Archief - Mac vs Pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

HOPLON

Legacy Member
Beste 9livers,

Vorige week heb ik hier een topic gezet om een game pc te laten samenstellen maar nu is het zo dat er thuis (tussen mij en mijn vriendin) een openhartige discussie is ontstaan over het kopen van een pc of een mac.

Zij vindt de mac heel mooi en wil die graag. Ik vind die ook wel mooi maar omdat ik af en toe games zoals bf3 wil spelen (en omdat ik windows zo gewoon ben) heb ik liever een pc. Ik speel nu ook niet extreem veel op de pc omdat ik ook een playstation heb ...

Als het een mac wordt zal ik ook (moeten) afstappen van het spelen van zware pc games. Ik weet dat je windows op de mac kan gaan zetten en dan ook pc games kan spelen maar dat vind ik toch erg omslachtig (+ ik vraag me af of die mac van €1250 wel zwaar genoeg is om bv bf3 te draaien).
Maar als ik geen games meer ga spelen op die mac (en dus bf3 op ps3 moet kopen) vind ik 1250 euro wel veel geld om de gewone casuel dingen te doen op computer (surfen, muziek luisteren, foto's opzetten, cd schrijven, ....).

Mijn budget voor de (game) pc is +- €1250 (850 voor pc, Dell UltraSharp U2312HM €220, Toetsenbord: G110 €63, g400 €35) en die mac 21" kost €1250 (en daar zit ook alles al in).

Nu is het aan jullie ... Hoe overtuig ik haar om geen mac te kopen (en wel een pc) of hoe overtuigen jullie mij om wél een mac te kopen?

Roald

Legacy Member
Kan je geen mooie case kopen, of een kleine die niet echt opvalt (dan misschien ook een mobo met kleinere vormfactor)?
Als het puur om het uiterlijk gaat, kan je volgens mij wel een "mooie" pc maken en daar zal ze dan ook wel tevreden mee zijn.

Smashy

Legacy Member
Enige mogelijk goeie reden om een Mac te kiezen is als er sprake is van software te gebruiken die alleen werkt onder OS X.

Hier niet het geval blijkbaar ---> PC!

*edit*
Probleempunt voor games is dan nog het bijkomende feit dat je vast zit met een grafische kaart (mobile/laptop versie) die de resolutie in recente games meestal niet aankan.

HOPLON

Legacy Member
Smashy zei:
Enige mogelijk goeie reden om een Mac te kiezen is als er sprake is van software te gebruiken die alleen werkt onder OS X.

Hier niet het geval blijkbaar ---> PC!

*edit*
Probleempunt voor games is dan nog het bijkomende feit dat je vast zit met een grafische kaart (mobile/laptop versie) die de resolutie in recente games meestal niet aankan.

Het enige argument dat men nog gebruikt bij een mac is dat hij duurzaam is en bijna dubbel zo lang mee gaat als een pc.

Maar wie wil nu 6 jaar dezelfde mac/pc vraag ik me dan af?

freefoo

Legacy Member
Ga voor de pc... Ik heb beide maar de pc is puur voor gaming, de mac(book pro) voo het andere werk.
Een iMac uitbreiden is beperkt terwijl je bij de pc letterlijk, in de toekomst, alles kan vervangen.

Vertel ook van Applecare, standaard geeft Apple 1 jaar en de leverancier nog eens een jaar. Om volledig safe te zitten, koop je best Applecare. Ik ken de prijzen niet uit mijn hoofd maar het is niet goedkoop.

En zoals de andere posters... een mooie case en het Dell scherm maken al veel goed.

w00tw00t

Legacy Member
Een mac koop je niet omdat deze mooi is als jouw budget beperkt is. Een mac koop je voor zijn functionaliteit.

MrKend54l

Legacy Member
freefoo zei:
Ga voor de pc... Ik heb beide maar de pc is puur voor gaming, de mac(book pro) voo het andere werk.
Een iMac uitbreiden is beperkt terwijl je bij de pc letterlijk, in de toekomst, alles kan vervangen.

Vertel ook van Applecare, standaard geeft Apple 1 jaar en de leverancier nog eens een jaar. Om volledig safe te zitten, koop je best Applecare. Ik ken de prijzen niet uit mijn hoofd maar het is niet goedkoop.

En zoals de andere posters... een mooie case en het Dell scherm maken al veel goed.

Wat een larrie man..
Applecare moet je echt niet kopen heh... Dat is pure afzetterij.
Je hebt gewoon 2j garantie op je mac en dat is gewoon normaal.

Mac is gewoon een bewuste keuze die je maakt. Niet omdat je wilt uitpakken ermee. Maar meer omdat je gewoon op voorhand weet dat hij het gewoon doet zonder poes pas.

McGregor

Legacy Member
HOPLON zei:
Het enige argument dat men nog gebruikt bij een mac is dat hij duurzaam is en bijna dubbel zo lang mee gaat als een pc.

Maar wie wil nu 6 jaar dezelfde mac/pc vraag ik me dan af?

Waarom zou een mac dubbel zolang meegaan? Er ook gewoon hardware in van intel, foxconn,... En dat alles in een case van Apple.

freefoo

Legacy Member
Ok. Ga dan maar eens na 1 jaar met je iMac/Macbook/iWhatever naar de Applestore of Apple zelf om iets te laten herstellen zonder Applecare.

Ik spreek uit ervaring. De eerste 6 maanden heb je garantie, daarna ligt het aan de eindgebruiker om te bewijzen dat de oorzaak van het defect te wijten is aan een fabricagefout of whatever.

X-aantal jaar geleden een peperdure G4 MDD aan de kant moeten zetten, waarom... geen Applecare. De kosten waren te hoog om het toestel te laten herstellen.

MrKend54l zei:
Wat een larrie man..
Applecare moet je echt niet kopen heh... Dat is pure afzetterij.
Je hebt gewoon 2j garantie op je mac en dat is gewoon normaal.

Mac is gewoon een bewuste keuze die je maakt. Niet omdat je wilt uitpakken ermee. Maar meer omdat je gewoon op voorhand weet dat hij het gewoon doet zonder poes pas.

freefoo

Legacy Member
PS: Dell/HP net hetzelfde. Geen servicecontract of garantieverlening... veel succes!

McGregor

Legacy Member
Waarom al die dure service nodig. Leer zelf wat over hardware en maak regelmatig back ups. Veel kan je dan zelf oplossing als je een desktop hebt.

SavaB

Legacy Member
freefoo zei:
PS: Dell/HP net hetzelfde. Geen servicecontract of garantieverlening... veel succes!

Mjah, maar ik heb gemerkt dat ze je bij de aankoop van een mac slechts 1 jaar garantie bieden. Dit is in principe tegen de wet, maar als dus na dat jaar probeert iets te laten herstellen ga je héél wat heen en weer moeten schrijven voor je iets gedaan krijgt.

silent785

Legacy Member
Ik zou als ik u was gewoon een gaming PC kopen en een extra HDD erinsteken waarop ge dan Snow Leopard kunt installeren(voor haar).

Via Chameleon Bootloader/iBoot ofzo kun je dan als je de PC opstart kiezen tussen Windows of OSX.

SpeedFreak.be

Legacy Member
silent785 zei:
Ik zou als ik u was gewoon een gaming PC kopen en een extra HDD erinsteken waarop ge dan Snow Leopard kunt installeren(voor haar).

Via Chameleon Bootloader/iBoot ofzo kun je dan als je de PC opstart kiezen tussen Windows of OSX.

Is illegaal en bovendien volgens de regels mag er hier niet over illegale zaken gesproken worden... ;)

St0wned

Legacy Member
silent785 zei:
Ik zou als ik u was gewoon een gaming PC kopen en een extra HDD erinsteken waarop ge dan Snow Leopard kunt installeren(voor haar).

Via Chameleon Bootloader/iBoot ofzo kun je dan als je de PC opstart kiezen tussen Windows of OSX.

Als ik zo de openingspost lees denk ik niet dat het haar om het OS te doen is maar om de "looks" van de mac.

FlatRussian

Legacy Member
Wachte even. Het is uw geld en jij kunt niet eens beslissen waaraan uit te geven?
Dat uw vriendin die hipster-design eens met haar eigen centen gaat betalen.

Jij wilt een game-PC? Steek uwzelf dan een Windowssysteem ineen voor 1000eur waarmee je alles (zo goed als) op max kunt spelen en betaal met die resterende 200eur een etentje met haar en t'is opgelost.

Nicolaz_

Legacy Member
Gaming -> Windows

Kwaliteit, Stabiliteit & Gebruiksgemak -> Mac

TooChé

Legacy Member
Gebruiksgemak is iet persoonlijk. Maar het is wel zo dat Mac zorgt voor een afgewerkte omgeving.
Stabiliteit, volledig akkoord --> Mac

Kwaliteit ... daar twijfel ik over. Vroeger had ik zonder twijfel Mac gezegd. Nu heb ik de luxe om te kunnen vergelijken en mijn MBPro unibody begint na 3jaar toch al serieus traag te worden (zelfs na recente format) terwijl die genoeg geld gekost heeft.
Ik heb ook al enkele kleine tekortkomingen ontdekt ook. Voor 1800eur zou dat zeker niet mogen.
Mijn Win XP van ondertussen 7! jaar oud (Medion Aldi PC) draait nog steeds enorm vlot. Kostte me 800eur.

Kwaliteit van Apple superieur? I beg to differ ...

En Apple is een hype ja. Als ge geen video/audio bewerking doet, is een Macbook zwaar overbodig.

Dus my advice, PC :)

Zero Grav

Legacy Member
HOPLON zei:
Het enige argument dat men nog gebruikt bij een mac is dat hij duurzaam is en bijna dubbel zo lang mee gaat als een pc.

Maar wie wil nu 6 jaar dezelfde mac/pc vraag ik me dan af?

Een Mac gaat doorgaans echt niet zoveel langer mee als een PC. Hij blijft er vanbuiten wel vaker goed uitzien omdat ze robuuste materialen gebruiken, maar de hardware is maar net hetzelfde en kan evenzeer kapotgaan binnen de zoveel maanden of jaren na aankoop. Net zoals bij een gewone computer.

Er is maar één argument voor het gebruik van een Mac en dat is voorkeur. Als ge graag met OS X werkt en minder graag met Windows (zoals ikzelf) dan kiest ge gewoon voor een Mac, simple as that. Dat het doorgaans mooiere computers zijn is daarbij mooi meegenomen, maar dat zou niet het grootste argument mogen zijn, of er klopt iets niet.

Doorgaans vind ik persoonlijk dat de software die ik gebruik op OS X ook gebruiksvriendelijker is en dat er door OS X developers precies beter gelet wordt op het UI design van een applicatie en dat het daarom prettiger wordt om mee te werken. Is ook één van de dingen waar Apple zelf doorgaans nogal veel belang aan hecht, terwijl ik daar in al mijn jaren windowsgebruik maar heel weinig mee in aanraking ben gekomen.

Ga dus eens kijken naar de software die gij doorgaans gebruikt en welke alternatieven hiervoor bestaan op OS X (via i use this mac os x software: New Releases of googlen).

Een voordeel van Apple is ook wel dat ge er zonder veel geklommel perfect Windows op kunt installeren (dus wat hieronder staat van Windows Exclusives die er niet op zoudt kunnen spelen is natuurlijk niet waar). Maar ge blijft either way zitten met hardware die niet op gamers gericht is en dus voor u wellicht onvoldoende zal zijn.

Het blijft een beetje als een designerbureau kopen van x aantal euro terwijl ge ook naar de Ikea kunt gaan en daar een veel goedkoper exemplaar kunt oppikken. De meeste mensen gaan die x aantal euro er niet aan willen uitgeven als ge goedkopere alternatieven hebt en gaan u ook als zot verklaren dat gij het wel doet.


TooChé zei:
En Apple is een hype ja. Als ge geen video/audio bewerking doet, is een Macbook zwaar overbodig.

Meh, zwaar overbodig.. Waarom? Omdat het duurder is? Ik heb het al zo vaak horen zeggen en vind het gewoon grote onzin. Als Apple computers nu evenzeer alleen Windows draaiden dan zou ik u gelijk geven, want ge betaalt dan opeens x aantal euro meer voor puur het uiterlijk. Nu betaal ik die aantal euro's bij voor het OS en de toegang die het mij geeft tot OS X exclusive software zoals Espresso, CSSEdit, Reeder, Transmission, Adium, etc…

Ik doe aan videobewerking (voor mijn studies, want voor de rest interesseert het me niet) en zie niet in waarom ge specifiek daarom een Mac zoudt nodig hebben. Het is net software zoals Adobe After Effects die doorgaans wel crossplatform is en er ook min of meer hetzelfde uitziet. Niet dat er geen OS X specifieke videosoftware is, maar het hóeft niet.
Maar ja, het wordt gezegd dat het beter is voor video- en audiobewerking, maar dat was dan omdat het systeem stabieler zou zijn en beter rammanagement zou hebben. Iets wat ik niet zal bevestigen noch ontkennen, maar ik vraag me dan gewoon af of ge er specifiek ervaring mee hebt of het maar gewoon gelezen hebt zoals de meesten die dat zinnetje herkauwen.

matt77hias

Legacy Member
apple ziet er misschien mooi uit (en dit kostte erg veel moeite)
maar het is overprised en windows only's kunde er niet op spelen
ten tweede zijn ze ook niet echt uitbreidbaar met het oog op nieuwe technologieën

tenzij je apps voor Apple wilt maken, zie ik geen enkel nut in een mac xD
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan