Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JorisBlack

Legacy Member
puni zei:
Ik denk wel dat JorisBlack zijn opmerkingen gaan over buitengebruik, en daar heeft hij wat mij betreft overschot van gelijk in.

En ook vooral het feit dat burgemeesters dat onafhankelijk mogen verplichten in eender welke deel van 'hun' grondgebied.

Om mijn mening over mondmaskers samen te vatten:

- Binnen in gesloten ruimtes:
Ik was in het begin sceptisch, mede dankzij WHO en bepaalde uitspraken van onze experten. Maar ondertussen is het bewijs er wel degelijk dat mondmaskers nuttig zijn in binnenruimtes. Bijgevolg hebben onze experten op nationaal niveau mondmaskers verplicht op openbaar vervoer en in winkels. En dat vind ik prima, zo hoort het: er is bewijs, er worden duidelijke maatregelen opgelegd. Perfect, geen enkel probleem.​

- Buiten in de openlucht:
Er is een totaal gebrek aan bewijs dat mondmaskers helpen in de openlucht. Er zijn zelfs indicaties, bv. massabijeenkomsten zoals BLM, dat het risico op besmetting in de buitenlucht verwaarloosbaar is, zeker bij vluchtig contact (iemand voorbij wandelen). Maar wat gebeurt er dan in België? De regering schuift de verantwoordelijkheid door naar individuele burgemeesters, die zonder enige inbreng van experten plots mondmaskers mogen verplichten op de vreemdste plaatsen. Ja, daar ben ik heel kritisch over, dat vind ik niet ok.​


En vanaf nu ga ik mij echt, maar dan ook écht, afzijdig houden als hier iemand nog maar het woord 'mondmasker' laat vallen, want anders we praten toch gewoon langs elkaar heen.

the_fox

Legacy Member
mondmasker...

Maar ff een andere denkpiste: moet er dan bewijs zijn? Als er ook nog maar een suggestie is dat het mogelijks in zeer kleine mate zou helpen, waarom het dan niet verplichten? Het is niet schadelijk en maar een kleine moeite. En je hebt er niets op tegen om het binnen te dragen.

Daarom vind ik niet dat je het buiten moet dragen als er niemand in de buurt is; maar dat is zo geregeld om het éénduidig en makkelijk te maken.

Sylverscythe

Legacy Member
the_fox zei:
mondmasker...

Maar ff een andere denkpiste: moet er dan bewijs zijn? Als er ook nog maar een suggestie is dat het mogelijks in zeer kleine mate zou helpen, waarom het dan niet verplichten? Het is niet schadelijk en maar een kleine moeite. En je hebt er niets op tegen om het binnen te dragen.

Daarom vind ik niet dat je het moet dragen als er niemand in de buurt is; maar dat is zo geregeld om het éénduidig en makkelijk te maken.

De bewijslast moet duidelijk groter zijn hier dan voor veel kwakzalverij die ik zie passeren rond het virus...

nestorius

Legacy Member
whirlpool123 zei:
Ik vind heel dat mondmaskergedoe overdreven en belachelijk. Ik was op weg naar mijn werk en zag om 5u 's ochtends verschillende mensen hun hond uitlaten met mondmasker aan, geen andere mensen in een radius van 50 meter. En dan die facebook profielen waar mensen trots poseren met hun fashion mondmasker. Kots.

Nogmaals bewijs dat het "Vlomsche" volk veel te makkelijk is en te bang is voor autoriteit. Protesteren is ongezien in dit land, de gemiddelde vlaming luistert liever braafjes in z'n zetel naar wat de VRT in z'n strot ramt. Viroloogmongool met zwoele stem die iedereen de les gaat spellen en dan nog zijn linkse politieke visie gaat opdringen? Slikken maar. Turteltaks? Slikken maar. Geen regering voor meer dan een jaar? Slikken maar.

Een buur die zit te roepen en te tieren omdat de bbq aangestoken is? Slikken maar. :unsure:

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

puni

Legacy Member
the_fox zei:
mondmasker...

Maar ff een andere denkpiste: moet er dan bewijs zijn? Als er ook nog maar een suggestie is dat het mogelijks in zeer kleine mate zou helpen, waarom het dan niet verplichten? Het is niet schadelijk en maar een kleine moeite. En je hebt er niets op tegen om het binnen te dragen.

Daarom vind ik niet dat je het buiten moet dragen als er niemand in de buurt is; maar dat is zo geregeld om het éénduidig en makkelijk te maken.

Toch maar even meegeven dat mondmaskers wel om meer gaan dan baat het niet, dan schaadt het niet. Ik kan toch echt niet de enige zijn die het afschuwelijk vindt dat hij mensen hun gelaatsuitdrukking niet meer kan zien of lezen. Dat is misschien nog mijn grootste probleem ermee, die dingen werken voor een deel dehumaniserend. De gigantische overconsumptie aan wegwerpmaskers zorgt ook voor een niet te onderschatten ecologische impact.

En ik kan niet wachten tot er hier weer iemand komt aandraven met het feit dat ik overdrijf.

Pumba93

Legacy Member
Vandaag even geen dagelijkse cijferduiding van JPV?
Voel je daar vooral geen druk toe he, als het een hectische dag is :p vind ze vooral altijd wel boeiend

Archaos

Legacy Member
puni zei:
Toch maar even meegeven dat mondmaskers wel om meer gaan dan baat het niet, dan schaadt het niet. Ik kan toch echt niet de enige zijn die het afschuwelijk vindt dat hij mensen hun gelaatsuitdrukking niet meer kan zien of lezen. Dat is misschien nog mijn grootste probleem ermee, die dingen werken voor een deel dehumaniserend. De gigantische overconsumptie aan wegwerpmaskers zorgt ook voor een niet te onderschatten ecologische impact.

En ik kan niet wachten tot er hier weer iemand komt aandraven met het feit dat ik overdrijf.

Je overdijft.


Maar ik ben het wel met je eens.

Nineshots

Legacy Member
the_fox zei:
mondmasker...

Maar ff een andere denkpiste: moet er dan bewijs zijn? Als er ook nog maar een suggestie is dat het mogelijks in zeer kleine mate zou helpen, waarom het dan niet verplichten? Het is niet schadelijk en maar een kleine moeite. En je hebt er niets op tegen om het binnen te dragen.

Daarom vind ik niet dat je het buiten moet dragen als er niemand in de buurt is; maar dat is zo geregeld om het éénduidig en makkelijk te maken.
Dit dus vooral, het doet gewoon weinig kwaad. En de potentiële voordelen zijn groot.

puni zei:
Toch maar even meegeven dat mondmaskers wel om meer gaan dan baat het niet, dan schaadt het niet. Ik kan toch echt niet de enige zijn die het afschuwelijk vindt dat hij mensen hun gelaatsuitdrukking niet meer kan zien of lezen. Dat is misschien nog mijn grootste probleem ermee, die dingen werken voor een deel dehumaniserend. De gigantische overconsumptie aan wegwerpmaskers zorgt ook voor een niet te onderschatten ecologische impact.

En ik kan niet wachten tot er hier weer iemand komt aandraven met het feit dat ik overdrijf.
Die emoties kan je ook wel van de ogen aflezen uiteindelijk.
Ik vind het vooral veel erger voor doven en slechthorenden die afhankelijk zijn van liplezen. Zij worden volledig buiten de maatschappij gezet met een mondmasker zonder doorzichtig schermpje.
En de ecologische impact ben ik ook wel benieuwd naar, ik geloof best dat het milieu hier heel hard van gaat afzien spijtig genoeg.

the_fox

Legacy Member
puni zei:
Toch maar even meegeven dat mondmaskers wel om meer gaan dan baat het niet, dan schaadt het niet. Ik kan toch echt niet de enige zijn die het afschuwelijk vindt dat hij mensen hun gelaatsuitdrukking niet meer kan zien of lezen. Dat is misschien nog mijn grootste probleem ermee, die dingen werken voor een deel dehumaniserend. De gigantische overconsumptie aan wegwerpmaskers zorgt ook voor een niet te onderschatten ecologische impact.

En ik kan niet wachten tot er hier weer iemand komt aandraven met het feit dat ik overdrijf.

Die ecologische impact is maar een drogreden. De impact van wegwerp mondmaskers zal veel minder groot zijn dan de ecologische winst die we geboekt hebben sinds het begin van de coronacrisis door verminderde uitstoot en algemeen minder wegwerpverpakkingen.
Gelaat is meer dan mond, lichaamstaal en de rest van het gezicht zeggen meer dan de mond.

Dus ja, je overdrijft.

ilgonwe

Legacy Member
Op dit moment geeft het gewest Brussel een persconferentie over extra lokale maatregelen.

