Archief - Echolocation bij mensen..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bolteh

Legacy Member
http://www.youtube.com/watch?v=DpBm4KoWsrY&eurl=

Dit kwam ik onlangs tegen bij het browsen van wat forums.

Die kerel is dus beide ogen kwijt door een operatie, maar door gebruik te maken van echolocatie (dolfijnen, vleermuizen, enz...) kan hij een perfecte weergave geven van zijn omgeving. Hij kan zelfs gamen en what-not.

Nu kwam bij mij de vraag op of onze zintuigen echt zo ontwikkeld kunnen worden om zoiets te doen bij elk mens, of gaat dit uitsluitend om enkele gevallen?

Kepa

Legacy Member
omg it's daredevil :scream:

nee serieus... Het kussengevecht en blind lopen kan ik geloven, die kinderen staan allemaal te giechelen en vele blinden leren de weg vanbuiten in hun huis/omgeving... maar gamen en kickeren op basis van geluid? dit is echt wel de eerste keer da'k zoiets zie en heb echt wel veel moeite nodig om het te geloven. De interview is goed (profesioneel) gemaakt, dat is het enigste wat me tegenhoud om bullshit te roepen. Amerikaanse in de gloria :unsure:

als het echt is dan zal het waarschijnlijk enkel kunnen bij mensen die vroeg hun zicht zijn kwijtgeraakt (denk ik)... waar hun lichaam zich fysiek (neurologisch) heeft kunnen aanpassen, terwijl bij late blinden ze al te lang gewend zijn de wereld te zien.

Parnakra

Legacy Member
Dat het kan, kan ik nog geloven, maar dat hij kan gamen, haalt de geloofwaardigheid naar beneden.

M.b.v. echolocatie zou je het scherm 'zien', maar niet wat er op komt.

Dirty_Col

Legacy Member
Parnakra zei:
Dat het kan, kan ik nog geloven, maar dat hij kan gamen, haalt de geloofwaardigheid naar beneden.

M.b.v. echolocatie zou je het scherm 'zien', maar niet wat er op komt.

Idd, ma zn uitleg was gewoon dat hij de geluiden enzo herkende van dat spel

Freaky stuff...

Bolteh

Legacy Member
Nja, welk spel toonden ze.. DBZ Budokai of wa is't daar.. Das puur buttonbashing, ge moet alleen horen of de andere links of rechts zit..

EverlastingHate

Legacy Member
pfft, laat hem first person shooters of run & jump games spelen, en hij is elke 5 seconden dood :D

zal wel nep zijn, die péé kan echt niet via echo locatie weten of daar nu een auto staat of de borduur van de weg ligt als hij aan't skaten is, zo'n nauwkeurigheid kan een mens niet bereiken.

En vleermuizen, dolfijnen,... die doen echolocatie op een heel hoog tempo, enorm veel geluidjes achter elkaar. Deze klikt zo eens elke seconde.

Terrorist_Hell

Legacy Member
EverlastingHate zei:
pfft, laat hem first person shooters of run & jump games spelen, en hij is elke 5 seconden dood :D

zal wel nep zijn, die péé kan echt niet via echo locatie weten of daar nu een auto staat of de borduur van de weg ligt als hij aan't skaten is.
En gij speelt elke FPS zonder problemen uit omdat je kunt zien?

Geloofwaardig verhaal, en die games vragen waarsch. wat extra skill om goed te kunnen. Zelfs dan nog, blind kunnen gamen is geen vereiste om aan echolocatie te doen.

EverlastingHate

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:
En gij speelt elke FPS zonder problemen uit omdat je kunt zien?
..............euh, ik zal wel eens sterven... maar euh.. en??? :oink: Als ik mijn ogen toe doe zal ik veel meer sterven.

Dr.White widow

Legacy Member
nice echt nice
kheb zo ook iets gezien van mensen da identiek hetzelfde voor hadde en die gingen gewoon met de fiets gaan rijden enzo... maar tis echt een "mooie" vooruitgang voor de blinde mensen onder ons

kweet wel nie meer waar ik het gezien heb :(

Dirty_Col

Legacy Member
Het is wel zo dat wanneer je een van je zintuigen verliest, uw andere zintuigen veel scherper worden, dus onmogelijk lijkt het me zeker niet

El_L4mor

Legacy Member
zotten boel :o, da pc game is idd wellicht gewoon omdat het button bashing is... Ik zie hem nog geen racer/fps spelen op die manier...

Dieleman_F

Legacy Member
EverlastingHate zei:
zal wel nep zijn, die péé kan echt niet via echo locatie weten of daar nu een auto staat of de borduur van de weg ligt als hij aan't skaten is, zo'n nauwkeurigheid kan een mens niet bereiken.

En hoe weet jij dat zo zeker?
Hij wandelde toch maar mooi voorbij de vuilbakken ...

w00tw00t

Legacy Member
EverlastingHate zei:
zal wel nep zijn, die péé kan echt niet via echo locatie weten of daar nu een auto staat of de borduur van de weg ligt als hij aan't skaten is, zo'n nauwkeurigheid kan een mens niet bereiken.

mja zal wel nep zijn omdat ge zoiets niet hebt meegemaakt en er dus niet in gelooft... wat een mensen

EverlastingHate

Legacy Member
Dieleman_F zei:
En hoe weet jij dat zo zeker?
Hij wandelde toch maar mooi voorbij de vuilbakken ...

Een enkel individu in zo'n korte tijd een vermogen ontwikkeld dat hem toelaat om kleine voorwerpen te lokaliseren. Nah, zo snel is evolutie nu ook niet. En een mens kan gewoon niet snel genoeg klikken/geluiden maken om een beeld te vormen van de omgeving. Zeker niet al skatend :s op straat tegen hoge snelheid, des te hoger uw snelheid, des te meer uw geluidsgolven verspreid zullen zijn, wat tot meer onnauwkeurigheid zal leiden.

En dan ook die warboel van geluiden, zoals videogames, die voetballerkes. Zelfs dieren die gebruik maken van sonars en al jaren evolutie achter de rug hebben zouden compleet in de war geraken, en de richting kwijt geraken. Wat geluidsvervuiling en deze dieren geraken volledig in de war. Den deze zal is in zeer korte tijd een vermogen ontwikkeld hebben om een warboel aan geluiden te kunnen ontrafelen.

"Hij wandelde toch maar mooi voorbij de vuilbakken ..." tja, ze gaan niet iemand laten zien die over vuilbakken valt he, om dan te beweren dat hij op geluid verdergaat.

w00tw00t

Legacy Member
zou trouwens redelijk belachelijk zijn om dat nog te faken voor een nieuwsuitzending

ElBramo

Legacy Member
Lijkt me onmogelijk. Uw gehoor moet bovenmenselijk goed ontwikkeld zijn om te kunnen 'zien' via het gehoor. Zoals er op die wiki site staat: gehoor en zicht liggen dicht bij elkaar, en via de echo's/terugkaatsingen van het geklik zou je in staat moeten zijn om objecten te localiseren. Dat zou in principe onmogelijk moeten zijn dat je op die manier deftig kan gamen (tenzij een Beat 'Em Up). Het zou hetzelfde zijn als naar televisie kijken op basis van geluid :p Redelijk onmogelijk...

Dieleman_F

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Een enkel individu in zo'n korte tijd een vermogen ontwikkeld dat hem toelaat om kleine voorwerpen te lokaliseren. Nah, zo snel is evolutie nu ook niet. En een mens kan gewoon niet snel genoeg klikken/geluiden maken om een beeld te vormen van de omgeving. Zeker niet al skatend :s op straat tegen hoge snelheid, des te hoger uw snelheid, des te meer uw geluidsgolven verspreid zullen zijn, wat tot meer onnauwkeurigheid zal leiden.

En dan ook die warboel van geluiden, zoals videogames, die voetballerkes. Zelfs dieren die gebruik maken van sonars en al jaren evolutie achter de rug hebben zouden compleet in de war geraken, en de richting kwijt geraken. Wat geluidsvervuiling en deze dieren geraken volledig in de war. Den deze zal is in zeer korte tijd een vermogen ontwikkeld hebben om een warboel aan geluiden te kunnen ontrafelen.

"Hij wandelde toch maar mooi voorbij de vuilbakken ..." tja, ze gaan niet iemand laten zien die over vuilbakken valt he, om dan te beweren dat hij op geluid verdergaat.


Wat heeft dit met evolutie te maken? :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan