eS zei:
Omdat repressie en boetes uitschrijven niks oplost. Welk effect heeft een boete als ge sowieso uw rekeningen niet kunt betalen, dan is da gewoon een zoveelste brief voor de hoop. Ze oppakken en even in de bak steken dan? Das ook geen oplossing (tenzij in echt extreme gevallen), want dan is de strafmaat niet in overeenstemming met de overtreding, en overbelast ge tegelijkertijd uw eigen resources die ook al gelimiteerder zijn.
Wat kan dan wel: inzetten op sociale controle. Als ge de lokale buurtgemeenschappen mee krijgt, gaan die zichzelf reguleren. Om een stom vb te geven (een paar weken terug gehoord van een jeugdwerker in Molenbeek): enkele buurtbewoners claimen een braakliggend stuk gemeentegrond en maken er een pleintje van (omdat er geen openbare ruimte is), na enkele jaren ziet de gemeente het nut er van in en richt heel het plein opnieuw in. Er wordt echter ook een afsluiting voorzien, 'om vandalisme 's nachts te voorkomen'. Gevolg: de ene jeugdbende staan aan de ingangen en proberen 'hun plein' te claimen t.o.v. de andere, met regelmatige escalaties tot gevolg . Op aandringen van de straathoekwerkers worden de hekkens verwijderd, en sindsdien zijn de problemen er minimaal omdat de ruimte van iedereen is, waardoor sociale controle voldoende is om de vrede te bewaren.
Helaas wist diezelfde jeugdwerker mij ook te vertellen dat ze door de Coronacrisis de helft van hun medewerkers hebben moeten laten gaan, omdat een deel van hun subsidies uit Vlaanderen komt (samenwerkingsproject tussen leerlingen uit Vlaanderen en Brussel, wat niet kon doorgaan door alle maatregelen), en ze geen fiat kregen om die mensen aan boord te houden, terwijl net zij over de essentiële kennis beschikken om die moeilijk te bereiken doelgroepen aan te spreken...
Dus geen repressie in Molenbeek want daar werkt het niet voor die arme zieltjes, maar in de rest van het land wel?
Repressie hoort het meest thuis daar waar de problemen het grootst zijn. Als de repressie niet werkt omdat ze bijvoorbeeld een zoveelste brief op de hoop wordt, dan betekent dat dat men misschien maar moet kiezen voor andere maatregelen dan een brief? Loonbeslag of uitkering inhouden, gevangenisstraffen, ... De tijd voor sensibiliseren is voorbij, zeker wanneer in de rest van het land wél ongezien repressief opgetreden wordt terwijl de problemen er minder zijn. Ik vind de coronaboetes ook excessief hoog, maar waarom zou ik wel in aanmerking moeten komen voor zo'n boete omdat ik een modaal inkomen heb en iemand die - althans op papier - in armoede leeft, niet? Voor iemand die vijf keer zoveel verdient als mij, is de boete ook niet hoger/lager. Er valt wat mij betreft nog te spreken over inkomensafhankelijke boetes, maar dat is een andere discussie.
Leuk aenkdote over dat jeugdplein. Ik zou echter inderdaad niet kiezen om dan maar zo naïef te zijn dat hekwerk terug weg te halen en je de facto neer te leggen bij een realiteit van jeugdbendes die de wet komen dicteren. De problemen horen niet "minimaal" te zijn, dergelijke problemen horen onbestaande te zijn. Dan zet ik daar liever een extra politiepatrouille die dergelijke jeugdbendes wegjaagt van zo'n pleintje, desnoods manu militari. Triest idee dat
Keuzes kun je enkel maken als je er de kans toe krijgt, en die zijn echt wel beperkter als je in zo'n concentratiewijk leeft en opgroeit (bv. discriminatie op de arbeidsmarkt is gewoon een feit, het is maar de laatste jaren dat daar echt vooruitgang gemaakt wordt). En waarom moet integreren altijd gelijkgesteld worden met het afzweren van hun eigen cultuur? Wij importeren als 'Vlamingen' massa's Amerikaanse media en gebruiken, die evenzeer onze meningen en taal beïnvloeden, maar daar ligt dan weer bijna niemand van wakker.
En die discriminatie op de arbeidsmarkt is heus niet alleen de schuld van onze boze samenleving en werkgevers die alleen maar onterecht discrimineren. Voer voor mijn part gerust praktijktesten in MAAR stop aub met te negeren alsof er geen verantwoordelijkheid ligt bij de ouders en de thuiscultuur. Talenkennis is essentieel, onderwijs is essentieel. Met een partner te gaan zoeken in het land van herkomst, met je kinderen thuis niet op te voeden in het Nederland of Frans, met je zonen op te voeden tot kleine prinsjes die geen gezag van vrouwelijke leerkrachten aanvaarden, met meer kinderen op de wereld te zetten dan dat je financieel kan onderhouden, etc. ben je mee een oorzaak van het probleem. Niet de enige schuldige, maar een gedeeld schuldige.
En ja, ik verwacht dat bij integreren wel degelijk voor een stuk het afzweren van de "eigen cultuur" hoort.
De Amerikaanse cultuur is nog altijd een onderdeel van de Westerse cultuur. De actualiteit van de laatste jaren is reden genoeg om daar minder wakker van te liggen op dit moment dan van een verdere Islamisering van Europa. De actualiteit in Parijs is natuurlijk ondergesneeuwd door het slechte nieuws rond corona, maar onthoofdingen op straat omwille van het tonen van een cartoon van een profeet is niet iets dat hier in het Westen thuishoort.
Choose your battles to win the war. Het doel is nu om het aantal besmettingen algemeen gezien voldoende laag te houden tot er een vaccin verspreid kan worden. Dit doe je niet door in decennia oude littekens te gaan koteren, maar door pragmatisch te kijken waar je op korte termijn kunt gaan snijden om op lange termijn het minste schade te berokkenen. Plezier en vertier zijn dan helaas minder essentieel, en dus een logische eerste doelwit.
Het grootste probleem hoort het grootste doelwit te zijn. Geen uitzonderingen omdat jij een zwak hebt voor socio-economische sob-stories. Het is niet alsof armoede alleen maar in Molenbeek bestaat.