Veel extra wordt momenteel niet gedaan. De mondmaskers worden verplicht in alle straten vanaf 50 gevallen per 100.000, ze zitten nog maar aan 37-38, dus wss is het voor volgende week. Erg duidelijk is het uiteraard niet want het is niet dat je buiten stapt en ineens weet wat de besmettingsgraad is. Het lijkt me dan ook iets om niet al te veel mensen te moeten beboeten omdat ze het niet wisten. Ze kunnen beter digitale panelen zetten met stoplicht-kleuren zodat mensen toch wat geinformeerd zijn...

puni

Legacy Member
the_fox zei:
Die ecologische impact is maar een drogreden. De impact van wegwerp mondmaskers zal veel minder groot zijn dan de ecologische winst die we geboekt hebben sinds het begin van de coronacrisis door verminderde uitstoot en algemeen minder wegwerpverpakkingen.
Gelaat is meer dan mond, lichaamstaal en de rest van het gezicht zeggen meer dan de mond.

Dus ja, je overdrijft.

De ecologische winst die (tijdelijk) geboekt is door de lockdowns is ondertussen al grosso modo verdwenen. Om dan de impact van mondmaskers te gaan minimaliseren is ronduit lachwekkend.

https://ecochain.com/knowledge/footprint-face-masks-comparison/

https://www.theguardian.com/environ...-jellyfish-coronavirus-waste-ends-up-in-ocean

Gelaatsuitdrukking is inderdaad meer dan mond. Alleen bedekt ge op dit moment met die maskers zowat alles behalve uw ogen. Met een masker dat zowel mond als neus correct bedekt kunt ge iemand zijn gelaatsuitdrukking niét lezen.

the_fox

Legacy Member
puni zei:
De ecologische winst die (tijdelijk) geboekt is door de lockdowns is ondertussen al grosso modo verdwenen. Om dan de impact van mondmaskers te gaan minimaliseren is ronduit lachwekkend.

https://ecochain.com/knowledge/footprint-face-masks-comparison/

https://www.theguardian.com/environ...-jellyfish-coronavirus-waste-ends-up-in-ocean
Hele zin lezen, gaat niet enkel over uitstoot maar ook vermindering van wegwerpverpakkingen.
Dat eerste artikel gaat over N95 maskers (vergelijkbaar met FFP2 hier), wat ik nog niemand zien dragen heb; dus die vergelijking gaat niet op. Impact van chirurgische maskers zal kleiner zijn + ik zie de meeste mensen met herbruikbare rondlopen + meeste mensen gebruiken ze niet als aanbevolen omdat het toch is om anderen te beschermen. De meeste mensen dragen hun wegwerpmasker tot het uit elkaar valt, niet de aanbevolen max 6u.
2e artikel is meer een mentaliteitsprobleem. Kan ik u deels gelijk in geven dat indien de mondmaskerplicht er niet was, dit niet zou gebeuren. Maar het ligt nog steeds aan de mentaliteit en niet aan de maskers...

puni zei:
Gelaatsuitdrukking is inderdaad meer dan mond. Alleen bedekt ge op dit moment met die maskers zowat alles behalve uw ogen. Met een masker dat zowel mond als neus correct bedekt kunt ge iemand zijn gelaatsuitdrukking niét lezen.
Ik weet niet hoe gij uw masker draagt, maar mensen gaan mij toch zien fronsen, wenkbrauwen zien bewegen, ...
Het masker bedekt enkel mond en neus, de regio die het minst expressief is. Doe maar eens een vergelijking, google image search op facial expressions. Als je het onderscheid niet kunt maken zonder de mond, ligt dit 100% aan u.

puni

Legacy Member
the_fox zei:
Hele zin lezen, gaat niet enkel over uitstoot maar ook vermindering van wegwerpverpakkingen.
Dat eerste artikel gaat over N95 maskers (vergelijkbaar met FFP2 hier), wat ik nog niemand zien dragen heb; dus die vergelijking gaat niet op. Impact van chirurgische maskers zal kleiner zijn + ik zie de meeste mensen met herbruikbare rondlopen + meeste mensen gebruiken ze niet als aanbevolen omdat het toch is om anderen te beschermen. De meeste mensen dragen hun wegwerpmasker tot het uit elkaar valt, niet de aanbevolen max 6u.
2e artikel is meer een mentaliteitsprobleem. Kan ik u deels gelijk in geven dat indien de mondmaskerplicht er niet was, dit niet zou gebeuren. Maar het ligt nog steeds aan de mentaliteit en niet aan de maskers...


Ik weet niet hoe gij uw masker draagt, maar mensen gaan mij toch zien fronsen, wenkbrauwen zien bewegen, ...
Het masker bedekt enkel mond en neus, de regio die het minst expressief is. Doe maar eens een vergelijking, google image search op facial expressions. Als je het onderscheid niet kunt maken zonder de mond, ligt dit 100% aan u.

De mond is de dominante regio voor het uitdrukken van blijdschap. De ogen zijn inderdaad meer gericht op het uiten van angst of kwaadheid. Bedankt om mijn punt te staven.

https://www.bbc.com/future/article/20200609-how-face-masks-affect-our-communication

PS: De mond is niét het minst expressief en draagt, zeker in de Westerse cultuur, minstens evenveel bij tot het lezen van emoties. Dat kunt ge trouwens ook afleiden uit het gebruik van emojis. In het Westen zijn die voornamelijk gefocust op de mond, zoals :-) en :-(, in het Oosten wordt die distinctie gemaakt met een verandering van de ogen.

https://www.georgefox.edu/academics...ogy/ckoch/research/PsychonomicSociety2005.pdf

En dat allemaal voor iets waarvan eigenlijk geen zekerheid is of het in alle omstandigheden (zoals in een buitenomgeving) bijdraagt tot het tegengaan van verspreiding. Maar hey, 'baadt het niet dan schaadt het niet'. :ironic:

Face it, iemand die een mondmasker draagt, zal her altijd minder menselijk uitzien dan iemand die er geen draagt.

Musk

Legacy Member
Ja de gynaecoloog was volgens mij een heel scherpe. Maar ge zijt dus nooit zeker wat voor een tronie er achter dat mondmasker schuilt :unsure:

math

Legacy Member
puni zei:
Ik kan toch echt niet de enige zijn die het afschuwelijk vindt dat hij mensen hun gelaatsuitdrukking niet meer kan zien of lezen. Dat is misschien nog mijn grootste probleem ermee, die dingen werken voor een deel dehumaniserend. De gigantische overconsumptie aan wegwerpmaskers zorgt ook voor een niet te onderschatten ecologische impact.

En ik kan niet wachten tot er hier weer iemand komt aandraven met het feit dat ik overdrijf.

Hm, je overdrijft. :-)


Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Loser

Legacy Member
puni zei:
De mond is de dominante regio voor het uitdrukken van blijdschap. De ogen zijn inderdaad meer gericht op het uiten van angst of kwaadheid. Bedankt om mijn punt te staven.

https://www.bbc.com/future/article/20200609-how-face-masks-affect-our-communication

PS: De mond is niét het minst expressief en draagt, zeker in de Westerse cultuur, minstens evenveel bij tot het lezen van emoties. Dat kunt ge trouwens ook afleiden uit het gebruik van emojis. In het Westen zijn die voornamelijk gefocust op de mond, zoals :-) en :-(, in het Oosten wordt die distinctie gemaakt met een verandering van de ogen.

https://www.georgefox.edu/academics...ogy/ckoch/research/PsychonomicSociety2005.pdf

En dat allemaal voor iets waarvan eigenlijk geen zekerheid is of het in alle omstandigheden (zoals in een buitenomgeving) bijdraagt tot het tegengaan van verspreiding. Maar hey, 'baadt het niet dan schaadt het niet'. :ironic:

Face it, iemand die een mondmasker draagt, zal her altijd minder menselijk uitzien dan iemand die er geen draagt.

Oké, maar de vraag in hoeverre dat opweegt tegen het tegenhouden van een pandemie is toch ook belangrijk.

puni

Legacy Member
De vraag is in welke mate buiten maskers dragen überhaupt iets bijdraagt tot het tegenhouden van die pandemie. Er is geen enkel bewijs dat dat helpt. Meer zelfs, het overgrote merendeel van landen verplicht dat niét, en die hebben desondanks geen groter probleem dan ons.

Maar ik ben al content dat we opgeschoven zijn van 'maskers zijn niet schadelijk', de initiële uitspraak waar ik op reageerde en die gewoon pertinent onwaar was. :)

math

Legacy Member
Mondmaskers zorgen ervoor dat mensen met corona nog naar buiten kunnen zonder andere te besmetten.

Moest het niet verplicht zijn zou corona zich sneller verspreiden

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

puni

Legacy Member
math zei:
Mondmaskers zorgen ervoor dat mensen met corona nog naar buiten kunnen zonder andere te besmetten.

Moest het niet verplicht zijn zou corona zich sneller verspreiden

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Oh boy.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan