Timmeke zei:
Denkt dan maar anders......
Alle landen zonder koningshuis vb. en diegene die wel een koning hebben => zitten er nog veel bij waar die meer in de pap te brokken hebben dan onze flupper... Om nog maar te zwijgen over totalitaire regimes

Maarja, dat is natuurlijk weer iets anders
(belgie is een van de weinige landen waar de koning zo goed als niks te zeggen heeft en quasi puur ceremoniële functies heeft)
Het verschil met de meeste andere landen waar er een monarchie bestaat is dat de monarchie eigendom is van het land. Bijvoorbeeld, Willem is koning van Nederland, terwijl Filip de koning der Belgen is. En dat is een heel groot verschil. Hier was de monarchie al bij de invoering vrij ceremonieel.
Ik ben niet noodzakelijk voor het afschaffen van de monarchie, maar wel in het beperken. Het alternatief is een president. Dan kunnen we iets doen zoals in Italië, waar die eigenlijk ook weinig te zeggen heeft, of het is een opwaardering van de premier. MAAR, als je een president invoert, dan gaat die ongeveer dezelfde financiële middelen krijgen als de koning nu en je gaat die later ook moeten onderhouden. Een republiek is dus niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Ik vond daarnaast dat hij het goed gedaan heeft. Ik ben er vrij zeker van dat hij beter Nederlands spreekt dan de gemiddelde forum gebruiker die er nu over klaagt zijn Frans. En kom nu niet af met "dat telt niet", dat telt wel. Het is zijn 2de taal. En als er iemand denkt over de andere wereldleiders. Die zitten allemaal met een tolk ze. Als Merkel en Sarkozy met elkaar spreken is dat niet in het Duits of het Frans hoor. Elk zijn eigen taal met een tolk. Zo worden er geen fouten gemaakt, gaat het vlotter en is iedereen zekerder. Die spreken ook geen andere taal. Onze monarchie kan zich tenminste uitdrukken in (tenminste) 4 talen. Dat is meer dan je van andere kan verwachten.
Alsook de zenuwen. Ik zou graag een bruidegom ontmoeten die absoluut geen zenuwen heeft wanneer hij voor het altaar staat. Dit is zoveel keer groter. Als hij hier een fout maakt dan gaat het de wereld rond. Filip is daarnaast gewoon niet zo vlot. Punt. Hij kan daar ook weinig aan doen. Deal with it.
De eersten die echt goed Nederlands zullen spreken zijn zijn kinderen. Ze beseffen maar al te goed dat dit heel belangrijk is, ten opzichte van 40 jaar geleden toen Filip naar school ging.
Om even die handelsmissies aan te halen: natuurlijk doet Filip daar weinig. Die akkoorden worden allemaal achter de schermen gesloten hoor. Soms maanden, jaren nadien. Maar als je ergens komt met een monarch gaan er 101 deuren open. En dat maakt het verschil. Mochten die handelsmissies geen voordelen bieden dan gaan ze die niet meer doen hoor.