apa
Legacy Member
Klopt al even niet meer hoor. Inbrandende plasma's kan je tegenwoordig amper nog vinden.white-hat zei:plasma klinkt allemaal zéér schoon,maar je moet het volgende in gedachten houden
zit je 4 meter of dichter bij je scherm,kan je je pixels tellen,
de goedkopere modellen(minder dan 3000€) branden nog altijd in,
Dat van het formaat klopt inderdaad: de kleinste (degelijke) plasma meet meteen 37" diagonaal.white-hat zei:de formaten van een plasma liggen al vlug van een 90 tot 117 cm
de resolutie die die tv's aankunnen liggen wel een heel stuk lager,dus zeer onscherp beeld,
De resolutie van een plasma kan niet erg hoog gekregen worden. Dat komt doordat alle pixels door een gas oplichten. Het gas van 1 pixel moet volledig afgezonderd worden van de daarnaast liggende pixels waardoor je een rooster van "kottekes" krijgt. De wanden van die "kottekes" nemen steeds een bepaalde ruimte in beslag en dat beperkt het aantal pixels dat op een gegeven oppervlak kan aangebracht worden.
Om toch een degelijk aantal pixels te kunnen tonen, moet het beeldoppervlak dan maar vergroot worden. Dat verklaart waarom plasma's in de regel groot zijn.
Dat is een argument dat even goed opgaat voor LCD hoor: ook niet alle LCD's zijn volledig HDTV-compliant. Hou er rekening mee dat er verschillende HDTV-standaarden bestaan waarbij de resolutie en de beeldopbouw steeds verschilt (720i, 720p, 1080i, 1080p). Veel van de goedkopere LCD's ondersteunen in het beste geval 720p en 1080i; 1080p wordt door een minderheid van de LCD's ondersteund.white-hat zei:en vergeet niet dat HDtv op een plasma toestel niet standaard is,
kzie u daar al staan met u bom van een scherm die geen HDtv ondersteunt.
Waar ik niet mee akkoord ga is dat je lijkt te beweren dat LCD beter is dan plasma. Voor gebruik als computer-monitor geef ik je wel gelijk, maar plasma's zijn wel beter geschikt voor gebruik als TV dan LCD's...
Jij zegt dat je bij een plasma minimaal 4m afstand moet houden om een fatsoenlijk beeld te zien. Dat klopt, maar dat komt door de grootte van de TV en dat geldt dus evenzeer voor de grote LCD's.
Besef ook dat je momenteel amper van HDTV zal kunnen genieten en dat dat wellicht ook niet meteen zal veranderen. Voorlopig ben je dus aangewezen bent op 99% SDTV-signalen (waar ook de DVD in thuishoort).
Wat betreft het weergeven van lagere resoluties is het zo dat LCD's daar behoorlijk zwak in zijn. Ga maar eens van dichtbij een LCD TV bekijken die een SDTV-signaal weergeeft en je zal een hele hoop "artifacts" zien in de stijl van deze die je ziet bij te sterk gecomprimeerde JPEG's.
LCD TV's zijn ook zwak in het weergeven van bewegende beelden. Als je eens kans hebt, vraag dan in een winkel om het eindgeneriek van een film te bekijken op een LCD en op een plasma: je zal merken dat de tekst vrijwel onleesbaar is op een LCD terwijl die op de plasma probleemloos leesbaar blijft. Onbenullig? Toch niet, want diezelfde wazigheid treedt ook op bij normaal bewegende beelden (snelle bewegingen zijn op een LCD altijd wazig).
Verder is ook het contrast op een LCD altijd een stuk minder. Plasma's geven echt zwart weer (omdat zwarte pixels dan helemaal niet oplichten) terwijl LCD's altijd wat licht lekken.
Dat de standaard settings van LCD's vaak slecht is klopt inderdaad wel. Zo vind ik het beeld van Samsung LCD's gewoonlijk mooier dan dat van de concurrentie. Als je naar de settings van die Samsung LCD's kijkt, dan zal je merken dat het de kleurverzadiging en het contrast beiden op ongeveer 80% staan. Zet je de settings op de neutrale waarde, dan kan je de beelden wel vergelijken.
Ik zou een LCD enkel aanraden wanneer je de TV in een kleine kamer wil plaatsen en een plasma dan te groot uitkomt.
Ik kan maar 1 raad geven: eer je een plasma of LCD TV koopt, kan je best in een speciaalzaak binnenwandelen en je daar laten adviseren. Daar kan je ook even rustig verschillende TV's (en types) met elkaar vergelijken.
de tv komt er morge
ik kijk er naar uit
. Btw ik heb eens speciaal op de eindgeneriek gelet op het einde van een film en kan de tekst perfect lezen hoor. En een mm dat de tekst wat "blurt" maar op 82cm maakt da niet veel, is perfect leesbaar.