Archief - De kleine vraagjes topic - deel 9

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vinceness

Legacy Member
Deinze heeft ook een kasteel. Best wel de moeite. Gent ook. Niet zozeer de moeite.

Muscleduck

Legacy Member
paradijsappel zei:
Er zijn veel verschillende ovens, ik denk niet dat je daar op dit moment een zinnig antwoord op kan geven. Het hangt ook af van hoe groot de foutenmarge mag zijn? De handleiding kan je misschien wat vertellen over de materialen waar de oven van gemaakt is. Het is wel gemakkelijker dan in te schatten hoeveel warmte er verdwijnt, hoeveel stroom de ventilator verbruikt en dergelijke.
Maar met wat geluk bestaat er wel een tabel, ik ben geen ovenexpert. Of iemand die toevallig getest heeft hoeveel electriciteitsverbruik zijn oven had om op 50gr te blijven!

Ik vreesde er voor dat het zo simpel nie ging zijn idd :)

iamtesting

Legacy Member
Kasteel Bornem was erg mooi.

In hun website worden de voorwaarden vermeld: Castle Marnix de Sainte Aldegonde wordt vermeld dat minimaal 10 personen voor programma 2.

60euro gids + 80 Euro = 140 Euro.

Dus ik vroeg, ik ben maar twee personen, maar ik betaal 20 persoon of 10 persoonskosten.
Is dit mogelijk?

Ze hebben nog steeds de reservering geweigerd, moeten minimaal fysiek 10 personen zijn.
Wat een grap.

QiQiDude

Legacy Member
ga naar the forbidden city in china
is veel zotter dan kasteel in oost vlaanderen
of frankrijk is het ook wel te doen

Pol86

Legacy Member
Hey

Is er hier iemand die ervaring heeft met assertiviteitstraining? Hetzij via een cursus, hetzij bij de psycholoog?
Indien wel, heeft dit geholpen of is het niet meer dan tijd- en geldverspilling?

Mulan

Legacy Member
Bij een goede begeleiding waar jij een klik mee hebt, is het absoluut goud waard!
Afhankelijk van je zelfbeeld kan het zelfs zijn dat je er nóg meer aan hebt als het groepssessies zijn.
Ik heb geen specifieke assertiviteitstraining gevolgd, maar wel nog groepstherapie gehad (sessies lcihaamswerk en relaxatie) en de feedback van anderen IN EEN VEILIGE SETTING (en dat is de essentie) is goud waard! Want zij hebben niets te verliezen of te winnen door jou de waarheid te zeggen. Daarbij is er een moderator (therapeut) die hun boodschap ook nog eens kadert als die niet juist aankomt of als de woorden van anderen een stevig effect hebben. Assertiviteitstrainng kan je moeilijk op je eentje doen.. Dus zeker doen!
Wij hadden bvb een man in onze groep die uit een mannelijk arbeidersmilieu kwam en de hele tijd de feedback kreeg dat hij een mietje was, een softie,...
Door de groepstherapie (waarbij ongeveer 80% vrouwen zitten/zaten) kreeg hij de feedback dat hij een heel rustige uitstraling had, dat hij iets uitstraalt dat vertrouwen schenkt, dat hij een aangenaam iemand is om in de buurt te hebben omdat je je automatisch veilig voelt bij hem,... Je kan je wel inbeelden dat dat voor zo iemand een breekpunt is. Dat dat "zachte" waarmee hij op het werk zo werd gepest, hier net extreem geapprecieerd werd. Van de verstoteling naar vertrouweling. Hierdoor kon hij ook op een veilige manier leren oefenen in een boodschap aan de ander geven. Maar dat is een proces van vallen en opstaan. Eentje dat begint met heel makkelijke en veilige situaties zodat je vertrouwen kan opbouwen in jezelf en je boodschappen. Het is een lang proces, therapie is enkel de aanzet. Maar ik geloof dat het, met de juiste therapeut (want ook dat zijn maar mensen die je wel of niet kunnen liggen), absoluut je levenskwaliteit kan verhogen!

Waelvis

Legacy Member
Ik heb dat iets meer dan 10j geleden eens gedaan.

M'n vriendin moest enkele buitenschoolse activiteiten doen in dat kader, en aangezien ik Da wel kon gebruiken ben ik meegeweest.

Voor wat ik me nog kan herinneren heeft het bij mij wel wat opgebracht. Ik heb vooral ontdekt dat ik tegenover anderen totaal anders overkomen dan ik dacht. (Ik was verschrikkelijk verlegen, en blijkbaar kwam ik daardoor enorm arrogant over :-p)

Ook enkele simpele trucjes om de drempel tot sociale interactie te verminderen.

Lt. ZweedVoet

Legacy Member
Ik heb een paar jaar geleden ontdekt via de app van mijn bank da ik een tweede random spaarrekening heb, geen idee vanwaar die komt, en al helemaal geen idee vanwaar da geld komt da erop staat. (is maar een 60-tal euro helaas :D). Kan ik die gewoon op 0€ zetten of rekenen de banken dan extra kosten aan?

Minq

Legacy Member
Hoi!
Een zestal weken geleden heb ik iets besteld in het buitenland, pakketje heeft er ongeveer een maand over gedaan naar België. Eenmaal aangekomen is het pakketje (aangetekende zending) overgedragen aan Bpost. Twee weken geleden kreeg ik een briefje in de bus van Bpost dat ik niet thuis was en de aangetekende zending kon gaan ophalen in het postkantoor. Ik naar daar... Medewerker vindt mijn pakketje niet. Hij wist mij te vertellen dat de zending wel degelijk ergens was afgeleverd. Hij kon mij inderdaad een handtekening voor ontvangst tonen, echter geen idee van wie. De medewerker mocht mij niet vertellen wie afgetekend had voor mijn zending of waar de zending afgeleverd was wegens de wet op privacy. Hij heeft wel een dossier opgestart en dit zou onderzocht worden (pakket kon volgens hem teruggevorderd worden bij de persoon die afgetekend heeft) en ik zou binnen de twee weken nieuws mogen verwachten. Twee weken zijn bijna om maar nog niets van gehoord...
Nu, (niet aangetekende) pakketjes worden hier wel vaker ergens elders geleverd, dus ik ben zelf al eens gaan rondvragen of de naburige winkels de zending niet ontvangen hadden. Ook een briefje opgehangen in het appartementsgebouw waar ik woon of iemand het ontvangen had, maar nog nergens succes gehad.

Heeft iemand dit ook al eens voorgehad? Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dat ik mijn pakketje ooit nog te zien krijg. Weet iemand of ik zelf nog iets kan doen of wat er gebeurt als ik mijn pakketje niet meer krijg?

QiQiDude

Legacy Member
er is een aangetekende pakketje die voor jou is dus normaal zou je toch wel soort garantie hebben bij de koper als je het duidelijk kan bewijzen dat het pakket NIET aan jouw deur is geleverd?
met de tracking enzo zou je dit normaal kunnen uitzoeken wat er allemaal is misgelopen
maar dat bpost/verkoper het hen kan schelen en er een prioriteit van maken is een andere zaak...

Minq

Legacy Member
Bedankt voor het meedenken. Probleem is dat ik juist moeilijk kan bewijzen dat het niet bij mij is afgeleverd... Volgens de tracking is het afgeleverd aan huis. Enkel Bpost kan de handtekening van de ontvanger zien, ikzelf niet. Dus ik kan moeilijk aantonen dat ik niet afgetekend heb. Enige dat ik heb is dus het briefje van Bpost dat ik niet thuis was, maar daar is een verkoper uit het buitenland niet veel mee denk ik.

Five-seveN

Legacy Member
Minq zei:
Bedankt voor het meedenken. Probleem is dat ik juist moeilijk kan bewijzen dat het niet bij mij is afgeleverd... Volgens de tracking is het afgeleverd aan huis. Enkel Bpost kan de handtekening van de ontvanger zien, ikzelf niet. Dus ik kan moeilijk aantonen dat ik niet afgetekend heb. Enige dat ik heb is dus het briefje van Bpost dat ik niet thuis was, maar daar is een verkoper uit het buitenland niet veel mee denk ik.
Het enige wat jij kan of moet doen is aan de verkoper zeggen dat je nog niets ontvangen hebt en een leveringsbewijs vragen met uw handtekening naam en met het adres op. En dan geld terugvragen of claimen via MasterCard visa Paypal.

Jij moet helemaal niets aantonen, de verkoper moet dit aantonen. Hij is verantwoordelijk voor de zending.

Iphigeneia

Legacy Member
Minq zei:
Hoi!
....Twee weken geleden kreeg ik een briefje in de bus van Bpost dat ik niet thuis was en de aangetekende zending kon gaan ophalen in het postkantoor. ....

Minq zei:
Bedankt voor het meedenken. Probleem is dat ik juist moeilijk kan bewijzen dat het niet bij mij is afgeleverd... ....

Je briefje is het bewijs dat het niet is afgeleverd, daarmee dat je naar het postkantoor gaat.

Dieter85 zei:
Het enige wat jij kan of moet doen is aan de verkoper zeggen dat je nog niets ontvangen hebt en een leveringsbewijs vragen met uw handtekening naam en met het adres op. En dan geld terugvragen of claimen via MasterCard visa Paypal.

Jij moet helemaal niets aantonen, de verkoper moet dit aantonen. Hij is verantwoordelijk voor de zending.

Enkel als het gaat om winkelaankopen in BE, regels in andere landen kunnen verschillen (bijvoorbeeld als ze de optie aanbieden het verzekerd te laten te verzenden maar jij uitdrukkelijk aangeeft dit niet nodig te vinden.

Indien het om een particulieren aankoop gaat heb je geen poot om op te staan t.o.v. de verkoper.
Indien het betaald is met MC moet je kunnen bewijzen dat het niet jouw handtekening is (beste is zelfs aan te geven dat op de tijd van afgifte je niet thuis kon zijn, bijvoorbeeld door attest werkgever).
Indien het betaald is met paypal, dispuut opstarten en zoveel mogelijk info doorgeven aan paypal. Ook bijvoorbeeld jouw handtekening (op je paspoort of id bewijs) en de handtekening die bij bpost gekend is. Echter zelfs dan acht ik de kans op een terugbetaling zeer klein (wat let u om af te tekenen met iets anders dan uw handtekening).

Bpost gaat hier in de mist, dus Bpost kan verantwoordelijk gehouden worden voor geleden schade (jij moet aantonen wat er in het pakket zit), daar het gaat om een aangetekende zending zijn zij verplicht om de pas te controleren en te noteren wie het pakket in ontvangst heeft genomen, hebben ze dit verzaakt om welke reden ook moeten ze het maar oplossen in gelde of in pakket.

Mvg

Minq

Legacy Member
Dieter85 zei:
Het enige wat jij kan of moet doen is aan de verkoper zeggen dat je nog niets ontvangen hebt en een leveringsbewijs vragen met uw handtekening naam en met het adres op. En dan geld terugvragen of claimen via MasterCard visa Paypal.

Jij moet helemaal niets aantonen, de verkoper moet dit aantonen. Hij is verantwoordelijk voor de zending.

Ga het op deze manier proberen, merci!!

Minq

Legacy Member
Iphigeneia zei:
Enkel als het gaat om winkelaankopen in BE, regels in andere landen kunnen verschillen (bijvoorbeeld als ze de optie aanbieden het verzekerd te laten te verzenden maar jij uitdrukkelijk aangeeft dit niet nodig te vinden.

Indien het om een particulieren aankoop gaat heb je geen poot om op te staan t.o.v. de verkoper.
Indien het betaald is met MC moet je kunnen bewijzen dat het niet jouw handtekening is (beste is zelfs aan te geven dat op de tijd van afgifte je niet thuis kon zijn, bijvoorbeeld door attest werkgever).
Indien het betaald is met paypal, dispuut opstarten en zoveel mogelijk info doorgeven aan paypal. Ook bijvoorbeeld jouw handtekening (op je paspoort of id bewijs) en de handtekening die bij bpost gekend is. Echter zelfs dan acht ik de kans op een terugbetaling zeer klein (wat let u om af te tekenen met iets anders dan uw handtekening).

Bpost gaat hier in de mist, dus Bpost kan verantwoordelijk gehouden worden voor geleden schade (jij moet aantonen wat er in het pakket zit), daar het gaat om een aangetekende zending zijn zij verplicht om de pas te controleren en te noteren wie het pakket in ontvangst heeft genomen, hebben ze dit verzaakt om welke reden ook moeten ze het maar oplossen in gelde of in pakket.

Mvg

Hmm ok, ik vermoedde al zoiets... Ik heb betaald met Visa, wss gelijkaardige procedure als bij MC?

Destel

Legacy Member
In het mobiliteit subforum is er een topic met dezelfde naam, zal een verwarring zijn.

Sinds 1 september is bedrijfsbeheer niet meer vereist om als zelfstandige aan de slag te gaan in Vlaanderen (in Brussel / Wallonië is het wel nog nodig).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan