Zedjah zei:
Dan is ie geen solipsist. Solipsisme betekent geloven dat de wereld in z'n totaal jouw inbeelding is, inclusief de inwoners. En dat is een valide, algemeen geaccepteerde definitie.
Dan moet je toch even je definitie bijschaven. Solipsisme is het geloof dat enkel en alleen het bestaan van de waarnemer met zekerheid aangenomen kan worden.
Die definitie laat nog steeds de mogelijkheid open dat er andere dingen bestaan (bestaan op eenzelfde niveau als de solipsist), maar dat er gewoon niet met zekerheid over kan gesproken worden.
Zedjah zei:
Als het je ineens te binnen schiet dat "alle mensen toch maar figmenten van je verbeelding zijn", dan gaat je redenering niet zijn "laat ik die mensen helpen", maar dan gaat je redenering zijn "laat ik ze gebruiken".
En waarom zou dat zo zijn? En ik zei niets van helpen. Ik geloof in het feit dat als ik iets creëer (met name, de wereld en mensen rondom mij) dat die dingen interessant genoeg zijn om te onderzoeken, gewoon omdat ik ze gecreëerd heb.
Meer nog, de mogelijkheid dat sommige dingen NIET door mij gecreëerd zijn maar gewoon 'zijn' in het achterhoofd houdend, zou ik het als mijn plicht kunnen beschouwen om mijn interesse in alles en iedereen te leggen, gewoon om erachter te komen of ze echt bestaan of door mij gemaakt werden.
Zedjah zei:
Je wereldvisie heeft een grote invloed op je levenspraktijk.
Ja... En een bakker verkoopt broodjes...
Zedjah zei:
Mijn excuus als ik een levensvisie die het bestaan van andere mensen ontkent walgelijk vind, hoor.
Excuses aanvaard, aangezien uit je reply blijkt dat je niet direct verstaat wat solipsisme allemaal (kan) inhoud(t)(en).
Zedjah zei:
Of nee, gelijk welke levensvisie walgelijk noemen getuigt van een bekrompen geest.
Ik zeg niet dat een levensvisie walgelijk noemen getuigt van bekrompenheid, maar het walgelijk noemen zonder deftige argumenten, wel.
Zedjah zei:
"Uiteraard, m'n beste moordenaar, je visie dat jij belangrijker bent dan de rest is totaal niet walgelijk!"
Trek het maar in het belachelijke, dat getuigt van je overvloed aan argumenten!
En een moordenaar handelt niet altijd uit het motief 'ik ben beter dan diegen die ik vermoord'.
Zedjah zei:
Ik heb een rothekel aan de mening dat alles gelijkwaardig is. Er bestaat nog zoiets als idealen, die prefereerbaar zijn boven andere zaken.
Ik heb eenzelfde rothekel aan die gelijkwaardigheid. En er bestaat inderdaad zoiets als idealen, maar neem me niet kwalijk als ik zelf bepaal wat die idealen voor mij zijn. (daarvoor hoef je zelfs nog geen solipsist te zijn)