Archief - historisch besef bij jongeren (revisionisme/negationisme)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mitja

Legacy Member
Hallo allemaal,
Ik doe een onderzoekje over historisch besef bij jongeren, als student geschiedenis aan de kul over historisch besef bij jongeren (voor een seminarie). Meer specifiek zoek ik jongeren (tot 23/24 jaar) met revisionistische of negationistische ideeën tov de holocaust. Indien iemand daarover bereid zou zijn te praten of iemand kent die daarover zou willen praten, mogen ze mij een privé berichtje sturen, aangezien dit onderwerp nogal gevoelig kan liggen en ik begrijp dat men zijn mening zomaar niet op een forum wil gooien. Ik zoek dus eigenlijk jongeren om te interviewen. Alles zou volledig anoniem gebeuren en met respect. Ik kan ook verzekeren dat niemand dit werk zal lezen en beoordelen, buiten degenen die mijn onderzoek moeten verbeteren. Om geen volledig onnuttige thread te maken, mogen jullie hieronder ook jullie mening geven over revisionisme en negationisme (en de illegaliteit daarvan in België (wat toch een land met vrije meningsuiting is)).
Bedankt voor jullie aandacht en hulp (die hopelijk zal komen).

YellinD

Legacy Member
holocaust niet mogen ontkennen maar de massamoorden van Stalin en consoorten wel... Ofwel alles verbieden ofwel niks is mijn mening, maar ja...

[BAT]krikke

Legacy Member
zolang ge maar geen leden aant ronselen zijt voor een of andere neonazi organisatie is het nog cava

Feignasse

Legacy Member
[BAT]krikke zei:
zolang ge maar geen leden aant ronselen zijt voor een of andere neonazi organisatie is het nog cava

Ja want als uniefstudent "bereid" met dt schrijven ...

Verdacht! :cool:

mitja

Legacy Member
ahja, dat gebeurt soms nog :) . Ik let niet zo goed op en heb niet de neiging na te lezen. Meestal is mijn spelling wel in orde, buiten wanneer ik nerveus ofzo ben.

Dafference

Legacy Member
België (wat toch een land met vrije meningsuiting is)
lol

Ontopic: wask deze nacht nog thread over ant leze.. *opent IE geschiedenis*
http://www.skinheads.net/forums/showthread.php?t=4891

De moeite nog ni om em helemaal door te leze aangezien et niveau der geweldig is gedaald. Ma ge zult daar mss nog wel wa overblijvende mense vinde die wel zoude meewerken. Unless ge natuurlek alleen mr Belgen wilt ma don't see the point in that..

Nile_Virus

Legacy Member
De wet op het negationisme is een regelrechte inbreuk op de vrijheid van menigsuiting, en totaal verwerpelijk.

Als men zich al geen vragen meer mag stellen bij wat er gebeurt is met de Joden tijdens WW2, dan lijkt het me dat er blijkbaar heel wat dingen verborgen moeten blijven, of dit is toch op zn minst de illusie die ze creeeren door dit te verbieden.

Hmgrwngd

Legacy Member
Nile_Virus zei:
De wet op het negationisme is een regelrechte inbreuk op de vrijheid van menigsuiting, en totaal verwerpelijk.

Als men zich al geen vragen meer mag stellen bij wat er gebeurt is met de Joden tijdens WW2, dan lijkt het me dat er blijkbaar heel wat dingen verborgen moeten blijven, of dit is toch op zn minst de illusie die ze creeeren door dit te verbieden.

Nee,
het gaat verder dan vrije meningsuiting:
het is een verbod op denken !!!

( ik heb hier dan ook mijn mening verwijderd en ge-PM'd - je kunt nooit weten)

Het is een verbod op kritisch denken é: ALLES moet/mag je in vraag kunnen stellen! Hoe kan men anders een analyse maken?

Mja een mens is maar zo vrij als de maatschappij het toelaat zeker? :(

blasfie

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Nee,
het gaat verder dan vrije meningsuiting:
het is een verbod op denken !!!

( ik heb hier dan ook mijn mening verwijderd en ge-PM'd - je kunt nooit weten)

Het is een verbod op kritisch denken é: ALLES moet/mag je in vraag kunnen stellen! Hoe kan men anders een analyse maken?

Mja een mens is maar zo vrij als de maatschappij het toelaat zeker? :(


nu ja, of er nu 1000, 10000, 100000 of 3 miljoen joden zijn gesneuveld intresseert me niet, de holocaust had NOOIT mogen gebeuren... en daar zijn OOk de toenmalige franse/engelse regering verantwoordelijk voor, aangezien die te laat begonnen in te gaan (inval polen) tegen duitsland dat toen al veel te veel (militaire) macht verworven had.

Hmgrwngd

Legacy Member
blasfie zei:
nu ja, of er nu 1000, 10000, 100000 of 3 miljoen joden zijn gesneuveld intresseert me niet, de holocaust had NOOIT mogen gebeuren... en daar zijn OOk de toenmalige franse/engelse regering verantwoordelijk voor, aangezien die te laat begonnen in te gaan (inval polen) tegen duitsland dat toen al veel te veel (militaire) macht verworven had.

EUm :|

Die getallen maken wel degelijk een verschil uit hoor !
Kgeloof als je de getallen te klein neemt daje illegaal bezig bent.

Maar er zijn volgens mij wel degelijk miljoenen doden gevallen, en iets wat idd nooit had moeten gebeuren.

Maar totalitaire regimes zijn venijnige beestjes: men merkt ze soms pas op als het te laat is.

eniac

Legacy Member
Nile_Virus zei:
De wet op het negationisme is een regelrechte inbreuk op de vrijheid van menigsuiting, en totaal verwerpelijk.

Bij mijn weten is negationisme zeggen dat het niet voorgevallen heeft (of dat het alleszins zeer kleinschalig was). DAT is verwerpelijk, het verbod erop niet.

Hmgrwngd

Legacy Member
eniac zei:
Bij mijn weten is negationisme zeggen dat het niet voorgevallen heeft (of dat het alleszins zeer kleinschalig was). DAT is verwerpelijk, het verbod erop niet.


Los van het feit dat ik de ontkenning van de holocaust zeker verwerpelijk vind, toch vind ik niet dat dat een afdwingbaar verbod als gevolg moet hebben.

Btw: Waarom dan alleen van de holocaust ? Je mag maw zomaar zeggen da al die volkerenmoorden in alle andere landen nooit plaatsgevonden hebben, maar owee als je het over de holocaust hebt... :ironic: ( alsof de holocaust de enige afschuwelijke gebeurtenis is in de wereldgeschiedenis! )

blasfie

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
EUm :|

Die getallen maken wel degelijk een verschil uit hoor !
Kgeloof als je de getallen te klein neemt daje illegaal bezig bent.

Maar er zijn volgens mij wel degelijk miljoenen doden gevallen, en iets wat idd nooit had moeten gebeuren.

Maar totalitaire regimes zijn venijnige beestjes: men merkt ze soms pas op als het te laat is.

ik weet dat de getallen in de wet wel belangrijk zijn, maar over het totale idee natuurlijk niet

en dat is wat revisioniste er wel van maken, het zijn dan zogezegd "maar" enkele 10 duizenden dus is da dan zogezegd "minder" erg...

daarom dak zei, als zouden er maar 10 duizende zijn, zijn dat er nog ALTIjD teveel en daarmee basta...


maar idd, stalin had ook het bloed van miljoenen van zen eigen burgers aan zen polle, dus dat mag ook niet vergeten worden!!

zarathustra

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Los van het feit dat ik de ontkenning van de holocaust zeker verwerpelijk vind, toch vind ik niet dat dat een afdwingbaar verbod als gevolg moet hebben.

Btw: Waarom dan alleen van de holocaust ? Je mag maw zomaar zeggen da al die volkerenmoorden in alle andere landen nooit plaatsgevonden hebben, maar owee als je het over de holocaust hebt... :ironic: ( alsof de holocaust de enige afschuwelijke gebeurtenis is in de wereldgeschiedenis! )


wel hier sluit ik me voor de volle 100% bij aan.

eniac

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Btw: Waarom dan alleen van de holocaust ? Je mag maw zomaar zeggen da al die volkerenmoorden in alle andere landen nooit plaatsgevonden hebben, maar owee als je het over de holocaust hebt... :ironic: ( alsof de holocaust de enige afschuwelijke gebeurtenis is in de wereldgeschiedenis! )

Tja, daar ga ik mee akkoord. Van mijn part voeren ze een wet in die alle negationisme verbiedt :p

Suphafly

Legacy Member
als ik het goed begrijp is het verboden om over de holocaust te praten?

of over bepaalde dingen? want ik kan precies niet goed mee

want ik zeg toch wel waar da ik zin in heb en ik zie mij ni direct opgepakt worden omdat ik over de holocaust en zo dingen bezig ben

grungywout

Legacy Member
eniac zei:
Tja, daar ga ik mee akkoord. Van mijn part voeren ze een wet in die alle negationisme verbiedt :p

en we sturen iedereen naar de gaskamer die ze overtreed :unsure:

Hmgrwngd

Legacy Member
grungywout zei:
en we sturen iedereen naar de gaskamer die ze overtreed :unsure:
Beetje rustig met de cynische, gitzwarte humor...

Sommige mensen tillen er zwaarder aan dan je zou denken!

SkullZ

Legacy Member
Ik begrijp niet waarom er een discussie moet over zijn, de holocaust was allesbehalve prettig of nodig. Het is gebeurd en nu kan je er niets meer aan doen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan