Archief - Plasma tv

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

apa

Legacy Member
white-hat zei:
plasma klinkt allemaal zéér schoon,maar je moet het volgende in gedachten houden

zit je 4 meter of dichter bij je scherm,kan je je pixels tellen,
de goedkopere modellen(minder dan 3000€) branden nog altijd in,
Klopt al even niet meer hoor. Inbrandende plasma's kan je tegenwoordig amper nog vinden.

white-hat zei:
de formaten van een plasma liggen al vlug van een 90 tot 117 cm
de resolutie die die tv's aankunnen liggen wel een heel stuk lager,dus zeer onscherp beeld,
Dat van het formaat klopt inderdaad: de kleinste (degelijke) plasma meet meteen 37" diagonaal.

De resolutie van een plasma kan niet erg hoog gekregen worden. Dat komt doordat alle pixels door een gas oplichten. Het gas van 1 pixel moet volledig afgezonderd worden van de daarnaast liggende pixels waardoor je een rooster van "kottekes" krijgt. De wanden van die "kottekes" nemen steeds een bepaalde ruimte in beslag en dat beperkt het aantal pixels dat op een gegeven oppervlak kan aangebracht worden.

Om toch een degelijk aantal pixels te kunnen tonen, moet het beeldoppervlak dan maar vergroot worden. Dat verklaart waarom plasma's in de regel groot zijn.

white-hat zei:
en vergeet niet dat HDtv op een plasma toestel niet standaard is,
kzie u daar al staan met u bom van een scherm die geen HDtv ondersteunt.
Dat is een argument dat even goed opgaat voor LCD hoor: ook niet alle LCD's zijn volledig HDTV-compliant. Hou er rekening mee dat er verschillende HDTV-standaarden bestaan waarbij de resolutie en de beeldopbouw steeds verschilt (720i, 720p, 1080i, 1080p). Veel van de goedkopere LCD's ondersteunen in het beste geval 720p en 1080i; 1080p wordt door een minderheid van de LCD's ondersteund.

Waar ik niet mee akkoord ga is dat je lijkt te beweren dat LCD beter is dan plasma. Voor gebruik als computer-monitor geef ik je wel gelijk, maar plasma's zijn wel beter geschikt voor gebruik als TV dan LCD's...

Jij zegt dat je bij een plasma minimaal 4m afstand moet houden om een fatsoenlijk beeld te zien. Dat klopt, maar dat komt door de grootte van de TV en dat geldt dus evenzeer voor de grote LCD's.
Besef ook dat je momenteel amper van HDTV zal kunnen genieten en dat dat wellicht ook niet meteen zal veranderen. Voorlopig ben je dus aangewezen bent op 99% SDTV-signalen (waar ook de DVD in thuishoort).
Wat betreft het weergeven van lagere resoluties is het zo dat LCD's daar behoorlijk zwak in zijn. Ga maar eens van dichtbij een LCD TV bekijken die een SDTV-signaal weergeeft en je zal een hele hoop "artifacts" zien in de stijl van deze die je ziet bij te sterk gecomprimeerde JPEG's.

LCD TV's zijn ook zwak in het weergeven van bewegende beelden. Als je eens kans hebt, vraag dan in een winkel om het eindgeneriek van een film te bekijken op een LCD en op een plasma: je zal merken dat de tekst vrijwel onleesbaar is op een LCD terwijl die op de plasma probleemloos leesbaar blijft. Onbenullig? Toch niet, want diezelfde wazigheid treedt ook op bij normaal bewegende beelden (snelle bewegingen zijn op een LCD altijd wazig).

Verder is ook het contrast op een LCD altijd een stuk minder. Plasma's geven echt zwart weer (omdat zwarte pixels dan helemaal niet oplichten) terwijl LCD's altijd wat licht lekken.

Dat de standaard settings van LCD's vaak slecht is klopt inderdaad wel. Zo vind ik het beeld van Samsung LCD's gewoonlijk mooier dan dat van de concurrentie. Als je naar de settings van die Samsung LCD's kijkt, dan zal je merken dat het de kleurverzadiging en het contrast beiden op ongeveer 80% staan. Zet je de settings op de neutrale waarde, dan kan je de beelden wel vergelijken.

Ik zou een LCD enkel aanraden wanneer je de TV in een kleine kamer wil plaatsen en een plasma dan te groot uitkomt.

Ik kan maar 1 raad geven: eer je een plasma of LCD TV koopt, kan je best in een speciaalzaak binnenwandelen en je daar laten adviseren. Daar kan je ook even rustig verschillende TV's (en types) met elkaar vergelijken.

white-hat

Legacy Member
ge zult mij nooit horen zeggen dat een plasma tv brol is,


maar als ik van een LCD en Plasma de pro's en contra's vergelijk gaat mijn voorkeur al snel naar een LCD toestel,enfin toch als het hier om woonkamergebruik gaat.

Skyscraper

Legacy Member
Pfff 5 mense voor men nonkel stonde nog in de rij en em had just geen :( :( heeft iemand alternatief ofzo? tnx (mag lcd zijn) prijsklasse mag niet hoger dan 1500 € zijn

Insaniacx

Legacy Member
Heb sinds kort een samsung LE32R72B heeft mij 1100€ gekost, in de winkel heb je die voor +/- 1400. Zalig scherm zo goed als niets op aan te merken. Enige wat soms irritant is, is het dynamisch contrast. Voor 90% werkt dit goed maar als je een scene hebt die enkele snel van licht naar donker switch en terug dan zie je de backlight altijd wat achternavolgen. En ook als hij in standby staat maarkt die van mij een irritant tsjierp (of hoe zegde da :)) geluid. maar dit is door garantie gedekt en kzou er eens voor moete bellen. In de dag hoor je dat niet maar als ik slaap moet het muisstil zijn en eens je daar op let :s. Btw ik heb eens speciaal op de eindgeneriek gelet op het einde van een film en kan de tekst perfect lezen hoor. En een mm dat de tekst wat "blurt" maar op 82cm maakt da niet veel, is perfect leesbaar.

orez

Legacy Member
LOL ?
Plasma beter?

Tenigste da eraan beter is het contrast. That's all...
Een plasma verliest zijn kleuren na een 2-tal jaar, dan beginne u kleuren te vervagen, plasma is een gas, da gas ontsnapt.

Game je veel, kijk je veel gewone tv met van die logo's, jeuj ! daar komt uw ingebrand scherm.

Wilt ge eitjes bakken ofzo... dan zou ik toch wel een plasma aanraken.
Ofja... electriciteit... Da verbruik, who cares about that!

Als je ECHT groot-groot nodig hebt dan kies je voor plasma, heb je maximum 102 cm nodig, dan kies je LCD, omdat LCD voorlopig daar zen limiet kent.

dat is toch algemeen geweten?

Waar gij uw informatie haalt? ... rofl, bij de verkopers van de winkels? Ja duh dat zij u die plasma liever verkopen of een LCD --> meer geld voor hun.

orez

Legacy Member
apa zei:
Dat is een argument dat even goed opgaat voor LCD hoor: ook niet alle LCD's zijn volledig HDTV-compliant. Hou er rekening mee dat er verschillende HDTV-standaarden bestaan waarbij de resolutie en de beeldopbouw steeds verschilt (720i, 720p, 1080i, 1080p). Veel van de goedkopere LCD's ondersteunen in het beste geval 720p en 1080i; 1080p wordt door een minderheid van de LCD's ondersteund.

1080p is in BE nog niet eens te verkrijgen.

een 1080i met een deftige beeldprocessor (Sony Bravia V series) doet ook al uitstekend zijn best hoor voor beeldkwaliteit.

en apa... wazige beelden op een LCD. Kom zeg... er zijn LCD's genoeg met zeer snelle respons times, waarop dat fenomeen al helemaal niet meer optreed.
Tis precies of ge LCD wilt afbreken...
Dat ge die goeikope brol afbreekt ok... maar een LCD scherm van +- 1900 - 2000 EUR voor een 32" bv zijn toch al zeer mooie LCD's die al die mankementjes da gij zegt helemaal niet meer hebben ze.

Skyscraper

Legacy Member
Mja keb nu nieuw iemand die men pa kent die zo bij samsung werkt, als jullie dan zo fan zijn van lcd welke samsung raden jullie dan aan die zo tusse de 30 en 42 inc zit (ZEKER NIET KLEINER)? :)

white-hat

Legacy Member
toch goed dat er nog mensen zijn die WEL lcd boven plasma zouden nemen,

ik moet toegeven dat ik wel war ghosting heb op men tv maar das echt iets wat je na een paar uren niet meer ziet,


persoonlijk zou ik u een sony of een philips aanraden.niet omdat philips zoveel beter is maar simpelweg voor de service,waar ik zeer goede ervaringen mee heb,

als (zoals je zegt) 1500€ u limiet is,zou ik zeker weten voor LCD gaan,

ik heb een philips pf5321 staan en ben er zeer tevreden over,kwam dacht ik op een 1399€

een sony Sony KLV S 32 A 10 schijnt dan ook weer zéér deftig te zijn,


dank dat je met één van beide tv's wel zeer tevreden zult zijn.


greetz en laat iets weten

Skyscraper

Legacy Member
Is horen van die man van samsung (hij is de invoerder voor belgie ofzo) op wat em mij korting ofzo kan geve :)

Skoebiedoe

Legacy Member
orez zei:
LOL ?
Plasma beter?

Tenigste da eraan beter is het contrast. That's all... (en kleurweergave en zwartwaarde )
Een plasma verliest zijn kleuren na een 2-tal jaar, dan beginne u kleuren te vervagen, plasma is een gas, da gas ontsnapt. (plasma werkt met fosfor laag en de eerste 100 uur moet deze inderdaad inbranden maar dan blijft jaren lang(en geen 2 jaar) de fosfor laag op hetzelfde peil tot de fosforlaag versleten is natuurlijk(net zoals de gewone crt trouwens).Lcd werkt met een backlight die ook zijn helderheid en lichtintensiteit verliest na zoveel jaar)

Game je veel, kijk je veel gewone tv met van die logo's, jeuj ! daar komt uw ingebrand scherm.(als je de eerste 100 uur uw contrast laaghoud dan brand deze normaal nietmeer in en moest dit toch eens voorvallen dan lost een volledig grijs beeld dit op.Trouwens kan het ook voorkomen dat er bij een lcd scherm een schaduwbeeld blijft staan indien je een hele tijd hetzelfde beeld op het scherm laat staan.)

Wilt ge eitjes bakken ofzo... dan zou ik toch wel een plasma aanraken.
Ofja... electriciteit... Da verbruik, who cares about that! (daarom dat de nieuwe plasma's bijna allemaal passief gekoeld worden.Warm zullen die altijd wel worden omdat hun werking op verhitten van gas berust.En het maximale elektriciteits verbruik halen die alleen wanner je naar een volledig wit scherm staat te kijken.Bij normaal gebruik zal dit niet echt hoger komen te liggen dan een deftige crt maar zal inderdaad omwille van zijn grootte altijd wel wat meer verbruiken.Een lcd heeft bijna altijd zijn vol verbruik omdat die lamp altijd op volle kracht staat te draaien(want meestal staat dan de helderheid en het contrast dan nog eens veel hoger ingesteld dan op een plasma)
En dat verbruik...tja met den auto naar de bakker rijden kost ook geld.

Als je ECHT groot-groot nodig hebt dan kies je voor plasma, heb je maximum 102 cm nodig, dan kies je LCD, omdat LCD voorlopig daar zen limiet kent.
( lcd zijn limiet ligt eerder bij 32".groter trekt dat beeld inderdaad op niks omwille van de redenen die hierboven al eens zijn aangehaald.resolutie van een lcd is gewoon niet geschikt om tv te kijken.)

dat is toch algemeen geweten? (tja..)

Waar gij uw informatie haalt? ... rofl, bij de verkopers van de winkels? Ja duh dat zij u die plasma liever verkopen of een LCD --> meer geld voor hun. (kent gij de winstmarge op een plasma of op een lcd?Het is niet omdat die € 5000 kost dat ze daar dan € 3000 winst op maken hoor.)

Skyscraper

Legacy Member
Dank u om ff te zegge hoe het zit, overal waar ik plasma vs lcd lees komt plasma het sterkst uit.. lcd word gwn hier meer verdedigd omdat meer mensen dit bezitten door de lagere prijs...

eniac

Legacy Member
Ik vind persoonlijk het beeld van een plasma aangenamer, door veel beter contrast & dynamic range. Maar dat ben ik dan weer.

apa

Legacy Member
orez zei:
1080p is in BE nog niet eens te verkrijgen.
Inderdaad... Maar ook de andere HDTV-signalen kan je nog niet bepaald sterk verspreid noemen in België he? HDTV is op dit ogenblik IMHO een grote hype: iedereen wil het omdat het "de toekomst" is, maar die toekomst kan nog wel eens ver van ons verwijderd zijn...

orez zei:
een 1080i met een deftige beeldprocessor (Sony Bravia V series) doet ook al uitstekend zijn best hoor voor beeldkwaliteit.
Inderdaad, maar persoonlijk vind ik de scaling van SDTV op een plasma veel mooier uitkomen dan op een LCD. Hoe jij de kwaliteit ervaart komt niet noodzakelijk overeen met hoe iemand anders dat ervaart he? De beste keus maak je door een speciaalzaak binnen te wandelen en je daar te laten begeleiden en zelf te vergelijken.

orez zei:
en apa... wazige beelden op een LCD. Kom zeg... er zijn LCD's genoeg met zeer snelle respons times, waarop dat fenomeen al helemaal niet meer optreed.
De responstijd van een LCD zakt zeer snel bij grotere beeldoppervlakken. De responstijden van de beste overdrive-PVA LCD's bedragen ongeveer 10ms voor een 19". Voor een 32" mag je over geluk spreken als je onder de 30ms komt.

Voor kleinere TV's is LCD IMHO te doen (zowieso bestaat plasma pas vanaf ongeveer 37"), maar persoonlijk zie ik veel liever het beeld op een plasma-TV.

orez zei:
Tis precies of ge LCD wilt afbreken...
Voor de grotere TV's? Zeer zeker... Tegenwoordig wil iedereen een LCD omdat dat zo gehyped is (ik weet dat ik hierop tonnen reacties zal krijgen, maar ik zeg toch wat ik denk). De meeste mensen kijken niet eens naar plasma omdat ze merken dat iedereen voor LCD gaat: LCD moet dus wel beter zijn, niet?!

Neem een LCD-TV van 40" die neutraal ingesteld is en plaats die tegenover een gelijkgeprijsde plasma TV van 42" (40" is in plasma's moeilijker te vinden) van Panasonic, bijvoorbeeld, en ik denk dat je nog maar moeilijk iemand zal kunnen overtuigen van het superieure beeld op de LCD.

Even kort de voordelen van LCD's zoals ik die ervaar (ik weet zeker dat ik er een aantal zal missen; maar dat zal zeker ook zo zijn in het overzicht van plasma's erna):
  • Hogere pixeldichtheden mogelijk (= hogere resoluties op gelijk schermoppervlak).
  • Gaan ongeveer 4 jaar mee als ze 24/24 7/7 opstaan (bruikbare levensduur; een plasma gaat ongeveer 2 jaar mee in dezelfde omstandigheden).
  • Wegen minder.
  • Verbruiken minder (produceren daardoor ook minder warmte waardoor geen actieve koeling meer nodig is; plasma's worden wel warmer, maar degelijke plasma's worden vrijwel steeds passief gekoeld).

De voordelen van plasma's zijn dan:
  • Hoger dynamisch bereik (plasma's hebben een 24-bit kleurenpalet terwijl dat bij LCD's beperkt is tot 18-bit).
  • Geen probleem van responstijd (plasma's kunnen alle gangbare frame-rates zonder vertraging op het scherm brengen; bij LCD TV's vormt dit vooral een probleem bij modellen vanaf 32" ongeveer).
  • Hoger contrast (zwart is effectief zwart, bij LCD's komt er steeds licht door waardoor zwart altijd in meer of mindere mate grijs ziet).
  • Kijkhoek is nagenoeg altijd vrijwel 180°.
  • Steviger schermoppervlak (je kan het schermoppervlak niet "doorprikken" zoals bij een LCD).
  • Geen vekleurde beelden bij invallend licht (licht (zoals zonlicht) dat invalt op een LCD zal deels weerkaatst worden op de backpanel van de LCD waardoor de intensiteit van de pixels toeneemt en de beelden verkleurd worden weergegeven).

orez zei:
Dat ge die goeikope brol afbreekt ok... maar een LCD scherm van +- 1900 - 2000 EUR voor een 32" bv zijn toch al zeer mooie LCD's die al die mankementjes da gij zegt helemaal niet meer hebben ze.
Op zich is het beeld van een LCD niet slecht he... Maar ook het beeld van een CRT is op zich niet slecht! Alleen worden beide technologieën, qua beeldkwaliteit, overklast door plasma voor het weergeven van TV-beelden (zelfs HDTV).

Voor stilstaande (of weinig bewegende) beelden zoals door computers gegenereerd is LCD heer en meester! Wil je de duurzaamheid van een LCD en de beeldkwaliteit van een plasma, dan moet je voorlopig toch terug naar CRT.

orez zei:
Tenigste da eraan beter is het contrast. That's all...
Een plasma verliest zijn kleuren na een 2-tal jaar, dan beginne u kleuren te vervagen, plasma is een gas, da gas ontsnapt.

Game je veel, kijk je veel gewone tv met van die logo's, jeuj ! daar komt uw ingebrand scherm.
Ik denk dat de voordelen van LCD en plasma die ik hierboven aangehaald heb zeer correct zijn. Over dat inbranden: dat is iets dat sinds zo'n 2 jaar reeds volledig opgelost is (je zal nog maar moeilijk een plasma vinden die daar nog last van heeft).
Over het vergaan van de kleuren klopt je verhaal niet helemaal: alle TV's verliezen mettertijd aan helderheid (ook CRT's en LCD's). Gewoonlijk zegt men dat een TV "versleten" is wanneer de helderheid tot de helft gezakt is van de oorspronkelijke waarde (voor de cijfers: zie de lijst van voordelen van LCD hierboven).

orez zei:
Wilt ge eitjes bakken ofzo... dan zou ik toch wel een plasma aanraken.
Ofja... electriciteit... Da verbruik, who cares about that!
Mjah... ik niet... een plasma verbruikt niet spectaculair meer dan een CRT. Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit veel belangrijker dan die aspecten bij het kiezen van een TV (maar da's een persoonlijke mening; ik stem dan ook niet op Groen ;)).

orez zei:
Waar gij uw informatie haalt? ... rofl, bij de verkopers van de winkels? Ja duh dat zij u die plasma liever verkopen of een LCD --> meer geld voor hun.
Hmm... De prijs van een degelijke 40" LCD is nagenoeg dezelfde als die van een degelijke 42" plasma... meer geld voor hen? I don't think so...

Skoebiedoe zei:
plasma werkt met fosfor laag
Dit klopt toch niet hoor... Ik denk dat je plasma hier verwart met CRT/SED schermen.

apa

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Nee ,hoor plasma werkt op het principe van verhitten van gas in een kamer (de pixel dus)waardoor de fosfor oplicht. ;)

http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/beeld_plasma05.htm
Interessant artikel: thnx! Ik dacht dat het gebruikte gas in plasma-TV's Xenon was (net als in sommige autolichten). Ik dacht dan ook dat dat gas uit zichzelf oplichtte wanneer die onder stroom kwam te staan (zoals Neon bijvoorbeeld). Blijkbaar niet dus...

Wat ik wel merk is dat die site nogal pro-Panasonic is en dat sommige delen van de uitleg nogal "gekleurd" zijn (o.m. de vergelijking LCD vs. plasma en de bespreking van digitale fototoestellen). Als je weet dat Panasonic zowat de grootste producent van plasma is en dat die (bij mijn weten) zo goed als geen LCD's verkopen, dan kan je al beter begrijpen waarom plasma volgens hen vrijwel geen nadelen kent...

dendaak

Legacy Member
Oké, ik heb het hier allemaal is gelezen wij zouden misschien zo'n tv (plasma) van Pioneer willen aanschaffen:
PDP-506XDE
Deze maar ik heb net vernomen dat er dus een nieuwe uit is van pioneer :
PDP-436SXE
Maar deze is momenteel alleen beschikbaarin 43 inch, weet iemand of deze tv ooit in 50inch uit komt? Wij zouden een plasma nemen wegens, de grootte van de tv, zoals hierboven al reeds is uitgelegt . . . 127cm zouden wij dus nemen. Maar wat is nu het beste stel de nieuwe pioneer komt uit op 50" en de oude...

Ik heb de tv's eens bekeken in de winkel op - kabel , -digitaal formaat en ik vind voor digitaalecht de tv niet mis maar ik weet zelf wel dat als men nu dicht bij de tv zit dat je zeker een beetje "waas" op je scherm ziet.

Wat vinden jullie van die plasma van Pioneer?

Skyscraper

Legacy Member
Ziet er allemaal goed uit alleen de contrast verhoudingen liggen nogal laag voor plasmas, en als je een 50 inch wilt moet je toch voor een hogere resolutie gaan denk ik anders word het wat wazig :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan