Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JorisBlack

Legacy Member
Dit is ook een goeie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/0...aan-de-mondkapjes-ik-geloof-niet-in-die-onge/

op 4 minuten tijd zie je hoe mensen omgaan met zo een masker (vastpakken aan de buitenkant, op en af zetten, die man op de fiets neemt een nieuw masker aan terwijl hij nog snel het masker dat hij op heeft aanraakt, een los masker in uw zak wegmoffelen, masker aannemen van iemand anders die het met blote handen gewoon in het midden vastpakt, die marktkramer die aan zijn bandana zit en dan ongetwijfeld aan mensen hun voedingswaren, en op het einde mijnheer de burgemeester zelf die aan zijn masker zit)

:crazy:

Brecht

Legacy Member
JorisBlack zei:
Dit is ook een goeie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/0...aan-de-mondkapjes-ik-geloof-niet-in-die-onge/

op 4 minuten tijd zie je hoe mensen omgaan met zo een masker (vastpakken aan de buitenkant, op en af zetten, die man op de fiets neemt een nieuw masker aan terwijl hij nog snel het masker dat hij op heeft aanraakt, een los masker in uw zak wegmoffelen, die marktkramer die aan zijn bandana zit en dan ongetwijfeld aan mensen hun voedingswaren, en op het einde mijnheer de burgemeester zelf die aan zijn masker zit)

Maar als het enige nut is om anderen te beschermen met uw masker, zolang het ervoor zorgt dat aerosolen niet verspreid worden maakt dat toch geen fuck uit of ge der aan komt? Van mij zit dat in mijn achterzak, anders vergeet ik dat gegarandeerd.

puni

Legacy Member
Brecht zei:
Maar als het enige nut is om anderen te beschermen met uw masker, zolang het ervoor zorgt dat aerosolen niet verspreid worden maakt dat toch geen fuck uit of ge der aan komt? Van mij zit dat in mijn achterzak, anders vergeet ik dat gegarandeerd.

Da's zeer relatief. Als gij bijvoorbeeld een mondmasker draagt op de bus, dat 35 keer aanraakt tijdens uw rit en dan u nog wat moet vasthouden links en rechts bij het afstappen.. En de rest van de busreizigers doen dat ook, dan weet ge het wel. :)

En ik volg voor alle duidelijkheid ook dat protocol van niet aanraken niet, omdat dat praktisch gezien gewoon quasi onmogelijk is.

Brecht

Legacy Member
puni zei:
Da's zeer relatief. Als gij bijvoorbeeld een mondmasker draagt op de bus, dat 35 keer aanraakt tijdens uw rit en dan u nog wat moet vasthouden links en rechts bij het afstappen.. En de rest van de busreizigers doen dat ook, dan weet ge het wel. :)

En ik volg voor alle duidelijkheid ook dat protocol van niet aanraken niet, omdat dat praktisch gezien gewoon quasi onmogelijk is.

Daarom dat ge uw handen regelmatig moet wassen hé. Als ik in het openbaar iets aanraak is het ofwel iets in de winkel dat ik koop, ofwel de kar die toch ontsmet wordt voor de volgende.

Gisteren een hele camionet gaan lossen op het containerpark bij 30 graden, moet toch zeggen dat dat masker het een stuk lastiger maakt, en op den duur zweet ge onder da masker ook. Prettig is anders, serieuze opluchting toen het terug af mocht

Loser

Legacy Member
JorisBlack zei:
Dit is ook een goeie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/0...aan-de-mondkapjes-ik-geloof-niet-in-die-onge/

op 4 minuten tijd zie je hoe mensen omgaan met zo een masker (vastpakken aan de buitenkant, op en af zetten, die man op de fiets neemt een nieuw masker aan terwijl hij nog snel het masker dat hij op heeft aanraakt, een los masker in uw zak wegmoffelen, masker aannemen van iemand anders die het met blote handen gewoon in het midden vastpakt, die marktkramer die aan zijn bandana zit en dan ongetwijfeld aan mensen hun voedingswaren, en op het einde mijnheer de burgemeester zelf die aan zijn masker zit)

:crazy:

Oké, maar is dat zo'n groot probleem?
Jij bent toch de hele tijd bezig over wat er al dan niet bewezen is van efficiëntie. Het gaat over het tegenhouden van de droplets, en hoeveel je ook aan je masker zit, hoe vaak je het ook op- en afzet, wisselt van masker of het in je zak stopt, als je het op hebt terwijl je te dicht bij iemand staat, is de efficiëntie 70%. Ongeacht van wat je ervoor hebt gedaan.

Waar jij het over hebt, is besmetting via oppervlaktes. En wat is daarvan bewezen? Wat is de kans op besmetting via oppervlaktes vs via droplets (dus de afweging die je moet maken voordat je kunt zeggen dat mondmaskers nutteloos of erger zijn dan geen mondmaskers)? En dan zeker in combinatie met een goeie handhygiëne, want zo goed als al wat je hier zegt, wordt teniet gedaan als de persoon in kwestie ook zijn handen was voor hij in zijn mond, neus of ogen zit.

Want de enige resultaten die daarvoor zijn, zijn in perfecte lab-omstandigheden. En dan nog is het maar heel soms voldoende om echt besmet door te raken. Bijvoorbeeld je opmerking over de marktkramer die aan voedingswaren zit:

Food
Examples: takeout, produce
Coronavirus doesn't seem to spread through food.

https://www.webmd.com/lung/how-long-covid-19-lives-on-surfaces
FDA: "Food safety and the coronavirus disease 2019 (COVID-19),” “Shopping for Food During the COVID-19 Pandemic: Information for Consumers.”

JorisBlack

Legacy Member
Loser ik ben het stilaan echt beu hoe gij reageert op mijn posts. De vorige keer quote ik iemand die een vergelijking probeert te maken met 'aantal besmettingen/aantal tests' nu t.o.v. maart, en ik zeg dat dat niet kan, maar dat ge ook 'aantal besmettingen' niet gewoon rechtstreeks kunt vergelijken. En daar valt gij mij ook aan om een of andere reden.

Er zijn duidelijke instructies over hoe je een mondmasker correct gebruikt, en in dit filmpje zie je om de 10 seconden een voorbeeld van hoe die instructies niet gevolgd worden.
Meer zeg ik toch niet?

Al de rest verzint gij in uw hoofd:
Jij bent toch de hele tijd bezig over wat er al dan niet bewezen is van efficiëntie
Nee

Waar jij het over hebt, is besmetting via oppervlaktes
ook nee

puni

Legacy Member
JorisBlack zei:
Loser ik ben het stilaan echt beu hoe gij reageert op mijn posts. De vorige keer quote ik iemand die een vergelijking probeert te maken met 'aantal besmettingen/aantal tests' nu t.o.v. maart, en ik zeg dat dat niet kan, maar dat ge ook 'aantal besmettingen' niet gewoon rechtstreeks kunt vergelijken. En daar valt gij mij ook aan om een of andere reden.

Er zijn duidelijke instructies over hoe je een mondmasker correct gebruikt, en in dit filmpje zie je om de 10 seconden een voorbeeld van hoe die instructies niet gevolgd worden.
Meer zeg ik toch niet?

Al de rest verzint gij in uw hoofd:

Nee


ook nee

Verdienstelijk dat ge nog probeert, ik heb het ondertussen opgegeven.

Loser

Legacy Member
JorisBlack zei:
Loser ik ben het stilaan echt beu hoe gij reageert op mijn posts. De vorige keer quote ik iemand die een vergelijking probeert te maken met 'aantal besmettingen/aantal tests' nu t.o.v. maart, en ik zeg dat dat niet kan, maar dat ge ook 'aantal besmettingen' niet gewoon rechtstreeks kunt vergelijken. En daar valt gij mij ook aan om een of andere reden.

Er zijn duidelijke instructies over hoe je een mondmasker correct gebruikt, en in dit filmpje zie je om de 10 seconden een voorbeeld van hoe die instructies niet gevolgd worden.
Meer zeg ik toch niet?

Al de rest verzint gij in uw hoofd:

Nee


ook nee

Ik val helemaal niet aan. Er zijn duidelijke instructies over hoe je een mondmasker correct gebruikt, dat klopt.

- De meerderheid van je posts hier gaan over vragen die je stelt bij het nut van een mondmasker. Meermaals vraag je naar studies die bewijzen dat mondmaskers nut zouden hebben. En dan kom je met een filmpje: Kijk hoe goed mensen mondmaskers dragen. Maar als ik dan 1+1 doe, en veronderstel dat je daarmee bedoelt dat zo'n mondmaskers weinig nut hebben, wat op basis van je al je vorige posts niet zo ondenkbaar is, dan ben ik plots aan het verzinnen?

- Je hebt het voortdurend over het aanraken van het masker. Dat is dus overdracht van virussen via oppervlaktes. En dan over dat ze voedsel aanraken. Opnieuw besmetting via oppervlaktes. Ik geef je duidelijke links waarin staat dat dat niet echt van tel is. Ga je daar nog op in?

JorisBlack

Legacy Member
Ik zet hier ook nog even een (vrij polariserende) column van een epidemioloog.

Hier uw mening geven is natuurlijk ok, maar val aub mij nu weer niet aan. Ik heb dat niet geschreven, don't shoot the messenger.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200805_97537681

Even nuttig als look hangen tegen vampiers

Luc Bonneux
Epidemioloog.
Donderdag 6 augustus 2020 om 3.25 uur

Historici, filosofen en rectoren, ze hebben allen meningen over mondmaskers. Herman Van Goethem vindt het zelfs oké om ze buitenshuis op te leggen en af te dwingen (DS 5 augustus). Maar er is een groot verschil tussen meningen en feiten. Landen met een sterke epidemiologische traditie als Nederland of Zweden raden ze níét aan. Hun beleid is gebaseerd op kennis. In augustus is er evenveel bewijs voor het nut van mondmaskers als in maart (buiten de zorg): geen. Toch veroveren ze de wereld. Het mondmasker is nu een magisch instrument dat het kwaad moet bezweren.

De meerderheid van de beken*de infec*ties gebeurt binnen, door speekseldruppels. Het is redelijk te veronderstellen dat een mondmasker de overdracht van het virus minder gemakkelijk maakt. Bij onzekerheid mag je je beroepen op het voorzorgsprincipe. De baten van het dragen van maskers zijn onbekend, maar de schade, kosten en hinder zijn gering. Het is dus te verdedigen om het zekere voor het onzekere te nemen en maskers binnens*huis aan te bevelen.

Ik draag ze sinds juni in de supermarkt. In Nederland word ik daardoor meewarig bekeken. De Nederlanders dragen bijna nergens mondmaskers en het RIVM, het Nederlandse equivalent van Sciensano, adviseert ze niet in de openbare ruimte. De pandemie is er beter onder* controle, dat zal zo blijven. Door nuchter beleid, met een betere sturing* van de juiste informatie, heeft de burger een goed idee van de risico’s en is hij minder het slachtoffer van een chaotische malle*molen van richtlijnen.

Buitenshuis mondmaskers dragen is een andere kwestie dan binnenshuis. Bij recente grote manifestaties werden weinig mensen besmet. Er is overweldigend veel bewijs dat covid*-19 in de openlucht slecht spreidt. Een mondmasker dragen is dan even nuttig als look aan je voordeur hangen tegen vampiers. Bovendien is de hinder hier wel aanzienlijk: bij warm weer kunnen we schade veronderstellen, zeker bij ouderen en mensen met een verminderde longfunctie. Deze ochtend zag ik grootouders met mondmaskers op een speelplein, hijgende joggers kreunden voorbij zonder. Dat is waanzin.

Het is een schande dat dit wordt opgelegd en afgedwongen en dat de Belgische medisch wetenschappelijke wereld dat laat gebeuren. Mensen dragen mondmaskers buitenhuis, niet omdat het virus daar een bedreiging is, maar omdat de politie dat is. Dat is ongezond. Het wakkert de polarisering aan tussen mensen met smetvrees en mensen met corona*scepsis. Die laatsten hebben het gelijk aan hun kant als ze wijzen op een ontsporende staat die wille*keurige onzin oplegt met politie*geweld.

voor de zekerheid nog een edit om het in de juiste context te lezen: de auteur van die column is gekend als 'dwarsdenker'

JorisBlack

Legacy Member
Loser zei:
Ik val helemaal niet aan. Er zijn duidelijke instructies over hoe je een mondmasker correct gebruikt, dat klopt.

- De meerderheid van je posts hier gaan over vragen die je stelt bij het nut van een mondmasker. Meermaals vraag je naar studies die bewijzen dat mondmaskers nut zouden hebben. En dan kom je met een filmpje: Kijk hoe goed mensen mondmaskers dragen. Maar als ik dan 1+1 doe, en veronderstel dat je daarmee bedoelt dat zo'n mondmaskers weinig nut hebben, wat op basis van je al je vorige posts niet zo ondenkbaar is, dan ben ik plots aan het verzinnen?

- Je hebt het voortdurend over het aanraken van het masker. Dat is dus overdracht van virussen via oppervlaktes. En dan over dat ze voedsel aanraken. Opnieuw besmetting via oppervlaktes. Ik geef je duidelijke links waarin staat dat dat niet echt van tel is. Ga je daar nog op in?

Ik denk niet dat ik hier de laatste maanden gevraagd heb naar studies die het nut van mondmaskers bewijzen. Helemaal in het begin van de crisis, toen o.a. WHO en meerdere virologen zeiden dat het geen nut had (of maar een 'zeer beperkt' nut, anders begint ge daar weer over te zagen), toen wel.

Momenteel betwijfel ik het nut alleen als het gaat om maskers dragen in de openlucht. En die discussie had ik hier eigenlijk opgegeven, want het wordt om een of andere reden heel snel persoonlijk hier.


Ga je daar nog op in?
Liever niet, danku :unsure:

whirlpool123

Legacy Member
Ik vind heel dat mondmaskergedoe overdreven en belachelijk. Ik was op weg naar mijn werk en zag om 5u 's ochtends verschillende mensen hun hond uitlaten met mondmasker aan, geen andere mensen in een radius van 50 meter. En dan die facebook profielen waar mensen trots poseren met hun fashion mondmasker. Kots.

Nogmaals bewijs dat het "Vlomsche" volk veel te makkelijk is en te bang is voor autoriteit. Protesteren is ongezien in dit land, de gemiddelde vlaming luistert liever braafjes in z'n zetel naar wat de VRT in z'n strot ramt. Viroloogmongool met zwoele stem die iedereen de les gaat spellen en dan nog zijn linkse politieke visie gaat opdringen? Slikken maar. Turteltaks? Slikken maar. Geen regering voor meer dan een jaar? Slikken maar.

Loser

Legacy Member
JorisBlack zei:
Ik zet hier ook nog even een (vrij polariserende) column van een epidemioloog.

Hier uw mening geven is natuurlijk ok, maar val aub mij nu weer niet aan. Ik heb dat niet geschreven, don't shoot the messenger.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200805_97537681

Je bent een beetje blind aan het trappen, vrees ik. Ik heb nooit iets anders beweerd, hoor. MVR heeft ook nooit iets anders beweerd. Van Gucht ook niet. Buitenshuis, op straat, is het nut heel beperkt. Zo goed als nutteloos. Dan is de afstand houden zo veel belangrijker. Maar wanneer dat niet mogelijk is (soldenshoppen op de Meir), dan kan het wel een -relatief klein- nut hebben.

Edit: Ik snap gewoon niet waarom je een filmpje post over mensen die friemelen aan hun mondmasker (met als onderliggende boodschap dat een mondmasker daar nutteloos is), maar negeert dat besmetting via oppervlaktes amper tot niet gebeuren.

ugar

Legacy Member
Loser zei:
Ik val helemaal niet aan. Er zijn duidelijke instructies over hoe je een mondmasker correct gebruikt, dat klopt.

- De meerderheid van je posts hier gaan over vragen die je stelt bij het nut van een mondmasker. Meermaals vraag je naar studies die bewijzen dat mondmaskers nut zouden hebben. En dan kom je met een filmpje: Kijk hoe goed mensen mondmaskers dragen. Maar als ik dan 1+1 doe, en veronderstel dat je daarmee bedoelt dat zo'n mondmaskers weinig nut hebben, wat op basis van je al je vorige posts niet zo ondenkbaar is, dan ben ik plots aan het verzinnen?

- Je hebt het voortdurend over het aanraken van het masker. Dat is dus overdracht van virussen via oppervlaktes. En dan over dat ze voedsel aanraken. Opnieuw besmetting via oppervlaktes. Ik geef je duidelijke links waarin staat dat dat niet echt van tel is. Ga je daar nog op in?

Ik denk dat je de opmerking van Loser anders moet bekijken:

- Indien iemand zijn mondmasker continu aanraakt, verhoogt hij misschien de kans dat hij zichzelf besmet. In dat geval werkt de wet van Darwin zoals ze hoort te werken: mensen die het minst aangepast zijn hebben het meeste kans om besmet te geraken
- maar zelfs indien dat individu zijn/haar mondmasker draagt, en dat heel de dag bepotelt, dan nog gaat het feit dat hij een mondmasker draagt er voor zorgen dat hij jou niet kan besmetten. Met andere woorden, je gaat niet besmet worden door dat individu dat de hele tijd zijn mondmasker bepotelt

En in het stuk van de viroloog : als je dan toch rekening houdt met jouw argument over correct gebruik van mondmaskers: indien je mondmaskers alleen verplicht in de winkel, gaan mensen die aan 't winkelen zijn continu hun masker op en af zetten, met dus een grotere kans op besmetting. Het is dus niet zo eenvoudig

Carrion

Legacy Member
Niet protesteren omdat je een lapke stof voor uw mond moet hangen als je naar de winkel gaat, experten met tientallen jaren ervaring die zeggen wat best kan gebeuren,... ik ga alvast m’n hooivork klaarmaken!

Musk

Legacy Member
whirlpool123 zei:
Ik vind heel dat mondmaskergedoe overdreven en belachelijk. Ik was op weg naar mijn werk en zag om 5u 's ochtends verschillende mensen hun hond uitlaten met mondmasker aan, geen andere mensen in een radius van 50 meter. En dan die facebook profielen waar mensen trots poseren met hun fashion mondmasker. Kots.

Nogmaals bewijs dat het "Vlomsche" volk veel te makkelijk is en te bang is voor autoriteit. Protesteren is ongezien in dit land, de gemiddelde vlaming luistert liever braafjes in z'n zetel naar wat de VRT in z'n strot ramt. Viroloogmongool met zwoele stem die iedereen de les gaat spellen en dan nog zijn linkse politieke visie gaat opdringen? Slikken maar. Turteltaks? Slikken maar. Geen regering voor meer dan een jaar? Slikken maar.

Hier de rebel die tegen het het machtsapparaat ingaat. Hoeveel betogingen heb jij al meegelopen?

JorisBlack

Legacy Member
Loser zei:
Je bent een beetje blind aan het trappen, vrees ik. Ik heb nooit iets anders beweerd, hoor. MVR heeft ook nooit iets anders beweerd. Van Gucht ook niet. Buitenshuis, op straat, is het nut heel beperkt. Zo goed als nutteloos. Dan is de afstand houden zo veel belangrijker. Maar wanneer dat niet mogelijk is (soldenshoppen op de Meir), dan kan het wel een -relatief klein- nut hebben.

Edit: Ik snap gewoon niet waarom je een filmpje post over mensen die friemelen aan hun mondmasker (met als onderliggende boodschap dat een mondmasker daar nutteloos is), maar negeert dat besmetting via oppervlaktes amper tot niet gebeuren.

En we worden weeral licht persoonlijk. Ik ben blind aan het trappen, ok dan...



Ik heb dat filmpje hier vooral gepost omdat ik het tegelijkertijd grappig en treurig vind hoe mensen de richtlijnen rond correct maskergebruik niet kunnen opvolgen. Zeker als dat Hollanders zijn.
Daar zat (deze keer) oprecht geen onderliggende boodschap in, dus mijn excuses als dat zo is overgekomen.

Sylverscythe

Legacy Member
Naar mijn mening zijn veel van die mondmaskerverplichtingen die opgelegd worden door bv. burgemeesters in bepaalde straten meer een beetje "kijk we doen iets" dan dat het zo'n groot effect heeft. Maar zelfs de epidemioloog draagt ze wel in de winkel, wat mij doet vermoeden dan we redelijk zeker kunnen zijn dat het postief effect ervan meer doorweegt dan het negatieve door fout gebruik.

Dusja, dan onthoud ik mij over straffe uitspraken over wat voor een schaapjes het "Vlomsche" volk is en volg ik gewoon de wet ja.

Loser

Legacy Member
JorisBlack zei:
En we worden weeral licht persoonlijk. Ik ben blind aan het trappen, ok dan...



Ik heb dat filmpje hier vooral gepost omdat ik het tegelijkertijd grappig en treurig vind hoe mensen de richtlijnen rond correct maskergebruik niet kunnen opvolgen. Zeker als dat Hollanders zijn.
Daar zat (deze keer) oprecht geen onderliggende boodschap in, dus mijn excuses als dat zo is overgekomen.

Maar dat is toch helemaal niet persoonlijk worden? Je trapt wat blind om je heen, want je post 2x "niet op mij schieten", terwijl het precies is wat ik al gezegd heb. Ik snap dat je hier wat tegenkantingen hebt gekregen in dit topic. En zeker niet altijd terecht. Dan kan het lijken alsof één persoon met tegenkantingen ineens ook al die andere dingen heeft gezegd. Maar dat is dus niet zo :)

puni

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Naar mijn mening zijn veel van die mondmaskerverplichtingen die opgelegd worden door bv. burgemeesters in bepaalde straten meer een beetje "kijk we doen iets" dan dat het zo'n groot effect heeft. Maar zelfs de epidemioloog draagt ze wel in de winkel, wat mij doet vermoeden dan we redelijk zeker kunnen zijn dat het postief effect ervan meer doorweegt dan het negatieve door fout gebruik.

Dusja, dan onthoud ik mij over straffe uitspraken over wat voor een schaapjes het "Vlomsche" volk is en volg ik gewoon de wet ja.

Ik denk wel dat JorisBlack zijn opmerkingen gaan over buitengebruik, en daar heeft hij wat mij betreft overschot van gelijk in.

Sylverscythe

Legacy Member
puni zei:
Ik denk wel dat JorisBlack zijn opmerkingen gaan over buitengebruik, en daar heeft hij wat mij betreft overschot van gelijk in.

Ik reageerde vooral op onze rebel-without-a-cause-wasmachine. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan