Archief - Je glimlach van vandaag - deel 28

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Timmeke

Legacy Member
Burrid zei:
Ik eet normaal niks van dierlijke oorsprong. Maar mijn vriendin heeft wel kippen die ze goed behandelt, en daar kan ik dan wel een ei van opeten. Ik zou er mij graag meer in verdiepen, maar zit nog vast aan mijn thesis.

Ik vind het toch maar raar ....

Ik vraag mij dan ook af: draag jij lederen schoenen (dierenleder), zelfde met kledij met wol in...
Andere producten (snoepgoed bv) waar bv dierlijke gelatine in zit... noem maar op...
Ga jij daar allemaal op letten ?

playforfun91

Legacy Member
Karre zei:
En op zo'n momenten besef je dus, ik word nooit vegetariër :')

Inderdaad. Niets van vlees dat mij zo kan smaken als een steak van de betere kwaliteit. Uiteraard met zelf gemaakte frietjes ^^

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
Je geeft hier trouwens ook vrij eenvoudig aan waarom zo'n levensstijl niet weggelegd is voor de meesten....
Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat het dieet toch niet zo slecht kan zijn als de meesten denken. Maar inderdaad, ge moet er wel efkes mee bezig zijn. Veganist is eigenlijk wel een verre stap in deze maatschappij. Vegetariër vind ik nog meevallen, dan moet ge enkel op het vlees letten, en er liggen nog vrij veel (kant en klare) vleesvervangers in de winkels. Flexitariër is ook al iets, een keer per week geen vlees bvb is ook al een grote stap.

Timmeke

Legacy Member
Burrid zei:
Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat het dieet toch niet zo slecht kan zijn als de meesten denken. Maar inderdaad, ge moet er wel efkes mee bezig zijn. Veganist is eigenlijk wel een verre stap in deze maatschappij. Vegetariër vind ik nog meevallen, dan moet ge enkel op het vlees letten, en er liggen nog vrij veel (kant en klare) vleesvervangers in de winkels. Flexitariër is ook al iets, een keer per week geen vlees bvb is ook al een grote stap.
Ahzo.

Wel vegetarier is zelfs al vrij ver... Een volledige schrapping van vlees is echt niet nodig.
Schrap je vlees, ga je altijd moeten compenseren met zaken die bv naar het milieu toe slechter zijn..
Denk aan noten vb die je veel moet eten: die moeten ook ingevlogen worden (+ notenindustrie is niet bepaal milieuvriendelijk).
Ik kan nog andere voorbeelden hiervan geven.

Veel vleesvervangers zijn naar het milieu toe niet echt gezond :)

Burrid

Legacy Member
Facialis zei:
akkoord maar waarom zo ver naar de andere kant doorslaan en volledig pro-plantaardig voedsel? middenmoot lijkt mij ideaal...
Dat is dan eerder persoonlijk. Ge kunt perfect gezond leven met gematigde inname van dierlijke proteïnen, maar ik steun de vlees/zuivel/ei praktijken niet. Eigenlijk niets waar dieren mishandeld worden.

Timmeke zei:
Ik vind het toch maar raar ....

Ik vraag mij dan ook af: draag jij lederen schoenen (dierenleder), zelfde met kledij met wol in...
Andere producten (snoepgoed bv) waar bv dierlijke gelatine in zit... noem maar op...
Ga jij daar allemaal op letten ?
Nee ik draag geen leder of wol, tenzij ik het nog over heb van mijn non vegan periode, dan ga ik het niet wegsmijten. Wol zou ik wel dragen als het van merino wol uit nieuw zeeland is. Bij andere wol is de kans groot dat de schapen mishandeld worden (mulesing).
En ik let inderdaad op alles, maar dat went. De vegan gemeenschap in belgie is niet groot en het is altijd groot nieuws als er een product toevallig vegan is (zoals de grany chocolate chip cookies godver die zijn veel te lekker). Nu weet ik ongeveer wel waar gelatine of melkpoeder of kippeneiwit inzit. Het is wel jammer dat 99% van de snoep en koeken weg valt, maar vroeger was ik er verslaafd aan. Nu heb ik een reden om geen te eten, en eet automatisch gezonder :p. Ik heb ook meer fruit en groenten leren apprecieren.

Maar zoals gezegd, das allemaal persoonlijk.

Timmeke

Legacy Member
Burrid zei:
Dat is dan eerder persoonlijk. Ge kunt perfect gezond leven met gematigde inname van dierlijke proteïnen, maar ik steun de vlees/zuivel/ei praktijken niet. Eigenlijk niets waar dieren mishandeld worden.


Nee ik draag geen leder of wol, tenzij ik het nog over heb van mijn non vegan periode, dan ga ik het niet wegsmijten. Wol zou ik wel dragen als het van merino wol uit nieuw zeeland is. Bij andere wol is de kans groot dat de schapen mishandeld worden (mulesing).
En ik let inderdaad op alles, maar dat went. De vegan gemeenschap in belgie is niet groot en het is altijd groot nieuws als er een product toevallig vegan is (zoals de grany chocolate chip cookies godver die zijn veel te lekker). Nu weet ik ongeveer wel waar gelatine of melkpoeder of kippeneiwit inzit. Het is wel jammer dat 99% van de snoep en koeken weg valt, maar vroeger was ik er verslaafd aan. Nu heb ik een reden om geen te eten, en eet automatisch gezonder :p. Ik heb ook meer fruit en groenten leren apprecieren.

Maar zoals gezegd, das allemaal persoonlijk.

nuja, het is een keuze en er is niets mis mee.
Waar ik problemen mee heb, zijn van die zelfverklaarde wereldverbeteraars die afkomen met het idee dat vegan zijn normaal is, dat de mens zo heeft geleefd etc..
En dan eten ze zaken zoals quorn, pure schimmel, en willen ze niet aanvaarden dat zoiets niet echt "natuurlijk" is...
Of dan heb je van die zotten die beweren dat "eten" verwarmen op vuren tegen de natuur is etc...

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
Ahzo.

Wel vegetarier is zelfs al vrij ver... Een volledige schrapping van vlees is echt niet nodig.
Schrap je vlees, ga je altijd moeten compenseren met zaken die bv naar het milieu toe slechter zijn..
Denk aan noten vb die je veel moet eten: die moeten ook ingevlogen worden (+ notenindustrie is niet bepaal milieuvriendelijk).
Ik kan nog andere voorbeelden hiervan geven.

Veel vleesvervangers zijn naar het milieu toe niet echt gezond :)

Ha interessant, ik las eigenlijk alleen maar over hoe slecht vlees wel niet is voor het milieu. Ik zal wanneer ik tijd heb dan eens moeten informeren over noten en andere industrieën. Veel vleesvervangers zijn van soja, en ik weet dat daarvoor nogal wat regenwoud gekapt wordt, maar meer dan 70% van de soja gaat naar veevoeder. Nuja, ik merk dat ik de laatste tijd ook minder vleesvervanger eet, maar gewoon bonen en verschillende soorten peulen bij de wok smijt. Evolueert precies allemaal beetje vanzelf bij mij.

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
nuja, het is een keuze en er is niets mis mee.
Waar ik problemen mee heb, zijn van die zelfverklaarde wereldverbeteraars die afkomen met het idee dat vegan zijn normaal is, dat de mens zo heeft geleefd etc..
En dan eten ze zaken zoals quorn, pure schimmel, en willen ze niet aanvaarden dat zoiets niet echt "natuurlijk" is...
Of dan heb je van die zotten die beweren dat "eten" verwarmen op vuren tegen de natuur is etc...

Met zulke kom ik wel vaak in contact, en het zijn wel vriendelijke mensen. Maar inderdaad is het niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Momenteel heb ik eigenlijk de gorilla als mijn voorbeeld. Bijna volledig plantaardig dieet, met soms eens een ei of termieten, en enorm gespierd. Maar ik weet er nog te weinig van voor de moment, thesis mag rap gedaan zijn.

Timmeke

Legacy Member
Burrid zei:
Met zulke kom ik wel vaak in contact, en het zijn wel vriendelijke mensen. Maar inderdaad is het niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Momenteel heb ik eigenlijk de gorilla als mijn voorbeeld. Bijna volledig plantaardig dieet, met soms eens een ei of termieten, en enorm gespierd. Maar ik weet er nog te weinig van voor de moment, thesis mag rap gedaan zijn.

Dit is dus een van de grootste fouten die veel veganisten maken: ze gaan altijd teruggrijpen naar "apen" (of andere dieren) die plantaardig eten en toch ook "goed" leven.
Die dieren hebben, als ze effectief vrijwel enkel planten eten, een compleet ander verteringsgestel + ander manier van leven (lange "rustperiodes" om het eten te verteren bv) ofwel eten ze wel vlees, maar beseffen die veganisten dat niet.
Sommige apen doen zelf aan kannibalisme.....

Heb zelfs ooit met 1 veganist gesproken die koeien en andere herkauwers aanhaalde als voorbeeld dat wij als mens ook zo zouden kunnen leven...

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
Dit is dus een van de grootste fouten die veel veganisten maken: ze gaan altijd teruggrijpen naar "apen" (of andere dieren) die plantaardig eten en toch ook "goed" leven.
Die dieren hebben, als ze effectief vrijwel enkel planten eten, een compleet ander verteringsgestel + ander manier van leven (lange "rustperiodes" om het eten te verteren bv) ofwel eten ze wel vlees, maar beseffen die veganisten dat niet.
Sommige apen doen zelf aan kannibalisme.....

Heb zelfs ooit met 1 veganist gesproken die koeien en andere herkauwers aanhaalde als voorbeeld dat wij als mens ook zo zouden kunnen leven...

Ik grijp niet zomaar terug naar dieren, want ik weet dat vertering anders werkt bij herbivoren. De mens is een opportunist op vlak van eten, of omnivoor in bredere zin. Een gorilla eet voornamelijk plantaardig, maar de weinige behoeftes die hij niet van planten kan halen (B12) haalt hij uit eieren, termieten of andere insecten. Slechts 3% van zijn dieet is dierlijk, en is dus ook een omnivoor zoals wij. Vandaar dat ik eigenlijk niet honderd procent veganist ben, of ik moet supplement vitamine B12 nemen, maar dan vind ik het ook niet meer natuurlijk. Ik heb enkel weet van chimpansees die kannibalistisch kunnen zijn, weet niet of gorilla's dat ook doen.

coldplayke

Legacy Member
Het probleem met mensen die zeggen dat vegetariërs en vooral veganisten niet natuurlijk eten, is dat dat helemaal niks uitmaakt. De mens doet wel meer dingen die veel onnatuurlijker zijn dan geen dierlijke producten eten. Als ge gezond kunt leven en tegelijkertijd zo weinig mogelijk schade aanbrengt, zie ik niet in waarom het 'niet-natuurlijk' zijn een reden is om het niet te doen.

Timmeke

Legacy Member
coldplayke zei:
Het probleem met mensen die zeggen dat vegetariërs en vooral veganisten niet natuurlijk eten, is dat dat helemaal niks uitmaakt. De mens doet wel meer dingen die veel onnatuurlijker zijn dan geen dierlijke producten eten. Als ge gezond kunt leven en tegelijkertijd zo weinig mogelijk schade aanbrengt, zie ik niet in waarom het 'niet-natuurlijk' zijn een reden is om het niet te doen.

Je draait een argument om.. Ofwel heb je gewoon niet goed gelezen.
Ik vermoed dat jij zelf vegetarier bent of veganist?

Wat jij nu doet, is hetzelfde als wanneer een kleuter tegen zijn ouders zegt: neen jullie zijn stout, niet ik, wanneer zijn ouders hem stout noemen.


Het gaat erom dat vegetatiers en vooral veganisten claimen dat zij "de natuurlijke" manier nastreven van eten. Dat zij de juiste manier hebben.
Dat is net fout.


Trouwens: uw stelling op zich klopt al niet want als het niet zou uitmaken, zouden ze geen supplementen moeten nemen of zeer veel (vb) noten moeten eten.
En opnieuw, wat vveel veganisten/vegetariers blijkbaar maar niet in hun kop krijgen: ze richten vaak meer schade aan dan niet vegetariers. Ze snappen blijkbaar niet dat hun lekkere noten/etc... hier niet groeien en moeten overgevlogen worden. Om nog maar te zwijgen aan de manier hoe ze die oogsten/Planten/onderhouden.

Burrid

Legacy Member
Timmeke zei:
Trouwens: uw stelling op zich klopt al niet want als het niet zou uitmaken, zouden ze geen supplementen moeten nemen of zeer veel (vb) noten moeten eten.
En opnieuw, wat vveel veganisten/vegetariers blijkbaar maar niet in hun kop krijgen: ze richten vaak meer schade aan dan niet vegetariers. Ze snappen blijkbaar niet dat hun lekkere noten/etc... hier niet groeien en moeten overgevlogen worden. Om nog maar te zwijgen aan de manier hoe ze die oogsten/Planten/onderhouden.

Ik heb toch precies niets gevonden over noten en impact op milieu/klimaat. Of bedoelt ge gewoon exotische producten in het algemeen? Ik zou er nog meer van moeten opzoeken, maar ik denk toch dat vlees produceren ettelijke keren erger is. Hier is een feitenvoorbeeld:

Nearly 800 million people could be fed by all the grain currently fed to US livestock(1)
70% of United States grain goes to feeding farm animals(2)
It takes almost 7 pounds of corn and soy to produce just one pound of pork(3)
More than half of the water used for all purposes in the United States goes to livestock production(4)
441 gallons of water is needed to produce one pound of meat(5)
14 gallons of water is needed to produce one pound of wheat(5)
Every pound of beef that is avoided can save 3,000 to 5,000 gallons of water(6)

According to the 2006 United Nations report, the livestock industry is responsible for higher shares of other gases that have higher global warming potential. This industry is responsible for the contribution of:

37% percent of methane gases, a gas that has 23 times the global warming potential of carbon dioxide;
65% of nitrous oxide produced from manure, a gas that has 296 times the global warming potential of carbon dioxide;
and two-thirds or 64% of ammonia emissions, which contributes to acid rain and destruction of eco-systems(7).

1 David Pimental, professor of entomology at Cornell University’s College of Agriculture and Life Sciences
2 USDA. (1991, April). World Cereals Used for Feed..
3 Cattle-Fax. (1989, Dec. 8). Grain Utilization in the Livestock and Poultry Industries.
4 L. Beckett & J. W. Oltjen. (1993). Estimation of the water requirement for beef production in the United States. Journal of Animal Science, 71, 818-8268.
5 Resolutions for a new millennium. (2000, Jan 1). Audubon News.
6 Boylan, Steve, Phd “How Our Food Choices can Help Save the Environment.
7 Steinfeld, H., Gerber, P., Wassenaar, T., Castel, V., Rosales, M., & Haan, C., (2006). Livestock’s Long Shadow: environmental issues and options. Food and drug organization of the United Nations.

coldplayke

Legacy Member
Timmeke zei:
Je draait een argument om.. Ofwel heb je gewoon niet goed gelezen.
Ik vermoed dat jij zelf vegetarier bent of veganist?

Wat jij nu doet, is hetzelfde als wanneer een kleuter tegen zijn ouders zegt: neen jullie zijn stout, niet ik, wanneer zijn ouders hem stout noemen.


Het gaat erom dat vegetatiers en vooral veganisten claimen dat zij "de natuurlijke" manier nastreven van eten. Dat zij de juiste manier hebben.
Dat is net fout.


Trouwens: uw stelling op zich klopt al niet want als het niet zou uitmaken, zouden ze geen supplementen moeten nemen of zeer veel (vb) noten moeten eten.
En opnieuw, wat vveel veganisten/vegetariers blijkbaar maar niet in hun kop krijgen: ze richten vaak meer schade aan dan niet vegetariers. Ze snappen blijkbaar niet dat hun lekkere noten/etc... hier niet groeien en moeten overgevlogen worden. Om nog maar te zwijgen aan de manier hoe ze die oogsten/Planten/onderhouden.

Ik zeg niet dat dat hier gezegd werd, het is gewoon iets dat ik in het dagelijkse leven nogal veel te horen krijg. 'ja maar, dat is toch niet gezond, geen vlees eten? En dat is toch helemaal niet natuurlijk, andere beestjes doen dat ook hoor'. Dat bedoelde ik :p
En met het niet uitmaken van de onnatuurlijkheid ervan ontken ik niet dat veganisten best wel supplementen innemen. En dat van die noten: ik eet echt geen kilo's noten en er zijn genoeg noten die je wel in België kan vinden. En dat van dat vegetariërs meer schade aanrichten dan vleeseters: niet waar, dat is al genoeg weerlegd geweest in verschillende threads op dit forum.

Maar goed, we zijn nogal fel offtopic aan het gaan nu. En voor mensen weer zeggen dat ik anderen probeer te bekeren: dit is een forum, een forum dient onder andere om te discussiëren. Ge moogt aan iedereen die mij in het dagelijkse leven kent, vragen of ik ooit al uit mezelf over de voordelen van vegetarisme ben begonnen. Het antwoord is neen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan