Archief - Geloof versus evolutietheorie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killgore

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Evolutietheorie is ook maar een theorie, het verklaart niet alles maar ik vind het een pak beter dan te geloven dat 1 of meerdere goden alles gemaakt hebben (of nog absurdere verhalen zoals scientology..)

Hoe leven ontstaan is vind ik wel raar. Hoe je plots van levensloze moleculen naar kleine organismen gaat.
Het is een theorie die op vlak van lichaamelijke ontwikkeling vrij sterke waarschijnlijkheidsgraad heeft, gezien naar verscheidene zaken (paleontologie voornamelijk). Bijvoorbeeld: gelijkaardige veranderingen die zich voordeden op verschillende continenten...

Het enige waarin ik nog wil meegaan is dat de evolutietheorie het "nadenken"/de geest, hoe je het ook wilt noemen, niet verklaard.

Zedjah

Legacy Member
Evolutietheorie is wel een theorie, maar in een andere betekenis dan gewoonlijk gebruikt, namelijk als een overkoepeling van allerlei feiten.

En nee, die vragen zijn niet opgelost Nijn. Daar bestaat momenteel nog veel discussie over. 't is niet omdat je proffen slechts 1 visie aanbrengen, dat er geen andere bestaan.

Zedjah

Legacy Member
killgore zei:
Het is een theorie die op vlak van lichaamelijke ontwikkeling vrij sterke waarschijnlijkheidsgraad heeft, gezien naar verscheidene zaken (paleontologie voornamelijk). Bijvoorbeeld: gelijkaardige veranderingen die zich voordeden op verschillende continenten...

Het enige waarin ik nog wil meegaan is dat de evolutietheorie het "nadenken"/de geest, hoe je het ook wilt noemen, niet verklaard.
De evolutietheorie verklaart over het algemeen de geest als een nevenverschijnsel van andere eigenschappen.

Parnakra

Legacy Member
Zedjah zei:
En solipsisme is walgelijk.

Wat er scheelt met solipsisme is het feit dat het het zelf centreert in het universum, en leidt tot een gedrag van "ik, ik, ik".

Wat ik hier zie is dat jij het begrip solipsisme verengt tot het in jouw kraam past en je er ongefundeerde uitspraken over kan gaan doen, zoals 'het is walgelijk'.

Wat als de solipsist beseft dat zijn ego, zijn fysieke persoon in deze wereld slechts een medium is om de wereld die zijn superego gecreëerd heeft te beleven? Dan wordt hij wel gedwongen om alle elementen die in die wereld geplaatst werden door dat superego te respecteren en er nieuwsgierig naar te zijn.

Wat als de solipsist beseft dat hij niet de enige solipsist is. De wereld is slechts wat hij waarneemt, maar die wereld kan overlappen met de wereld van een tweede, derde, vierde... solipsist. Dan kan hij gaan streven om de grenzen die hem opgelegd zijn door zijn superego te verbreken en in contact te komen met die anderen.

Een levensvisie walgelijk noemen is zowiezo al bekrompen, laat staan als je die uitspraak dan enkel kan beargumenteren met een zwak excuus à la 'het bevordert egoïsme'. Een echte solipsist beseft dat egoïsme hem belemmert in de volledige beleving van zijn wereld en dus schuift hij het opzij.

Dit natuurlijk allemaal :offtopic: :unsure:.

Zedjah

Legacy Member
Wat als de solipsist beseft dat hij niet de enige solipsist is.
Dan is ie geen solipsist. Solipsisme betekent geloven dat de wereld in z'n totaal jouw inbeelding is, inclusief de inwoners. En dat is een valide, algemeen geaccepteerde definitie.

Als het je ineens te binnen schiet dat "alle mensen toch maar figmenten van je verbeelding zijn", dan gaat je redenering niet zijn "laat ik die mensen helpen", maar dan gaat je redenering zijn "laat ik ze gebruiken".
Je wereldvisie heeft een grote invloed op je levenspraktijk.

Een levensvisie walgelijk noemen is zowiezo al bekrompen
,
Mijn excuus als ik een levensvisie die het bestaan van andere mensen ontkent walgelijk vind, hoor.

Of nee, gelijk welke levensvisie walgelijk noemen getuigt van een bekrompen geest.
"Uiteraard, m'n beste moordenaar, je visie dat jij belangrijker bent dan de rest is totaal niet walgelijk!"

Ik heb een rothekel aan de mening dat alles gelijkwaardig is. Er bestaat nog zoiets als idealen, die prefereerbaar zijn boven andere zaken.

Parnakra

Legacy Member
Zedjah zei:
Dan is ie geen solipsist. Solipsisme betekent geloven dat de wereld in z'n totaal jouw inbeelding is, inclusief de inwoners. En dat is een valide, algemeen geaccepteerde definitie.

Dan moet je toch even je definitie bijschaven. Solipsisme is het geloof dat enkel en alleen het bestaan van de waarnemer met zekerheid aangenomen kan worden.

Die definitie laat nog steeds de mogelijkheid open dat er andere dingen bestaan (bestaan op eenzelfde niveau als de solipsist), maar dat er gewoon niet met zekerheid over kan gesproken worden.

Zedjah zei:
Als het je ineens te binnen schiet dat "alle mensen toch maar figmenten van je verbeelding zijn", dan gaat je redenering niet zijn "laat ik die mensen helpen", maar dan gaat je redenering zijn "laat ik ze gebruiken".

En waarom zou dat zo zijn? En ik zei niets van helpen. Ik geloof in het feit dat als ik iets creëer (met name, de wereld en mensen rondom mij) dat die dingen interessant genoeg zijn om te onderzoeken, gewoon omdat ik ze gecreëerd heb.

Meer nog, de mogelijkheid dat sommige dingen NIET door mij gecreëerd zijn maar gewoon 'zijn' in het achterhoofd houdend, zou ik het als mijn plicht kunnen beschouwen om mijn interesse in alles en iedereen te leggen, gewoon om erachter te komen of ze echt bestaan of door mij gemaakt werden.

Zedjah zei:
Je wereldvisie heeft een grote invloed op je levenspraktijk.

Ja... En een bakker verkoopt broodjes...

Zedjah zei:
Mijn excuus als ik een levensvisie die het bestaan van andere mensen ontkent walgelijk vind, hoor.

Excuses aanvaard, aangezien uit je reply blijkt dat je niet direct verstaat wat solipsisme allemaal (kan) inhoud(t)(en).

Zedjah zei:
Of nee, gelijk welke levensvisie walgelijk noemen getuigt van een bekrompen geest.

Ik zeg niet dat een levensvisie walgelijk noemen getuigt van bekrompenheid, maar het walgelijk noemen zonder deftige argumenten, wel.

Zedjah zei:
"Uiteraard, m'n beste moordenaar, je visie dat jij belangrijker bent dan de rest is totaal niet walgelijk!"

Trek het maar in het belachelijke, dat getuigt van je overvloed aan argumenten!

En een moordenaar handelt niet altijd uit het motief 'ik ben beter dan diegen die ik vermoord'.

Zedjah zei:
Ik heb een rothekel aan de mening dat alles gelijkwaardig is. Er bestaat nog zoiets als idealen, die prefereerbaar zijn boven andere zaken.

Ik heb eenzelfde rothekel aan die gelijkwaardigheid. En er bestaat inderdaad zoiets als idealen, maar neem me niet kwalijk als ik zelf bepaal wat die idealen voor mij zijn. (daarvoor hoef je zelfs nog geen solipsist te zijn)

Zedjah

Legacy Member
Parnakra zei:
Dan moet je toch even je definitie bijschaven. Solipsisme is het geloof dat enkel en alleen het bestaan van de waarnemer met zekerheid aangenomen kan worden.
Dat is één van de twee definities, en niet degene die ik hanteer, aangezien het standaard is. Zekerheden bestaan niet in dit leven. Ik geloof niet dat het bestaan van anderen kan worden aangetoond met zékerheid. Níets kan worden aangetoond met zekerheid. Met andere woorden is die definitie van solipsisme vrij nutteloos.
Wanneer ik spreek over het solipsisme bedoel ik het geloof dat je daadwerkelijk alleen bent, en niet alleen de onmogelijkheid van het tegendeel te bewijzen.



Excuses aanvaard, aangezien uit je reply blijkt dat je niet direct verstaat wat solipsisme allemaal (kan) inhoud(t)(en).
Ik begrijp het volledig. Er bestaan vele vormen. Maar de traditionele "ik geloof niet in anderen" is walgelijk.


Trek het maar in het belachelijke, dat getuigt van je overvloed aan argumenten!
Uitvergrootte zaken dienen ter aanwijzing van fouten. Ze worden duidelijker.

En een moordenaar handelt niet altijd uit het motief 'ik ben beter dan diegen die ik vermoord'.
Neen, dat is niet altijd de mind-set van de moordenaar.
En zeker niet het motief. Maar de meeste moorden gebeuren wel met de visie dat anderen minderwaardig zijn in het achterhoofd. De meeste, niet allemaal.

hipStar

Legacy Member
Zedjah zei:
Dit topic verdient ge-offtopic.


pfft ik doen hier al de moeite om te weten wat jullie mening is, ik dacht dat er wel ene paar mensen zouden geintresseerd zijn, maar ja nee dan zit er weer zo iemand in die alles wil verpesten door de threadstarter aan te vallen.

En ja nog iets ik heb gewoon de mening van creatisme en evolutietheorie tegen over elkaar gezet en daarna er mijn eigen mening over gegeven.

Ik vind ook dat beide zowel geloof en evolutie met een kritisch oog bekeken moet worden. Maar ik vind dat het geloof meer kritiek verdient omdat er eigenlijk minder bewijzen zijn.

En stay on topic!

Zedjah

Legacy Member
Niemand heeft de threadstarter aangevallen.
Ik heb meningen aangevallen, geen mensen.

Ten tweede, evolutie wordt wel degelijk kritisch bekeken - daarvoor stelde ik ook een hele hoop vragen naar de specifieke natuur die evolutie volgens jou aanneemt.

't is alleen vrij absurd dat je een volstrekt irrationele religieuze opvatting die zich probeert te maskeren als wetenschap tegenover een empirisch en wetenschappelijk gefundeerde opvatting zet. Rara, wat zou er winnen.

Tis overigens erg vreemd dat creationisten vermelden dat er geen tussenvormen zouden bestaan, aangezien de tussenvorm net deel uitmaakt van het Great Chain of Being denken dat creationisten in de negentiende eeuw tentoonspreidden.

Hellrabbit

Legacy Member
hipStar zei:
pfft ik doen hier al de moeite om te weten wat jullie mening is, ik dacht dat er wel ene paar mensen zouden geintresseerd zijn, maar ja nee dan zit er weer zo iemand in die alles wil verpesten door de threadstarter aan te vallen.

En ja nog iets ik heb gewoon de mening van creatisme en evolutietheorie tegen over elkaar gezet en daarna er mijn eigen mening over gegeven.

Ik vind ook dat beide zowel geloof en evolutie met een kritisch oog bekeken moet worden. Maar ik vind dat het geloof meer kritiek verdient omdat er eigenlijk minder bewijzen zijn.

En stay on topic!

Waarom zou er eigenlijk Überhaupt veel naar creationistische opvattingen gekeken moeten worden?

Tis uiteindelijk nie meer dan een compleet uit de lucht gegrepen manier om empirische wetenschappen dwars te zitten

Als ze afkomen met 1 deftig bewijs of argument, dan moet verdient het aandacht

hipStar

Legacy Member
Zedjah zei:
Niemand heeft de threadstarter aangevallen.
Ik heb meningen aangevallen, geen mensen.

Ten tweede, evolutie wordt wel degelijk kritisch bekeken - daarvoor stelde ik ook een hele hoop vragen naar de specifieke natuur die evolutie volgens jou aanneemt.

't is alleen vrij absurd dat je een volstrekt irrationele religieuze opvatting die zich probeert te maskeren als wetenschap tegenover een empirisch en wetenschappelijk gefundeerde opvatting zet. Rara, wat zou er winnen.

Tis overigens erg vreemd dat creationisten vermelden dat er geen tussenvormen zouden bestaan, aangezien de tussenvorm net deel uitmaakt van het Great Chain of Being denken dat creationisten in de negentiende eeuw tentoonspreidden.


Maja in sommige landen word de evolutietheorie ondrukt door het geloof. In bepaalde gebieden wordt het scheppingsverhaal gegeven in plaats van de evolutietheorie. Stel je je zelf geen vragen?? Dat sommige landen eerder die irrationele religieuze opvatting gebruiken tegen over de empirische wetenschapelijke gefundeerde opvattingen.

En ja met die tussenvormen miss zijn er al verscheidende versies of is het ondertussen al veranderd e.

Zedjah

Legacy Member
Het probleem van het oog werd door Darwin zélf al behandeld, dus ik vraag me echt af waarom die mensen daar nu nog over doorneuten.

En ja, ik stel me vragen. Namelijk waarom mensen zo idioot zijn, dat ze volstrekt irrationele opvattingen aannemen die zelfs geen emotionele basis hebben.

Hellrabbit

Legacy Member
mss wordt het anders allemaal te moeilijk voor hun pindanootverstandjes :')

Genious

Legacy Member
killgore zei:
big bang (voor uitleg: zie grooverider, die heeft hier eens basisuitleg via quantummechanica gedaan).

Daarna vormen van sterren, bijhorende planeten, ontwikkelen van basis organismen en dan evolutietheorie.

Your turn.

Wie is grooverider?
Kan die misschien uitleggen hoe de Big Bang tot stand gekomen is?

done, your turn.


en Parnakra, bedankt om het eens aan Zedjah wat uit te leggen :) (en ge kunt het nog zo mooi verwoorden *slijm*slijm* ;))
Het is ook meer die vorm van solipsisme die me aanspreekt.

Zedjah

Legacy Member
M'n beste, Parnakrah heeft niets verteld wat ik nog niets wist - maar hij heeft wel verduidelijkt welke positie van de twee jullie aanhangen.
En met die moet ik jammerlijk akkoord gaan, aangezien absolute kennis over gelijk wat onmogelijk is.

Van epistemologisch relativisme ben ik noodgedwongen een aanhanger.

hipStar

Legacy Member
Ik wou gewoon jullie mening over dit onderwerp omdat er toch mensen zijn die eentotaal uit de lucht gegrepen gedacht aanvaarden en zelfs een redelijk bewezen gedacht niet aanvaarden. Daarom heb ik deze thread opgestart.
Sorry daarvoor!

Hellrabbit

Legacy Member
het probleem is dat die mensen zich een beetje stilhouden vandaag ;_;

*speurt de horizon af*
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan