JorisBlack
Legacy Member
puni zei:Ik denk wel dat JorisBlack zijn opmerkingen gaan over buitengebruik, en daar heeft hij wat mij betreft overschot van gelijk in.
En ook vooral het feit dat burgemeesters dat onafhankelijk mogen verplichten in eender welke deel van 'hun' grondgebied.
Om mijn mening over mondmaskers samen te vatten:
- Binnen in gesloten ruimtes:
Ik was in het begin sceptisch, mede dankzij WHO en bepaalde uitspraken van onze experten. Maar ondertussen is het bewijs er wel degelijk dat mondmaskers nuttig zijn in binnenruimtes. Bijgevolg hebben onze experten op nationaal niveau mondmaskers verplicht op openbaar vervoer en in winkels. En dat vind ik prima, zo hoort het: er is bewijs, er worden duidelijke maatregelen opgelegd. Perfect, geen enkel probleem.
- Buiten in de openlucht:
Er is een totaal gebrek aan bewijs dat mondmaskers helpen in de openlucht. Er zijn zelfs indicaties, bv. massabijeenkomsten zoals BLM, dat het risico op besmetting in de buitenlucht verwaarloosbaar is, zeker bij vluchtig contact (iemand voorbij wandelen). Maar wat gebeurt er dan in België? De regering schuift de verantwoordelijkheid door naar individuele burgemeesters, die zonder enige inbreng van experten plots mondmaskers mogen verplichten op de vreemdste plaatsen. Ja, daar ben ik heel kritisch over, dat vind ik niet ok.
En vanaf nu ga ik mij echt, maar dan ook écht, afzijdig houden als hier iemand nog maar het woord 'mondmasker' laat vallen, want anders we praten toch gewoon langs elkaar heen.

vind ze vooral altijd wel boeiend
en :-(, in het Oosten wordt die distinctie gemaakt met een verandering van de ogen.