Archief - Mac vs Pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

St0wned

Legacy Member
voor netwerken is Windows (of Linux) nog altijd superieur. Ik heb nog geen deftig alternatief voor AD gezien

McGregor

Legacy Member
Tycho91 zei:
Je hebt 2 jaar garantie, na die 2 jaar ligt het bij de eindgebruiker om te bewijzen dat de oorzaak van het defect te wijten is aan een fabricagefout. Niet na 6 maanden al.
Bij apple (en andere fabricanten wrs ook) doen ze er gewoon moeilijk over en proberen ze u te bedotten. Gewoon op uw strepen staan en dreigen met gerechtelijke stappen wegens het niet naleven van de wettelijke garantie.
Ge moet da natuurlijk niet doen als ge uwe cola over uw computer hebt gegooit

Dan zullen uw gerechtelijke stappen niet veel opleveren;).

De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.

Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.

kakature

Legacy Member
Nicolaz_ zei:
Nuja heel die discussie draait al lang niet meer rond de vraag/kwestie. Zijn vriendin wil volgens mij een Mac omdat het mooier/strakker oogt en gelijk heeft ze.
Geef toe, een mooie iMac mt slechts 1 stroomkabel of een PC met Scherm & bijhorende kabels...
Klopt. Maar ik vind het wel vrij stom om enkel en alleen een Mac te kopen voor de looks.

FlatRussian zei:
Zoals ik zei Mac > PC. Maar 80% van de huidige gebruikers gebruikt zijn Mac alsof het een PC is. Kom, om filmpjes te zien en fotos te tsjekken heb je genoeg met een laptop van 400eur.
Euh, wat is daar verkeerd aan? Een Mac is evengoed een computer dus waarom zou je daar geen "simpele PC-dingen' mee doen?

Ik haat dat argument altijd hé. Waarom zou je een Mac kopen als je toch maar standaard dingen doet?
Je kan die vraag zo omdraaien: Waarom zou je een Windows-PC kopen als je toch maar standaard dingen doet?

Wat een non-argument.

McGregor

Legacy Member
kakature zei:
Euh, wat is daar verkeerd aan? Een Mac is evengoed een computer dus waarom zou je daar geen "simpele PC-dingen' mee doen?

Ik haat dat argument altijd hé. Waarom zou je een Mac kopen als je toch maar standaard dingen doet?
Je kan die vraag zo omdraaien: Waarom zou je een Windows-PC kopen als je toch maar standaard dingen doet?

Wat een non-argument.

Wel het gaat er eerder over dat je dan meer dan 1000 euro uitgeeft voor een Apple (of zelfs een andere dure laptop, om niet apple te viseren), terwijl je die zaken ook perfect kunt doen op een laptop van 400 euro. Beschouw het eerder als een iPhone kopen terwijl je enkel en alleen belt en sms't. Dat kan je ook perfect op een Nokia van 50 euro.

FlatRussian

Legacy Member
kakature zei:
Klopt. Maar ik vind het wel vrij stom om enkel en alleen een Mac te kopen voor de looks.


Euh, wat is daar verkeerd aan? Een Mac is evengoed een computer dus waarom zou je daar geen "simpele PC-dingen' mee doen?

Ik haat dat argument altijd hé. Waarom zou je een Mac kopen als je toch maar standaard dingen doet?
Je kan die vraag zo omdraaien: Waarom zou je een Windows-PC kopen als je toch maar standaard dingen doet?

Wat een non-argument.

Omdat als je een PC koopt heb je voor die simpele dingen 1000 keer meer keuze aan software.

Ook vind ik dat als je 1500 voor iets betaald dat je dan gebruikt alsof het iets van 500eur is pure snobisme is.

"Maar dat is het volle recht van mensen die dat eraan willen betalen en wie ben jij om te zeggen dat ze het niet mogen doen bla bla bla..." --> Suck my dick. Daar ga ik geen tegenargumenten voor zoeken.

kakature

Legacy Member
CoolerMaster zei:
Wel het gaat er eerder over dat je dan meer dan 1000 euro uitgeeft voor een Apple (of zelfs een andere dure laptop, om niet apple te viseren), terwijl je die zaken ook perfect kunt doen op een laptop van 400 euro. Beschouw het eerder als een iPhone kopen terwijl je enkel en alleen belt en sms't. Dat kan je ook perfect op een Nokia van 50 euro.

Dat begrijp ik. Maar sommige mensen werken nu eenmaal liever met OS X of met Macs.

mdgf

Legacy Member
dus waarom zou je daar geen "simpele PC-dingen' mee doen?
Voor sommige mensen maakt die 600€ extra wel wat uit hé.

Waarom zou je een Windows-PC kopen als je toch maar standaard dingen doet?
Omdat het goedkoper is dus.

Uiteindelijk moet je voor jezelf beslissen of je bereid bent van (zoveel) extra te betalen voor de looks, os)-x en wat dan nog. Zoals gezegd moet je het niet doen voor de interne hardware/rekenprestaties.

FlatRussian

Legacy Member
kakature zei:
Dat begrijp ik. Maar sommige mensen werken nu eenmaal liever met OS X of met Macs.

True, maar dat is een ander verhaal. Was ook een van mijn punten waarom je WEL een mac zou kopen.

Maar druk opstart knop
log in
druk op file om het te starten

-> Windows = Mac

kakature

Legacy Member
FlatRussian zei:
Ook vind ik dat als je 1500 voor iets betaald dat je dan gebruikt alsof het iets van 500eur is pure snobisme is.
Je praat over snobisme maar je gebruikt je (dure) Mac enkel en alleen om 1 applicatie te draaien.

FlatRussian zei:
Omdat als je een PC koopt heb je voor die simpele dingen 1000 keer meer keuze aan software.
Op Windows heb je inderdaad veel meer keuze voor software. Maar je moet realistisch blijven: 75 % van de apps is crap.

Op OS X heb je pareltjes van software, niet duur en het doet wat het moet doen. Zero Grav heeft er enkele aangehaald.

Inv

Legacy Member
kakature zei:
Tja natuurlijk, als je zelf uw pc samenstelt ...

Vergelijk eens met Dell, HP of wat heb je daar nog allemaal. Vaak is dat helemaal niet goedkoper dan Apple of vind je niet eens gelijkaardige systemen.

Aan de vergelijking met Dell/HP heeft de TS toch geen enkele boodschap? Feit is dat hij met een beperkt budget zit en maximale prestaties daarvoor wil.

Mijn advies aan TS: wees geen sloef en koop u ne gamepc, laat u vriendin maar eens met goeie redenen afkomen waarom ze nu echt een Mac wil.

Zero Grav

Legacy Member
Dus basically is het volgens u beter om een Mac te kopen enkel en alleen om er één programma op te draaien dan dat een paar gasten em kopen om als maindevice te gebruiken en er alles mee te doen en wellicht ook een pak meer uren aan doorbrengen? Ja, het snobisme druipt ervanaf.. Of eerder het elitaire gevoel van de tegenpartij.

Er zijn echt teveel mensen die niet willen inzien dat ge een Mac niet noodzakelijk voor de hardware hoeft te kopen of omdat het cool zou zijn. 't Is niet dat iedere Macgebruiker die dat toestel ook voor dagelijks gebruik heeft een martelaar is die zich pijnigt met zijn veel te dure computer. Zelfs in dat voorbeeld van 3 stappen zitten er al een hoop kleine verschillen tussen OS X en Windows die bepalend kunnen zijn in uw keuze.

Met die exclusieve programma's doel ik trouwens niet op programma's die in het algemeen niet beschikbaar zijn op eender welk platform, maar waarvan de tegenhanger op platform x of y gewoon niet zo gebruiksvriendelijk en/of grafisch verzorgd is.

De laatste jaren zijn er veel mensen in mijn vriendenkring overgeschakeld op Apple, mainly omdat ze er door mij en anderen voor het eerst mee in aanraking zijn gekomen en onder de indruk waren van de werking en sturdiness. In uw ogen is het voor die mensen niet toegelaten om over te schakelen omdat dat geen hardcore gebruikers zijn en ze die laptop enkel maar voor surfen, office en films gebruiken. Wat is dan eigenlijk de betekenis van het woord snob in uw woordenboek vraag ik mij af.

Xtralecherus

Legacy Member
Ga voor een PC als je dagdagelijkse internet/apps zoals office/muziek/films gebruikt. Nu je BF3 wilt spelen moet je het zeker op een PC doen ipv op je console.

Voor de looks zou het maar dom zijn om een mac te kiezen als je gewone dingen zelf op een pc kunt doen. Koop een mac om specifieke progs te gebruiken. Mss beter een poll bijgezet ?:) Zolang ze beiden werken of dat nu iets trager of sneller is bijzaak.

En ik prefereer toch liever kabels muis, kb, scherm liefst ook.. kun je als je een deftige bureau hebt proper opbergen. kabels > draadloos.

kakature

Legacy Member
Inv zei:
Aan de vergelijking met Dell/HP heeft de TS toch geen enkele boodschap? Feit is dat hij met een beperkt budget zit en maximale prestaties daarvoor wil.

Mijn advies aan TS: wees geen sloef en koop u ne gamepc, laat u vriendin maar eens met goeie redenen afkomen waarom ze nu echt een Mac wil.
Klopt, ik ging gewoon in op sommige van de reacties hier.

In mijn eerste post was mijn advies ook: koop een PC.

McGregor

Legacy Member
kakature zei:
Je praat over snobisme maar je gebruikt je (dure) Mac enkel en alleen om 1 applicatie te draaien.


Op Windows heb je inderdaad veel meer keuze voor software. Maar je moet realistisch blijven: 75 % van de apps is crap.

Op OS X heb je pareltjes van software, niet duur en het doet wat het moet doen. Zero Grav heeft er enkele aangehaald.

Je hebt ook redelijk wat crap app op Apple hoor. Ik heb ook nog een tijdje met apple gewerkt en soms moest je ook lang zoeken tot je een deftig programma hebt voor de mac.

En van waar haal je die 75%.

FlatRussian

Legacy Member
kakature zei:
Je praat over snobisme maar je gebruikt je (dure) Mac enkel en alleen om 1 applicatie te draaien.


Op Windows heb je inderdaad veel meer keuze voor software. Maar je moet realistisch blijven: 75 % van de apps is crap.

Op OS X heb je pareltjes van software, niet duur en het doet wat het moet doen. Zero Grav heeft er enkele aangehaald.

Ehm. Ik gebruik die (dure) Mac als hobby/bijverdienste met een ingesteldheid om daar proffesioneel mee te gaan. En duur was em trouwens ook niet als je hem 2de hands koopt met een half vernield HDD en een scherm met "rare" kleurtjes op, die ik dan op me eigen krachten moest herstellen.

En als ik zeg enkel en alleen voor Ableton, dan weet je toch ook goed genoeg dat ik daar ook wel eens op internet mee zit en mee chat of gewoon wat muziek/films mee check.


En die 25% van de windows apps die niet crap zijn... dat zijn er dan nog altijd een paar duizend meer dan Apple er heeft :p

kakature

Legacy Member
CoolerMaster zei:
Je hebt ook redelijk wat crap app op Apple hoor. Ik heb ook nog een tijdje met apple gewerkt en soms moest je ook lang zoeken tot je een deftig programma hebt voor de mac.

En van waar haal je die 75%.
Gewoon een grove gok hoor. Momenteel gebruik ik mijn Windows 7-PC ongeveer 80 % van de tijd. Het is dus niet dat ik er geen ervaring mee heb. Als ik een simpele, goeie applicatie zoek is dat net als zoeken naar een speld in een hooiberg. Zoveel keus, zoveel crap, veel applicaties die enkele dingen doen maar weinig die echt compleet zijn.

To be honest heb ik nooit echt miserie om een app te vinden op OS X. Vaak volledig, grafisch mooi en goeie usability. Dat is gewoon een van de hoofdredenen waarom ik OS X boven Windows 7 verkies.

/Edit

Nuja kijk. Een aantal jaar geleden heb ik afgezworen om nog Mac vs PC discussies te doen. Jammer genoeg heb ik mij domweg laten vangen vandaag :p
Ik stop ermee, de threadstarter weet ondertussen al meer dan genoeg denk ik.

FlatRussian

Legacy Member
kakature zei:
Gewoon een grove gok hoor. Momenteel gebruik ik mijn Windows 7-PC ongeveer 80 % van de tijd. Het is dus niet dat ik er geen ervaring mee heb. Als ik een simpele, goeie applicatie zoek is dat net als zoeken naar een speld in een hooiberg. Zoveel keus, zoveel crap, veel applicaties die enkele dingen doen maar weinig die echt compleet zijn.

To be honest heb ik nooit echt miserie om een app te vinden op OS X. Vaak volledig, grafisch mooi en goeie usability. Dat is gewoon een van de hoofdredenen waarom ik OS X boven Windows 7 verkies.

Als het om freeware gaat hebde zo hard gelijk hé. 8/10 dingen dat je download is zo een bullshit. Maar in mijn geval is dat: Install, crap, uninstall. Install, crap, uninstall. Install, succes, keep. Ik verkies dat boven het meer geld neerleggen voor een computer.


Zero Grav zei:
De laatste jaren zijn er veel mensen in mijn vriendenkring overgeschakeld op Apple, mainly omdat ze er door mij en anderen voor het eerst mee in aanraking zijn gekomen en onder de indruk waren van de werking en sturdiness. In uw ogen is het voor die mensen niet toegelaten om over te schakelen omdat dat geen hardcore gebruikers zijn en ze die laptop enkel maar voor surfen, office en films gebruiken. Wat is dan eigenlijk de betekenis van het woord snob in uw woordenboek vraag ik mij af.

Laat ik ook een banaal voorbeeld aanhalen uit mijn vriendenkring. Een half jaar geleden heeft een dude (kerel die heel zijn leven met macs heeft gewerkt en echt absoluut nugabollen afweet van windows) zijn macbook met een mes zitten bewerken om daarna tegen de muur te gooien uit pure frustratie omdat het weer eens bleef steken als hij een film wou zien. Vriendenkringen zijn slecht argument imo, voor hetzelfde geld bestaan onze vriendenkringen uit pure autisten. No offence, but just saying. (en nu niet afkomen dat die kerel met zijn mes een autist is, ok hij is mss een beetje gek, maar dan ga jij je macbook nog niet met een mes bewerken als er 3 andere mensen in de kamer zitten. Daar moet een aanleiding voor zijn.)

Hmmm, snobisme zou op dit onderwerp (nu heb ik het niet over roze lacoste tshirt met moccasins op straat lopen) slaan als: "Het onnodig veel geld uitgeven om iets te verkrijgen dat ook goedkoper kan, zonder daar een deftig objectief argument voor te hebben."

En zoals ik zei, kheb nog nooit van mijn leven durabiliteits probs gehad met mijn Asus. Hoe objectief is uw conclusie over sturdiness dan?



EDIT: Props voor kakature om mij even uit mijn trance te halen. Ik stop ook met deze discussie. Ik denk dat het al van begin duidelijk was dat de TS eigenlijk een PC wilt voor te gamen, terwijl zijn GF een mac wilt hebben voor de looks. Dat em maar met zijn biatch het uitvecht.

McGregor

Legacy Member
Zero Grav zei:
Dus basically is het volgens u beter om een Mac te kopen enkel en alleen om er één programma op te draaien dan dat een paar gasten em kopen om als maindevice te gebruiken en er alles mee te doen en wellicht ook een pak meer uren aan doorbrengen? Ja, het snobisme druipt ervanaf.. Of eerder het elitaire gevoel van de tegenpartij.

Er zijn echt teveel mensen die niet willen inzien dat ge een Mac niet noodzakelijk voor de hardware hoeft te kopen of omdat het cool zou zijn. 't Is niet dat iedere Macgebruiker die dat toestel ook voor dagelijks gebruik heeft een martelaar is die zich pijnigt met zijn veel te dure computer. Zelfs in dat voorbeeld van 3 stappen zitten er al een hoop kleine verschillen tussen OS X en Windows die bepalend kunnen zijn in uw keuze.

Met die exclusieve programma's doel ik trouwens niet op programma's die in het algemeen niet beschikbaar zijn op eender welk platform, maar waarvan de tegenhanger op platform x of y gewoon niet zo gebruiksvriendelijk en/of grafisch verzorgd is.

De laatste jaren zijn er veel mensen in mijn vriendenkring overgeschakeld op Apple, mainly omdat ze er door mij en anderen voor het eerst mee in aanraking zijn gekomen en onder de indruk waren van de werking en sturdiness. In uw ogen is het voor die mensen niet toegelaten om over te schakelen omdat dat geen hardcore gebruikers zijn en ze die laptop enkel maar voor surfen, office en films gebruiken. Wat is dan eigenlijk de betekenis van het woord snob in uw woordenboek vraag ik mij af.
Wel ik denk dat je niet zal kunnen ontkennen dat er een gedeelte een Mac koopt omdat het cool is of mooi uitzien. Exacte cijfers heb ik niet maar het zal toch wel een gedeelte van de mensen zijn.

Nu ik zal ook niet ontkennen dat de meerderheid van de mensen een mac kopen om hoofdzakelijk andere redenen (zoals u al aangehaald heeft).

Maar als iemand me vraag wat ik aanraad voor gewoon gebruik dan zal ik altijd een windows pc aanraden, waarom wel om enkele redenen:
-Je kan goedkopere alternatieven vinden die beter bij uw noden past.
-Hoogst waarschijnlijk zijn de mensen gewend om met windows te werken
-Je kan gemakkelijk upgraden.

En dat u al vrienden heeft die een mac beter vinden wilt niet zeggen dat iedereen dat vindt. Er zijn ook mensen die liever met windows werken, nadat ze al uitvoerig met Mac hebben gewerkt.

Zero Grav

Legacy Member
Waarom zou daar een objectief argument tegenover moeten staan? Het argument dat ik in het begin gaf, waar ge zelf mee akkoord ging trouwens, was dat mensen voor Mac moeten kiezen als ze er liever mee werken. Dat is zowat de definitie van subjectiviteit. Ge werkt jaren met zo'n computer, dus dan kunt ge er maar best positief en dus subjectief tegenover staan.

Waarover gaat dat argument trouwens van die kerel die gij nu kent? Dat er naast normale mensen ook mensen bestaan waar ge liever geen contact mee hebt? Het doet namelijk absoluut niets af aan het feit dat er ook gewone studenten zijn die een Mac kopen omdat ze er echt liever mee werken, naast het feit dat er ook wel anderen zullen zijn die het kopen voor de hipsterfactor. Maar to be frank, hoelang zullen ze het volhouden om Macs te kopen enkel en alleen voor het hippe element als ze er eigenlijk totaal niet graag mee werken?

Ik wil nooit mensen dwingen om tegen hun zin een Apple laptop te kopen, dat is gewoon belachelijk. Ik wil ze wel de kans geven om het platform te leren kennen en open te staan voor andere technologieën. Het is niet omdat Windowscomputers op dit moment de standaard zijn dat gewone mensen daarom eens niet bij de Apple buren mogen gaan kijken en dan nog een keuze kunnen maken. Apple computers zijn voor iedereen die ze wil gebruiken, niet alleen voor degenen die in een bepaalde sector zitten.


CoolerMaster zei:
Wel ik denk dat je niet zal kunnen ontkennen dat er een gedeelte een Mac koopt omdat het cool is of mooi uitzien. Exacte cijfers heb ik niet maar het zal toch wel een gedeelte van de mensen zijn.

Kom maar eens op het Apple forum kijken en ge zult er wel een paar tegenkomen. Maar die mensen zijn tegelijk niet bepaald geliefd door de community, dat kan ik er wel bijzeggen. En gelieve ze ook niet op hun fouten te wijzen, dat zijn mensen waar ge echt niet mee in discussie wilt gaan en ik moet de boel dan achteraf toch maar opruimen met traantjes tot gevolg.

CoolerMaster zei:
En dat u al vrienden heeft die een mac beter vinden wilt niet zeggen dat iedereen dat vindt. Er zijn ook mensen die liever met windows werken, nadat ze al uitvoerig met Mac hebben gewerkt.

Dat wil ik ook helemaal niet beweren, want er zijn inderdaad een heleboel mensen die nooit graag met OS X zullen werken zelfs al hebben ze er tonnen ervaring mee. Maar dat is ook zowat waar het op neerkomt, mensen moeten dat ontdekken en niet met de attitude zitten dat Apple niets voor hun is omdat ze geen dj zijn, of geen grafisch ontwerper. OS X moet niets voor u zijn omdat ge er niet graag mee werkt.

Ik begrijp gewoon van veel mensen die zwart/wit-attitude niet dat Apple alleen maar gekocht wordt door hipsters, of door mensen zonder technische kennis of dan weer net enkel bedoeld voor creatives. Allé, het is een OS gelijk een ander, met zijn eigen voor en nadelen.

De rest van uw bericht heb ik niet gequote omdat ik daar ook gewoon perfect mee akkoord ga.

McGregor

Legacy Member
Zero Grav zei:
De rest van uw bericht heb ik niet gequote omdat ik daar ook gewoon perfect mee akkoord ga.
Dan zitten we op dezelfde lijn, alleen verkiezen we een ander OS:p.

Maar waar ik me vooral aan stoor is mensen die zeggen: game je kies voor windows. Wil je een gebruiksvriendelijk en stabiel systeem ga voor Mac.
Als ik dan zeg dat Windows 7 ook stabiel is (als je er verstandig mee omgaat, maar dat geldt voor alles) en ook gebruiksvriendelijk (eerder een persoonlijke keuze maar goed) wordt mijn post dan verwijdert door forumbot met de reden 'zever' :s.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan