Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nesjamag

Legacy Member
https://www.tijd.be/tech-media/wetenschap/coronavirus-overleeft-negen-uur-op-de-huid/10258739.html
Virus overleeft tot 9u op de huid.
Griep virus in vergelijking overleeft slechts 1,8 uur op de huid.

ilgonwe zei:
De lokale verschillen beginnen extreem te worden, maar sommige experts menen dat de lage cijfers elders maar een vertraging zijn en het traject later piekt. Dus provincies met lage cijfers mogen niet te vroeg juichen.
https://twitter.com/BartMesuere
Grootste deel van Vlaanderen loopt eigenlijk dus gewoon een week achter op de rest van het land.

Herman De Croo

Legacy Member
Die 10% tussenkomst van de overheid, krijgen alle restaurants dat? Want ik weet persoonlijk van restaurants dat ze tijdens de 1e lockdown meer verdienden aan afhaal dan met een normaal restaurant. Ze vroegen nog altijd dezelfde prijzen, maar konden het beter plannen en hadden minder personeel over.
Als je afhaal + 10% steun kan combineren draai je goede zaken!

MrKend54l

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Die 10% tussenkomst van de overheid, krijgen alle restaurants dat? Want ik weet persoonlijk van restaurants dat ze tijdens de 1e lockdown meer verdienden aan afhaal dan met een normaal restaurant. Ze vroegen nog altijd dezelfde prijzen, maar konden het beter plannen en hadden minder personeel over.
Als je afhaal + 10% steun kan combineren draai je goede zaken!
Ik zou vermoeden van wel.
Dat is ook het perverse van zulke maatregelen, je hebt mensen die het echt nodig hebben omdat ze anders op de fles draaien. En dan heb je mensen die snel schakelen en de extra steun niet nodig hebben maar ze toch incasseren.

Destel

Legacy Member
MrKend54l zei:
Ik zou vermoeden van wel.
Dat is ook het perverse van zulke maatregelen, je hebt mensen die het echt nodig hebben omdat ze anders op de fles draaien. En dan heb je mensen die snel schakelen en de extra steun niet nodig hebben maar ze toch incasseren.
Ik dacht te hebben gelezen dat dat enkel is voor diegene die minder dan 60% van de gebruikelijke omzet draaien.

(Zit op mobiel, ga het nu niet opzoeken)

Diatonico

Legacy Member
Destel zei:
Ik dacht te hebben gelezen dat dat enkel is voor diegene die minder dan 60% van de gebruikelijke omzet draaien.

(Zit op mobiel, ga het nu niet opzoeken)

Gelukkig staat de horeca bekend als een sector die altijd netjes zijn inkomsten aangeeft.

Eddy Kannibaal

Legacy Member
Diatonico zei:
Gelukkig staat de horeca bekend als een sector die altijd netjes zijn inkomsten aangeeft.
Dat is op zich wel goed aan de regeling. Degenen met zwarte inkomsten zullen het harder voelen. Hopelijk hebben ze genoeg onder hun matras gelegd voor de komende maanden.

nestorius

Legacy Member
Nesjamag zei:
De Franse en Nl bron lijken over Covid-19 te gaan, niet over het virus zelf. De Duitse wel.
Al lijken alle bronnen ze wat door elkaar te gebruiken, wat het allemaal wat onduidelijk maakt.

We weten idd dat kinderen in veel mindere mate covid krijgen. Betekent niet dat ze het virus niet krijgen en kunnen doorgeven.
Betekent ook dat ze het virus kunnen hebben en doorgeven en dat volwassenen dan het virus en covid krijgen zonder dat ze weten waar ze het opgelopen hebben.
Stop met woorden in de mond te leggen. Ik zeg nergens dat kinderen het virus niet kunnen krijgen, ik geef gewoon de reden waarom men kinderen minder snel testen ipv de leugen te verkondigen dat kinderen niet getest worden. Gelieve de discussie helemaal te volgen ipv midden erop in te pikken en wat random zaken te posten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Diatonico

Legacy Member
Eddy Kannibaal zei:
Dat is op zich wel goed aan de regeling. Degenen met zwarte inkomsten zullen het harder voelen. Hopelijk hebben ze genoeg onder hun matras gelegd voor de komende maanden.

Dat is dan ook weer waar, gelukkig.

Vile

Legacy Member
Sluiting van de horeca moet nu ook niet gedramatiseerd worden en het kan ook voor sommigen een bezinning zijn. Als je ziet hoe dik en opgeblazen er sommigen bijlopen door overvloedige alcohol en koolhydraten consumptie.

Musk

Legacy Member
Vile zei:
Sluiting van de horeca moet nu ook niet gedramatiseerd worden en het kan ook voor sommigen een bezinning zijn. Als je ziet hoe dik en opgeblazen er sommigen bijlopen door overvloedige alcohol en koolhydraten consumptie.

Mijn frigo heeft geen sluitingsuur!

{BK}Black Devil

Legacy Member
Vile zei:
Sluiting van de horeca moet nu ook niet gedramatiseerd worden en het kan ook voor sommigen een bezinning zijn. Als je ziet hoe dik en opgeblazen er sommigen bijlopen door overvloedige alcohol en koolhydraten consumptie.

het is voor vele mensen een van de enige momenten van sociaal contact ,je mag dat toch niet onderschatten. Minder alcohol en koolhydraten zijn uiteraard wel goed.

M°°nblade

Legacy Member
eS zei:
Omdat repressie en boetes uitschrijven niks oplost. Welk effect heeft een boete als ge sowieso uw rekeningen niet kunt betalen, dan is da gewoon een zoveelste brief voor de hoop.
Wie zegt dat dit het geval is? De boetes hoeven trouwens ook niet disproportioneel hoog te zijn, het belangrijkste is dat de pakkans voldoende hoog is.

Nesjamag zei:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/16/_sciensano-moet-meer-coronagegevens-vrijgeven/

Wellicht een van meerdere redenen waarom België het (weer) zo slecht doet vergeleken met andere landen/buurlanden.
Omhooggevallen ambtenaren die zich wanen schildwacht te zijn.
Dat is al jaren zo het geval. Sciensano heeft zeer hard te lijden onder ambtenaritis waardoor ze hun ambities maar niet gerealiseerd krijgen.
In KB opgenomen deadlines voor projecten moeten soms meerdere keren (lees: jaren) vooruit geschoven worden. En wanneer het dan uitgerold wordt is dat vaak maar met de helft van de gemaakte afspraken omdat ze al die jaren nog geen overleg gepleegd hadden met alle betrokken partners.
Soms worden er kronkelbochten van jewelste gevraagd die het hen mogelijk maakt om bv. extra controles uit te kunnen voeren maar die 200% meer werk voor implementatie betekenen. En dan blijkt, na jaren, dat ze nog geen enkele van die controles uitgevoerd hebben.
We hebben al meegemaakt dat onze IT, na maandenlang zeuren eindelijk de data uploads kon testen vooraleer live te gaan. En dan bleek dat ze in plaats van onze data integriteit te controleren, voor 98% bezig waren met het melden van alle fouten die in hun databases stonden die zij zelf nooit deftig hadden gecontroleerd en waardoor wij ook geen zak verder geraakten in ons werk.

Alle andere nationale registers die bestaan en binnen sciensano opgenomen zouden moeten worden, staan dan ook te huiveren om daaraan te beginnen en rekenen erop dat dit nog zo lang zal aanslepen dan hun medewerkers tegen dan al lang op pensioen zijn.

KnightOfCydonia

Legacy Member
eS zei:
Omdat repressie en boetes uitschrijven niks oplost. Welk effect heeft een boete als ge sowieso uw rekeningen niet kunt betalen, dan is da gewoon een zoveelste brief voor de hoop. Ze oppakken en even in de bak steken dan? Das ook geen oplossing (tenzij in echt extreme gevallen), want dan is de strafmaat niet in overeenstemming met de overtreding, en overbelast ge tegelijkertijd uw eigen resources die ook al gelimiteerder zijn.

Wat kan dan wel: inzetten op sociale controle. Als ge de lokale buurtgemeenschappen mee krijgt, gaan die zichzelf reguleren. Om een stom vb te geven (een paar weken terug gehoord van een jeugdwerker in Molenbeek): enkele buurtbewoners claimen een braakliggend stuk gemeentegrond en maken er een pleintje van (omdat er geen openbare ruimte is), na enkele jaren ziet de gemeente het nut er van in en richt heel het plein opnieuw in. Er wordt echter ook een afsluiting voorzien, 'om vandalisme 's nachts te voorkomen'. Gevolg: de ene jeugdbende staan aan de ingangen en proberen 'hun plein' te claimen t.o.v. de andere, met regelmatige escalaties tot gevolg . Op aandringen van de straathoekwerkers worden de hekkens verwijderd, en sindsdien zijn de problemen er minimaal omdat de ruimte van iedereen is, waardoor sociale controle voldoende is om de vrede te bewaren.

Helaas wist diezelfde jeugdwerker mij ook te vertellen dat ze door de Coronacrisis de helft van hun medewerkers hebben moeten laten gaan, omdat een deel van hun subsidies uit Vlaanderen komt (samenwerkingsproject tussen leerlingen uit Vlaanderen en Brussel, wat niet kon doorgaan door alle maatregelen), en ze geen fiat kregen om die mensen aan boord te houden, terwijl net zij over de essentiële kennis beschikken om die moeilijk te bereiken doelgroepen aan te spreken...

Dus geen repressie in Molenbeek want daar werkt het niet voor die arme zieltjes, maar in de rest van het land wel?
Repressie hoort het meest thuis daar waar de problemen het grootst zijn. Als de repressie niet werkt omdat ze bijvoorbeeld een zoveelste brief op de hoop wordt, dan betekent dat dat men misschien maar moet kiezen voor andere maatregelen dan een brief? Loonbeslag of uitkering inhouden, gevangenisstraffen, ... De tijd voor sensibiliseren is voorbij, zeker wanneer in de rest van het land wél ongezien repressief opgetreden wordt terwijl de problemen er minder zijn. Ik vind de coronaboetes ook excessief hoog, maar waarom zou ik wel in aanmerking moeten komen voor zo'n boete omdat ik een modaal inkomen heb en iemand die - althans op papier - in armoede leeft, niet? Voor iemand die vijf keer zoveel verdient als mij, is de boete ook niet hoger/lager. Er valt wat mij betreft nog te spreken over inkomensafhankelijke boetes, maar dat is een andere discussie.

Leuk aenkdote over dat jeugdplein. Ik zou echter inderdaad niet kiezen om dan maar zo naïef te zijn dat hekwerk terug weg te halen en je de facto neer te leggen bij een realiteit van jeugdbendes die de wet komen dicteren. De problemen horen niet "minimaal" te zijn, dergelijke problemen horen onbestaande te zijn. Dan zet ik daar liever een extra politiepatrouille die dergelijke jeugdbendes wegjaagt van zo'n pleintje, desnoods manu militari. Triest idee dat

Keuzes kun je enkel maken als je er de kans toe krijgt, en die zijn echt wel beperkter als je in zo'n concentratiewijk leeft en opgroeit (bv. discriminatie op de arbeidsmarkt is gewoon een feit, het is maar de laatste jaren dat daar echt vooruitgang gemaakt wordt). En waarom moet integreren altijd gelijkgesteld worden met het afzweren van hun eigen cultuur? Wij importeren als 'Vlamingen' massa's Amerikaanse media en gebruiken, die evenzeer onze meningen en taal beïnvloeden, maar daar ligt dan weer bijna niemand van wakker.

En die discriminatie op de arbeidsmarkt is heus niet alleen de schuld van onze boze samenleving en werkgevers die alleen maar onterecht discrimineren. Voer voor mijn part gerust praktijktesten in MAAR stop aub met te negeren alsof er geen verantwoordelijkheid ligt bij de ouders en de thuiscultuur. Talenkennis is essentieel, onderwijs is essentieel. Met een partner te gaan zoeken in het land van herkomst, met je kinderen thuis niet op te voeden in het Nederland of Frans, met je zonen op te voeden tot kleine prinsjes die geen gezag van vrouwelijke leerkrachten aanvaarden, met meer kinderen op de wereld te zetten dan dat je financieel kan onderhouden, etc. ben je mee een oorzaak van het probleem. Niet de enige schuldige, maar een gedeeld schuldige.

En ja, ik verwacht dat bij integreren wel degelijk voor een stuk het afzweren van de "eigen cultuur" hoort.
De Amerikaanse cultuur is nog altijd een onderdeel van de Westerse cultuur. De actualiteit van de laatste jaren is reden genoeg om daar minder wakker van te liggen op dit moment dan van een verdere Islamisering van Europa. De actualiteit in Parijs is natuurlijk ondergesneeuwd door het slechte nieuws rond corona, maar onthoofdingen op straat omwille van het tonen van een cartoon van een profeet is niet iets dat hier in het Westen thuishoort.

Choose your battles to win the war. Het doel is nu om het aantal besmettingen algemeen gezien voldoende laag te houden tot er een vaccin verspreid kan worden. Dit doe je niet door in decennia oude littekens te gaan koteren, maar door pragmatisch te kijken waar je op korte termijn kunt gaan snijden om op lange termijn het minste schade te berokkenen. Plezier en vertier zijn dan helaas minder essentieel, en dus een logische eerste doelwit.

Het grootste probleem hoort het grootste doelwit te zijn. Geen uitzonderingen omdat jij een zwak hebt voor socio-economische sob-stories. Het is niet alsof armoede alleen maar in Molenbeek bestaat.

contextbinder

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Die 10% tussenkomst van de overheid, krijgen alle restaurants dat? Want ik weet persoonlijk van restaurants dat ze tijdens de 1e lockdown meer verdienden aan afhaal dan met een normaal restaurant. Ze vroegen nog altijd dezelfde prijzen, maar konden het beter plannen en hadden minder personeel over.
Als je afhaal + 10% steun kan combineren draai je goede zaken!

Ik erger mij blauw aan het feit dat de horeca altijd spreekt over omzet, over de winst word gezwegen.

eniac

Legacy Member
Update over m'n schoonvader's broer die in coma ligt: het gaat niet goed. Ze hebben vandaag gezegd dat ze de machines niet oneindig kunnen laten aan liggen, wat min of meer betekent "als het niet snel betert stoppen we ermee".

Was nog een kranige en kwieke man. Zo snel kan het dus gaan met deze ziekte.

Diatonico

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
Dus geen repressie in Molenbeek want daar werkt het niet voor die arme zieltjes, maar in de rest van het land wel?
Repressie hoort het meest thuis daar waar de problemen het grootst zijn. Als de repressie niet werkt omdat ze bijvoorbeeld een zoveelste brief op de hoop wordt, dan betekent dat dat men misschien maar moet kiezen voor andere maatregelen dan een brief? Loonbeslag of uitkering inhouden, gevangenisstraffen, ... De tijd voor sensibiliseren is voorbij, zeker wanneer in de rest van het land wél ongezien repressief opgetreden wordt terwijl de problemen er minder zijn. Ik vind de coronaboetes ook excessief hoog, maar waarom zou ik wel in aanmerking moeten komen voor zo'n boete omdat ik een modaal inkomen heb en iemand die - althans op papier - in armoede leeft, niet? Voor iemand die vijf keer zoveel verdient als mij, is de boete ook niet hoger/lager. Er valt wat mij betreft nog te spreken over inkomensafhankelijke boetes, maar dat is een andere discussie.

Moonblade had hier wel een goed punt. Ik vergelijk even met rijden onder invloed (ja, weer een verkeersvergelijking, maar deze keer is ze wel relevant). Veel mensen die ik ken, hebben in hun 20, 30, of 40 jaar rijden nog nooit moeten blazen. Dan durf je wel al eens een tweede glaasje te drinken, ook al weet je dat je dan misschien over de limiet zit.

Zo ook hier. Je mag met boetes zwaaien van 250, 500, of zelfs 1000 EUR. Zolang mensen denken da zo een boete krijgen een gevalletje van "brute pech" is — in plaats van iets dat consequent gebeurt — dan ga je er geen gedrag mee veranderen.

Niemand wil het naïef dom schaap zijn dat braafjes de regels volgt terwijl anderen er de kantjes van aflopen en niet tegen de lamp lopen.

Baldarich

Legacy Member
Vanmorgen gebeld door het labo en mijn uitslag is positief. Heb geen klachten, mss een klein beetje verlies van reuk maar dat is wel al beter.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan