Archief - Galabal

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DGEN

Legacy Member
*He@d$hOt* zei:
smoking is voor galabal, kostuum is eigenlijk "stadskledij"

Smoking is dus over het algemeen chiquer en speciaal voor feesten etc.("ceremoniekledij")
Mijn smoking heeft opzij aan elke broekspijp nog een fluwelen lijn, en de vorm van de jas is ook helemaal anders als mijn kostuum. Een smoking vraagt ook een ander soort hemd, waarvan de knopen niet zichtbaar zijn, en ook machetteknopen.(hetgeen je ook met gewoon kostuum kan dragen uiteraard)
Op je hemd draag je geen das maar een strikje. Op de betere galabals is smoking verplicht, zoals bv Zwinneblomme in Knokke etc.
Voor een middelbare school-galabal is dit uiteraard helemaal niet nodig.
oh ja?
is een voetballer van het jaar verkiezing geen gala?
vlinderdas a la elio had ik niet aan...gewoon stropdas was al goed...gewoon netjes gaan en met overslag (ipv al die broekies die zonder overslag gaan :tongue:)

*He@d$hOt*

Legacy Member
ik zeg ook niet dat je op een galabal verplicht een smoking moet dragen. Het is gewoon een feit dat het daarvoor bestaat en dat een kostuum eigenlijk niet voor galabals is, maarja who cares

Wargoofy

Legacy Member
*He@d$hOt* zei:
smoking is voor galabal, kostuum is eigenlijk "stadskledij"

Smoking is dus over het algemeen chiquer en speciaal voor feesten etc.("ceremoniekledij")
Mijn smoking heeft opzij aan elke broekspijp nog een fluwelen lijn, en de vorm van de jas is ook helemaal anders als mijn kostuum. Een smoking vraagt ook een ander soort hemd, waarvan de knopen niet zichtbaar zijn, en ook machetteknopen.(hetgeen je ook met gewoon kostuum kan dragen uiteraard)
Op je hemd draag je geen das maar een strikje. Op de betere galabals is smoking verplicht, zoals bv Zwinneblomme in Knokke etc.
Voor een middelbare school-galabal is dit uiteraard helemaal niet nodig.

Op de zwinneblomme staat er wel op 'smoking verplicht' mar wat ze bedoelen is: strikje verplicht.. 'k heb er genoeg zien rondlopen in kostuum met 'n strikje

Jojoken

Legacy Member
jeroenrams zei:
Onlangs mondeling exaam gedaan en dieje docent stelde het wel ten zeerste op prijs dat je in kostuum kwam. Zelfs op een bijpassende das lette hij... Dus een kostuum kan wel degelijk belangrijk zijn bij mondeling examens. Er waren er 2 die in jeans + trui kwamen, deze hebben hierover dan ook een opmerking gekregen.

Kheb mij nooit naar iemand anders normen moeten kleden om goeie punten te halen... Kvind dat zelf vrij zielig, dat die leerkracht dan zo oordeelt, wat voor een achterlijke school is dat dan? :crazy:

Mensen gaan zo snel meelopen met de rest... Beetje karakter mag ook hoor... Als je op sollicitatiegesprek gaat, appreciëren ze het meer dat je in gewone nette kledij komt volgens je eigen stijl dan dat je je eenmalig in een maatpak steekt om er toch een beetje uit te zien zoals de rest... Als je jezelf niet kan verkopen gaat dat maatpak er toch niks aan doen. Kheb het dan wel over een nette broek, hemd, met deftige trui en propere schonen. Goed verzorgd dus... Bedrijven zijn trouwens al van dat mainstream uiterlijk aan het afstappen. Dat oubollig imago willen ze kwijt... :)

zarathustra

Legacy Member
Idd, zeker bij middelbare school examens is dat onzin.
En kom nu niet af met dat dat 'respect' moet verbeelden eh. Je hebt een heel jaar in die mensen hun klas gezeten als ze dan nog niet weten hoeveel 'respect' je hebt voor hen, dan zal zo'n kostuum daar niks aan veranderen.

jeroenrams

Legacy Member
Jojoken zei:
Kheb mij nooit naar iemand anders normen moeten kleden om goeie punten te halen... Kvind dat zelf vrij zielig, dat die leerkracht dan zo oordeelt, wat voor een achterlijke school is dat dan? :crazy:
Ik zeg niet dat het moet. Er waren ook mensen met een broek (wel geen jeans) en een hemd en daaronder deftige schoenen. Maar hij maakte wel een positieve opmerking over mensen die zich in een kostuum hadden gestoken en daarbij een bijpassend hemd + das aanhadden. Ik zit in de richting financiën - verzekeringen, en dan denk ik toch dat van de studenten mag verwacht worden dat ze deftig gekleed examens gaan doen. Er waren mensen bij die in jeans + trui kwamen en daaronder zo van die schoenen waarvan je de veters niet moet vast doen (globes ofzoiets), daar maak je geen goede indruk mee vind ik zelf, zeker als dieje docent altijd zelf in kostuum daar stond... Maar ieders zijn keuze eh, mij stoort het niet dat iemand anders in jeans en trui wil komen. En ik zit op KdG, maar lang niet alle docenten verwachten dat je zo gekleed komt. Ik heb al gehoord dat er zijn die zich niets aantrekken van wat je aanhebt. Zal van persoon tot persoon afhangen, enkel neem ik het zekere voor het onzekere en doe ik al mijn mondelinge examens in kostuum.

Quilombo

Legacy Member
mannekes mannekes toch
120 euro is echt wel het absolute maximum voor iets da ge zelden of nooit aandoet (enkel voor al uw mondeling examens en ne keer een galabal of een begrafenis). enig besef van de waarde van geld zou ni misstaan..

denkt ge nu echt da ge meer punten gaat halen als ge met één van 300 euro of meer afkomt ?! het zekere voor het onzekere nemen.. wat een bullshit!! denk toch is na! dat ziet er even deftig uit hoor.. en als je gewoon deftig gekleed komt is dat ook al genoeg, t gaat er gewoon om da je daar ni binnenkomt met skatesloefe, een hawaihemd en een korte broek ..

jezus toch :eek:

Dees

Legacy Member
Quilombo zei:
mannekes mannekes toch
120 euro is echt wel het absolute maximum voor iets da ge zelden of nooit aandoet (enkel voor al uw mondeling examens en ne keer een galabal of een begrafenis). enig besef van de waarde van geld zou ni misstaan..

denkt ge nu echt da ge meer punten gaat halen als ge met één van 300 euro of meer afkomt ?! het zekere voor het onzekere nemen.. wat een bullshit!! denk toch is na! dat ziet er even deftig uit hoor.. en als je gewoon deftig gekleed komt is dat ook al genoeg, t gaat er gewoon om da je daar ni binnenkomt met skatesloefe, een hawaihemd en een korte broek ..

jezus toch :eek:


Er is wel een verschil tussen een kostuum van 120 en 300 euro ze. Als ge dat niet eens ziet, moet ge maar eens wat bter kijken.
En zoals al gezegd, is het voor middelbare school echt niet nodig om een kostuum te kopen. Neem een deftig hemd, steek dat in een deftige broek, doe deftige schoenen aan, en iedereen zegt dat je er heel deftig uitziet, zom simpel als dat

sneax

Legacy Member
Mja kijk ik vind een schoon kostuum gewoon schoon en tof om aan te doen. Mijn ma denkt da ook, en als mijn ma daar dan het geld wilt aan geven dan is da toch zo eh? Wanneer doe ik mijn kostuum aan? Op bals en me nieuwjaar en belangrijke feestjes. Mondelinge examens enzo dat ge daarvoor een kostuum moet aandoen tja das zo wa zever eh. In de humaniora willen de leraren da soms maar doe dan gewoon iet aan van uw pa. Op den unief enzo ga ik altijd in mijn gewoon kleren en nobody cares.

Trouwens tussen een duur kostuum en een goedkoper kostuum is zéker een groot verschil kwa kwaliteit ook. Een duurder heeft zeer goeie stof zodat ge het ni na 2 keer aandoen al naar den droogkuis moet doen. Meestal ook zeer dunne stof maar toch zeer stevig. Plus de service van de winkel: ge kunt gelijk wanneer binnen gaan om het te laten aanpassen voor slechts 5EUR ofzo. En tis gewoon knapper aja ge ziet da gewoon :p

Ether

Legacy Member
Grim zei:
Van Gils: kwaliteit en niet te duur
En zou het bij de klassieke kleuren houden, dan kunt ge er overal mee komen. Zo een wit kostuum is toch beperkt bruikbaar, en tis nog altijd iets anders dan ne fluo-groene t-shirt met roze bollekes kopen (qua prijs).


Ik heb dus een Van Gils, blijkbaar hebbek goed gekocht :D
Gekocht in de DOD in Brussel btw...

*He@d$hOt*

Legacy Member
Idd, natuurlijk ziet ge da verschil in kwaliteit duidelijk...

Wat examens betreft hangt het vaak af van de richting waarin je zit. Iemand van economie of rechten zal veel vlugger een kostuum aandoen dan studenten uit psychologie of filosofie.

@wargoofy: Zwinneblomme was dit jaar wel uitzonderlijk mild hoor qua dress-code. Vorige jaren zag je toch veel minder kostuums.

EternalSilence

Legacy Member
ik ga ook nog een kostuum moeten kopen
om mijn GIP te verdedigen (miss een paar geweren ? als de jury moeilijk doet :D)
en voor galabal eind dees jaar, en voor huwelijken van nichten .. (allee.. binnenkort)

Monkey

Legacy Member
kheb een eenvoudig kostuumke van 100€ voor mn mondelinge examens, das meer als genoeg. k doe wel geneeskunde, dus daar letten ze der ni extreem op, meeste profs zijn zelfs ni in kostuum op examen.

Voor bals etc doe'k een smoking aan die nog van mn pa geweest is, vind da geestiger dan gewoon kostuum...

Eagle`

Legacy Member
*He@d$hOt* zei:
Idd, natuurlijk ziet ge da verschil in kwaliteit duidelijk...

Wat examens betreft hangt het vaak af van de richting waarin je zit. Iemand van economie of rechten zal veel vlugger een kostuum aandoen dan studenten uit psychologie of filosofie.

@wargoofy: Zwinneblomme was dit jaar wel uitzonderlijk mild hoor qua dress-code. Vorige jaren zag je toch veel minder kostuums.

Baja mild en mild is 2 imo, ik ben bv ook ni in smoking gegaan, ma in kostume met das, moet toch kunnen imo. Heb wel meiske gezien in gewone jeansbroek, das natuurlijk nog iet anders.

Soit mijn eerste zwinneblomme dik geamuzeerd, dacht dak al veel gezien had qua vrouwvolk ma dees bal was toch wel van een orde,steek daar de paus binnen en hij zegt zen celibaat vaarwel gok ik ;)

de terugweg naar huis deed wel al het voorgaande tot niets vergaan, voor zelfde waren we dood geweest :(

ElBramo

Legacy Member
Ge hebt ook de kostuums met subtiele streepkes he. En een assortie broek moet ge echt niet doen...

Najade

Legacy Member
Schattekes ik wil niet teveel neuten op dit forum (daar is ook geen beginnen aan), maar euh:
milt (de ~, ~en)
1 aan de linkerzijde in de buikholte gelegen klierachtig, bloedrijk orgaan
mild (bn.)
1 gul
2 zachtaardig, welwillend => clement, suave; <=> scherp
3 weldadig, zacht
Enfin.

Ik heb me een galakleedje gekocht voor 80&#8364; in de Mexx, maar heb nog schoenen en accesoires nodig.
Ik vermoed dus dat het idd rond de 200&#8364; gaat komen.
Wat ik op zich al ontzettend duur vind, maar wat ik toch betaal, omdat ik nu eenmaal zin heb eens naar een galabal te gaan :)

Eagle`

Legacy Member
Najade zei:
1 aan de linkerzijde in de buikholte gelegen klierachtig, bloedrijk orgaan
mild (bn.)
1 gul
2 zachtaardig, welwillend => clement, suave; <=> scherp
3 weldadig, zacht
Enfin.

oops :x

XoN`-

Legacy Member
Combineer gwoon shit :)

Kmoet zeggen ik neus hier gwoon id kleerkasten of vraag een vest aan maten ofzo & ik combineer vanalle kleren. En kmoet zeggen datk toch altijd 'het best gekleed was op zon dingen :p (*kuch*)

Nway pointe is:

-wees origineel & zijt 9/10 nog goedkoper af
-ge valt meer op dan al die die ander met een prefab-kostuum (all in one) van X aantal honderd EUR.

Arifiene

Legacy Member
Ik ben dan wel een meisje, (eentje die redelijk veel galakleren heeft :p), maar ik vind persoonlijk dat ge idd beter investeert in 2 kostuums.
1 om onnozel in te gaan doen
en 1 voor de deftiger gelegenheden
Ik zit in de rechten, en 70% draagt een kostuum bij mondelinge examens. Ikzelf droeg een mantelpakje. Aan al de pipo's die daar stonden met hun minirokken, shorts, alternatieve slordige tshirts en afgetrapte schoenen: ik was beschaamd in uw plaats.
Bij ons is het zo dat ge best kijkt naar de prof zelf. Geeft die les in kostuum, kom dan in kostuum, draagt em een jeans, dito. Eitherway gaan de meesten in kostuum hier, uit respect.

Santa

Legacy Member
Arifiene zei:
Ik zit in de rechten, en 70% draagt een kostuum bij mondelinge examens. Ikzelf droeg een mantelpakje. Aan al de pipo's die daar stonden met hun minirokken, shorts, alternatieve slordige tshirts en afgetrapte schoenen: ik was beschaamd in uw plaats.

Bij ons komt er niemand slordig toe in de Rechten. Feit is wel dat de ene zn kostuum wat meer casual is (zoals ik; ik draag een bruin blazerke met das enzo..).

Maar ik vind het maar een kwestie van eerbied ten opzichte van je prof dat je een kostuum aandoet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan