwen om bij te blijven.

Gisteren ook nog om 21u aangezet voor tour of watopia te rijden.
De kopgroep gans de tour kunnen volgen enkel op het einde niet meer meegesprint.
Zo s'avonds laat dacht ik me nog rustig te laten meedrijven in de groep maar het was toch constant blijven duwen om bij te blijven.
En slaap je dan nog goed achteraf?
Dinsdag een wedstrijdje gereden om 19u20 van een uur. Ik kon pas slapen tegen 23u30 :unsure:

En slaap je dan nog goed achteraf?
Dinsdag een wedstrijdje gereden om 19u20 van een uur. Ik kon pas slapen tegen 23u30 :unsure:
Dat valt op zich wel mee.
Het was natuurlijk geen wedstrijd eh. Vandaar ook niet meer meegesprint en achteraf nog rustig wat losgereden.
Op mijn gemak douchen en dan naar bed. Ik ben wel niet iemand die makkelijk inslaapt maar ik heb niet de indruk dat ik er zo veel last van heb.

Terug
Bovenaan