Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

puni

Legacy Member
jack|herrer zei:
We hebben niks geleerd uit de eerste golf. De 2de golf begint "te vertragen" in Antwerpen, nog niet eens te zakken en we gaan al weer direct versoepelen...

De tweede golf begint te vertragen een week na het nemen van de maatregelen, dat is te vroeg om te stellen dat het daar überhaupt het gevolg van is. De kans is reëel dat die gewoon uit zichzelf aan het afzwakken is.

Avondland

Legacy Member
Loser zei:
Profvoetballers mogen wel meer wat wij ook niet mogen, en dat zet toch geen deuren open? Ik vind het ook problematisch, maar om heel andere redenen. "Hypocriet"... het is gewoon een uitzonderingsmaatregel. Dat heeft toch niks te maken met hypocriet. Trouwens, profvoetballers, dat telt niet als sociaal contact.

Per voetbalploeg zijn dat 11 spelers + x aantal reservespelers die redelijk nauw met elkaar in contact staan omwille van de aard van het spel. Die worden wel regelmatig getest, maar je geeft daar wel een verkeerd signaal mee vind ik. "Hypocriet" is misschien een verkeerd woord, maar het gaat wel om twee maten, twee gewichten. Er zal een sterke lobbygroep en veel geld mee gemoeid zijn, maar kan je die profvoetballers niet op een uitkering zetten en de competitie weer laten aanvatten zodra iedereen terug normaal contactsport mag doen?

jack|herrer

Legacy Member
puni zei:
De tweede golf begint te vertragen een week na het nemen van de maatregelen, dat is te vroeg om te stellen dat het daar überhaupt het gevolg van is. De kans is reëel dat die gewoon uit zichzelf aan het afzwakken is.

Dit is dan ook exact wat ik bedoel.

Bij de eerste golf zijn er week na week versoepelingen gekomen zonder enig idee te hebben wat het effect is of wat de gevolgen zijn. Ipv 2-3 weken tussen te laten, is er een trein van versoepelingen gestart die geresulteerd heeft in een 2de golf in juli ipv in oktober.

Nu zonder enig idee te hebben en opnieuw een week later, gaan we terug versoepelen.

puni

Legacy Member
jack|herrer zei:
Dit is dan ook exact wat ik bedoel.

Bij de eerste golf zijn er week na week versoepelingen gekomen zonder enig idee te hebben wat het effect is of wat de gevolgen zijn. Ipv 2-3 weken tussen te laten, is er een trein van versoepelingen gestart die geresulteerd heeft in een 2de golf in juli ipv in oktober.

Nu zonder enig idee te hebben en opnieuw een week later, gaan we terug versoepelen.

Een golf is veel gezegd, er is idd een weerbots geweest (wat logisch was, uw cijfers blijven niet dalen als ge versoepelt). Maar nu ziet ge dat die toch eerder beperkt is en dat de genomen maatregelen misschien zelfs gewoon niet nodig waren om de stijging af te remmen of te stoppen. Waarom zou ge die dan überhaupt niet modifiëren?

Tonerider

Legacy Member
puni zei:
Een golf is veel gezegd, er is idd een weerbots geweest (wat logisch was, uw cijfers blijven niet dalen als ge versoepelt). Maar nu ziet ge dat die toch eerder beperkt is en dat de genomen maatregelen misschien zelfs gewoon niet nodig waren om de stijging af te remmen of te stoppen. Waarom zou ge die dan überhaupt niet modifiëren?

zodat mensen het nog een beetje serieus zouden nemen. Verstrengen, versoepelen, verstrengen, weer versoepelen. Ik kan dan begrijpen dat mensen het ook niet meer weten en/of er zich niets meer van aantrekken.
Als ze zeggen dat ge veertien dagen tijd nodig hebt om het resultaat te zien van de maatregelen en na een week versoepelt ge al, dan maakt ge uw eigen niet geloofwaardig. Hou die dan minstens drie, vier weken aan zodat ge zeker zijt dat het onder controle is.

puni

Legacy Member
Tonerider zei:
zodat mensen het nog een beetje serieus zouden nemen. Verstrengen, versoepelen, verstrengen, weer versoepelen. Ik kan dan begrijpen dat mensen het ook niet meer weten en/of er zich niets meer van aantrekken.
Als ze zeggen dat ge veertien dagen tijd nodig hebt om het resultaat te zien van de maatregelen en na een week versoepelt ge al, dan maakt ge uw eigen niet geloofwaardig. Hou die dan minstens drie, vier weken aan zodat ge zeker zijt dat het onder controle is.

Als ge maatregelen neemt en na een week lijkt het al onder controle te geraken terwijl uw maatregelen pas na 2-3 weken hun effect zouden moeten hebben, heeft het dan nog zin om de mensen die maatregelen op te leggen?

Destel

Legacy Member
puni zei:
De tweede golf begint te vertragen een week na het nemen van de maatregelen, dat is te vroeg om te stellen dat het daar überhaupt het gevolg van is. De kans is reëel dat die gewoon uit zichzelf aan het afzwakken is.

Je kan 2 dagen na besmetting al symptomen hebben, dus imo is er geen basis om te zeggen dat een week te vroeg zou zijn.

Dat het bij de 1e golf langer duurde voor de maatregelen effect hadden op de statistieken, ligt volgens mij aan de testcapaciteit die toen fel omhoog ging, waardoor er meer besmettingen vastgesteld werden zonder dat er daarom ook meer mensen besmet waren.

Destel

Legacy Member
jack|herrer zei:
We hebben niks geleerd uit de eerste golf. De 2de golf begint "te vertragen" in Antwerpen, nog niet eens te zakken en we gaan al weer direct versoepelen...
Het heeft misschien ook meegespeeld dat de Antwerpenaren naar andere fitnesscentra trokken. Als ze dan toch gaan fitnessen, doen ze dat beter dicht bij huis. Wie weet is het een versoepeling die de verspreiding helpt beperken?

jack|herrer

Legacy Member
puni zei:
Als ge maatregelen neemt en na een week lijkt het al onder controle te geraken terwijl uw maatregelen pas na 2-3 weken hun effect zouden moeten hebben, heeft het dan nog zin om de mensen die maatregelen op te leggen?

Als we iets geleerd hebben uit de eerste golf dan is het toch wel dat op een termijn van 1 week helemaal niks gezegd kan worden.

Zeggen dat het nu al onder controle lijkt te zijn vind ik echt een slechte april grap.

Destel zei:
Het heeft misschien ook meegespeeld dat de Antwerpenaren naar andere fitnesscentra trokken. Als ze dan toch gaan fitnessen, doen ze dat beter dicht bij huis. Wie weet is het een versoepeling die de verspreiding helpt beperken?

Handhaven moeten ze doen met meer controles, niet met versoepelingen.

Tonerider

Legacy Member
puni zei:
Als ge maatregelen neemt en na een week lijkt het al onder controle te geraken terwijl uw maatregelen pas na 2-3 weken hun effect zouden moeten hebben, heeft het dan nog zin om de mensen die maatregelen op te leggen?

kortweg ja, omdat ge niet weet of het gewoon even een dipje is of werkelijk een dalende trend. En zelfs al is het een dalende trend dan nog moet ge uw maatregel nog even langer laten duren. Anders blijft een maar een jojo.

puni

Legacy Member
jack|herrer zei:
Als we iets geleerd hebben uit de eerste golf dan is het toch wel dat op een termijn van 1 week helemaal niks gezegd kan worden.

Zeggen dat het nu al onder controle lijkt te zijn vind ik echt een slechte april grap.



Handhaven moeten ze doen met meer controles, niet met versoepelingen.

Nochtans stond iedereen na een week al te blaffen om nieuwe maatregelen, werkt dat dan niet in twee richtingen?

Tonerider zei:
kortweg ja, omdat ge niet weet of het gewoon even een dipje is of werkelijk een dalende trend. En zelfs al is het een dalende trend dan nog moet ge uw maatregel nog even langer laten duren. Anders blijft een maar een jojo.

Het gaat altijd een jojo zijn. Of denkt gij dat dit virus gewoon binnen twee weken miraculeus gaat verdwenen zijn? :)

JorisBlack

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Zonder al te veel de anti-vaxx toer op te gaan, over de mogelijke langetermijneffecten is er bij dit vaccin geen zekerheid als men dat in no-time massaal begint uit te rollen. Die data is er gewoon niet.

De farmagiganten willen geen aansprakelijkheid voor eventuele neveneffecten die pas jaren later duidelijk zouden kunnen worden en gezien de rush op deze vaccins lijkt ze dat ook te krijgen. AstraZeneca, Pfizer, Sanofi en J&J maken daar allemaal een punt van.





https://www.reuters.com/article/us-...bility-claims-in-most-countries-idUSKCN24V2EN


Dus ze vragen aan elk land om zelf aansprakelijk te zijn daarvoor? Wel interessante link, merci...
Het enige vervelende daaraan is dat je echt wel moet vertrouwen dat er geen informatie wordt achtergehouden door de producenten.

Ik vraag me af of dat vaak voorkomt, zo langetermijneffecten... Hoe lang wachten ze normaal gezien om dat uit te sluiten bji nieuwe vaccins?

Pumba93

Legacy Member
puni zei:
Nochtans stond iedereen na een week al te blaffen om nieuwe maatregelen, werkt dat dan niet in twee richtingen?



Het gaat altijd een jojo zijn. Of denkt gij dat dit virus gewoon binnen twee weken miraculeus gaat verdwenen zijn? :)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/03/rusland-vaccin/

Ik denk dat de wereld nu even met argusogen gaat kijken naar het Russische vaccin, als dat werkt opent het volgens mij weer een nieuw perspectief.

kimme1975

Legacy Member
puni zei:
Aan de andere kant is de afvlakking wél duidelijk, en zowel uw ziekenhuisopnames als de bezetting ervan zijn eigenlijk gewoon al een week constant.

Dat is ook vrij logisch dat er op een bepaald moment een afvlakking komt.. anders zouden we tot het einde der tijden omhoog gaan met die cijfers en dat kan statistisch gezien nooit ;-)

Destel

Legacy Member
jack|herrer zei:
Handhaven moeten ze doen met meer controles, niet met versoepelingen.

Tenzij alle andere gemeentes Antwerpenaren verbieden om daar te gaan fitnessen, is er weinig aan te doen. Maw: als Mechelen het verbied, gaan ze naar Sint-Niklaas. Als Sint-Niklaas het verbied, gaan ze naar Lokeren of Brussel. Als het moet zullen er zijn die naar Nederland gaan.

Tonerider

Legacy Member
puni zei:
Nochtans stond iedereen na een week al te blaffen om nieuwe maatregelen, werkt dat dan niet in twee richtingen?
ge moet rapper zijn met verstrengen dan met versoepelen en je kan beter iets te neig verstrengen dan iets te neig versoepelen. Naar het virus toe zal iets te streng zijn, geen verschil geven met net streng genoeg. Iets te soepel zijn zal wel extra gevaar meebrengen.
Het gaat altijd een jojo zijn. Of denkt gij dat dit virus gewoon binnen twee weken miraculeus gaat verdwenen zijn? :)

daarmee dat ge een maatregel dus moet aanhouden totdat het aantal genoeg gezakt is..

kimme1975

Legacy Member
jack|herrer zei:
We hebben niks geleerd uit de eerste golf. De 2de golf begint "te vertragen" in Antwerpen, nog niet eens te zakken en we gaan al weer direct versoepelen...

Idd dat gaat weer veel te snel.. die versoepelingen.. straks komt de corona-boomerang weer vol in het gezicht.. de 3e keer dan al.. Een ezel..

jack|herrer

Legacy Member
Destel zei:
Tenzij alle andere gemeentes Antwerpenaren verbieden om daar te gaan fitnessen, is er weinig aan te doen. Maw: als Mechelen het verbied, gaan ze naar Sint-Niklaas. Als Sint-Niklaas het verbied, gaan ze naar Lokeren of Brussel. Als het moet zullen er zijn die naar Nederland gaan.

Nog maar eens een bewijs dat burgerzin dikwijls op niks trekt he. Duidelijkere regels en harder op treden is het enige dat helpt.

De regel zou beter zijn: fitnesscentra dicht en bewoners van die gemeente mogen geen enkel ander fitness centra bezoeken en dan maar controles houden op de naburige gemeentes.
Wanneer iemand betrapt wordt, die persoon een stevige boete geven en de zaak die ze binnen gelaten heeft het 3-4-5 voudige laten betalen.

De boel gewoon terug open gooien slaat echt op niks

eS

Legacy Member
kimme1975 zei:
Dat is ook vrij logisch dat er op een bepaald moment een afvlakking komt.. anders zouden we tot het einde der tijden omhoog gaan met die cijfers en dat kan statistisch gezien nooit ;-)
Het gaat momenteel over honderden of duizenden op 11 miljoen Belgen. Het kan nog wel ff blijven stijgen vooralleer je met statistische limieten moet beginnen rekening houden.

Het probleem is echter dat dit een logaritmische schaal is, waardoor we riskeren de controle te verliezen als we het niet in een vroeg stadium inperken.

Destel

Legacy Member
jack|herrer zei:
Nog maar eens een bewijs dat burgerzin dikwijls op niks trekt he. Duidelijkere regels en harder op treden is het enige dat helpt.

De regel zou beter zijn: fitnesscentra dicht en bewoners van die gemeente mogen geen enkel ander fitness centra bezoeken en dan maar controles houden op de naburige gemeentes.
Wanneer iemand betrapt wordt, die persoon een stevige boete geven en de zaak die ze binnen gelaten heeft het 3-4-5 voudige laten betalen.

De boel gewoon terug open gooien slaat echt op niks

Zolang je die regel niet kan invoeren én afdwingen is het imo beter om overal de fitness open te houden ipv dat ze overal mogen gaan fitnessen behalve in Antwerpen en Mechelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan