Archief - Je glimlach van vandaag - deel 28

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Timmeke

Legacy Member
coldplayke zei:
Ik zeg niet dat dat hier gezegd werd, het is gewoon iets dat ik in het dagelijkse leven nogal veel te horen krijg. 'ja maar, dat is toch niet gezond, geen vlees eten? En dat is toch helemaal niet natuurlijk, andere beestjes doen dat ook hoor'. Dat bedoelde ik :p
En met het niet uitmaken van de onnatuurlijkheid ervan ontken ik niet dat veganisten best wel supplementen innemen. En dat van die noten: ik eet echt geen kilo's noten en er zijn genoeg noten die je wel in België kan vinden. En dat van dat vegetariërs meer schade aanrichten dan vleeseters: niet waar, dat is al genoeg weerlegd geweest in verschillende threads op dit fora.

Maar goed, we zijn nogal fel offtopic aan het gaan nu. En voor mensen weer zeggen dat ik anderen probeer te bekeren: dit is een fora, een fora dient onder andere om te discussiëren. Ge moogt aan iedereen die mij in het dagelijkse leven vragen of ik ooit al uit mezelf over de voordelen van vegetarisme ben begonnen. Het antwoord is neen.

Dat wil ik dan wel is lezen, dat dit weerlegd is want de cijfers die ik gezien heb, wijzen er toch op dat het niet zo is.
BTW: ook vegetariers moeten vaak supplementen nemen...

coldplayke

Legacy Member
Ik heb als vegetariër nog nooit supplementen moeten nemen. En Burrid heeft net enkele cijfers gezet :unsure:

We kunnen beter dit voortzetten in pm denk ik, want anderen beginnen het irritant te vinden :p

Anoniem07

Legacy Member
de topic titel "Braadworsten" zien staan, kreeg spontaan honger/goesting.

Burrid

Legacy Member
Stimpy zei:
kunde ni gewoon in stilte vegetarier zijn?

Ik hoor en lees nochtans meer over vleeseters. Alleen als een vegetariër/nist iets zegt, wordt er fel op ingegaan. Mensen houden er niet van dat hun gewoontes in vraag worden gesteld, en reageren dan defensief op iets waar ze (vaak) weinig van af weten.

Preske

Legacy Member
playforfun91 zei:
Morgen ne goeien Ierse steak eten :)

wat is ne ierse steak? gebakken in buitensporig veel drank? :p

Stimpy zei:
kunde ni gewoon in stilte vegetarier zijn?

de aloude grap gaat toch "hoe kunt ge zien dat iemand een vegetariër is? Geen nood, hij zal het u wel zeggen."

Poepoei

Legacy Member
Timmeke zei:
Dat wil ik dan wel is lezen, dat dit weerlegd is want de cijfers die ik gezien heb, wijzen er toch op dat het niet zo is.
BTW: ook vegetariers moeten vaak supplementen nemen...

't Is misschien geen slecht idee om zelf bronnen te vermelden. Zeggen dat iemand ongelijk heeft en naar zijn bronnen vragen zonder er zelf te geven, is maar flauw imo.

(Disclaimer: ben zelf geen vegetariër)

Timmeke

Legacy Member
coldplayke zei:
Ik heb als vegetariër nog nooit supplementen moeten nemen. En Burrid heeft net enkele cijfers gezet :unsure:

We kunnen beter dit voortzetten in pm denk ik, want anderen beginnen het irritant te vinden :p

Komt misschien nog..
Of je bent een van de weinigen die zijn of haar dieet echt wel goed uitbalanceerd.
Zal de cijfer een controleren.

Aescullus

Legacy Member
PunkDudez zei:
de topic titel "Braadworsten" zien staan, kreeg spontaan honger/goesting.

Ik denk dat de meeste hier ook spontaan honger krijger als ze de discussie vegetarier vs omnivoor lezen, want nu heb ik ook al goesting in een goei steak friet :drool:

Tonerider

Legacy Member
Burrid zei:
Nog een vegan acteur erbij: Johnny Depp. Hoe bekender de levensstijl wordt, hoe beter!

Burrid zei:
Heeft helemaal niks te maken met beter voelen. Eerder met begrepen voelen. Nog steeds denken de meeste mensen dat veganistisch leven ongezond is, en dat enkel hippies veganistisch zijn, dat je geen spieren kan kweken. Tis trouwens ook ambetant dat de veganistische restaurants in belgie op 1 hand te tellen zijn, en dat het standaard belgisch restaurant nog niks van veganisme gehoord heeft, laat staan een gerecht zonder dierlijke producten op het menu heeft.
Vandaar dat het altijd goed is als acteurs hierdoor in het nieuws komen! Mensen gaan misschien dan toch afvragen waarom zoveel bekende acteurs vegan/vege worden en hier hun conclusies uit trekken.
Johny depp is toch nen hippie? Die kan je niet direct normaal noemen.

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
Dat wil ik dan wel is lezen, dat dit weerlegd is want de cijfers die ik gezien heb, wijzen er toch op dat het niet zo is.
BTW: ook vegetariers moeten vaak supplementen nemen...

Het enige supplement die veganisten zouden kunnen nemen is vitamine B12, omdat het niet van nature (of slechts in kleine concentraties) in planten voorkomt, hoewel hier nog onderzoek over gedaan wordt. Vitamine B12 zit wel in dierlijke producten en vandaar dat vegetariërs en vleeseters het normaal in voldoende hoeveelheid in hun lichaam hebben. Maar omdat er ook tekorten kunnen optreden bij vleeseters, wordt er vandaag de dag in vele producten B12 toegevoegd. Aangezien veganisten vaak weinig geprocesseerde producten eten, kunnen ze ook een tekort krijgen, hoewel dit ook rijkelijk wordt toegevoegd aan sojaproducten en andere veganistische voedselwaren/dranken.

Voor de rest is er absoluut geen nood aan supplementen, tenzij men niet genoeg gevarieerd eet. En vaak denken beginnende vegetariërs dat als ze gewoon vlees bannen, en een patat met 1 soort groente eten, dat ze goed bezig zijn. Die krijgen dan voedingstekorten en ze worden gebruikt als bewijs dat vegetarisch eten ongezond is.

Zoals gezegd, het enige supplement die veganisten misschien kunnen nemen, is B12. Maar in japan zijn ze nu bezig om te zien of het toch niet in bepaalde plantsoorten aanwezig is.

Timmeke

Legacy Member
Burrid zei:
Ik heb toch precies niets gevonden over noten en impact op milieu/klimaat. Of bedoelt ge gewoon exotische producten in het algemeen? Ik zou er nog meer van moeten opzoeken, maar ik denk toch dat vlees produceren ettelijke keren erger is. Hier is een feitenvoorbeeld:

Nearly 800 million people could be fed by all the grain currently fed to US livestock(1)
70% of United States grain goes to feeding farm animals(2)
It takes almost 7 pounds of corn and soy to produce just one pound of pork(3)
More than half of the water used for all purposes in the United States goes to livestock production(4)
441 gallons of water is needed to produce one pound of meat(5)
14 gallons of water is needed to produce one pound of wheat(5)
Every pound of beef that is avoided can save 3,000 to 5,000 gallons of water(6)

According to the 2006 United Nations report, the livestock industry is responsible for higher shares of other gases that have higher global warming potential. This industry is responsible for the contribution of:

37% percent of methane gases, a gas that has 23 times the global warming potential of carbon dioxide;
65% of nitrous oxide produced from manure, a gas that has 296 times the global warming potential of carbon dioxide;
and two-thirds or 64% of ammonia emissions, which contributes to acid rain and destruction of eco-systems(7).

1 David Pimental, professor of entomology at Cornell University’s College of Agriculture and Life Sciences
2 USDA. (1991, April). World Cereals Used for Feed..
3 Cattle-Fax. (1989, Dec. 8). Grain Utilization in the Livestock and Poultry Industries.
4 L. Beckett & J. W. Oltjen. (1993). Estimation of the water requirement for beef production in the United States. Journal of Animal Science, 71, 818-8268.
5 Resolutions for a new millennium. (2000, Jan 1). Audubon News.
6 Boylan, Steve, Phd “How Our Food Choices can Help Save the Environment.
7 Steinfeld, H., Gerber, P., Wassenaar, T., Castel, V., Rosales, M., & Haan, C., (2006). Livestock’s Long Shadow: environmental issues and options. Food and drug organization of the United Nations.

Maar dit spreek ik niet tegen..
Dat vlees schade aanricht, is inderdaad zeker zo. Vooral de overdaad...

Het gaat erover dat de alternatieven niet noodzakelijk beter zijn.
Ik spreek dan specifiek over de noten bv.
En inderdaad: exotisch producten in het algemeen ook.

Stel dat we inderdaad al het vlees bannen en je moet dan gaan compenseren met noten of zeewier.
De "kweek" van die zaken is ook niet zeer milieuvriendelijk.
Noten bv. vereisen vaak zeer zware besproeien met chemicalien. Zeewier commercieel gaan kweken, gaat leiden tot massale waterverontreiniging.

In plaats van vegetatier/veganist te willen worden, zouden we beter streven naar een tussenoplossing. Vlees blijft nu eenmaal een goede/eenvoudige bron van bepaalde eiwitten/vitaminen.
Het is de overdaad die ons de das omdoet, niet het eten van vlees op zich.

Een goed alternatief vb zou het eten van insecten zijn. Gemalen insecten als bron van proteinen, gemengd in ons voedsel.

Timmeke

Legacy Member
Burrid zei:
Het enige supplement die veganisten zouden kunnen nemen is vitamine B12, omdat het niet van nature (of slechts in kleine concentraties) in planten voorkomt, hoewel hier nog onderzoek over gedaan wordt. Vitamine B12 zit wel in dierlijke producten en vandaar dat vegetariërs en vleeseters het normaal in voldoende hoeveelheid in hun lichaam hebben. Maar omdat er ook tekorten kunnen optreden bij vleeseters, wordt er vandaag de dag in vele producten B12 toegevoegd. Aangezien veganisten vaak weinig geprocesseerde producten eten, kunnen ze ook een tekort krijgen, hoewel dit ook rijkelijk wordt toegevoegd aan sojaproducten en andere veganistische voedselwaren/dranken.

Voor de rest is er absoluut geen nood aan supplementen, tenzij men niet genoeg gevarieerd eet. En vaak denken beginnende vegetariërs dat als ze gewoon vlees bannen, en een patat met 1 soort groente eten, dat ze goed bezig zijn. Die krijgen dan voedingstekorten en ze worden gebruikt als bewijs dat vegetarisch eten ongezond is.

Zoals gezegd, het enige supplement die veganisten misschien kunnen nemen, is B12. Maar in japan zijn ze nu bezig om te zien of het toch niet in bepaalde plantsoorten aanwezig is.

AL wat je hier zegt, klopt tot op zekere hoogte.
Maar mijn punt, zoals ook in andere posts gemaakt is net dat het moeilijker is.. Je moet echt al bewust (zeer bewust, dus niet gewoon "gezond") rekening gaan houden met wat je eet.
Uw maaltijden worden een wetenschap op zich. Mensen hebben daar geen tijd/zin voor.
Als je een uitgebalanceerd dieet wil op deze manier ga je echt zeer vaak naar de winkel moeten en zeer veel producten moeten kopen + naar verschillende winkels moeten gaan omdat je specifieke producten nodig hebt die niet in elke winkel te vinden zijn.

Vegetarier/veganist zijn (vooral het laatste) is een luxegoed.... Dat vergeten sommige mensen wel eens.


PS. het is niet omdat vitaminen bv in planten aanwezig zijn dat wij die ook even efficient opnemen.. Daar maken sommige ook een fout: stof X uit vlees wordt vaak eenvoudiger opgenomen dan stof Y uit plantenmateriaal. De kennis daarover is trouwens nog zeer klein. We weten eigenlijk nog altijd bitter weinig over hoe voeding ons kan beinvloeden.

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
Maar dit spreek ik niet tegen..
Dat vlees schade aanricht, is inderdaad zeker zo. Vooral de overdaad...

Het gaat erover dat de alternatieven niet noodzakelijk beter zijn.
Ik spreek dan specifiek over de noten bv.
En inderdaad: exotisch producten in het algemeen ook.

Stel dat we inderdaad al het vlees bannen en je moet dan gaan compenseren met noten of zeewier.
De "kweek" van die zaken is ook niet zeer milieuvriendelijk.
Noten bv. vereisen vaak zeer zware besproeien met chemicalien. Zeewier commercieel gaan kweken, gaat leiden tot massale waterverontreiniging.

In plaats van vegetatier/veganist te willen worden, zouden we beter streven naar een tussenoplossing. Vlees blijft nu eenmaal een goede/eenvoudige bron van bepaalde eiwitten/vitaminen.
Het is de overdaad die ons de das omdoet, niet het eten van vlees op zich.

Een goed alternatief vb zou het eten van insecten zijn. Gemalen insecten als bron van proteinen, gemengd in ons voedsel.
Inderdaad vooral overdaad dat schaadt. Ik weet niet hoe het zit met chemicaliën, ik koop mijn noten biologisch, misschien dat dat beter is. Insecten gebruiken zou ik ook veel liever zien. Als het gemalen is, zou het geen al te grote stap moeten zijn voor mensen om te eten. Het was onlangs in het nieuws om insecten als veevoeder te gebruiken, dat zou al een grote stap vooruit zijn. Maar het mocht niet volgens de wet dacht ik.

Tonerider

Legacy Member
Burrid zei:
Ken te weinig van acteurs, maar hier is nog een lijstje met acteurs die vegetarisch/anistisch zijn:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.365790813493096.83845.365766666828844&type=3
Der zitten toch wel een pak bekenden tussen.

Hier een lijstje met musici:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.365794180159426.83847.365766666828844&type=3
het grappige ervan is dat sommige van hen wel aan de drugs zitten en/of zo omgebouwd zijn dat ze voor een groot deel uit siliconen of botox bestaan.

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
AL wat je hier zegt, klopt tot op zekere hoogte.
Maar mijn punt, zoals ook in andere posts gemaakt is net dat het moeilijker is.. Je moet echt al bewust (zeer bewust, dus niet gewoon "gezond") rekening gaan houden met wat je eet.
Uw maaltijden worden een wetenschap op zich. Mensen hebben daar geen tijd/zin voor.
Als je een uitgebalanceerd dieet wil op deze manier ga je echt zeer vaak naar de winkel moeten en zeer veel producten moeten kopen + naar verschillende winkels moeten gaan omdat je specifieke producten nodig hebt die niet in elke winkel te vinden zijn.

Vegetarier/veganist zijn (vooral het laatste) is een luxegoed.... Dat vergeten sommige mensen wel eens.


PS. het is niet omdat vitaminen bv in planten aanwezig zijn dat wij die ook even efficient opnemen.. Daar maken sommige ook een fout: stof X uit vlees wordt vaak eenvoudiger opgenomen dan stof Y uit plantenmateriaal. De kennis daarover is trouwens nog zeer klein. We weten eigenlijk nog altijd bitter weinig over hoe voeding ons kan beinvloeden.

Dat is inderdaad waar, momenteel is het zeker niet simpel. Maar ik ben dan wel van mening als het bekender wordt bij het gewone volk, dat de producenten daar zullen op inspelen zodat de man uit de straat niet al te veel moet nadenken bij het (misschien veganistisch) eten dat hij koopt. Vandaar dat ik blij ben als er acties worden gevoerd, of als er een bekend iemand vege wordt.

Van dat effectief opnemen weet ik te weinig, kan enkel zeggen dat ik dacht gelezen te hebben dat je stoffen uit planten even goed op neemt als van dierlijke producten. Maar nu berust ik mij op eigen kennis, niet echt zin om op te zoeken, dus ik weet het niet goed.

Burrid

Legacy Member
Tonerider zei:
het grappige ervan is dat sommige van hen wel aan de drugs zitten en/of zo omgebouwd zijn dat ze voor een groot deel uit siliconen of botox bestaan.

Hah ja dat kan, en daar ga ik mij zeker niet over uitspreken. Goede oude gandalf zal wel niet aan de drugs zitten.

JohnnyricoMC

Legacy Member
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan