Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
https://www.hln.be/antwerpen/zorgwekkende-enquete-bij-eerstejaarsstudenten-universiteit-antwerpen-een-op-zeven-worstelt-met-donkere-gedachten~af8b0d99/

Deze zijn pas de slachtoffers van de coronacrisis/-maatregelen. En zo zijn er veel meer dan die paar duizend die in het ziekenhuis liggen.
Ik heb geluk dat ik al enkele jaren unief achter de rug heb en het wat ken, maar wees nu maar eens eerstejaars eh.
Om de duizenden en duizenden zelfstandigen niet te vergeten.

En serieus, wie gaat er zich (willen) houden aan dat impliciet verbod om kerstmis alleen in kleine kring te vieren?

Ook niet overdrijven he, Ja, voor eerstejaars is het heel zwaar. Maar die 10000 doden zijn toch wel de slachtoffers...
Daarna heb je nog alle mensen die alleen achterblijven omdat hun partner gestorven is.

In een "normale" omgeving krijgt 20% van de bevolking ooit te maken met een depressie. Die 14% is hoog, maar je moet het eigenlijk vergelijken met de "normale" situatie.

En hier wordt kerstmis gevierd met ons 2. itt de meerdere feesten met 20-40 man die we op normale jaren hebben.

kay-gell zei:
Kinderen dragen het virus minder snel over dan volwassen, dat is de reden daarachter vermoed ik.

Maar dat is dus niet het geval ...

iamhollywood

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Ik vind dat ook een beetje dubbel, omdat je het zo laat uitschijnen dat zonder iemand te verliezen mensen de ernst niet kunnen inschatten. Beelden van ziekenhuizen in het Luikse, met een praktisch huilende minister van volksgezondheid, zijn nu ook niet iets dat we al hadden gezien. Ik ben volledig akkoord dat mensen het in deze periode al zwaarder hebben als ze mensen verloren hebben, maar ik zou toch ook oppassen met politiek "toffe" uitspraken zoals dat we zeker kerst en nieuwjaar gaan vieren, om dan te zien dat het niet kan doorgaan, of toch wel maar twee weken later terug een hoop IC bedden extra te vullen.

Wel ik heb vorig jaar tijdens de kerstmaaltijd de politie gebeld omdat één van mijn vrienden na een zware scheiding (veroorzaakt door overlijden van 4 maand oud dochtertje) op punt stond zichzelf iets aan te doen. Die persoon is effectief opgenomen geweest.
Ik kan mij inbeelden dat voor zo'n mensen, dat gevoel op dat moment zwaarder doorweegt dan de beelden op tv. Iedereen kan begrip opbrengen voor de situatie in de zorg. Maar op een gegeven moment gaat men ook aan zijn eigen mentale gezondheid denken. Willen we dat die periode de zorg overspoeld wordt door mentale problemen?

Ik pleit niet voor de grote traditionele familiefeesten. Maar wel dat men stilstaat bij de mensen die zich die periode sowieso al alleen voelen. Want hoe je het ook draait of keert, als men kleine bubbels oplegt gaan er veel mensen zich die periode alleen voelen en gaan mensen emotioneel lijden van de keuzes die ze gaan moeten maken.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:

Is dat een significante stijging ? Ik weet dat toen ik naar de unief/hoge school ging, dat het nu ongeveer de tijd/ moment was dat je mensen van het eerste jaar zag panikeren omdat ze tot de constatatie kwamen dat ze te weinig gestudeerd hadden, een verkeerde studiekeuze gemaakt hadden, etc wat ook leidde tot diezelfde gedachten.

En als ik zie hoeveel personen toen zijn uitgevallen, dat was toen vlot 40%. Ik herinner onze professor nog zeggen in het begin van het jaar, zoek jullie allemaal een plaatsje, zet u desnoods op de trappen. Wees niet ongerust, binnen 3 maand heeft iedereen een zitplaats. En tegen het afstuderen zal de helft van u er niet meer bij zijn.

Hefty Rabbit

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Mensen met burgerzin?

Neen, serieus, waarom moet elke maatregel altijd "at gunpoint" afgedwongen worden voordat iemand het serieus neemt.

Hier was kerstmis een event met zo'n 20 man in de familie, dat is afgezegd. Dus het zal in kleine kring gebeuren. Oudejaar zal afhangen van wat mag, enkele mensen thuis uitnodigen is snel beslist, maar als het niet mag is het ook zo.

Mensen met burgerzin die na 9 maanden nog altijd de goesting hebben om alles te volgen wat de zoveelste viroloog, epidemioloog, statisticus, intensivist, etc zegt? Zo zijn er niet veel meer.
Kerstmis is bij ons altijd al een klein event geweest (kleine familie zowel bij de eigen familie als bij de schoonfamilie), en dan nog. Mijn bomma van 82 die normaal nog 3 keer per week ging bridgen, vaak op verlof ging en nog beter te been is dan de meeste 60-ers en 70-ers, die zegt al maandenlang dat ze ze gerust een "spuitje mogen komen geven als dees nog veel langer duurt".
Die is tijdens de coronacrisis en de lockdowns gewoon meermaals wekelijks blijven eten. Het is dat, of ze was letterlijk weggekwijnd zo alleen op haar appartementje.
Menswaardig willen leven is ook een recht.

Dat anderen het anders willen doen, dat is hun goed recht.

sandervdw zei:
Ook niet overdrijven he, Ja, voor eerstejaars is het heel zwaar. Maar die 10000 doden zijn toch wel de slachtoffers...
Daarna heb je nog alle mensen die alleen achterblijven omdat hun partner gestorven is.

In een "normale" omgeving krijgt 20% van de bevolking ooit te maken met een depressie. Die 14% is hoog, maar je moet het eigenlijk vergelijken met de "normale" situatie.


Maar dat is dus niet het geval ...

20% ooit vs 14% nu is wel een groot nuanceverschil.

En ja, de mensen die achterblijven dat is heel heel erg. Maar wat mij stoort is dat die collateral damage van de maatregelen eigenlijk amper aandacht krijgt, terwijl die schade ook enorm groot is (om niet te zeggen groter).

sandervdw

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Mensen met burgerzin die na 9 maanden nog altijd de goesting hebben om alles te volgen wat de zoveelste viroloog, epidemioloog, statisticus, intensivist, etc zegt? Zo zijn er niet veel meer.
Kerstmis is bij ons altijd al een klein event geweest (kleine familie zowel bij de eigen familie als bij de schoonfamilie), en dan nog. Mijn bomma van 82 die normaal nog 3 keer per week ging bridgen, vaak op verlof ging en nog beter te been is dan de meeste 60-ers en 70-ers, die zegt al maandenlang dat ze ze gerust een "spuitje mogen komen geven als dees nog veel langer duurt".
Die is tijdens de coronacrisis en de lockdowns gewoon meermaals wekelijks blijven eten. Het is dat, of ze was letterlijk weggekwijnd zo alleen op haar appartementje.

Dat anderen het anders willen doen, dat is hun goed recht.



20% ooit vs 14% nu is wel een groot nuanceverschil.

En ja, de mensen die achterblijven dat is heel heel erg. Maar wat mij stoort is dat die collateral damage van de maatregelen eigenlijk amper aandacht krijgt, terwijl die schade ook enorm groot is (om niet te zeggen groter).

Zie naar de vraag voor een nieuwe lockdown die toen door (volgens mij) 80% van de bevolking gedragen werd. Diegene die het niet meer willen, overschatten enorm hoeveel mensen hetzelfde denken.

20% van complete bevolking tov 14% van de studenten is ook een groot nuanceverschil. Je kan dat enkel juist beoordelen als je weet hoeveel studenden in een normaal jaar met een depressie kampen.
bvb
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4919486/student-studie-leenstelsel-studieadvies-psychische-problemen
https://www.studenten-zorgverzekeringen.nl/student-met-depressie.html
https://www.knack.be/nieuws/belgie/studenten-hebben-hogere-kans-op-depressie/article-normal-619431.html?cookie_check=1605263345

En er wordt zeker aandacht gegeven aan de collateral damage hoor. Waarom denk je dat ze die (onterechte) versoepelingen uitvoeren?

kay-gell

Legacy Member
sandervdw zei:
Maar dat is dus niet het geval ...


Dat is niet waar he. In het artikel staat dat ze vatbaarder zijn voor het virus niet dat ze het sneller doorgeven dan gedacht, dat zijn 2 totaal andere zaken he.

sandervdw

Legacy Member
kay-gell zei:
Dat is niet waar he. In het artikel staat dat ze vatbaarder zijn voor het virus niet dat ze het sneller doorgeven dan gedacht, dat zijn 2 totaal andere zaken he.

Vatbaarder wil zeggen vaker besmet. Als je besmet bent, ben je besmettelijk.
Puur theoretisch wil vatbaarder niet zeggen "sneller doorgeven" (al lijkt er ook geen enkel bewijs te zijn dat ze minder snel doorgeven), maar het wil wel zeggen dat ze als "groep" besmettelijker zijn dan gedacht.

Sylverscythe

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Dat anderen het anders willen doen, dat is hun goed recht.
Neen, dat is hun plicht. Dat jullie een (klein) risico nemen met de bomma omdat ze zelf aangeeft dat ze dit liever heeft kan ik best begrijpen, maar trek dat niet door alsof dit nu de standaard is en regels volgen iets is voor de minderheid. Wat de "zoveelste" expert zegt verschilt meestal niet zo hard hoor.

Hefty Rabbit zei:
En ja, de mensen die achterblijven dat is heel heel erg. Maar wat mij stoort is dat die collateral damage van de maatregelen eigenlijk amper aandacht krijgt, terwijl die schade ook enorm groot is (om niet te zeggen groter).

Ik betwijfel of die schade groter is, we kunnen echter niets besluiten zonder volledige cijfers. Feit is dat de "collateral damage" heel wat aandacht krijgt hoor, je kan geen nieuws bekijken of het gaat buiten de cijfers ook over: jongeren die het moeilijk hebben, ouderen die het moeilijk hebben, huurders die einde contract zijn en niets nieuw kunnen vinden, ...

Loser

Legacy Member
sandervdw zei:
Vatbaarder wil zeggen vaker besmet. Als je besmet bent, ben je besmettelijk.
Puur theoretisch wil vatbaarder niet zeggen "sneller doorgeven" (al lijkt er ook geen enkel bewijs te zijn dat ze minder snel doorgeven), maar het wil wel zeggen dat ze als "groep" besmettelijker zijn dan gedacht.

Maar dat is niet waar. Dat zeg je nu al drie keer :)
Vatbaar = krijgen.
Besmettelijk = doorgeven.

Als je besmet bent, ben je besmettelijk. Maar volgens veel onderzoeken zijn kinderen minder besmettelijk dan volwassenen. Heeft te maken met longinhoud en nog een boel. Naar het schijnt was ook 20% van de mensen verantwoordelijk voor 80% van de besmettingen. Als vatbaar = besmettelijk, zou dat dus niet opgaan.

Kennaah

Legacy Member
sandervdw zei:
Zie naar de vraag voor een nieuwe lockdown die toen door (volgens mij) 80% van de bevolking gedragen werd. Diegene die het niet meer willen, overschatten enorm hoeveel mensen hetzelfde denken.

20% van complete bevolking tov 14% van de studenten is ook een groot nuanceverschil. Je kan dat enkel juist beoordelen als je weet hoeveel studenden in een normaal jaar met een depressie kampen.
bvb
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4919486/student-studie-leenstelsel-studieadvies-psychische-problemen
https://www.studenten-zorgverzekeringen.nl/student-met-depressie.html
https://www.knack.be/nieuws/belgie/studenten-hebben-hogere-kans-op-depressie/article-normal-619431.html?cookie_check=1605263345

En er wordt zeker aandacht gegeven aan de collateral damage hoor. Waarom denk je dat ze die (onterechte) versoepelingen uitvoeren?

Omgekeerd geld net hetzelfde. Iedereen overschat het aantal mensen dat hetzelfde denkt. Net zoals voorstanders van een strenge lockdown.


Over depressie: Als de kansen al zo groot zijn dat dit zich bij studenten manifesteert, dan helpt deze maatregelen al zeker niet om dat aantal omlaag te halen.

sandervdw

Legacy Member
Loser zei:
Maar dat is niet waar. Dat zeg je nu al drie keer :)
Vatbaar = krijgen.
Besmettelijk = doorgeven.

Als je besmet bent, ben je besmettelijk. Maar volgens veel onderzoeken zijn kinderen minder besmettelijk dan volwassenen. Heeft te maken met longinhoud en nog een boel. Naar het schijnt was ook 20% van de mensen verantwoordelijk voor 80% van de besmettingen. Als vatbaar = besmettelijk, zou dat dus niet opgaan.

Als individu niet, maar binnen een groep wel. Simpelweg omdat er in de groep namelijk meer besmettelijke gevallen zijn dan gedacht.

nestorius

Legacy Member
sandervdw zei:
Vatbaarder wil zeggen vaker besmet. Als je besmet bent, ben je besmettelijk.
Puur theoretisch wil vatbaarder niet zeggen "sneller doorgeven" (al lijkt er ook geen enkel bewijs te zijn dat ze minder snel doorgeven), maar het wil wel zeggen dat ze als "groep" besmettelijker zijn dan gedacht.
In wat zit het meeste virus? In 5l uitgeademde lucht met 5 procent virus of in 10l uitgeademde lucht met 5 procent virus?

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

sandervdw

Legacy Member
nestorius zei:
In wat zit het meeste virus? In 5l uitgeademde lucht met 5 procent virus of in 10l uitgeademde lucht met 5 procent virus?

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
Of in 10l van 1 volwassen, of in 3*5l van 3 kinderen?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 5 met Tapatalk

zarathustra

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
En ja, de mensen die achterblijven dat is heel heel erg. Maar wat mij stoort is dat die collateral damage van de maatregelen eigenlijk amper aandacht krijgt, terwijl die schade ook enorm groot is (om niet te zeggen groter).

Er zijn weinig schades groter dan dood hoor, al de rest is meestal nog wel op te lossen.

eniac

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Mensen met burgerzin die na 9 maanden nog altijd de goesting hebben om alles te volgen wat de zoveelste viroloog, epidemioloog, statisticus, intensivist, etc zegt? Zo zijn er niet veel meer.

Niemand heeft "goesting".

Maar wij gaan dat ook gewoon volgen. Toen onze kinderen net geboren waren hebben wij ook op onszelf gevierd en dat was niet bepaald het einde van de wereld. Dat zal het nu ook niet zijn.

Er zijn in zeer dichte kring enkele risicopersonen en we hebben ook al een overlijden in de familie. Ik zou het mezelf nooit vergeven mocht ik een loopje nemen met de regels en daardoor nog iemand komt te overlijden.

zarathustra

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Mensen met burgerzin die na 9 maanden nog altijd de goesting hebben om alles te volgen wat de zoveelste viroloog, epidemioloog, statisticus, intensivist, etc zegt? Zo zijn er niet veel meer.
Kerstmis is bij ons altijd al een klein event geweest (kleine familie zowel bij de eigen familie als bij de schoonfamilie), en dan nog. Mijn bomma van 82 die normaal nog 3 keer per week ging bridgen, vaak op verlof ging en nog beter te been is dan de meeste 60-ers en 70-ers, die zegt al maandenlang dat ze ze gerust een "spuitje mogen komen geven als dees nog veel langer duurt".
Die is tijdens de coronacrisis en de lockdowns gewoon meermaals wekelijks blijven eten. Het is dat, of ze was letterlijk weggekwijnd zo alleen op haar appartementje.
Menswaardig willen leven is ook een recht.

Dat anderen het anders willen doen, dat is hun goed recht.

En dat is allemaal goed en wel, maar als de bomma iets voor heeft morgen gaat ze dan zeggen, ik ga niet naar de dokter, ik ga geen middelen op gebruiken want ik heb er zelf voor gekozen om dit erger te maken? Ja? Ik betwijfel het.

Ik zat gisteren op te zoeken of ik bloemen kan laten leveren bij mijn grootouders voor hun 60 jaar getrouwd volgende week. Realiteit is dat ik er niet zeker van kan zijn dat degene die dat levert geen idioot is. Het zal dus gewoon eens bellen worden, en dat werkt ook hoor.

nestorius

Legacy Member
sandervdw zei:
Of in 10l van 1 volwassen, of in 3*5l van 3 kinderen?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 5 met Tapatalk
Uw vergelijking zegt niets over besmettelijkheid maar over kans om besmet te worden. Om het reproductiecijfer of de besmettelijkheid te berekenen gebruikt men toch ook niet het aantal besmette personen. Of gaan we de zaken gewoon verdraaien zodat ge gelijk hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

puni

Legacy Member
zarathustra zei:
Er zijn weinig schades groter dan dood hoor, al de rest is meestal nog wel op te lossen.

An sich klopt dat, maar als ge bijvoorbeeld tien mensen hebt die met depressie kampen omwille van alles wat met corona te maken heeft voor een 85-jarige die eraan overlijdt, dan is dat wel degelijk voor discussie vatbaar. Ik wil daarom niet zeggen dat dat zo is, wel dat schade ander dan overlijden wel degelijk groter kan zijn.

sandervdw

Legacy Member
nestorius zei:
Uw vergelijking zegt niets over besmettelijkheid maar over kans om besmet te worden. Om het reproductiecijfer of de besmettelijkheid te berekenen gebruikt men toch ook niet het aantal besmette personen. Of gaan we de zaken gewoon verdraaien zodat ge gelijk hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
Maar om het risico te berekenen wel...
En daar gaat het om.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 5 met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan