Archief - New PC-Config

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

M0rpheus

Legacy Member
Dudes, ik heb hier een pc-tje samengesteld.
Hij moet voor 2 zaken geschikt zijn, gamen en developen!
Vermits ik een ontwikkelomgeving via VPC zou willen opzetten, en toch nog snel moet blijven had ik gedacht aan nen X2 als CPU (ook altijd goe voor in de toekomst..) en 2GB geheugen.

- CPU : Athlon 64X2 4400+
- MB : A8N-E
- RAM: Corsair TWINX2048-3200C2PT DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, TWINX, matched pair (2x 1 GB), Platinum
- HDD: Western Digital Caviar Special Edition 200 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II x2 voor ev in RAID te zetten
- VGA: XFX GeForce 7800 GT 256 MB, PCI Express x16

Case en voeding heb ik geen idee van. Tips?
CPU => is den 4400 zijn geld waard?
Over het moederbord ben ik ook nog aant twijfelen.. Een SLI pakken of nie, zo ja welk? Zo niet, is nen MSI misschien nog beter?
Geheugen zal wel redelijk goe zijn denk ik? Of beter 4x 512MB pakken?
Als geluidskaart heb ik nu nog nen Audigy2, das nog ruim goed veronderstel ik?

Ik ben ook nie van plan om te overclocken.
En het systeem moet zo stil mogelijk zijn vermits den bak hier in de living staat en mijne huidige maakt veel te veel lawaai ;-)

Mijne 17" CRT is ook aan vervanging toe.
Ik had gedacht aan nen Samsung 930BF of nen 970P (welke ist beste om te gamen?)

Alvast bedankt voor de reacties!!

Goku GTX

Legacy Member
als je meer voor game gaat kun je beter de 4000+ San diego pakken en dan een GTX met dat prijsverschil en ge hebt een BoM pc vooral 2GB :D geheugen

Greetz

Davion

Legacy Member
- Nice config imo :)
- Case+voeding: Antec Sonata II 450W mss? ofwel case + voeding apprt, ziet dat u voeding van een deftig merk is 450W+ Antec/Enermax/OCZ/Tagan.
- 4400+ zeker zijn geld waard :)
- Imo zou ik geen SLI pakken, maar dat moet ge voor u eigen uitmaken, voor de rest is dat ASUS bordje een zeer degelijk, al dat een MSI K8N Neo4-F ook zeer gelikt is.
- 2x 1Gb is zeer handig, beter dan 4x512Mb.
- Audigy2 is zeer goed :)

M0rpheus

Legacy Member
Dus het geheugen zit goed ?
Is nie overdreven als ik nie wil overclocken ?

En de HDDs zijn ook in orde dan?

M0rpheus

Legacy Member
Oke, thanx dude!

Maar ondertussen heb ik gemerkt dat dat Asus MB geen firewire heeft..
Nu maar ik daar niet onmiddellijk gebruik van, maar ge weet maar nooit eh :-)
Zijn er buiten dat MSI bordje wat je al eerder aanraadde (want dat heeft geen SATA II ondersteuning) nog goede alternatieven ?
Ik denk bijvoorbeeld aan Gigabyte of DFI ?

Of toch een SLI bordje nemen met zodat zowat alle functies erop zitten ?

Davion

Legacy Member
Np, mss de ASUS A8N-SLI Deluxe? Heeft alle functies die je wilt, ook firewire, en of ge nu SLI gebruikt of niet, dat werkt toch :)

M0rpheus

Legacy Member
This nie echt gemakkelijk om het perfecte bordje te vinden vind ik :unsure:

Voorlopig is het den A8N-SLI Deluxe/Premium of het voorgaande Gigabyte bordje..
De Asus A8N32-SLI Deluxe zal wel overkill zijn als ge geen sli gebruikt veronderstel ik ?

Davion

Legacy Member
Idd, is pure overkill tenzij ge een SLI config met 2x7800GTX maakt.

eniac

Legacy Member
Je hebt toch niet de intentie om Raid-0 te gaan gebruiken hoop ik? 2 schijven van 200GB in Raid-0, waar dan prolly ook al uw data opstaat, dat is vragen om problemen.

Qua case raad ik eerder een Antec SLK-3000B aan. Wat groter, ruimer dan de Sonata en beter geschikt om je HD's op een stillere wijze gekoeld te houden (in de Sonata zit er een boel metaal in het pad van de luchtstroom, door de oriëntering van de HD's). Qua voeding: LC-Power Silent Giant 550W voor een 50-tal euro, muisstil en zeer degelijk.

Zie dat je 2 120mm fans hebt, zie dat je ze kan regelen in snelheid (zalman fanmates ownen hierop), en als CPU-koeler neem je ook best een andere. Goed en goedkoop: Arctic Cooling Freezer64.

Op je videokaart kan je eventueel nog een Zalman of Primecooler zetten, terwijl je hoogstwaarschijnlijk je chipsetfan op je moederbord ook zal moeten vervangen omdat die kleine mormels verrekt veel lawaai maken.

Davion

Legacy Member
- De Sonata II heeft die probs met het koelen van de HDD's niet meer zozeer als de Sonata I hoor eniac :)
- Als fan's kunde mss best achter Enermax UC-120FAB fan's zoeken, deze hebben een potiontiometer meegeleverd.
- CPU/GPU en chipset koeler vervangen is niet echt een noodzaak tenzij ge ECHT op u stilte staat, al dat de stock AMD/XFX fan's toch niet echt luid zijn.

eniac

Legacy Member
Davion zei:
- De Sonata II heeft die probs met het koelen van de HDD's niet meer zozeer als de Sonata I hoor eniac :)

Hm, kan wel zijn, maar die oriëntatie lijkt me echt zo gunstig niet als je van vooraan een stroom naar achteraan wil creëren...

- Als fan's kunde mss best achter Enermax UC-120FAB fan's zoeken, deze hebben een potiontiometer meegeleverd.

Yup, zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Wil je echt het beste: Papst 4412F/2 GL met Zalman fanmates geregeld.

- CPU/GPU en chipset koeler vervangen is niet echt een noodzaak tenzij ge ECHT op u stilte staat, al dat de stock AMD/XFX fan's toch niet echt luid zijn.

Idd, stock CPU koeler van een A64 valt dik mee en voor die videokaart zou dat ook wel meevallen. Over de chipsetfan... Zo'n 40mm die op 6000+ rpm draait, dat komt niet in de buurt van "stil" :)

Davion

Legacy Member
- daar hebde gelijk in, echt veel flow zal der niet zijn.
- Maar ook dure oplossing hé, en echt veel CFM hebben die Papst'en niet.
- Idd, chipsetkoeler vervangen is wel gewenst :)

eniac

Legacy Member
Davion zei:
- Maar ook dure oplossing hé, en echt veel CFM hebben die Papst'en niet.

Duur is het zeker. Maar wel zeer efficiënt: qua geluid/koeling ratio is Papst toch heel erg goed.

Echt veel CFM produceren ze misschien niet, maar het belangrijkste is dat ze genoeg koelen en dat ze op 7V (ongeveer het minimum dat een Fanmate doorgeeft) perfect stil zijn.

M0rpheus

Legacy Member
Bedankt voor de tips mannen!
Ne maat van mij wees me ook al op de niet zo geweldige constructie in de Sonata II case ivm de flow naar achteren toe!
En dat is toch iets wat ge eigenlijk wel wilt eh..

Dus ik ga die SLK-3000B zeker in overweging nemen!

M0rpheus

Legacy Member
Dudes, ik was nog eens naar het geheugen aant kijken..
Vermits ik niet van plan ben te overclocken, is er dan misschien nog een goedkopere oplossing die even goed presteerd?

En ook, meer naar Davion:
In een andere thread zie ik je zeggen dat een 4200 zwaar genoeg is..
Maar de 4400 is toch de "goedkoopste" die 2x1MB cache heeft eh, of vergis ik me daarin ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan