Staat wel op Google, link naar een powerpoint over sociologie en psychologie.
Autodiscriminatie is er van uitgaat dat je iets niet kan, of niet slim genoeg bent, bijvoorbeeld omdat je van de lagere klasse bent, of vrouw, of,... Daardoor ga je bepaalde stappen die nodig zijn tot succes op dat gebied niet ondernemen want je kan het toch niet. Een soort self fulfilling prophecy dus. Ik ben niet goed in wiskunde want ik ben een vrouw dus is het de moeite niet dat ik studeer voor wiskunde dus ben ik niet goed in wiskunde...
In plaats van dat een ander jou oplegt dat je wiskunde (of wat dan ook) niet kan, leg je het jezelf op.
(Al kan dit ook geïnterpreteerd worden als dat het vanuit de maatschappij komt, die veronderstellingen komen er nooit vanzelf natuurlijk.)