9livers, allen bedankt voor jullie reacties hier. Ik ben een weekje op verlof geweest en het is hier blijkbaar een heuse Mac vs Pc discussie geworden (maar zo heb ik het wel graag, zo krijg je ook een beter beeld van alle subjectieve en objectieve argumenten).
Nu is het zo dat hier thuis de discussie nog steeds niet uitgevochten is maar ik heb wel de mening dat voor veel mensen (inc wijzelf) het gebruik van een mac te vergelijken is met veel mensen die nu een Iphone kopen. Het is idd cool om mee te werken en het ziet er cool/stijlvol uit + voor veel mensen is dit blijkbaar effectief een reden om hier vele honderden euros meer voor neer te tellen.
Er wordt hier wel gezegd dat je ook stijlvolle pc's kan kopen maar toch toegegeven Apple heeft gewoon iets apart en ik kan begrijpen dat veel mensen daar dan ook voor vallen (mijn eigen vriendin is daar een bewijs van).
Mijn persoonlijke mening is dat je met een mac na 5 jaar nog steeds de dingen kan doen die je altijd al met een mac gedaan hebt (foto's/muziek/films bewerken, internetten, ...) en het zal nog steeds meer dan degelijk draaien maar zeg mij nu eens wie er hier onder jullie 5 jaar dezelfde mac nog gebruikt? Tegen die tijd is er al iets flashy/nieuw uit en wil men dat. (kijk naar de Iphone 4S --> Iphone 4S hype).
Bij een pc ligt het anders. Als je games speelt kan je na die 5 jaar (en met 5 jaar overdrijf ik sterk) je pc uit elkaar halen, de oude hardware vervangen door nieuwe en klaar is kees + komt daar nog eens bij: Uw muis, toetsenbord, monitor, boxen moet je allemaal niet meer opnieuw kopen want die blijven meestal goed werken, ook na 5 jaar.
Voor het leeuwendeel onder ons die niet professioneel met dingen bezig zijn (foto's bewerken, muziek, ...) maakt het weinig verschil uit of je nu een mac of een pc koopt. Voor die paar seconden dat je desktop sneller opstart of een programma meer dat je tesamen kan laten draaien .. Komaan, MOET dat nu echt voor een gewone particulier?
Ik ben blij als ik foto's kan bekijken, terwijl op internet kan, iets in paint kan bewerken en tevens ook naar muziek kan luisteren.
Het moet dan wel vlot draaien maar ik denk dat dat zowel bij een mac als een pc (windows 7) het geval zal zijn.
Conclusie: Door de discussie hier heb ik mijn eigen conclusie kunnen maken.
Met een mac kan je hetzelfde doen als op een pc maar wel op een andere ('coolere') manier en het ene zal wel al wat beter draaien op het andere en vica versa maar ik vind het de meerprijs van een mac zeker niet waard. Te bedenken dat ik misschien max 2 a 3 jaar met de pc ga werken alvorens mij ik een 'nieuwe' (lees: stukken vervangen) wil aanschaffen.
Meer/minder virussen zijn voor mij zelfs geen argument. De prutsen die op je pc/mac komen komen er meestal niet vanzelf + ik gebruik altijd een goede anti virus.
Dan koop ik mij beter nu een pc van €1500 met alle toebehoren bij (monitor, boxen, muis, desktop, toetsenbord) en na 2 of 3 jaar als ik een 'nieuwe' wil vervang ik stukken in de desktop voor +-€700 (ik zeg maar wat) dan is dat nog altijd beter dan dat ik weer een mac van €1300 koop (waar muis, monitor, toetsenbord weer in zitten = onnodige onkosten).
Akkoord er zijn na x aantal tijd altijd mac updates te verkrijgen aan democratische prijzen maar dat doet niets af van het feit dat hardware vroeg of laat verslijt en dan mag je er nog zoveel updates aan doen als je wil ..
PS Ik koop mij dan ooit wel misschien een mac als mac en pc op meerdere vlakken (in hoofdzaak gamen) gelijkgesteld zijn ...
En toch, het rare is dat ondanks al deze argumenten de vrouw moeilijk te overtuigen is
