Archief - Je glimlach van vandaag - deel 28

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stimpy

Legacy Member
Geen die volledig gratis zijn volgens mij, tenzij van die internationale okcupid toestanden.

De sites die ik ken zitten vol met blurred berichten en bezoekers, ge moet betalen om te zien wie u "leuk vindt", limiet op berichten als ge er uberhaupt al kunt sturen. Sorry je zit aan je limiet "insert betaalpagina"

Deze is gewoon no nonsens to the basics en have fun :)
en geen gegevens die verkocht of doorgegeven worden etc.

Recipe4hate

Legacy Member
Straks barbeque
EAT that, vegans! ;-)

Nah, ieder zijn levensstijl.

Romeo Carpaccio

Legacy Member
Stimpy zei:
Geen die volledig gratis zijn volgens mij, tenzij van die internationale okcupid toestanden.

De sites die ik ken zitten vol met blurred berichten en bezoekers, ge moet betalen om te zien wie u "leuk vindt", limiet op berichten als ge er uberhaupt al kunt sturen. Sorry je zit aan je limiet "insert betaalpagina"

Deze is gewoon no nonsens to the basics en have fun :)
en geen gegevens die verkocht of doorgegeven worden etc.

Maakt ge daar dan iets van winst aan, indien niet, verlies dus? (noob-vraag :p) of is 't ook voor u puur voor de fun?

Général Zantas

Legacy Member
Stimpy zei:
Geen die volledig gratis zijn volgens mij, tenzij van die internationale okcupid toestanden.

De sites die ik ken zitten vol met blurred berichten en bezoekers, ge moet betalen om te zien wie u "leuk vindt", limiet op berichten als ge er uberhaupt al kunt sturen. Sorry je zit aan je limiet "insert betaalpagina"

Deze is gewoon no nonsens to the basics en have fun :)
en geen gegevens die verkocht of doorgegeven worden etc.

Zitten er ook Ieren op? Allez, Ierse meiskes.

Facialis

Legacy Member
@Coldplayke: je hebt nog nooit supplementen moeten nemen omdat, zoals Burrid zegt, dit voor u wordt gedaan. Vegetarisch eten wordt gesupplementeerd met vit B12 en als dit niet zou gebeuren zou je binnen het half jaar progressieve onherstelbare hersenschade oplopen en bloedarmoede krijgen.

@ Burrid: toevoeging van b12 aan voeding (uitgezonderd vegetarisch eten) is nuttenloos en is dus niets meer dan marketing om het op hun doosje te kunnen zetten. Als je een dieet met vlees eet krijg je sowieso voldoende b12 binnen. Zo goed als alle deficiënties in de westerse wereld zijn dan ook een gevolg van een verstoord opname proces ipv te weinig inname.

Over die opname van voedingsstoffen uit planten: voor eiwitten is de opname efficiëntie van vlees aanzienlijk hoger. van andere voedingsstoffen weet ik het niet.

Burrid

Legacy Member
sharpshot zei:

Ik zou niet meer gereageerd hebben, maar waarom mogen vegetariërs niets zeggen over hun dieet? Terwijl reacties zoals hieronder dan wel als normaal worden beschouwd? Volgens mij wordt een mens niet graag geconfronteerd met gewoontes waarvan hij zelf weet dat het eigenlijk niet zo rechtvaardig is. Het wordt dan omgezet in een mopje, men kan eens lachen en het kan weer vergeten worden. Ik begrijp dat het niet aangenaam is, maar er moet begrip voor zijn.


ryoudragon zei:

Karre

Legacy Member
Ik veronderstel dat velen het wel al weten dat het niet rechtvaardig voor de dieren of goed voor het milieu is? Echter boeit het de meesten niet. Voltijds vegetarisch zijn kost meer moeite en vlees is gewoon lekker. Vegetarisch is wel eens lekker en meer occasioneel ter afwisseling voor mij.

Burrid

Legacy Member
Facialis zei:
@Coldplayke: je hebt nog nooit supplementen moeten nemen omdat, zoals Burrid zegt, dit voor u wordt gedaan. Vegetarisch eten wordt gesupplementeerd met vit B12 en als dit niet zou gebeuren zou je binnen het half jaar progressieve onherstelbare hersenschade oplopen en bloedarmoede krijgen.

@ Burrid: toevoeging van b12 aan voeding (uitgezonderd vegetarisch eten) is nuttenloos en is dus niets meer dan marketing om het op hun doosje te kunnen zetten. Als je een dieet met vlees eet krijg je sowieso voldoende b12 binnen. Zo goed als alle deficiënties in de westerse wereld zijn dan ook een gevolg van een verstoord opname proces ipv te weinig inname.

Over die opname van voedingsstoffen uit planten: voor eiwitten is de opname efficiëntie van vlees aanzienlijk hoger. van andere voedingsstoffen weet ik het niet.

Er worden slechts flarden van mijn tekst genomen. Vegetariers hebben niets van supplementen nodig omdat zij nog steeds dierlijke producten consumeren waar het van nature in zit. Dat eiwitten slechter worden opgenomen uit planten is een fabeltje. Ik voel mij nu verplicht bronnen te zoeken en zal er nog een half uurtje aan besteden. Tenzij ge bedoelt dat planten soms niet alle nodige aminozuren bevat die nodig zijn voor de mens. In dat geval is het percentage aan proteïnen die op het doosje staat inderdaad niet gelijk aan de proteïnen die men kan opnemen. Maar met een gebalanceerd dieet is het niet moeilijk de dagelijkse behoefte aan aminozuren binnen te krijgen. Tenzij ge niet daar op doelt.

Over supplementen zal ik ook wat proberen opzoeken.

Timmeke

Legacy Member
Burrid zei:
Inderdaad vooral overdaad dat schaadt. Ik weet niet hoe het zit met chemicaliën, ik koop mijn noten biologisch, misschien dat dat beter is. Insecten gebruiken zou ik ook veel liever zien. Als het gemalen is, zou het geen al te grote stap moeten zijn voor mensen om te eten. Het was onlangs in het nieuws om insecten als veevoeder te gebruiken, dat zou al een grote stap vooruit zijn. Maar het mocht niet volgens de wet dacht ik.

Tuurlijk, inecten gemalen toevoegen als bv volumevergroting bij vlees zou al veel verschil maken!
En insecten als veevoeder, ja misschien naar de toekomst toe ook een optie


Tonerider zei:
het grappige ervan is dat sommige van hen wel aan de drugs zitten en/of zo omgebouwd zijn dat ze voor een groot deel uit siliconen of botox bestaan.

Inderdaad.
+ zij hebben de middelen om het allemaal te doen.
Het is eenvoudig om als "beroemdheid" uit te halen naar anderen omdat ze "dieren eten" etc, maar wel beschikken over veel geld + persoonlijke trainers/dietisten/mensen die uw boodschappen doen etc..

Burrid zei:
Dat is inderdaad waar, momenteel is het zeker niet simpel. Maar ik ben dan wel van mening als het bekender wordt bij het gewone volk, dat de producenten daar zullen op inspelen zodat de man uit de straat niet al te veel moet nadenken bij het (misschien veganistisch) eten dat hij koopt. Vandaar dat ik blij ben als er acties worden gevoerd, of als er een bekend iemand vege wordt.

Van dat effectief opnemen weet ik te weinig, kan enkel zeggen dat ik dacht gelezen te hebben dat je stoffen uit planten even goed op neemt als van dierlijke producten. Maar nu berust ik mij op eigen kennis, niet echt zin om op te zoeken, dus ik weet het niet goed.

Hier maak je een fout die volgens mij echt wel door 99% van de veganisten/vegetariers gemaakt worden!
Op dit moment is veganisme/vegetarier zijn nog vrij "groen" , maar van zodra er een groter draagvlak zal zijn en er dus meer volk zo zal leven, verandert dit drastisch.

Beeld u in dat plots iedereen zo zou gaan leven: de akkers waar we nu soja op telen voor de dieren (en een impact mee uitoefenen op het milieu) zullen dan plots akkers worden met noten op (of gewoon ook soja om aan ons te geven).
Een tegenargument dat ze dan opwerpen is: ah, maar wij hebben minder oppervlakte nodig voor de teelt van soja (voor mensen dus), maar wat ze dan vergeten is dat de vrijgekomen oppervlakte waar vroeger soja opstond dan wel gebruikt zal moeten worden voor bv noten of andere groenten/fruit.
+ zeker als je "groen" wil gaan telen zonder pesticiden: je gaat dan nog meer oppervlakte nodig hebben om de opbrengst verliezen van het "groen" telen te compenseren.
De kleinschalige biologische fruitbouwer die aan veganisten/vegetariers verkoopt, zal het nietmeer kunnen bolwerken om aan al die nieuwe veganisten/vegetariers ook te leveren.

Groen zijn, is vaak mogelijk omdat het op kleine schaal gebeurt!
Schaalvergroting zal leiden tot minder groen zijn.

Neem bv zeewier: op dit moment niet echt een schaars product en er is genoeg dat we iut de natuur kunnen halen zonder deze te schaden, maar als dit op grote commerciele schaal gaat gebeuren gaat dit niet maar gewoon uit de natuur gehaald kunnen worden en zullen we "zeewier" kweekerijen moeten opzetten. Dit heeft weer een impact op de natuur.


Mijn groot probleem met al die veganisten en vegetariers vooral is dat velen van hen zich geroepen voelen als "redders" van de mensheid.
En altijd van die veel te extreme standpunten innemen (of het voor de compleet verkeerde reden doen, aka meisjes die het doen om slank te blijven, en zo zijn er veel) of mt onozele zaken afkomen zoals "wol schapen is schande" , tegennatuurlijk.. Wat moeten we dan doen: die schapen niet meer scheren? Ze laten "koken" in de zomer met die wol?
Of wat ik laatst nog hoorde zeggen door iemand: ik ben tegen vlees en tegen dierlijke producten. Terwijl die persoon wel een paard had (dat krachtvoer kreeg, heel de dag op stal stond buiten die paar keren dat ze ermee ging rijden) + een hondje had op haar appartement...
Vrij hypocriet..
Een ander, klassiek voorbeeld waar ik van huiver, is dat gezever altijd over dierproeven. Als je medicatie niet meer mag testen op dieren, hoe ga je het dan testen? Direct op mensen? Ik heb het al vaker gezegd tegen die exteme "dierenliefhebbers": ok , als het niet meer mag, ben jij dan kandidaat als testpersoon? Dan zwijgen ze ineens of komen ze af met complottheorien van de farmaceutische industrie of met belachelijke voorbeelden van dierproeven waar ik ook wel tegen ben.


Als we gewoon eens onze vleesconsumptie wat laten dalen, zal er al veel schade voorkomen worden.

In verband met opnemen stoffen uit planten: wij verteren plantencellen veel moeilijker..
Moesten wij stoffen even efficient opnemen uit planten zouden wij bv ook op gras moeten kunnen leven.. wat dus duidelijk niet zo is.
(ik stel het nu wel zeer simplistisch voor).

Timmeke

Legacy Member
Facialis zei:
@Coldplayke: je hebt nog nooit supplementen moeten nemen omdat, zoals Burrid zegt, dit voor u wordt gedaan. Vegetarisch eten wordt gesupplementeerd met vit B12 en als dit niet zou gebeuren zou je binnen het half jaar progressieve onherstelbare hersenschade oplopen en bloedarmoede krijgen.

@ Burrid: toevoeging van b12 aan voeding (uitgezonderd vegetarisch eten) is nuttenloos en is dus niets meer dan marketing om het op hun doosje te kunnen zetten. Als je een dieet met vlees eet krijg je sowieso voldoende b12 binnen. Zo goed als alle deficiënties in de westerse wereld zijn dan ook een gevolg van een verstoord opname proces ipv te weinig inname.

Over die opname van voedingsstoffen uit planten: voor eiwitten is de opname efficiëntie van vlees aanzienlijk hoger. van andere voedingsstoffen weet ik het niet.

Voor bepaalde vitaminen ook omdat die in planten gecomplexeerd zitten op zo'n manier dat wij ze niet efficient kunnen opnemen, maar ben de naam vergeten van zo'n bekend voorbeeld van een complex dat wij als mens niet kunnen verteren.

En inderdaad: vegetariers worden onbewust vaak op zo'n manier "geholpen". Dat beseffen ze dan vaak ook niet.. Denken ze dat ze "zuivere" natuurlijke producten aan het eten zijn...

Burrid

Legacy Member
Karre zei:
Ik veronderstel dat velen het wel al weten dat het niet rechtvaardig voor de dieren of goed voor het milieu is? Echter boeit het de meesten niet. Voltijds vegetarisch zijn kost meer moeite en vlees is gewoon lekker. Vegetarisch is wel eens lekker en meer occasioneel ter afwisseling voor mij.

Ik heb toch nog de indruk dat de meesten nogal weinig hierover weten, en het is natuurlijk hun eigen keuze. Zoals ge zegt, kan het ook eens lekker zijn om vegetarisch te eten en veel hangt af van de producenten. Als de mensen niet moeten denken over wat ze eten en het is lekker, maakt het niet uit of het vlees of eens vegetarisch is.

Stimpy

Legacy Member
Romeo Carpaccio zei:
Maakt ge daar dan iets van winst aan, indien niet, verlies dus? (noob-vraag :p) of is 't ook voor u puur voor de fun?

Momenteel verlies :p ik betaal de hosting en domeinnaam uit eigen zak

alles voor het goede doel hé :) als 't ooit break even draait lijkt me dat ook al tof.

Facialis

Legacy Member
Burrid zei:
Er worden slechts flarden van mijn tekst genomen. Vegetariers hebben niets van supplementen nodig omdat zij nog steeds dierlijke producten consumeren waar het van nature in zit. Dat eiwitten slechter worden opgenomen uit planten is een fabeltje. Ik voel mij nu verplicht bronnen te zoeken en zal er nog een half uurtje aan besteden. Tenzij ge bedoelt dat planten soms niet alle nodige aminozuren bevat die nodig zijn voor de mens. In dat geval is het percentage aan proteïnen die op het doosje staat inderdaad niet gelijk aan de proteïnen die men kan opnemen. Maar met een gebalanceerd dieet is het niet moeilijk de dagelijkse behoefte aan aminozuren binnen te krijgen. Tenzij ge niet daar op doelt.

Over supplementen zal ik ook wat proberen opzoeken.


Over dat eerste moet ik u gelijk geven, het risico voor B12 deficiëntie is afhankelijk van hoe veganistisch de vegetariër eet.

over de eiwitten: zoals je zegt is het makkelijk om een volledig AZ profiel binnen te krijgen door verschillende plantensoorten te combineren. Met verminderde opname efficiëntie bedoel ik niet dat die eiwitten letterlijk minder van de darmen naar het bloed worden opgenomen maar dat we de opgenomen eiwitten minder efficiënt kunnen gebruiken. De ratio van de verschillende AZ'en in een dierlijk eiwit komt beter overeen met wat de mens kan gebruiken dan de ratio van een plantaardig eiwit. dus zelfs als je een volledig AZ profiel binnenkrijgt via planten worden ze minder efficient gebruikt in metabole processen.

Cuth

Legacy Member
Burrid zei:
Ik zou niet meer gereageerd hebben, maar waarom mogen vegetariërs niets zeggen over hun dieet? Terwijl reacties zoals hieronder dan wel als normaal worden beschouwd? Volgens mij wordt een mens niet graag geconfronteerd met gewoontes waarvan hij zelf weet dat het eigenlijk niet zo rechtvaardig is. Het wordt dan omgezet in een mopje, men kan eens lachen en het kan weer vergeten worden. Ik begrijp dat het niet aangenaam is, maar er moet begrip voor zijn.

Ik wil wel even stellen dat die post van ryoudragon beneden alle peil is. Niet dat je van die kant veel niveau moet verwachten maar toch.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan