Archief - Echolocation bij mensen..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EverlastingHate

Legacy Member
w00tw00t zei:
zou trouwens redelijk belachelijk zijn om dat nog te faken voor een nieuwsuitzending

Dat is ook niet altijd serieus te nemen. Nog ni zo lang geleden waren er beelden van dat russisch meiske op vtm, dat zogezegd in het menselijk lichaam kan kijken via röntgen. Die péé kan gewoon blindheid heel goed faken, en het is nu ook niet enorm moeilijk, en voor de rest kan men beweren wat men wilt. Ofwel ziet hij heel slecht, en gebruikt hij zijn enige zicht om de boel op te lichten.

Jayvie

Legacy Member
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er een blinde de "beste ter wereld" was in een bepaald gevechtsspel, geen idee welk het was. Die herkende ook de geluiden van de mannetjes en wist perfect wat de andere deed. Heeft hier op de nieuwspagina ooit gestaan, een jaartje ofzo geleden

w00tw00t

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Dat is ook niet altijd serieus te nemen. Nog ni zo lang geleden waren er beelden van dat russisch meiske op vtm, dat zogezegd in het menselijk lichaam kan kijken via röntgen. Die péé kan gewoon blindheid heel goed faken, en het is nu ook niet enorm moeilijk, en voor de rest kan men beweren wat men wilt. Ofwel ziet hij heel slecht, en gebruikt hij zijn enige zicht om de boel op te lichten.

mja als ze zeggen da zen beide ogen werden weggehaald of dichtgenaait dan betwijfel ik da em dan nog iets kan zien.

EverlastingHate

Legacy Member
Dieleman_F zei:
Wat heeft dit met evolutie te maken? :p

euhm, evolueren van zijn gehoor. Een vergelijking maken met andere dieren die geëvolueerd zijn. tja, evolutie toch?? :oink: of noem het zoals je wilt.

w00tw00t zei:
mja als ze zeggen da zen beide ogen werden weggehaald of dichtgenaait dan betwijfel ik da em dan nog iets kan zien.

tja, bwa tja daar heb ik over gekeken :p, men kan tonen, en wijsmaken wat men wilt, nieuwszenders kunnen ook voor de fun de boel oplichten. En cbs, is nu eenmaal een nar onder de newssites. Ze spotten nogal vaak.

Dit is ook van cbs:

http://www.youtube.com/watch?v=m4H9GSDGIFI

:D

Dieleman_F

Legacy Member
EverlastingHate zei:
euhm, evolueren van zijn gehoor. Een vergelijking maken met andere dieren die geëvolueerd zijn. tja, evolutie toch?? :oink: of noem het zoals je wilt.

Het is niet dat hij geevolueerd is zoals een vleermuis doorheen de jaren geevolueerd is é, hij heeft zichzelf gewoon iets aangeleerd ...

Gromme

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Een enkel individu in zo'n korte tijd een vermogen ontwikkeld dat hem toelaat om kleine voorwerpen te lokaliseren. Nah, zo snel is evolutie nu ook niet. En een mens kan gewoon niet snel genoeg klikken/geluiden maken om een beeld te vormen van de omgeving. Zeker niet al skatend :s op straat tegen hoge snelheid, des te hoger uw snelheid, des te meer uw geluidsgolven verspreid zullen zijn, wat tot meer onnauwkeurigheid zal leiden.

En dan ook die warboel van geluiden, zoals videogames, die voetballerkes. Zelfs dieren die gebruik maken van sonars en al jaren evolutie achter de rug hebben zouden compleet in de war geraken, en de richting kwijt geraken. Wat geluidsvervuiling en deze dieren geraken volledig in de war. Den deze zal is in zeer korte tijd een vermogen ontwikkeld hebben om een warboel aan geluiden te kunnen ontrafelen.

"Hij wandelde toch maar mooi voorbij de vuilbakken ..." tja, ze gaan niet iemand laten zien die over vuilbakken valt he, om dan te beweren dat hij op geluid verdergaat.



Je mag niet vergeten dat dieren niet tegen bepaalde geluiden kunnen (overbelasting, geluidsvervuiling) maar dat de mens dit wel gewoon is geworden.

EverlastingHate

Legacy Member
Dieleman_F zei:
Het is niet dat hij geevolueerd is zoals een vleermuis doorheen de jaren geevolueerd is é, hij heeft zichzelf gewoon iets aangeleerd ...


Wel ja, men zegt nu eenmaal dat het gehoor van een blinde beter ontwikkeld is dan dat van een niet blinde, wat ook waar is, maar zo goed ontwikkeld... dat is toch ook evolutie.

En uzelf iets aanleren is ook een vorm van evolutie, des te meer generaties zichzelf iets aanleren, zal dit door de jaren heen overgebracht worden op de volgende generaties en dat noemt men ook evolutie. De mens leerde zichzelf recht op te lopen, en nu lopen we rechtop.

Het zelf leren gebruik maken van technieken + een betere ontwikkeling is evolutie.

Dieleman_F

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Wel ja, men zegt nu eenmaal dat het gehoor van een blinde beter ontwikkeld is dan dat van een niet blinde, wat ook waar is, maar zo goed ontwikkeld... dat is toch ook evolutie.

En uzelf iets aanleren is ook een vorm van evolutie, des te meer generaties zichzelf iets aanleren, zal dit door de jaren heen overgebracht worden op de volgende generaties en dat noemt men ook evolutie. De mens leerde zichzelf recht op te lopen, en nu lopen we rechtop.

Het zelf leren gebruik maken van technieken + een betere ontwikkeling is evolutie.

klein beetje offtopic, maar

Het is niet zo dat pakweg giraffen een lange nek gekregen hebben door hun nek heel de tijd uit te rekken om aan de bladeren te kunnen, en dat aangeleerde doorgaven aan hun kinderen, giraffen hebben een lange nek omdat de deze met een korte nek doodvielen van de honger ...

Evolutie heeft dus niets met aanleren te maken (denk ik :p )

ElBramo

Legacy Member
Idd, de evolutietheorie van Darwin. Door positieve mutaties kunnen sommige soorten verbeteren en zijn beter aangepast aan de situatie tijdens een bepaalde periode. Degene die die mutatie niet hebben worden uitgeselecteerd.

Het is idd zo dat leergedrag geen effect heeft op de evolutie.
Maar je er zijn meerdere definities van 'evolutie' he ;)

viewer

Legacy Member
mja, da videogame zou nog wel kunnen, maar da kickere kan echt wel nie als ge maar ene keer per seconde klikt ze :wtf:

en idd, als ge bv aant skaten zijt dan hebde zelf ook nog een snelheid, en is da dus vele onnauwkeuriger, maar dan nog zou da in principe mogelijk moete zijn.

neenee, als ge dien jonge met een spelleke wilt verslaan moede dammen spelen ofzo :p, of verstoppertje.

Mistabeen

Legacy Member
Jayvie zei:
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er een blinde de "beste ter wereld" was in een bepaald gevechtsspel, geen idee welk het was. Die herkende ook de geluiden van de mannetjes en wist perfect wat de andere deed. Heeft hier op de nieuwspagina ooit gestaan, een jaartje ofzo geleden
was zelf Painkiller dacht ik, een fps dan nog.

Dieleman_F

Legacy Member
Jij geloofde ook niet in kansberekening :)

Maar eerlijk gezegd heb ik ook een beetje mijn twijfels, maar aan de andere kant is wiki wel verhelderend, maar hoe betrouwbaar is dat dan weer é :p

User_BELGIUM

Legacy Member
EverlastingHate zei:

kben tamelijk zeker dat dees fake is :baard:


mjah, eigenlijk is shooteren/bakken/whatever, nie zó moeilijk met de oge toe ze, ge hoort nogal rap waar het balleke zich bevind en dan oor-hand-coordinatiegebruike he.. (kheb het zelf al verschillende keren gedaan)
een fps blind spelen..hangt er van af.. ik speel nu SoF2 en ik hoor toch wel meer waar de peetjes zitten dan ik ze zie + de verschillende ondergronden.. maar gezien ge veel moet springen + afgronden => quasi onmogelijk.. bij een spel zonder afgronden is da mssn mogelijk
en tv kijken door te horen alleen is toch easy :s de helft van de keren dat de tv opstaat luister ik alleen maar.. mits wat oefening zijn geluiden gemakkelijk te herkennen.
mor da geklik is volgens mij eerder "een mentale boost" dan effectief echolocatie (-niet zeggende dat het helemaal niets doet-)

Kepa

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Wel ja, men zegt nu eenmaal dat het gehoor van een blinde beter ontwikkeld is dan dat van een niet blinde, wat ook waar is, maar zo goed ontwikkeld... dat is toch ook evolutie.

En uzelf iets aanleren is ook een vorm van evolutie, des te meer generaties zichzelf iets aanleren, zal dit door de jaren heen overgebracht worden op de volgende generaties en dat noemt men ook evolutie. De mens leerde zichzelf recht op te lopen, en nu lopen we rechtop.

Het zelf leren gebruik maken van technieken + een betere ontwikkeling is evolutie.
modificatie =/= evolutie, dat is de basisfout die mensen maken. Je kan je lichaam aanpassen door dagelijkse oefeningen te doen, maar dat betekent niet dat de genen in je balzak/eierstok gaan veranderen wat dus betekent dat je kinderen het niet zullen overnemen. Het is een beetje zoals zeggen dat omdat alle vrouwen siliconen inplanteren dat hun kinderen gaan geboren worden met implantaten :ironic:

"de mens" leerde zichzelf niet rechtop lopen, het kon het gewoon per toeval (=mutatie) en haalde er voordeel uit omdat het zijn 2 voorste poten vrijhad.


PS belangrijk verschil tussen mensen en dieren hoor
mensen horen van 20Hz tot 20kHz... vleermuizen horen veel hogere frequenties (tot 50kHz zelfs dacht ik?) Dit betekent dat ze heel hoge geluiden kunnen wegsturen (of voor de fysici heel energievolle golven) en deze dan weerkaatsen en terugkeren. Die klik op zijn shirt is veel te zacht om terug te kaatsen en de frequentie van die klik gebeurt veel te weinig om er mee te kunnen skateboarden hoor...

viewer zei:
mja, da videogame zou nog wel kunnen, maar da kickere kan echt wel nie als ge maar ene keer per seconde klikt ze :wtf: .
net omgekeerd... bij het kickeren hoort hij het balleke tikken (dus is die klik niet nodig) maar tijdens het gamen de locatie van uw personage weten? toch wel ff felicitaties aan de gamemakers om het spel zo precies te maken.

dunno, ik heb nog steeds moeite met het te geloven.

MagicD

Legacy Member
Verbazend hoe naïef sommige mensen zijn. :lol:
Alleen al het feit dat ge zo'n technologische doorbraak via youtube te weten komt maakt het al ongeloofwaardig.

User_BELGIUM

Legacy Member
MagicD zei:
Verbazend hoe naïef sommige mensen zijn. :lol:
Alleen al het feit dat ge zo'n technologische doorbraak via youtube te weten komt maakt het al ongeloofwaardig.

technologische doorbraak ?

Bolteh

Legacy Member
Technologische doorbraak? Iemand die leert zijn omgeving af te tasten door middel van geluid en diens terugkaatsing is een technologische doorbraak?

En das ni enkel door 1 of andere kerel op youtube gezet. Das op CBS news geweest, heeft in People's magazine gestaan, heb er zelfs al van gehoord op National Geographic.

Trouwens, da geklik is niet het enige waarmee em alles doet. Grootste deel van alles zelf is gewoon afgaan op geluid wat -elke- (niet dove) blinde doet. Enige verschil is dat hij terugkaatsing van geluid gebruikt in plaats van een wit stokske om te achterhalen of er al dan niet iets voor hem staat.

Bij het gamen en kickeren gaat ie niet af op het geklik, maar op het geluid zelf die de game voortbrengt en het geluid van het balletje.

Emerxill

Legacy Member
MagicD zei:
Verbazend hoe naïef sommige mensen zijn. :lol:
Alleen al het feit dat ge zo'n technologische doorbraak via youtube te weten komt maakt het al ongeloofwaardig.
Dus het feit dat bepaalde filmpjes van -bijvoorbeeld- NGC op youtube staan maakt ze per definitie ongeloofwaardig?

Van naiviteit kunnen ze u idd niet verwijten :niceone:

MagicD

Legacy Member
kheb 't filmpje nog niet gezien, kan dat hier niet bekijken.
ik dacht dat het door een medische ingreep was ofzo.
maar het feit dat zo 1 ventje beweert dat hij dat kan, zonder enig bewijs wat dan ook, maakt het nog ongeloofwaardiger.
al de 'bronnen' die gij noemt, ge refereert zelfs niet, bewijzen ook niet veel.

btw: jullie geloven allemaal iets onwaarschijnlijk zonder enig grondig bewijs. en de bron is dan nog ongeloofwaardig. niet naief?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan