Archief - CRT Monitor

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Osiris888

Legacy Member
Ik ga mij na 4 jaar eindelijk eens een nieuw scherm aanschaffen en na lang nadenken ga ik mij toch een CRT kopen. Aangezien mijn huidige scherm een 17" is en ik het een beetje te klein vind, zou ik nu een kopen van 19" of groter.

Nu is mijn vraag:
Wat zijn zoal de goeie CRT schermen die in mijn budget liggen (€300), en waar kan ik er een kopen (omgeving Aalst)?

RealFlub

Legacy Member
voor 300€ kun je al een mooi 19" TFT scherm kopen ;) (niet het beste, maar ook niet het slechste)

CRT :
PHILIPS 109B70 19inch Witte FLATRON 0.25/1280x1024
€ 218,00 @Tones.be

SAMSUNG 997MB 19inch Zilver Dynaflat/1600x1200/18.2kg
€ 200 @Tones.be

TFT:
ACER AL1917AS 19 inch Silver 0.294/TCO99/700:1/8ms/Speakers
279,00 @Tones.be

BenQ 19" FP91G+ 8ms zwart/zilver DVI
253,00 @Jaha.be

Ovidius

Legacy Member
Dezer tijden moet je zeker voor een tft gaan hoor.

--> beter voor de ogen
--> veel lager verbruik ( in mijn geval 30 w ipv 90w vroeger)
--> neemt veel minder plaats in
--> lichter voor te verplaatsen
--> produceert minder warmte
--> vlak scherm, dus (iets) betere beeldweergave
--> crt zijn amper te verkrijgen
--> voor enkele honderde euros hebt je al een (groot) en goede tft-monitor :doc:

Osiris888

Legacy Member
@ Realroot, die Philips had ik ook al gezien, maar kvind hem nergens en een scherm koop ik niet graag op internet.
Die Samsung ziet er ook wel goed uit, ik zal is zien of ik hem nergens in een winkel vind.
Bestaan er eigenlijk nog monitors van +19"? De enigste die ik vind, is een Philips van 22" @ €550, maar dat is te duur voor mij.

Ovidius zei:
Dezer tijden moet je zeker voor een tft gaan hoor.

--> beter voor de ogen
--> veel lager verbruik ( in mijn geval 30 w ipv 90w vroeger)
--> neemt veel minder plaats in
--> lichter voor te verplaatsen
--> produceert minder warmte
--> vlak scherm, dus (iets) betere beeldweergave
--> crt zijn amper te verkrijgen
--> voor enkele honderde euros hebt je al een (groot) en goede tft-monitor :doc:

--> Ik gebruik al 10 jaar CRT's, nog nooit geen problemen gehad
--> Verbruik is niet echt mijn probleem (ik woon nog thuis :cool: )
--> Plaats is geen probleem, plaats voor het scherm is ongeveer 50cmx50cm
--> Ik verplaats mijn scherm mss 1x per jaar, dus das ook nie echt een probleem
--> Mijn pc produceert veel meer warmte dan mijn scherm
--> Vlakke CRT's bestaan ook
--> Dat is inderdaad het grootste probleem, daarom ook mijn vraag ;)
--> Dat is idd waar, maar dan moet ge nog enkele honderden euros op overschot hebben :cry:

tmagus

Legacy Member
300 eur is al meer dan genoeg om een 19 inch tft te kopen ze...

i wonder why nen mens met 300 nu nog een crt zou kopen....klinkt totaal onlogische om da nu nog te kopen,
is lijk investeren in steenkool als ge even goed aardgas kunt krijgen :p

Mr. M

Legacy Member
tmagus zei:
300 eur is al meer dan genoeg om een 19 inch tft te kopen ze...

i wonder why nen mens met 300 nu nog een crt zou kopen....klinkt totaal onlogische om da nu nog te kopen,
is lijk investeren in steenkool als ge even goed aardgas kunt krijgen :p
omdat CRT's nog altijd bepaalde voordelen hebben (zoek eens naar apa's post over crt <-> tft)
ik zou ook nog altijd (voor die prijs) een voor een CRT gaan
heb een half jaar a een jaartje geleden ook nog een CRT gekocht en ben er heel content van

ik vind het beeld van een CRT nog altijd plezanter om naar te kijken dan het beeld van een tft (al heb ik nog geen echte kwaliteits tft's van de laatste tijd gezien, die dingen zijn meestal ook wel boven het budget van de TS dus ja)

en tft's is een van die technologien die onnodig door u strot word gewrongen (zoals bv ook PCI-E was en SATA)
ze hebbe gewoon iets gevonden wat de mensen graag kopen omdat ze denken dat het beter is en daarmee verwijnt idd de oude technologie, maar of die daarom slecht is, ni echt

Yo-Han

Legacy Member
Wel ik heb wel al echte kwaliteits tft's gezien van de laatste generatie..en mijn Iyama vision master pro 410 crt klopt ze nog allemaal met gemak

tft blijft tft...voor flatscreen wacht ik sed of led background af..eerder sed dan(flat crt)...enfin als het betaalbaar word

wel idd klote dat crt's met top specs (zoals de mijne, een 17 inch met max.1600x 1200 75hz ..100hz op 1024 x768 etc!) niet meer gemaakt worden en het overig aanbod crt's miniem is..

Mr. M

Legacy Member
tja de oude technologien worden vaak rap weggedrukt door de nieuwe
met tft's verdienen ze veel meer geld (zijn gewoon duurder), SATA idem (al is dat verschil zeer miniem, net als het prestatieverschil dat praktisch onbestaand is)
nu ja een tft zou ik nog wel als 2de scherm willen, zolang ik maar 1 crt kan behouden (als eerste scherm) en k dus die tft alleen gebruik voor office enzo (daarvoor werkt het idd zeker zo goed), maar vanaf er bewegende beelden aan te pas komen (en kleuren/deftig zwart), geef mij maar een goed crt dan ze

The Frak

Legacy Member
Osiris888 zei:
--> Verbruik is niet echt mijn probleem (ik woon nog thuis :cool: )

Een deftig scherm gaat vrij lang mee, dus over x aantal jaar zal je vloeken als je het allemaal zelf moet betalen. ;)

simpele duif

Legacy Member
ik gebruikte ook al zeker 10 jaar CRT's, maar toch heb ik gekozen voor een 19" MVA scherm en ik heb er nog geen moment spijt van gehad
hou er ook rekening mee dat een 19" lcd groter is dan een 19" crt ;). de overgang van 17" crt naar 19" lcd is echt enorm.
nog beter zou het zijn om te kijken voor een 20" breedbeeld lcd (met een deftige resolutie dan wel)

apa

Legacy Member
Ovidius zei:
--> beter voor de ogen
Omdat ik vrijwel de hele dag achter een PC zit (beroep) heb ik het hier al over gehad met mijn oogarts. Hij wist mij te zeggen dat een degelijke CRT niet slechter is voor de ogen dan een LCD. LCD's zijn echter wel minder vermoeiend voor de ogen aangezien ze niet continu ververst wroden. Je kan het vergelijken met het verschil tussen gloeilampen en TL-lampen: deze laatsten zijn niet slechter voor de ogen, maar ze zijn wel vermoeiend...

Ovidius zei:
--> vlak scherm, dus (iets) betere beeldweergave
Dit klopt natuurlijk niet. Ten eerste bestaan er heel wat CRT's met een volledig vlakke beeldbuis (ik zit nu trouwens achter zo'n CRT). Ten tweede geven LCD's in de regel betere aflijning van de pixels, maar zijn ze dan weer véél minder goed in kleurweergave en contrast. Zeggen dat de beeldweergave beter is op een LCD is dus verkeerd.

CRT's hebben ook nog voordelen t.o.v. LCD's hoor. Naast de reeds genoemde betere kleurweergave en contrast kunnen CRT's zonder kwaliteitsverlies van resolutie veranderen (multisync), gaan ze véél langer mee, kunnen ze hogere pixeldensiteiten aan (waardoor je op een even groot scherm hogere resoluties aankan voor dezelfde prijs), is de responstijd steeds in lijn met de refresh-rate, ...

Osiris888

Legacy Member
Een goeie TFT is mss beter dan een CRT, maar de TFT kost dan ook een paar honderd euro meer.
Ik denk trouwens niet dat ik voor &#8364;300 een deftige 19" TFT kan kopen.
Een CRT van &#8364;300 zal altijd beter zijn dan een TFT van dezelfde prijs.

Zijn er eigenlijk in de Mediamarkt in Brussel geen CRT's meer? Ik dacht dat ze vroeger toch een ruim aanbod hadden.

Yo-Han

Legacy Member
hmm kennis heeft phillps 20 inch breedbeeld tft..800&#8364;!(met korting van z'n bedrijf) verkies toch mijn crt hoor...is wel een heel goede tft,dat wel
..neefje heeft 550&#8364; 19'tft van viewsonic en was nie onder indruk qua games..veel beter hier

een hdr game of iets a la doom3/prey schitterd gewoon op crt's onwille van het contrast

Vitabis

Legacy Member
Yo-Han zei:
hmm kennis heeft phillps 20 inch breedbeeld tft..800€!(met korting van z'n bedrijf) verkies toch mijn crt hoor...is wel een heel goede tft,dat wel
..neefje heeft 550€ 19'tft van viewsonic en was nie onder indruk qua games..veel beter hier

een hdr game of iets a la doom3/prey schitterd gewoon op crt's onwille van het contrast

ik had vroeger een sony trinitron g500 (of iets) 21" denk ik
nu heb ik een dell 2405fpw en ik vind deze toch zeker even goed van beeld en kleuren dan die sony. Nie hetzelfde, maar zeker nie slechter
ik denk da ge gewoon zelf is moet gaan kijken wa ge het liefste zie

Mr. M

Legacy Member
Vitabis zei:
ik had vroeger een sony trinitron g500 (of iets) 21" denk ik
nu heb ik een dell 2405fpw en ik vind deze toch zeker even goed van beeld en kleuren dan die sony. Nie hetzelfde, maar zeker nie slechter
ik denk da ge gewoon zelf is moet gaan kijken wa ge het liefste zie
het zwart gaat toch ni hetzelfde zijn volgens mij ze
op tft's is da (meestal) grijzig

Vitabis

Legacy Member
Mr. M zei:
het zwart gaat toch ni hetzelfde zijn volgens mij ze
op tft's is da (meestal) grijzig

nie helemaal, maar het schilt toch nie heel veel ze
maar ik kijk geen films en speel nie veel donkere spellekes als doom of zo, dus da stoort mij helemaal nie

Mr. M

Legacy Member
Vitabis zei:
nie helemaal, maar het schilt toch nie heel veel ze
maar ik kijk geen films en speel nie veel donkere spellekes als doom of zo, dus da stoort mij helemaal nie
idd ma voor bv office werk vind ik een tft ook wel deftig (ben k al op veranderd, vroeger moiest k het gewoon ni hebbe :p), nu ja films zie k zowiso op mijn tv (hangt aan men pc), maar tis vooral voor games
ik zou een tft als 2de scherm neme en daar gewoon op werken, maar voor games nog altijd die crt pakke wsl

Vitabis

Legacy Member
Mr. M zei:
idd ma voor bv office werk vind ik een tft ook wel deftig (ben k al op veranderd, vroeger moiest k het gewoon ni hebbe :p), nu ja films zie k zowiso op mijn tv (hangt aan men pc), maar tis vooral voor games
ik zou een tft als 2de scherm neme en daar gewoon op werken, maar voor games nog altijd die crt pakke wsl

mja, ik was int begin ook nie voor tft
bij tv's nu helemaal nog nie
maar ik ben er toch heel blij mee , ik speel hier veel liever op dan op elke andere crt
maar zal ook wel zijn omdat da breedbeeld is en veel groter :)

Mr. M

Legacy Member
Vitabis zei:
mja, ik was int begin ook nie voor tft
bij tv's nu helemaal nog nie
maar ik ben er toch heel blij mee , ik speel hier veel liever op dan op elke andere crt
maar zal ook wel zijn omdat da breedbeeld is en veel groter :)
idd voor tv's moet k er ook totaal ni van hebben
tja die breedbeeld zal idd wel zijn voordelen hebbe voor sommige dingen, voor andere lijkt het me ambetanter juist (nu ja zal ook wel wat met gewoonte te maken hebben)
en tja als gij er mee blij zijt, das het voornaamste he :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan